alternatief voor hoefijzers ivm brokkelhoeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

biancaaatje

alternatief voor hoefijzers ivm brokkelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 19:33

ik zoek voor mijn haflinger iets anders dan ijzers, omdat ik haar hoeven even wil laten herstellen.
Eelt opbouwen is geen optie, ze heeft brokkelhoeven en ze loopt dan gevoelig en ik ben toch echt een buitenrijder en hier is gewoon veel asvalt zeg maar.
Ze loopt met ijzers gemiddeld drie maanden, maar haar hoeven willen niet zo hard groeien door haar leeftijd.
Waarom eelt opbouwen niet werkt, ze bleef gevoelig lopen in de periode van vier maanden ijzerloos zijn in mijn zwangerschapsperiode. En toen liep ze maar korte stukjes van stal naar wei toe en af en toe in de bak.
Als er actief gereden wordt, loopt ze toch gemiddeld zo vijftig kilometer op asfalt in de week.

Zijn hoefschoenen iets? Iemand ervaring? Of alternatief?

Vilar

Re: alternatief voor hoefijzers ivm brokkelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:36

Goed en frequent hoefonderhoud, continue beweging (buiten), goede voeding (ruwvoer) en voor de overgangsfase hoefschoenen. Succes!

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 19:38

Vilar schreef:
Goed en frequent hoefonderhoud, continue beweging (buiten), goede voeding (ruwvoer) en voor de overgangsfase hoefschoenen. Succes!

zoek dus info over die hoefschoenen

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:51

ik had easyboot's....werkte best goed..maar zitten ijzeren puntjes in om ze goed op hun plek te houden..bij langere rustige buitenritten..beschadigd dat toch de hoef wel....dus..gingen ze daar wat afbrokkelen..

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:54

Opzoek naar andere methodes

Hier een quarter met extreme brokkelhoeven. Toen ze bij me kwam direct gestart met biotine bijvoeren.
op aanraden van mijn hoefsmid. En inmiddels bijna 3,5 maand later kan ik zeggen dat we heel veel bereikt hebben. En ze pijnloos op straat kan draven !
Ijzers komen dr nooit in hier.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 19:56

dit is een pony tegen pensioen aan hikt

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 19:57

Marjo89 schreef:
Opzoek naar andere methodes

Hier een quarter met extreme brokkelhoeven. Toen ze bij me kwam direct gestart met biotine bijvoeren.
op aanraden van mijn hoefsmid. En inmiddels bijna 3,5 maand later kan ik zeggen dat we heel veel bereikt hebben. En ze pijnloos op straat kan draven !
Ijzers komen dr nooit in hier.

rij als ik rij makkelijk rit van tegen de twintig kilometers en veel verhard, woon niet bij een bosgebied helaas. Ga verdiepen in biotine

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 19:58

Biancacoo schreef:
ik had easyboot's....werkte best goed..maar zitten ijzeren puntjes in om ze goed op hun plek te houden..bij langere rustige buitenritten..beschadigd dat toch de hoef wel....dus..gingen ze daar wat afbrokkelen..

dan gaat het voor mij ook niet werken, rij vaak lange afstanden

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 20:00

iemand ervaring met plakijzers? Schijne er ook te zijn, soort plastic volgens mij

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:03

Heb je wel eens van plakbeslag gehoord?
Die plak je dus vast ipv vast nagelen.

Het is kunstof dus het slijt wel wat sneller dan ijzers.

Op greendistance.nl staat een beschrijving van plakijzers en hoe je dat gebruikt / op doet.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 09-11-14 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:04

Paardenhoeven.info site maar een door lezen.

EstherBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:08

Mijn paard heeft ook een tijdje last van brokkel hoeven gehad, maar sinds ik naar een andere smid over ben gestapt heeft ze hier totaal geen last meer van. ik heb met destijds wel verdiept in extra biotine geven maar heb dit uiteindelijk nooit gedaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 06:22

Een hoef brokkelt pas als die te lang is. En dan is een paar mm al voldoende. Frequente bekappingen zijn cruciaal het is zelfs ten zeerste aan te raden om zelf even wekelijks te vijlen en dan wel je hoefsmid te laten komen voor controle. Er zijn cursussen om je dat te leren maar wellicht kan je hoefsmid het je ook uitleggen.

Wat hoefschoenen betreft schijnen de smit hoefschoenen goed te zijn, deze worden ook op maat gemaakt.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 06:50

Brokkelhoeven is meestal schuld van de smid. Die zit waarschijnlijk met zn nagels buiten de witte lijn te klooien. Ik zou andere smid proberen

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 09:32

lastig schreef:
Brokkelhoeven is meestal schuld van de smid. Die zit waarschijnlijk met zn nagels buiten de witte lijn te klooien. Ik zou andere smid proberen

Dat vind ik bijzonder dat jij zoiets zegt.
Mijn pony's hebben nooit ijzers of ooit gehad. En toch toen de quarter bij mij kwam had ze behoorlijk slechte hoeven. Met letterlijk complete gaten erin.

