Ons verhaal:
Begin maart 2014 ontdekte ik dat mijn 22 jarige dravermerrie niet helemaal lekker rad liep. Ben vanaf dat moment rustig aan gaan doen en lekker gaan stappen op het harde. Opknappen deed het echt niet, sterker nog ze begon heel erg kreupel te lopen in draf. Naar mijn idee wisselde ze van linksvoor kreupel naar rechtsvoor kreupel en v.v. Linksvoor heeft ze, sinds september 2013, een redelijke grote schiefel aan de binnenkant van haar pijpbeen en mijn gedachte was dat die de pees aan het irriteren was.
Dierenarts gebeld voor een echo van de pees, aan huis, en al gerekend op een peesblessure.
Op 19 maart kwam de dierenarts en de diagnose was iets anders dan ik had verwacht... Nu liep ze rechtsvoor duidelijk kreupel en haar pees aan die kant was ook wat dik. Beiden benen kaalgeschoren voor de echo en toen de diagnose. Rechtsvoor een gaatje in de oppervlakkige buigpees maar linksvoor prima peesweefsel. Schiefel was nog wel actief maar irriteerde de pezen in ieder geval niet. Maar die rechterpees was toch enigszins een verrassing voor mij.
Gezien de leeftijd van mijn paard was de prognose van de dierenarts wat behouden. Ze benadrukte ook dat het "materiaalmoeheid" zou kunnen zijn en dat de pees helemaal af zou kunnen scheuren.
Vol goede moed toch aan de revalidatie begonnen. Mijn paard is verder gezond en fit en nog niet aan pensioen toe, dat zou altijd nog kunnen. Dierenarts kwam met een opbouwsschema bestaande uit 10 minuten stappen en dat elke 3 weken uitbreiden met 5 minuten meer. Koelen, smeren, druppels etc. zou verder nog weinig toevoegen. Nu ben ik wel een beetje eigenwijs en ik had al van RevitaVet gehoord, dus... .
Ongeveer een week na de diagnose heb ik de RevitaVet opgehaald en ben ik deze gedurende een maand vrijwel elke dag gaan gebruiken voor zowel de schiefel als de peesblessure.
Voor de peesblessure van mijn paard gebruik ik de 3 standen gedurende 5 minuten, in totaal dus 15 minuten.
Ik heb even van de site gehaald waarvoor iedere stand dient:
4 = 584 Hz
Gebruikt voor circulatoire en lymfatische stimulatie en de behandeling van dieper gelegen weefsel.
In de praktijk betekent dit dat stand 2 en 5 vaak in combinatie met stand 4 worden gebruikt bij pees- en bandletsel.
5 = 1168 Hz
Voor botten, gewrichtsbanden, pezen.
Ook voor ontspanning van grote spiergroepen.
2 = 146 Hz
Bij slepende klachten van pezen en banden.
Bij ontstekingsklachten: deze stand wordt wel de “universele frequentie” genoemd omdat veel problemen samen gaan met een ontstekingsreactie.
Naast de RevitaVet heb ik het stapschema aangehouden en ben ik 20 gram MSM door haar dagelijkse portie muesli gaan mengen. Verder stond mijn paard overdag gewoon in de kudde op het weiland en 's nachts op stal.
Al vrij snel merkte ik dat de zwelling na het gebruik van de RevitaVet zachter en meer indrukbaar werd. Op een gegeven moment merkte je ook duidelijk dat de zwelling verminderde.
Tegen de tijd dat de RevitaVet terug ging was het rechterbeen nog minimaal gezwollen en linksvoor werd de schiefel ook een stuk "rustiger"
Op 28 mei, 9 weken na de diagnose, heb ik een controle-echo laten maken. Dierenarts heeft eerst het been gevoeld waarbij ze al opmerkte dat het vrijwel niet meer gezwollen. Daarna begon het echowerk, waarbij mijn dierenarts, die ik nog niet verteld had over RevitaVet, zeer positief verrast was! Gat in de pees is volledig opgevuld, alleen de contouren zijn nog te zien. De dierenarts heeft een inschatting gemaakt dat de pees voor 60-70% genezen is t.o.v. de vorige echo! Pas toen de dierenarts vroeg wat ik nog meer deed naast het stappen en, pas, toen heb ik verteld van de behandeling met RevitaVet. Hoewel ik er al vertrouwen in had dat het een positieve bijdrage zou hebben bij het herstel was dit toch een mooie bevestiging!
En nu in beeld

Men neme een paard en voorziet deze van een draagtas, hierin doe je de RevitaVet

De RevitaVet, je kan mooi de 7 verschillende standen zien. Het zwarte rechthoekige ding is de batterij.

De beenpad waarop duidelijk de rode LED-lampje en de infrarood LED lampjes te zien zijn. Deze pad komt op de te behandelen plaats. Voor grotere opppervlaktes, bijv ruggen, is er ook een grotere pad.

Paard in behandeling met de pad op beide voorbenen

En zo brachten wij iedere dag een half uur door, de schieffel heeft namelijk een andere volgorde en stand nodig dan de peesblessure. Ik doe dus 2 keer 15 minuten.

Paard vind het allemaal in ieder geval niet erg. In het begin had ik het idee dat ze bij het gebruik van stand 5 wat onrustiger werd. Heb het apparaat ook om mezelf geprobeerd en je voelt dat het stuk beter doorbloed wordt en wat tintelingen vanuit je lichaam. De pad wordt verder niet warm ofzo.
Voorlopig moeten we nog doorgaan met revalideren en we zijn er nog niet maar dit is wel erg mooi en een goede basis voor verder herstel!

Meer info is te vinden op http://www.revitavet.nl en op de Facebook-pagina.