Mijn 19 jarige pony was drachtig van de hengst , maar na 11 maand toch maar laten scannen want moeder vertrouwde het niet... Zo zonde , ze was leeg! (wel na 18 dagen dracht gescand , na 3x insemineren drachtig dus erg balen) Ze werd dus wel dikker.. Maar krijg dat nu er dus nooit weer af.
Ze doet sowieso 2x per week iets. Meestal een keer rijden en een keer longeren. Vaker doe en kan ik niet. Zitten midden in verhuizing en verblijven nu op een camping , maar we hebben ze over een maand weer thuis na 6 jaar! Ze is hiervoor goed verprutst door een leaser, waar we helaas te laat achterkwamen.. Dus bij alles wat je wilt doen bij het rijden , ook al raak je teugels aan raakt ze in paniek. Dus dit pakken we gewoon rustig op. Longeren doen we 20 min draven aan de hulpteugels , dit gaat steeds soepeler en ik zie dat haar spieren terug komen! Prachtige hals en de ouderdoms schoft wordt zelfs bespierd.
Voer is het probleem niet. Ze krijgt niet zo heel veel ruwvoer en 2 kg brok per dag. Overdag staat ze in een zandpaddock. Ze heeft een liksteen en voldoende water en stro.
Ik ben heel zuinig op haar en dik is ze eigenlijks nooit geweest , altijd ielig en erg onbespierd. Merk wel dat ze bespierder word in de lendenen , rug , schoft en hals. Ook loopt ze weer sinds tijden wat beter op de achterhand.. Training gaat sloom , maar daar gaat het me niet om.
Wat is nog een advies om haar weer een mooi slank buikje te laten krijgen?
(Als dit verkeerd staat graag verplaatsen , had geen flauw idee waar dit moest staan)
Fotos heb ik .. op mijn mobiel , maar mn mobiel werkt niet meer zo best dus de wifi valt er telkens op uit...
Ik zou de biks grof gaan minderen en juist veel ruwvoer gaan geven. 2kg is echt veel! Mijn paardje krijgt alleen 0,5 kg nadat ik haar getraind heb. Staat ze een dag stil, dan krijgt ze ook alleen hooi Kortom, veel hooi en zeer weinig biks!
laetitia98
Geplaatst: 01-11-14 16:50
Ik zou ook gaan minderen in de biks... 2 kg is voor een paard die toch wel in de training staat... en als ze het niet nodig hebben waarom dan wel meer voeren dan nodig is
Is ze nagekeken op een baarmoederontsteking? Onze oude merrie was gedekt maar niet drachtig bevonden en daardoor verkocht. Alleen zij groeide dus ook tot een flink formaat bij ons inclusief opgezette melkklier en uiers die melk gaven. Alleen bleek ze leeg te zijn en haar buik bleef zitten. Maanden later bleek xe een flinke baarmoederontsteking te hebben. Toen die langdurig is behandeld en genezen verdween haar drachtigheidsbuikje ook.
Birdie60
Geplaatst: 01-11-14 17:39
Ik hier het zelfde met me minishet. Voer flink aan het minderen, hooi ook.
Nu na 3 weken zie je toch dat het iets minder is geworden.
Lees dit maar eens. Ga a.u.b. nooi minder hooi voeren!!! Zelfde hoeveelheid (liefst onbeperkt) maar dan armer hooi. Je paard uithongeren door op hooi in te korten is erg slecht voor de spijsvertering. 1kg biks vind ik ook erg veel. Zelf zou ik volledig over gaan op hooi (geen kuil) zonder brok.
Ik zou haar inderdaad van het krachtvoer afhalen, een handje per keer voeren zodat ze iets krijgt als de rest van de stal voer krijgt maar meer niet. En het hooi minimaal 1.2kg per 100kg lichaamsgewicht. Ik weet niet wat voor pony het over gaat, maar dat is het minimale. Liever richting de 2kg per 100kg lichaamsgewicht. Aanvullen met een vitaminekorrel. Bijv. marstall force (50-100g per dag) of een ander merk. Liever geen koeken voeren.