Al een tijd kreupel -> Check ligament operatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Al een tijd kreupel -> Check ligament operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 22:53

Hoi!

Zo ongeveer 7/8 weken geleden begon de 'pret' bij m'n lieve merrie. Nadat ze een misstap had gemaakt tijdens een weigering met springen ging ze minder goed lopen. Dit gebeurde op een donderdag. Vrijdag erna haalde ik haar uit d'r stal met de gedachte dat ze wel wat spierpijn zou hebben, rustig gelongeerd en uiteindelijk niks meer aan de hand. Dag erna ook, maar ze liep toch niet veel beter.
Die donderdag was ze ook bekapt.
Paar dagen aangekeken met hoe het zou gaan, het beterde wel wat, ze liep beter dan de dagen ervoor maar nog niet geweldig. Ik heb de hoefsmid langs laten komen, paardlief liep op het zachte slecht en op het harde wel redelijk. Hoefsmid raadde aan om d'r op stal te houden en te koelen en stappen (been was wat warmer en er zat een kleine zwelling). Die dag paardlief gewoon op de wei gezet en het leek wel weer beter te gaan. Weken erna ging het op en af, ze heeft dagen slecht gelopen, maar ook dagen dat ze goed liep.
Ik ben 2 weken bezig geweest met uitzoeken waar ik paardlief wilde laten onderzoeken. Uiteindelijk maar gewoon bij Bodegraven gebleven.

Vandaag (31 oktober) hadden we een afspraak staan voor kreupelheidsonderzoek en röntgenscan van d'r benen, hals en rug.
Na het onderzoek (waarbij de DA erg zorgelijk keek) naar binnen gegaan en besproken wat we gingen doen, het zou alleen de röntgen van het kreupele been (waarbij ze ook een bokvoetje heeft) worden en daar ook echo's van. Zo gezegd, zo gedaan. Röntgen gedaan (paard was erg leuk toen ze de sedatie had, wat was ze opeens makkelijk hahaha), daarna de echo gehad.
DA moest toegeven dat de foto's erg meevielen met hoe ze liep, gelukkig.
Paardlief heeft een 3/4 op dr straalbeen, te strakke buigpees, ietwat ontstoken tussenpees, maar d'r voorknie was wel helemaal goed (gelukkig).
Nu hadden we 2 behandelplannen;
1) Eerst aankijken hoe ze op speciaal beslag reageert, reageert ze daar niet goed op, dan d'r been inspuiten met ontstekingsremmers en als dat niet zou werken een operatie. Dit alles wel met speciaal beslag.
2) gelijk opereren en dan op speciaal beslag.
Het is een ligament operatie; ze gaan de buigpees doorsnijden, oprekken en een stukje pees ertussen zetten, waardoor ze d'r dus beter zou kunnen afrollen en waardoor ze dus minder last zou moeten hebben van die voet. Herstel kans is 50/60%, en als de pees helemaal genezen is,
Woensdag heeft ze de operatie, donderdag krijgt ze speciaal beslag. Ik ben erg benieuwd hoe ze hierop gaat reageren en hoe ze hierdoor heen gaat komen.

Ik ging vanochtend met de gedachte dat het of heel erg zou meevallen (niks aan de hand, of een opbouwend schema) of dat ik met een lege trailer naar huis ging daarheen. Ik had me nooit kunnen bedenken dat ze woensdag al op de operatie tafel zou liggen.

Het lijkt me erg leuk om jullie op de hoogte te houden, en ik ga ook zeker vragen of het mogelijk is dat ze tijdens de operatie foto's gaan maken, lijkt me erg tof om te hebben.

Wat hadden jullie in zo'n situatie gedaan? Heeft er iemand ervaring met zo'n operatie?

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 05-11-16 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel veranderd op verzoek.

Zirano

Re: Al een tijd kreupel -> Ligament operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:30

ik zou ook kiezen voor zo een operatie., Heb al meerdere paarden geholpen die deze operatie achter de rug hebben en het nu super pijnloos doen

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:44

Mijn vorige paard is een aantal jaar geleden ook op Bodegraven geopereerd. Niet helemaal hetzelfde maar het komt in de buurt: [PP] 23 jarige wordt geopereerd .

Veel succes alvast voor de operatie, ik ga je topic volgen!

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:29

Ik ben erg benieuwd hoe Eleane erdoorheen gaat komen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:01

Duim voor je dat ze er goed doorkomt en snel en helemaal hersteld.

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:03

Ik heb het al tegen je gezegd maar heel veel succes woensdag! Ik ga duimen dat alles goed gaat en daarna gaan we gewoon zorgen dat ze weer helemaal de oude wordt!!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 17:18

Bedankt allemaal, ik hoop ook dat ze er weer helemaal bovenop komt.
kimmie, ik ga vanavond even je topic doorlezen!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:12

Ik duim voor jullie!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 18:17

Dankje!