En mooiste was je keek erna. En d'r viel zo weer een stuk af.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 09:41

Wij gebruiken nu cavallo hoefschoenen, mijne loopt gevoelig op het hard en met hoefschoenen loopt die heerlijk. Hij heeft geen brokkelhoeven, maar hele gevoeligen zolen

SymphonyCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 09:48

Ik vet de hoeven dagelijks in. Soms met olie, soms met hoefvocht en dat werkt echt heel goed! Ze blijven mooi, soepel en brokkelen niet. Ik heb ook hoefschoenen, via mijn natuurlijk bekapper aangeschaft, voor als ik buiten ga rijden. Ben daar heel tevreden over en mijn paard loopt er goed op. Ik weet niet waar je woont, maar je zou LD Hoefverzorging kunnen benaderen. Ik weet dat hij door bijna heel Nederland werkt. Succes!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 09:52

Vilar schreef:

heb zelf ook deze stappen doorlopen en de hoefschoenen werkte goed

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:07

Marjo89 schreef:
lastig schreef:

Dat vind ik bijzonder dat jij zoiets zegt.
Mijn pony's hebben nooit ijzers of ooit gehad. En toch toen de quarter bij mij kwam had ze behoorlijk slechte hoeven. Met letterlijk complete gaten erin.

En mooiste was je keek erna. En d'r viel zo weer een stuk af.

Ik zeg toch niet dat dat niet kan?

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 15:30

Maartje1990 schreef:
Een hoef brokkelt pas als die te lang is. En dan is een paar mm al voldoende. Frequente bekappingen zijn cruciaal het is zelfs ten zeerste aan te raden om zelf even wekelijks te vijlen en dan wel je hoefsmid te laten komen voor controle. Er zijn cursussen om je dat te leren maar wellicht kan je hoefsmid het je ook uitleggen.

Wat hoefschoenen betreft schijnen de smit hoefschoenen goed te zijn, deze worden ook op maat gemaakt.

over te lang ben ik niet mee eens, aangezien bij mij juist heel langzaam groeit en net na ruim 2 maanden soms bijna 3 een randje af kan. Dus te lang is bij mij niet van toepasing

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:45

Vriendin van mij rijdt met hoefschoenen, aardig lange afstanden. (Endurance klasse 2)
Ik kan wel even aan haar navragen welk merk dat is, als je dat wilt. Zei is er heel erg blij mee en een heel goed alternatief voor ijzers! Het is wel echt belangrijk dat ze goed passen en niet gaan schuiven/schuren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:05

3mnd is te lang, met of zonder ijzers, daarbij, ijzers veroorzaken geen brokkelhoeven, dan is er iets anders aan de hand waar je achter kunt komen als je een goede hoefsmid inschakelt.9/10x zijn brokkelhoeven een gevolg van white line disease, maar als je een hoefsmid hebt die dat niet herkent....

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:49

Ik gebruik hoefschoenen van cavallo, de trek. Hiervoor de simple boot. Ik gebruik ze voornamelijk voor op het asvalt en ze bevallen erg goed.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:54

Ik had van de zomer een tijdelijk probleem, dat de hoeven sneller brokkelden dan groeiden.. Biotine door het voer (heel makkelijk doseerbaar en vloeibaar van leovet) en smeren met laurierzalf op de kroonrand (rest vd hoef, zowel onderkant als buitenkant met levertraan) en zag snel resultaat! Dus wat mij betreft zijn biotine en laurierzalf aan te bevelen. Het is zeker een poging waard. Eventueel ook om ze beter onder het ijzer te houden. Misschien kan je dat ook eerst een tijdje doen, biotine geven en smeren en ijzers er nog onder laten, niet alles in één keer willen zegmaar.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:59

Mijn haflinger zijn hoeven groeien amper tot niet, ijzers zijn dus geen optie. Hij loopt te gevoelig zonder bescherming en zijn hoeven slijten veel te snel met de omgeving hier.
Ik rij nu een maand of 2/3 met hoefschoenen van Cavallo(voor de Sport en achter de Trek Slim) en hij loopt als een zonnetje. Banjert overal over/doorheen(gras, beton, asfalt, grind, zand, water, modder enz enz). Voor ons was het een oplossing, wat een verademing om heerlijk buiten te rijden en daarna de schoenen uit de doen en paardlief fijn blootsvoets op stal/de wei te zetten. Nooit meer gedoe met losse ijzers en geklooi met poedertjes en zalfjes etc(wat ik dus ook geprobeerd heb en niet hielp.)

Heb wel na het eronderuit halen van de ijzers een 'vakantie' ingelast van ruim 2 maanden(zodat de hoeven konden herstellen. Eerst brokkelden ze extreem erg maar nu zijn ze stabiel en netjes) omdat ook de zadelmaker nog moest komen. Daarna heb ik langzaam opgebouwd aan de hand en toen kleine ritjes en nu maak ik er gewoon lange ritten mee zoals ik eerst ook deed!