hoelang op de wei.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hoelang op de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:33

Hallo.

Mijn paard staat sinds 2 weken geleden weer meer op de wei. Vanwege blessures kon dat de afgelopen tijd niet.
Maar nu hoor ik veel mensen roepen dat het gevaarlijk is, dat ze bevangen kunnen worden.
Ze staat nu 4u ongeveer op de wei per dag met 2 andere paarden.
We willen dit uitbouwen naar langer. Maar wat is verstandig?
Sommige dagen kan ik ze sochtends (8u) op de wei zetten en kan de aandere eigenaar ze er pas om 16:00 er afhalen. Je kunt natuurlijk niet tegen je baas of school zeggen dat je weg moet om je paarden binnen te zetten.
Ik heb gelukkig een bij rijder die ze er ook op en af kan zetten.
Hoe doen jullie dit?

Anoniem

Re: hoelang op de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:35

Staat het paard op een hoge weide of kale weide? Het verschilt namelijk hoe eiwitrijk het gras is. Opbouwen is altijd goed.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:37

Ik gooi het paard gelijk op de wei; van 0 uur naar 24/7; terwijl mijn pony wel echt gevoelig is voor hoefbevangenheid. Wel binnenkort met strookbegrazing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:38

Er zijn stukken kort, maar ook een gedeelte lang. Het is niet kaal.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:42

Het probleem is dat paarden dan ineens te veel eiwitten krijgen.

Paarden kunnen daar op reageren door
-Koliek te krijgen.
-Dikke benen.
-Hoevbevangen.

Sommige reageren ook niet.

Als je de paarden op een hele schrale wei zet maakt het weinige uit.

Vette wei is beter oppassen.

Je kunt beste met half uurtje per dag exstra opbouwen als je snel wilt.

Anders iedere week een uur er bij
Wat mijn voorkeur is.

Als je paard eenmaal weel gewend is aan lang op de wei kun je ze gerust ook een keer veel korter doen en de dag er na weer lang.

Zorg bij een lange stal dag wel voor genoeg water

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:52

Schrale wei is ook oppassen, ivm de vele suikers in kort gras en evt. binnenkrijgen van zand.

Hier gaan ze eerst een aantal keer een half uur tot een uur aan de hand grazen, dan 4-6 uur erop, daarna hele dag en dan vervolgens gewoon 24/7. Gaat prima.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:53

Dat een kale wei minder gevaarlijk is dan een volle wei is niet waar!
"gestresst" gras bevat meer fructaan om te groeien, het stofje wat de hoefbevangenheid veroorzaakt.
Een kale, gefrustreerde wei kan dus gevaarlijker zijn dan een volle.

Ik heb een (ex)hoefbevangen merrie en ben erg erg voorzichtig met gras.
Je kunt per dag checken hoe risicovol het is om je paard op de wei te doen : http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... tihelp.htm
Het schematje rechts in beeld geeft aan wat het risico is.
Een zonnige dag na een koude nacht is hoog risico terwijl een bewolkte nacht na een (redelijk) warme nacht veel lager risico geeft.

Ikzelf bouw een half uurtje per week op maar ben zeker nog niet begonnen, voorjaarsgras is groei en geeft gewoon meer risico, maar ik heb dan ook al een risicovol paard :-)
Goed in de gaten houden en zo langzaam als je kunt opbouwen zou mijn advies zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:58

Rustig opbouwen Mellanie! (Voor andere bokkers hier ik sta op zelfde stal als TS)

Er zitten ontzettend veel suikers in het gras. Ik zou persoonlijk elke week een uurtje erbij doe en blijven kijken hoe het gaat. Als je ze de hele dag op de wei wil zetten moet je naar de andere weilanden en daar zit nog veel meer in het gras en het stuk is veel groter.

Onze paarden zijn het al een hele poos gewend dus die kunnen de hele dag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:29

Yvank_ schreef:
Rustig opbouwen Mellanie! (Voor andere bokkers hier ik sta op zelfde stal als TS)

Er zitten ontzettend veel suikers in het gras. Ik zou persoonlijk elke week een uurtje erbij doe en blijven kijken hoe het gaat. Als je ze de hele dag op de wei wil zetten moet je naar de andere weilanden en daar zit nog veel meer in het gras en het stuk is veel groter.

Onze paarden zijn het al een hele poos gewend dus die kunnen de hele dag...

Ze staan nu nog steeds 4 uurtjes op een dag.

