Hoeven: Moet ik mij zorgen maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoeven: Moet ik mij zorgen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:50

Misschien het meest belangrijke van al: er is al 2 jaar geen hoefsmid meer bij geweest. Dit is uiteraard niet mijn keuze omdat ik graag bespaar ofzo, heb er al wat topics over gehad en het is gewoon (nog) niet mogelijk. We blijven proberen. (wil ook graag wel meer uitleg geven maar er staat al zoveel in de topics dus alles herhalen is wat zinloos, hier zijn wat links voor degene die het gemist hebben: [BEH] Angst voor hoefsmid/vijl: nog opties? & [OPG] Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?).

Dat gezegd zijnde maak ik mij wat zorgen om zijn hoeven, uiteraard zien ze er niet goed uit maar ik twijfel toch een beetje of er niet meer aan de hand is. Ik vind ze niet fris ruiken bv. dus dacht aan rotstraal, maar er zit geen vocht of pus of andere viezigheid in. Vandaar dat ik het niet goed weet. Heb vandaag een poging gedaan tot foto nemen van 1 hoef, is niet super duidelijk maar misschien kan hier iemand iets van zeggen. Ik heb ze vandaag eens helemaal afgespoeld, ook onderin (wat hij gelukkig wel toe liet ) en dan ziet het er zo uit:

Afbeelding

De hoef zelf:

Afbeelding

Dat bovenste gedeelte, dat ziet zo raar uit/voelt zo raar? Kon het vandaag aan niemand op stal vragen en het stomme is dat je niet kan zeggen "ik laat even de hoefsmid er naar kijken". Dus ik ben een beetje op mezelf aangewezen, ga wel eens aan de staleigenaar vragen maar verder zijn er weinig opties, dus ik hoop dat er misschien iets van de foto's gezegd kan worden, ookal zijn ze niet goed :)

Hij staat overdag buiten op beton & er is een gedeelte modder (zie topic in onderschrift voor het idee) maar daar loopt hij weinig. Verder staat hij vanaf dat het donker is op stal (die elke dag uitgemest wordt, schuilstal trouwens ook). Denk dat het misschien is van op de beton te staan/lopen dat er een geurtje aan hangt? Het is begonnen sinds hij weer buiten staat, daarvoor heeft hij noodgedwongen 2 maanden op stal gestaan. Of is het toen ontstaan en nu de uitwerking? Of is er helemaal niks aan de hand en zie/ruik ik spoken? :Y)

Bedankt voor het lezen en hopelijk kan iemand er wat van zeggen :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:51

De foto is nogal donker, maar is er nou een hele 'hap' uit of lijkt dat zo?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:55

Wat raar, het lijkt wel alsof heel de straal gewoon weg is?
Ik ben geen hoefsmid maar ik denk dat je je hier zeker wel zorgen om moet maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:57

Er is geen hap uit. Wel zijn ze héél ongelijk en kan je er soms echt stukken uitkrabben/aftrekken (de stukken die de hoefsmid normaal zou wegsnijden en wegvijlen zeg maar) dus dat vervormt het beeld wel :j Zal zien of ik eventueel dinsdag foto's kan maken in daglicht moest niemand er wat van kunnen maken :)

@ Eef_Bam : de straal is niet weg hoor? Die zit gewoon waar die moet zitten met de straalgroeven goed uitgekrabt er langs ;)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:00

Ik ben geen hoefsmid dus laat de echte uitleg over aan de bokkers die er meer verstand van hebben, maar naar mijn idee mist er echt iets :Y) . Na de straalgroeven hoort er in het midden een bolling te zitten, de straal, bij jouw paard lijkt het gewoon plat, zo ziet een normale hoef er ongeveer uit:

Afbeelding

IngridM

Re: Hoeven: Moet ik mij zorgen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:02

Nou ik denk toch wel dat er iets mist in de hoef, heel de straal is weg !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:03

Ik snap wat je wil zeggen :j Maar bij hem is de rest van de hoef ook "verhoogd" omdat hier al 2 jaar niks weggesneden is, dus misschien dat het daarom vertekend. Het is sowieso geen normale hoef waar je naar kijkt (en ook nog eens een slechte foto). Heb niet het idee dat de straal weg is in ieder geval, het ziet er gewoon in het algemeen niet uit zoals het moet ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:04

Poe daar zou ik eerlijk gezegd ook knap bezorgd van worden..
Fotos aan je smid (die bij je andere paard komt?) laten zien?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:06

Zo en zo ook flink overgroeide steunsels te zien volgens mij.
Hij mag idd nodig een keer bekapt worden,maar ik schijn te begrijpen dat dit nog geen optie is.
Sterkte in elk geval,hoop dat het meevalt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:09

Kan wel eens van alle hoeven zo goed mogelijke foto's proberen maken in daglicht en die dan aan de smid laten zien :j Hopelijk kan hij er dan zo wat van zeggen. Wil ook nog iemand van stal laten kijken maar moet nog even afwachten of dat gaat lukken .. (laten we zeggen dat hij weet wanneer het om zijn hoeven te doen is ;) ).

