Ik twijfelde even of ik dit hier moest zetten of bij voeding, dus het mag verplaatst worden indien nodig.
Ik(en ook mijn paard..) heb een probleem. Zijn hoeven groeien niet...
Nu zou dit voor veel mensen wel fijn zijn, maar hij heeft ook nog eens onwijs slechte hoeven die al brokkelen als je ernaar kijkt. Ik heb hem in november gekocht en toen stond hij bloot. Was op zich niks mis met zijn hoeven toen, maar zienderogen werden ze slechter en na 2 buitenritjes(van een half uur..) was er niks meer van over. Snel de smid gebeld voor ijzers. Dat is nu 12 weken geleden. Nu was er vandaag een vervangende smid(omdat de mijne door zijn rug was gegaan) en die constateerde dus dat zijn hoeven in die 12 weken niet waren gegroeid. Gewoon helemaal niks, geen milimeter..
Probleem dus. Hij MOET ijzers(hoef dus geen reacties over dat ijzers slecht zijn of dat ik hem natuurlijk moet bekappen, daar begin ik niet aan), omdat zijn hoeven al brokkelen als hij op de wei loopt en niks doet, laat staan als ik met hem in de bak rij. Ook is hij zonder ijzers gewoon enorm gevoelig overal.
Maar je kan geen gaten in gaten blijven slaan uiteraard..
Is er iets wat ik hem kan geven(een bepaald voer of supplement oid) dat de hoefgroei(en niet de hardheid maar echt de groei) bevorderd? Hij loopt 24/7 buiten nu(in de winter staan ze binnen en komt hij wel overdag buiten) en krijgt dus in principe alleen gras. Na het rijden krijgt hij afhankelijk van inspanning een halve tot hele schep muesli.
Graag tips en raad, want ik weet het echt niet meer.. Eerst was ik blij dat zijn hoeven niet zo snel groeiden maar dit is ook geen doen meer..