Vanavond ga ik samen met een stalgenootje haar naar de kliniek brengen en morgen tussen 10 en 12 wordt ze geopereerd. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen en hoe het herstel proces gaat. Vanavond even vragen of er foto's gemaakt kunnen worden :)

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:29

Succes morgen!

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:45

Sterkte met de zenuwen

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:16

Aaahh clau, ik duim dat het goed gaat morgen! Zou aan je denken hoor! Weet je al hoelaat je wat hoort morgen hoe de operatie gegaan is?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 22:51

Bedankt!

Melis, ik zorg zelf dat ik er rond 11en ben, dan ben ik er iig als ze klaar zijn of net gaan beginnen. Dan kan ik het zelf ook horen :)

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:54

Diertjec heel veel sterkte morgen we gaan keihard duimen

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 09:50

Dankjewel!

Werd net door de kliniek gebeld, in overleg met mij gaan ze ook een zenuwsnede in de kootholte doen, hierdoor zal ze nog minder last krijgen van d'r voet. Dit kan omdat al haar weke delen in d'r voet gewoon goed zijn. Dit is omdat het straalbeen zo slecht is. Deze operatie doen ze naast het Check ligament operatie.
DA ziet het positief in, en er worden foto's gemaakt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:58

En ook hier veel sterkte meid! Ook ik wil het hier even volgen, ipv alleen op stal de paar minuutjes dat ik je kan spreken :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:09

Weten ze ook hoe het komt dat haar straalbeen zo slecht is dan? En is dat alleen in dit been of ook in het andere voorbeen?

Veel sterkte vandaag!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 12:11

Het is alleen in het linkervoorbeen, het komt door de bokhoef. Hierdoor is het straalbeen anders gaan staan, omdat de belasting anders is :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:18

Okay door de bokhoef dus, maar een zenuwsnede is best definitief, dan voelt ze daaronder geen pijn als er iets mis zou zijn. Dat betekent dat jij beter op moet gaan letten of er wat met het voetje/been aan de hand is..

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:24

Dat ze nog steeds de zenuwsnede toepassen........

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:57

Ik vermoed dat er een klein gedeelte verdoofd wordt, niet de hele voet. Waarschijnlijk alleen het kleine stukje van het straalbeen. Daar was bij mijn paard toen ook sprake van, een plekje ter grootte van het topje van je pink. Bij mijne is het uiteindelijk niet gebeurd maar denk dat het wat genuanceerder ligt.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 16:02

Ze is geopereerd en alles is goed gegaan. :) Vanavond ga ik nog een keer langs en morgenochtend krijgt ze het speciaal beslag en dan hoor ik ook de rest wat ik moet weten.

De zenuwsnede is inderdaad definitief, maar bij die van mij was het ook wel nodig, omdat ze een redelijk kapotte straalbeen heeft, waar ze dus heel snel last van zou krijgen. Het was of nu die zenuwsnede doen en dan aankijken hoe ze het op alleen het check ligament operatie doet, of later dan nog een keer de zenuwsnede doen. Ik heb er gelijk voor gekozen om het nu te doen, zodat ze niet nog een keer de stress hoeft van de narcose, operatie en het bijkomen daarvan. Ik zie nu al wat voor aanslag dat op het lichaam is. Dit wil ik d'r niet nog een keer aan doen als het niet nodig is en terwijl het nu in 1 keer kan :)

De hoef in de gaten houden, zal ik altijd moeten doen, maar dat is een kleine moeite. Dat heb ik helemaal over voor d'r. Als ik ergens aan twijfel, dan zal ik gelijk m'n hoefsmid of DA bellen. :)

Ik heb zo nog wat foto's van hoe ze er net bij stond, vlak na de narcose.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:04

Ja met jouw uitleg erbij heb je eigenlijk geen andere keuze als je wilt dat ze comfortabel gaat zijn. Fijn dat ze door de operatie heen is! Ben wel benieuwd naar de foto's!

Wat is precies de verwachting dat je met haar zult kunnen doen na de operatie, gewoon weer dressuren?
Laatst bijgewerkt door fargo op 05-11-14 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:06

Jeej gelukkig is het goed gegaan... geen gekke dingen dus! Blij voor El!
Ben inderdaad wel benieuwd hoe versuft ze er bij staat...
Succes ook weer morgen en groetjes aan Lau.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 16:12

fargo schreef:
Ja met jouw uitleg erbij heb je eigenlijk geen andere keuze als je wilt dat ze comfortabel gaat zijn. Fijn dat ze door de operatie heen is! Ben wel benieuwd naar de foto's!

Wat is precies de verwachting dat je met haar zult kunnen doen na de operatie, gewoon weer dressuren?

Ik ben blij dat je het begrijpt :)

Herstelkans is 50/60% en als ze weer helemaal herstelt is kan ze weer op L/M/Z niveau rijden. Ik ga er vanuit dat Sander hiermee dressuur bedoelde, ga morgen nog even navragen hoe het zit met springen :)

Zal ik doen Nikki! Spanning is er bij mij nu ook af, gelukkig. Ben blij dat m'n meisje weer staat :)