Leeftijd: bijna 2
Ras: Vlaams Paard
Van mij sinds: 8 december 2012
Mijn paard is vanaf ik hem heb bekapt door een natuurlijk bekapper. Dit is altijd tot grote tevredenheid geweest, met uitzondering van de laatste keer op maandag 17 maart. Salvo had flinke rotstraal, maar had volgens haar ook een ontsteking in de stralen van zijn beide achtervoeten. De ontstekingen heeft ze opengesneden waar er bij beide achterhoeven wondvocht en oud bloed uit kwam, maar verder niet schoongesneden. Ook de rotstraal is toen niet schoongesneden. Na de bekapping stond hij steeds met rechtsachter omhoog. Hij liep niet kreupel, maar gaf duidelijk een pijnreactie.
2 Dagen na de bekapping was hij stokkreupel op alle vier zijn voeten en wilde absoluut niet meer lopen, en al helemaal niet op het harde. Rechtsachter en linksvoor leken het meest pijnlijk. Op (telefonisch) advies van de veearts zijn we toen al gestart met pijnstilling.
De veearts contstateerde vrijdag de 21e maart dat hij veel te kort bekapt was, en er geen draagrand meer over was. Op advies van de veearts heeft hij toen pijnstilling en Kerabol (supplement ter bevordering van de hoefgroei) gekregen. Het behandelen van de rotstraal moest ik even laten zitten om de hoeven de kans te geven aan te groeien en harder te worden, en over een week of vier de stralen schoon laten snijden.
Na bijna 3 weken pijnstilling liep hij weer over het harde, al was hij nog niet rad. Toen we stopten met de pijnstilling was de kreupelheid echter acuut weer terug. Hij kon absoluut geen gewicht zetten op rechtsachter en linksvoor.
Een 'gewone' hoefsmid constateerde dat de stralen helemaal niet bijgesneden waren bij de laatste bekapping en heeft dit op dinsdag 15 april alsnog gedaan, ook i.v.m. de rotstraal. Hij dacht dat Salvo waarschijnlijk veel te veel druk op de stralen en de vetkussens daaronder heeft gehad, en dat dat de reden was voor de kreupelheid. Ook heeft hij gekeken of er misschien een hoefzweer linksvoor zat, maar dat bleek niet het geval. Daarna knapte hij per dag een stukje op, maar linksvoor is hij nog niet 100% zuiver tot nu toe.
Zondag 4 mei kon ik tijdens het hoefkrabben een gedeelte van de witte lijn wegkrabben bij de linker voorvoet. Er ontstond een geul tussen de hoefwand en de zool van ongeveer 7 cm breed en 3 a 4 cm diep. Wat eruit kwam was een zwarte, korrelige, niet droge substantie.
Ik heb zoveel mogelijk van de zwarte substantie verwijderd. Hierna was er naast de geul een gat te zien, waarvan ik niet kon zien hoe diep het precies is. Als ik er een hoefkrabber insteek, geeft hij als ik met de hoefkrabber onder de zool druk een duidelijke pijnreactie, dus het gat zit duidelijk voorbij de zool.
De foto's:

De stand van de hoef:

Ik heb nu twee dagen met natuurazijn behandeld, en één dag met CTC-spray om de eventuele aanwezige schimmels en bacteriën te doden.
De reden van dit topic is dat ik me afvraag wat er aan de hand is met zijn linkse voorvoet. Is dit beginnende White Line Disease of een gevolg van de te korte bekapping? Komt het vaker voor dat de hoefwand loslaat van de zool en waarom gebeurt dit dan?
Dit is wat de site van Hoofcare erover zegt: http://hoofcare.nl/hoefproblemen/losse-hoornwand/