Hoe paard rustig krijgen bij de hoefsmid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kayleigh__

Hoe paard rustig krijgen bij de hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 13:16

Een tijdje geleden hebben wij een nieuwe hoefsmid, wat ook erg nodig was. Deze hoefsmid heeft in één van de achterhoeven een hoefzweer weggesneden en sindsdien mag hij niet meer aan de achterbenen van mijn paard zitten. Paard word gevaarlijk en trapt gericht naar iedereen die dan bij zijn achterbenen komt. Het gekke is dat de hoefsmid wél aan zijn voorbenen mag zitten. Hoefsmid is een enorm lief en rustig voor het paard, daar ligt het zeker niet aan.

Paardlief is 26 en word gereden voor hij naar de hoefsmid gaat. Dit om wat energie kwijt te kunnen en om zijn lichaam wat soepeler te maken. Anders krijgt hij zijn achterbenen niet goed opgetild.
Vorige keer dus na het rijden bekapt, voorbenen ging super, maar bij zijn achterbenen werd hij weer link. Gekke is dat hij verder braaf zijn achterbenen optilt wanneer de hoefsmid er niet bij is.

Hoefsmid had het al over bekappen met een roesje van de dierenarts als het de volgende keer niet zou lukken. Zijn bang dat hij ons of zichzelf blesseerd met zijn gedrag.
Hebben veel geoefend met optillen van achterbenen en uitkrabben. Dit gaat steeds soepeler. Volgende week komt de hoefsmid weer en willen wij weer een poging wagen. Wil Harry dan wat geven dat hij rustiger is, maar heb hier helemaal geen ervaring mee.
Wil hem vanwege de stijve benen wel kunnen rijden voor hij bekapt word. Het zit echt tussen de oren dat het bekappen pijn doet, dus een middeltje waarbij hij er nog wel 'bij' is lijkt mij het handigst, zodat hij weer kan ervaren dat het geen pijn doet.
Hoefsmid is bang dat hij door de praam heen komt, dus vandaar liever een ander middel. Wat kan ik veilig gebruiken?
Ben normaal nooit zo van allerlei middeltjes, maar liever eerst iets proberen voor we de dierenarts erbij moeten halen...

anitaolja

Re: Hoe paard rustig krijgen bij de hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:21

Als ze 1maal een slechter ervaring hebben gehad!!
je kunt Tranquigel kunnen proberen, mijn fjord heeft maar 1 streepje nodig en is ze zo mak als een lammetje (niet met de hoefsmid nodig gelukkig, was tijdens een revalidatie) bij de dierenarts verkrijgbaar!

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:30

Ik heb precies hetzelfde gehad met een wat oudere merrie die bij ons op stal stond. We hebben haar toen een klein beetje Tranquigel gegeven en dit heeft super geholpen, in totaal 2 keer gebruikt en daarna ging het zonder tranquigel weer goed.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:07

Doet hij het alleen met een been of met beide? Als hij het met een achterbeen doet,is het wellicht een optie om het been via de andere kant op te tillen.

Andere ervaring....ander gedrag.Wellicht proberen waard,heb ooit een paard gekend met een krampbeen die op deze manier geen problemen gaf.
Ging je aan de goede kant staan dat ging het mis...

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 16:33

Even een praam op Paard voelt er maar even wat van En zal daarna lekker rustig zijn Wel doen voor de hoefsmid gaat beginnen Anders is er al stress Als het alleen bij dat ene voetje is Kun je hem daarna weer afdoen

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 17:10

Paard word bij alletwee de achterbenen wild. Hoefsmid hoeft er maar naar te kijken...
Kan ik dat tranquigel gewoon een uur van te voren geven en dan gaan rijden? Of eerst rijden, spul erin en dan hoefsmid?
Lees ook over dat ze daarna niet kunnen eten?
Vind het wel een beetje eng om sederend spul te geven. Maar lijkt mij fijner dan spul van de dierenarts.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 07:03

Zou dan eerst rijden anders gaat die zeker te weten niet meer vooruit Zou bij een paard op die leeftijd ook niet graag meer sederen Praam is echt het makkelijkst kan die daarna gwn weer eten

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:08

Ze kunnen weer eten zodra ze weer actief reageren zoals normaal...duurt niet zo lang hoor! sederen door de dierenarts duurt langer....
je kunt eerst 1 streepje proberen (lijkt heel weinig maar werkt wel) is denk ik verschillend hoe lang van te voren, die van mij duurt nog geen 5 minuten of het begint al te werken ha ha

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:12

Ik volg dit topic even.

