Ik ben in het bezit van een paardje, waarvan mijn inziens de hoeven er echt niet goed uit zien, maar waarvan ik niet weet wat ik daar nog aan kan doen of mee kan proberen. Het grootste probleem is dat paard in kwestie ooit een trauma heeft opgelopen bij de hoefsmid. Wat er gebeurd is weet ik niet, maar dat het een echt trauma is (en niet gewoon een beetje moeilijk) is ondertussen wel duidelijk geworden.
Nu blijkt ook dat het niet enkel de hoefsmid op zich is, maar ook het materiaal waarmee je aan de hoeven komt. Ik ben ondertussen (heb hem nu 2.5 jaar) zover dat er vertrouwen is en dat ik dus verder kan gaan dan menig ander persoon. Ik heb dan ondertussen ook geen problemen meer met hoeven uitkrabben en vond het tijd om een stapje verder te gaan. Ik heb van een bepaalde hoefsmid (zie verder) een oude vijl gekregen waar ik mee kon oefenen, dus daarmee aan de slag gegaan. Maar dit is werkelijk een ramp. Momenteel zie ik echt niet in hoe er ooit iets aan die hoeven gedaan gaat kunnen worden, en ze zien er echt niet uit
Wel is dit puur het uitzicht, hij loopt er niet minder om en lijkt zich zelf er niks van aan te trekken. Maar toch ... Wat is in het verleden geprobeerd:
- gewoon bekappen (
)- met verdoving bekappen
- met veearts-verdoving bekappen (dus echt in het bloed, onder toezicht van een DA)
- onder verdoving (gewoon pasta) in een hoefstal bekappen
Waar ben ik nu mee bezig:
- laten merken dat de vijl niet eng is (er aan laten ruiken maar niks mee doen, etc.)
- een poging tot aaien met de vijl (maar dat is eigenlijk al geen optie)
- met andere dingen over de hoef "vijlen"
Dit alles met oa clickertraining en voerbeloningen (maar ook gewoon het ding wegnemen en rust).
Ook werk ik in de piste zodat hij ruimte heeft, want zet je hem vast op de poetsplaats bv. en begin je daar dan breekt hij letterlijk de tent (en zichzelf) af. En dat weet ik uit ervaring

Maar er is maar bitter weinig vooruitgang te merken, en ik zit een beetje met de handen in het haar. Heb hem nu zover dat hij met héél erg veel moeite aan dat ding durft ruiken en dan het snoepje aanneemt, maar dit kan ik maar een paar keer doen en dan is de spanning toch te groot en is het hek van de dam. Dus echt constructief werkt het niet, hij overwint niks .. Ik kan met andere dingen best veel met die hoef doen, echter moet ik ook daar niet te lang mee doorgaan want dan bouwt hij ook spanning op.
Klein extra detail wat het allemaal niet makkelijker maakt: pony is blind.
(daar heeft het probleem verder niks mee te maken, had die ook al voor die blind was).
Is er iemand die nog een idee heeft?
Zodra hij een vijl ruikt of hoort schiet de paniek er al in. Zodra hij de hoefsmid ruikt of hoort is het hek helemaal van de dam. Zelfs als hij gewoon op stal staat en het busje staat 30m verder is hij helemaal van streek. De hoefsmid heeft een tijdje terug eens goed willen doen door mijn andere pony alvast uit de weide te halen (ik was wat later), met als resultaat dat er een blinde pony dwars door de draden het veld op ging .. Zo erg is het dus. Het is echt niet overdreven. Ik dacht ook "met de tijd zwakt het wel af, als we vertrouwen opbouwen en verschillende dingen doen komt dit ook wel in orde" maar momenteel zakt de moed mij wat in de schoenen dat het ooit zal lukken ... En ik weet niet eens of ik dat nog wel moet willen .. Pony in kwestie is 21 jaar en moet verder helemaal niks, gewoon eten en lief zijn

Ik weet dat ik via een topic niet goed kan overbrengen wat of hoe, maar neem maar van mij aan dat het niet zomaar "een wat moeilijker" paardje is. Ik kan zo 3 hoefsmeden opnoemen die er niet meer bij in de buurt willen komen (vandaar ook dat ik van eentje een vijl heb gekregen, onder het motto "probeer het zelf maar, jij hebt meer kans"
), en dat gebeurt ook niet zomaar. En mijn opties raken ook stilaan op, ik weet niet of het met "hetzelfde blijven doen en tijd geven" ooit wel gaat komen .. ik vraag het me echt af. Voor een beeld hoe zijn hoeven er momenteel uit zien:

Wat ik er bv. nog niet heb bij gehad is een natuurlijk bekapper, maar de enige reden waarom ik dat zou doen is omdat die (zeggen ze) niet zo de typische hoefsmidgeur bij zich hebben .. Maarja, die heb ik zelf ook niet, en toch raakt hij volledig in paniek zodra je ook maar iets vijl-achtigs met die hoeven doet. Ik weet niet of een natuurlijk bekappen nu zoveel ander materiaal gebruikt of op zo'n andere manier werkt dat dit nog een optie zou kunnen zijn ..
Iemand tips of ideeën? Graag!
Als er iets niet duidelijk is mag hier natuurlijk ook zeker om verduidelijking gevraagd worden, graag zelfs .. beter dat dan zelf maar conclusies trekken

En nogmaals: ik heb echt wel het best met het beestje voor, en buiten dit probleempje is het de beste pony ter wereld. Alleen blijkt dit probleempje iets groter dan gedacht..
Bedankt voor het lezen
(ik ken niet alle details van "vroeger", wel veel, alleen spijtig genoeg van voor zijn tijd bij de handelaar niks, en vrees dat het daar gebeurd is want daarna heb ik alles, vanaf de zijlijn weliswaar, meegemaakt
).