Ik vind het echt zo stom dat ik gewoon niks kan -O-
Hij heeft er verder totaal geen last van, loopt als een zonnetje en is de vrolijkheid zelve.. dat is toch iets :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:13

Het gaat om je boke? Daar zou ik niet al teveel mee willen 'rommelen' zolang hij zich nog goed lijkt te voelen. Die heeft al zoveel meegemaakt volgens mij :(:)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:13

Wat te zien is, is inderdaad een verwaarloosde hoef. Door veel oude zool, hoefwand wat er af moet en steunsels die bijgewerkt moeten worden, lijkt het alsof de straal verzonken is. De hoorn kwaliteit lijkt er ook wel onder te lijden. Deze lijkt erg week, zo op de zool te zien en ook de hoefwand als je de foto van de buitenkant hoef bekijkt.

Ik zou er denk ik toch voor kiezen je paard te verdoven en goed te laten behandelen. Dan heb je zelf daarna weer een hele poos de tijd om verder te oefenen en het bij te houden. Zoals het er nu uit ziet lijkt het de verkeerde kant op te gaan en ik zou, zeker met dit paard, hoefproblemen proberen te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:18

Het gaat inderdaad om [***] :j En dit zijn van die situaties waar ik schrik voor heb, dat je weet dat het niet super is en misschien de verkeerde kant uit gaat, maar dat hij zich er niks van aantrekt en gewoon vrolijk verder loopt. Hoe weet je dan wat juist is?

Het is zeker een verwaarloosde hoef :j Kan ik zelf niks doen om die hoornkwaliteit te verbeteren?
Zomaar verdoven is geen optie, enige optie zou nog zijn onder volledige narcose (en dat moet in een kliniek lijkt mij) en dat durf ik echt niet. De stress van het vervoeren, zijn leeftijd (hij is 21 nu) ..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:20

jeetje, die straal is inderdaad prima maar de hoef moet zo veel lager... steunsels hoefwant, alles heeft een beurt nodig. Qua voorkant van de hoef lijkt alsof er iets mis is met je voeding dat het daarom niet goed ontwikkeld is? of iets mis met de kroonrand?
ik zou hem proberen te verdoven en dan dierenarts.. en als jij hem kan optillen, kan jij het dan niet doen onder begeleiding van iemand?
waarom kan hij niet zomaar verdoofd worden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:23

[***] schreef:
Het gaat inderdaad om Boke :j En dit zijn van die situaties waar ik schrik voor heb, dat je weet dat het niet super is en misschien de verkeerde kant uit gaat, maar dat hij zich er niks van aantrekt en gewoon vrolijk verder loopt. Hoe weet je dan wat juist is?

Het is zeker een verwaarloosde hoef :j Kan ik zelf niks doen om die hoornkwaliteit te verbeteren?
Zomaar verdoven is geen optie, enige optie zou nog zijn onder volledige narcose (en dat moet in een kliniek lijkt mij) en dat durf ik echt niet. De stress van het vervoeren, zijn leeftijd (hij is 21 nu) ..

een roesje werkt niet?
Tja,een antwoord op je vraag...het lijkt mij vrij duidelijk dat als een paard twee jaar geen hoefsmid heeft gezien het zo ongeveer tijd word.
Maar ik begrijp dat zodra je gaat vijlen hij verandert in een monster?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:26

Pfoe, wat een moeilijk geval. Een roesje van de DA en dan in de travaille, zou dat niets zijn?
Niet leuk voor de pony om gedwongen te worden, maar die hoeven schreeuwen gewoon om verzorging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:30

@ geerke : Dat laatste vat het wel samen :j Roesje/verdoven breekt hij ook dwars doorheen. Zelfs met verdoving in het bloed (DA erbij) en het ondersteunen door 4 mannen (omdat hij anders plat zou gaan, zo was hij verdoofd) had geen succes. Hij is 2 jaar geleden onder verdoving in een hoefstal gedaan maar dat was echt een vreselijke ervaring, een paard zo zien vechten wil je echt niet meemaken.. Die hoefsmid zei toen ook dat het eigenlijk niet voor herhaling vatbaar was (om nog maar te zwijgen over het feit dat ik een maand amper in zijn buurt kon komen).

Recent is een DA nog geweest om bij mijn andere pony bloed te trekken, toen had [***] een bult op zijn kont en heeft hij daar ook nog even naar gekeken. Dat ging redelijk, totdat de DA zijn been wilde voelen, toen heeft die echt geluk gehad .. (er was duidelijk geen probleem met de flexibiliteit van het been zei hij, hij kon er gelukkig mee lachen, ik iets minder ;) ).