Mijn paard word altijd netjes bekapt door mijn hoefsmid, en is ze daar ook erg braaf.
Nu echter in de lente/zomer - voorjaar eigenlijk dus - moet ze voor op ijzers.
Alles gaat inprincipe goed, alleen echter bij de ijzers passen, dan springt ze opzij, en zet ze haar volle kracht erin! iedere keer weer doet ze dit. Er is nu 2x ijzers onder gegaan, en over 1,5 a 2 maand word dit de 3e keer dus.

Sederen heeft ook weinig zin, aangezien ze er doorheen komt. Dit is gebleken toen we haar 2 maand geleden hebben geschoren!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:10

Ik zou ook voor een praam gaan. Werkt als hij erop zit en als hij eraf is, is het "verdovende" effect snel weg. Ik gebruik een praam voor het scheren van mijn merrie, Tanquigel gaat ze doorheen en met praam is ze schaapmak.

Als je voor Tranquigel gaat kun je dat het beste na het rijden geven, ik houd meestal een kwartier inwerktijd aan.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 19:56

Bedankt!
Heb tranquigel besteld om te proberen..
Word dan eerst rijden en dan beginnen met een streepje.
Morgen komt de hoefsmid, dus hopen dat het werkt.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 17:33

Na een halve spuit én een praam is het nog steeds niet helemaal gelukt.
Ene been ging goed, andere been waar de hoefzweer in heeft gezeten is niet helemaal gelukt, maar hij kan weer even vooruit. Daar blijkt hij nu rotstraal in te hebben zitten..
Zit niet mee met Harry's hoefjes.

naomipepsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:48

vervelend dat het niet genoeg werkt.
toch een hele spuit volgende keer.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 18:50

Denk het wel. Hoewel hij nu wel echt weg was. Totdat de hoefsmid aan zijn been zat..
Volgende keer beter :)

schellingerh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:28

Tranquigel moet voldoende ingewerkt zijn en is altijd moeilijk in te schatten hoeveel je moet geven, de een heeft bijna niets nodig de andere een hele spuit en soms is dat niet eens genoeg, zodra blijkt dat hij niet rustig genoeg is heeft bijspuiten geen zin meer hij heeft dan al zoveel adrealine in zijn lijf dat ze er dwars door heen lopen. probeer voor de rotstraal eens bruine teer op egyptische zalf

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 05:55

Bij een praam werkt dat hetzelfde Die kun je dan beter al een paar min op doen voor ze de smid zien Anders kunnen ze er idd doorheen klappen

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:24

Geen teer smeren op hoeven met rotstraal, je sluit de hoef dan af waardoor bacterien alle kans hebben om de rotstraal erger te maken. (je kan wel teer smeren als de smid alle aangetaste delen heeft weggesneden en dan alleen direct er na, maar aan jouw verhaal te horen heeft de smid niet alles kunnen behandelen)

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:37

Heb Egyptische zalf gehaald, dus hoop dat het daarmee snel weg is.
Bedankt!

PenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:50

Vervelend dat ie zo'n nare ervaring heeft. Misschien goed om als de hoefsmid er voor een ander paard is vragen of hij alleen even de voetjes wil optillen en belonen! Conditioneren in een fijne ervaring.... Ik gebruik soms de horselyx om mijn jonge paard af te leiden. Bij beentje 4 is hij zijn geduld namelijk wel kwijt.