aanhoudende kreupelheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

aanhoudende kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 23:42

Toch maar even mijn verhaal hier spuien..

Begin januari is een nieuwe smid geweest om mijn paard te bekappen. Mijn oude smid had er een beetje een potje van gemaakt. Achter stonden zijn hoeven niet alleen scheef, hij stond ook zowat op zijn hoefballen. Daarnaast stond hij met lange tenen, wat volgens de nieuwe smid problemen op zou gaan leveren door de 'banaan-stand' in de rest van het been. Langzaamaan is hij dus begonnen met het corrigeren van de stand van de hoeven, maar dit echt een klein beetje per keer.

2 februari ben ik gaan uitrijden met mijn paard (Licor) en heb ik hem een stukje hard laten gaan. Hij kwam echter al snel in tempo terug en liep daarna niet helemaal lekker. Ik ben met hem naar huis gestapt en in stap voelde ik eigenlijk niets raars. Als ik hem inhield qua tempo liep hij wat kort, en op het harde liep hij ook kort, maar op het zachte voelde ik niets raars. Ik dacht dus dat hij gewoon wat gevoelige hoeven had (heeft hij vaker) en dat het wel goed zou komen. De kreupelheid zat overigens linksvoor
thuis op stal zette ik hem nog ff in de binnenbak, en toen zag ik dat hij in stap toch niet helemaal zuiver liep. in draf was dit nog veel erger. ik maakte me nog niet teveel zorgen en keek het even aan. 4 februari zou de dierenarts toch komen om te enten, mocht het nog niet over zijn kon hij ook meteen even naar zijn been kijken.

4 feb heeft de dierenarts gekeken en hij kon eigenlijk niets vinden waardoor hij links kreupel zou lopen, beide benen voelden gelijk. Wel voelde hij spataders, maar ook deze op beide benen even erg, dus in principe ook geen reden voor kreupelheid. Dierenarts dacht dus aan een kneuzing in hoef en dit zou met een week eigenlijk al een stuk beter moeten zijn.

Ik heb een week later de dierenarts bijna in paniek opgebeld omdat ik ervan overtuigd was dat het een peesblessure was. Ik had een bult gevoeld (ja de DA zei wel dat er spataders zaten, maar hij kon zich met hard gaan wel aangetikt hebben dus het moest wel een peesblessure zijn :+ ). Ik heb toen met de DA afgesproken dat hij zou komen kijken, en dat zijn collega (met de scanner) standby zou staan voor als er gescand moest worden. DA heeft gekeken en kon echt geen peesblessure ontdekken, hij achtte de kans klein dat dat het zou zijn aangezien de bulten echt aders waren (voelen ook zacht). Wel viel hem toen op dat de kreupelheid van been verplaatst was. Licor liep niet meer linksvoor kreupel, maar rechtsvoor. Ook zag ik een verdikking van de borstspier rechts. DA wist niet of dit oorzaak of gevolg van kreupelheid was, dus heeft de voet vanaf de kogel verdooft en toen liep hij beter. De oorzaak zit dus in de voet rechtsvoor. Licor heeft toen 4 dagen ontstekingsremmers gehad en dan zou het beter moeten worden, maar helaas was dit toch niet het geval.

Toen is de DA weer teruggekomen en hebben we de voet laag voor laag uitgedooft. Ik was doodsbang voor hoefkatrol, maar gelukkig zag deze er op de foto super uit! Uit het uitdoven kwam naar voren dat de kreupelheid zat in het onderste deel van de voet, maar erg eenduidig was dit niet. Hij heeft nooit 100% goed gelopen met het uitdoven, hij liep wel beter maar nog niet 100%. DA heeft de voet op de foto gezet en alles zag er goed uit.

Wel was er op de foto te zien dat het hoefgewricht niet helemaal recht stond (3mm verschil). Mijn smid had naar de hoeven gekeken en deze stonden inderdaad al niet helemaal recht, de smid dacht dat de binnenzijde korter zou moeten om de hoef weer recht te krijgen. Op de foto was echter te zien dat juist de buitenzijde korter zou moeten worden, om het hoefgewricht recht te zetten. De hoef moet dus voor het oog schever gezet worden.

Verder dacht de DA dat de kreupelheid veroorzaakt zou worden door de overbelasting van de collateraalbanden (dit is de voorlopige diagonose). Mijn smid denkt echter dat dit niet het geval is, omdat dan de kreupelheid al eerder na zijn bekapping in januari naar boven gekomen zou moeten zijn en omdat die 3 mm echt maar een heel klein verschil is. Maar zegt mijn smid ook.. ik ben geen dierenarts.. mijn dierenarts zegt echter.. ik ben geen smid.. dus daar zit ik een beetje tussenin en dat vind ik een behoorlijk lastige situatie. Nu heeft mijn smid wel aangegeven bij het volgende DA bezoek er graag zelf bij te zijn.. vind ik ook fijn, dan kunnen de 2 experts samen discussieren :Y)