Ik heb al enorm veel met hem bereikt, kan ondertussen zonder problemen krabben (behalve als de hoefsmid op het terrein is, dan plak ik ook tegen de muur, heb ik recent ontdekt :') ) en blijkbaar ook dingen zoals zo optillen om met een waterstraal uit te spoelen (heb ik vandaag dus geprobeerd). Vandaar dat ik denk dat ik er wel wat mee kan als in wassen met iets of insprayen of dergelijke, maar echt structurele veranderingen zitten er momenteel echt nog niet in -O- Diverse hoefsmeden zeggen het gewoon te laten, maar ik blijf toch wel proberen, alleen moet zijn vertrouwen in mij wel blijven want ik moet er nog mee kunnen samenwerken ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:31

[***] schreef:
Het gaat inderdaad om Boke :j En dit zijn van die situaties waar ik schrik voor heb, dat je weet dat het niet super is en misschien de verkeerde kant uit gaat, maar dat hij zich er niks van aantrekt en gewoon vrolijk verder loopt. Hoe weet je dan wat juist is?

Het plat leggen kan ook in bv een wei of bak/paddock, maar dan moet je wel zorgen dat ie geen kou op zijn donder krijgt.

Hij is nu 21 en ik kan me de twijfel indenken ivm de narcose.
Maar.. er zitten wel 2 kanten aan het verhaal.. geen smid erbij kan er wel voor zorgen dat het goed fout gaat met zijn voeten.. :o
Ik wens je veel wijsheid toe..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:32

maar met wassen oid bereik je nu niets.. er moet gewoon een heel stuk af met of zonder hoefsmid.
mijne breekt ook door de verdoving maar heb je het al eens met praam erbij geprobeerd? toen was het probleem opgelost

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:36

geen idee of het zou helpen maar heb je al eens een vrouwlijke hoefsmid geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:38

Dus gewoon verdoven en daar bovenop de praam? Hoe heeft dat effect, weet je dat?
Denk niet dat dat al geprobeerd is, kan misschien nog een optie zijn dan... :)

@ Killed : ik niet, denk vroeger op de manège ook wel niet .. Waar vind ik die? (Belgisch Limburg). Is misschien ook nog wel iets aangezien mannen extra moeilijk zijn voor hem. Maar als ik, die hij toch vertrouwt mag ik wel zeggen, begin met vijlen is er al geen houden meer aan, dus als een vreemde dat doet vrees ik er toch voor, ookal is het een vrouw.. -O-

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:41

[***] schreef:
Dus gewoon verdoven en daar bovenop de praam? Hoe heeft dat effect, weet je dat?

@ Killed : ik niet, denk vroeger op de manège ook wel niet .. Waar vind ik die? (Belgisch Limburg). Is misschien ook nog wel iets aangezien mannen extra moeilijk zijn voor hem. Maar als ik, die hij toch vertrouwt mag ik wel zeggen, begin met vijlen is er al geen houden meer aan, dus als een vreemde dat doet vrees ik er toch voor, ookal is het een vrouw.. -O-

ik weet niet hoe het effect heeft en weet ook niet of het met alleen praam ook was gelukt... in dit geval met tanden behandelen, 8 ml domesan ofzo ( beestje is maar 600 kilo ) en 1,5 ml pijnstilling en nog stijgerend recht overeind. toen als nood oplossing maar een praam daar bovenop gedaan en toen was het klaar..
wel even laten kalmeren dus 2/3 minuten praam om en dan bezig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:44

unihorses schreef:
[***] schreef:

ik weet niet hoe het effect heeft en weet ook niet of het met alleen praam ook was gelukt... in dit geval met tanden behandelen, 8 ml domesan ofzo ( beestje is maar 600 kilo ) en 1,5 ml pijnstilling en nog stijgerend recht overeind. toen als nood oplossing maar een praam daar bovenop gedaan en toen was het klaar..
wel even laten kalmeren dus 2/3 minuten praam om en dan bezig.

bij mijn paard hetzelfde...tanden doen roesje,ook stijgeren ondanks roesje,praam erop over :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:48

Hmm, dan ga ik dat eens op stal & met de hoefsmid bespreken, wie weet zit daar dan wel een lichtpuntje en kunnen zijn hoeven toch "gewoon" bijgewerkt worden..

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:53

Bij een merrie op stal met ernstige hanentred was het ook niet mogelijk om de achterhoeven netjes te laten bekappen. De eigenaar liet haar voorhoeven wel altijd doen, maar één keer per jaar ging het paard onder volledige narcose zodat de achterhoeven konden verzorgd worden.