Ze hebben nog niet langer gestaan.
We bouwen het langzaam op.
Alleen mevrouw zelf is er niet mee eens als ze naar binnen moet, haha.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 00:22

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 00:31

TS, wat voor soort gras staat er en hoe is en waarmee is de wei bemest? En heeft je paard een medische geschiedenis die maakt dat je extra op moet passen met gras?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:18

Het soort gras wat er staat durf ik niet te zeggen maar het is kort dit gras. Sommige stukken wat langer. De weides zijn een 1,5 maand geleden geinjecteerd met met mest welke mest weet ik niet maar het stond verschrikkelijk :')

Het probleem bij ons op stal is, dat er veel mensen zijn (of dat ook voor TS geld durf ik niet te zeggen daarvoor zie ik haar te weinig) die hun paarden nu het mooi weer wordt ineens van maanden 24/7 op stal, de hele dag op de weide gooien... Het zou helaas niet het eerste paard zijn waarvoor de DA moet komen.. Vandaar dat ik ook zeg bouw het rustig op :)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:31

Met strookbegrazing kunnen ze direct 24 uur per dag de wei op.
Opletten dat je niet teveel gras geeft, zorg dat ze het gras in een paar uur tijd afgegraasd hebben en geef daarnaast nog hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:50

Yvank_ schreef:
Het soort gras wat er staat durf ik niet te zeggen maar het is kort dit gras. Sommige stukken wat langer. De weides zijn een 1,5 maand geleden geinjecteerd met met mest welke mest weet ik niet maar het stond verschrikkelijk :')

Het probleem bij ons op stal is, dat er veel mensen zijn (of dat ook voor TS geld durf ik niet te zeggen daarvoor zie ik haar te weinig) die hun paarden nu het mooi weer wordt ineens van maanden 24/7 op stal, de hele dag op de weide gooien... Het zou helaas niet het eerste paard zijn waarvoor de DA moet komen.. Vandaar dat ik ook zeg bouw het rustig op :)

Onze paarden staan nog niet de hele dag op de wei.
Ze hebben hooguit 5 uurtjes gestaan op 1 dag.
We bouwen het met een uurtje uit. Volgende week nog 4 en daarna 5u enz.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:53

ik snap niet dat mensen altijd hierom zorgen maken eerlijk gezegd, wij kijken daar echt werkelijk nooit naar en hebben nog geen 1 paard ziek of wat dan ook gehad.

3 jaar geleden paard hoef bevangen gehad stond niet op deze 'stal' nu sinds 1.5 jaar/2 jaar staat deze wel bij de rest en volop ineens op de wei en geen centje kreupel of bevangen geweest.

ieder zijn ding maar ik zou de mijne er gelijk op zetten, liefst met strook begrazing anders korf op als er veel staat.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:54

Ligt er ook aan of het bemest is en zoja hoe bemest. Koeienmest is beter dan kunstmest. Dit omdat kunstmest opeens een hele harde boost geeft en koeienmest over 6 weken geleidelijk afgeeft.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:58

Wij doen het altijd met stookbegrazing, zodat het ook niet in 1x heel snel op is,
en ivm hoefbevangenheid en koliek.
die van mij staat ook 24/7 buiten, maar dan wordt het wel allemaal rustig opgebouwd.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:59

wij doen het beide, :o onze wei is zo vet en totaal niet geschikt voor paarden eigenlijk haha(ze worden moddervet) staan dan ook met korven op. :+

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:03

waarom doe je het dan als ik vragen mag? 1 keer in het voorjaar mest rijden is toch voldoende voor paarden?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:05

ik zelf doe het niet maar de boer, die houd van volle groene weides. hier word 2 x bemest en 1 keer heel soms 2 keer nog eens kunstmest erover.
ook is het zo dat als we te veel hebben we ook enkele weides hooien.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:09

Het ligt echt aan je paard of het wel of niet de hele dag naar buiten kan. Die van mij (en alle paarden van stal) zijn het eerste weekeind een uur of 5 per dag de wei op gegaan. Daarna een week lang overdag en voor 19.00 uur weer binnen en vanaf vorig weekeind mogen ze 24/7 op de wei blijven. Ik schat in dat ongeveer de helft van de groep buiten blijft. Die van mij blijft nu ook buiten. Er wordt strookbegrazing toegepast. Stal heeft gewoon een heel goed weidebeleid :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:26

Wij zijn begonnen met het weitje in kleine stukken te verdelen. Ze hebben de eerste 3 weken een klein stuk kaal mogen eten, eerste week een uur, tweede week 2 uur, derde week 3 uur en nu heel de dag tot de avond. Dat kleine stuk is inmiddels goed kort gegeten, en ze krijgen straks elke keer een reep erbij. Ze gaan over een week of zo dag en nacht erop.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:31

Sowieso moeten ze wennen van hooi/kuil naar gras.
Ik begin hier altijd met 2-3 uurtjes rond voertijd (4-6/7 uur) zodat ik ze ook weer fatsoenlijk eraf krijg, dan steeds wat vroeger het land op.
Voordeel van einde van de dag is ook dat het fructaangehalte dan meestal lager is.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:06

Toch best veel mensen waarbij de paarden al lang het land op kunnen zo te lezen.
Ik moet zeggen dat ik toch ook aanzienlijk langzamer opbouw dan wat ik hier lees.
Ze gaat bij mij echt nog niet elke dag het land op en tot nu toe heb ik opgebouwd van 10 minuten naar max 30 minuten in 4 weken tijd. Nu heb ik wel met een ex-hoefbevangen paard te maken maar toch.

Fructaangehaalte is inderdaad lager aan het einde van de dag, helaas is dat wel pas na zonsondergang.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:10

Die van mij staat inmiddels van half 10 ochtend tot 8 uur in de avond.

Heb per uur opgebouwd en uiteindelijk van 6 uur naar hele dag.