Smid heeft in ieder geval de hoef zo bekapt als het advies van de DA was en nu zou Licor in een week toch eigenlijk wel goed moeten lopen. Zo niet dan wou de DA het hoefgewricht inspuiten. Mijn smid vond dit echter weer raar, want waarom een gewricht inspuiten als de banden geirriteerd zijn. Tja en nu ik daarover nadenk weet ik het ook niet goed.. wat is wijsheid?
Donderdag is de week voorbij.. vandaag heb ik even gekeken.. maar hij liep nog steeds niet goed.. hij liep wel beter maar nog niet goed.. het punt is echter, hij heeft geen enkel moment stokkreupel gelopen.. het is net een tik die in zijn loop zit en enkel in draf te zien. Dus ik vind het heel lastig om te zien wanneer hij nou wel echt goed loopt en wanneer er toch nog een onregelmatigheid zit.
Wel viel me op, dat als we wat langer door de bak rondstapte, de draf daarna slechter werd dan wanneer hij koud uit de wei geplukt zijn rondje draaft. Daardoor zit ik dan toch weer met een peesblessure in me hoofd. Of geldt dit (zachte ondergrond) ook voor de collateraalbanden?

Respect als je alles gelezen hebt :')
Iemand tips of ervaringen voor mij?
Afwachten tot donderdag sowieso uiteraard.. maar als hij dan niet goed loopt.. wat dan?
Uiteraard neem ik dan contact op met mijn DA en smid ;) Maar ik zou zelf ook graag wat kennis op doen, zodat ik ook de juiste vragen kan stellen..

Hieronder de rontgenfoto's voor de geintereseerde
http://i109.photobucket.com/albums/n78/Horsies5/RontgenhoefLicor4_zpse47ccc0d.jpg
http://i109.photobucket.com/albums/n78/Horsies5/RontgenhoefLicor2_zps803af5f0.jpg
http://i109.photobucket.com/albums/n78/Horsies5/RontgenhoefLicor1_zpsd8831407.jpg

Licor

Re: aanhoudende kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 20:47

Niemand verder?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:13

Lastig
Onze fjord heeft beetje zelfde verhaal
Begon op het harde links voor maar al snel daarna werd het rechts voor.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 23:20

Wat is daar toen uitgekomen?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:38

Nog niets, zijn nog druk aan het dokteren

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:23

In elk geval je paard een tijd 24/7 op de wei zetten om te beginnen. Daarnaast raad ik je aan om zelf ook hoeven te leren bijhouden, zodat de stand niet telkens verandert als de smid geweest is als hij er een stuk afhaalt. Beter is ook om de straal en zool met rust te laten en alleen steunsels en hoefwand bij te houden. meer info www.hoefnatuurlijk.nl

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 11:10

Mijn paard staat altijd 24/7 buiten.. maar waarom zou snachts op stal niet goed zijn volgens jou?

De stand verandert nu omdat mijn vorige hoefsmid het wat op zijn beloop heeft gelaten met alle gevolgen van dien ;)
Ik zou graag zelf de hoeven willen bij houden.. maar daar heb ik geen gereedschap voor en ik vind dat je daar op zijn minst een cursus voor moet volgen en daar heb ik geen tijd/geld voor.. dus dat is helaas geen optie ;)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:29

Ik heb gelezen en ik volg... Ik ben op dit moment al 2 jaar aan het doktoren... en herken veel in je verhaal...
Mijn knol stond vannacht op de kliniek, wordt straks in een hoefzak met water gezet en vanmiddag gaan ze onder haar straal scannen... Volgens de DA staat ze te vlak op dr hoeven en moet ze iets stijler erop. omdat nu wordt er 1 of andere band uitgerekt waardoor dat irritatie geeft...
Maargoed het is nu al 5 keer wat anders geweest... Maar gezien de herkenning in je verhaal volg ik :)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 11:35

2 jaar dokteren.. jeetje! Ik hoop dat me dat leed bespaard wordt, en dat jij ook snel weer aan de slag kan!
Morgen is de dag des oordeels.. ik hoop echt dat hij goed loopt.. maar dat heb ik de afgelopen weken al zo vaak gedaan xD

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:43

ik ken het gevoel... het is moeilijk positief te blijven... ik duim voor allebei onze paarden *\o/*

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:26

Die van mij staat ook buiten maar nu wel apart want merkte dat ze te veel deed met de andere wat dag later weer erg duidelijk was.
Moet wel zeggen dat die van mij 25 is.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:29

Vandaag bij de kliniek geweest. Eelkje heeft geen weefsel meer tussen dr banden ofzoiets. Iig was na wen behandeling van 600 euro de slaginskans 30 procent dat het ooit weer belastbaar is. Dus gaat eelkje met pensioen.
Ik hoop dat jij morgen beter nieuws krijgt |(

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 21:48

Jeetje wat een k..t nieuws -O-
Ik denk dat ik ook mijn paard apart ga zetten als het morgen nog niet goed is.. op zich houdt hij zich goed rustig.. maarja hij zal toch ook wel eens een rondje draven ofzo.. apart in een kleinere paddock is wss wel rustiger voor hem

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:52

he Anne, hoop dat je goed nieuws krijgt morgen, kennisje van mij heeft laatst haar hafje laten inspuiten voor de banden laatst, die had echt zeer slecht vooruitzicht, maar ze zijn nu toch gematigd positief en mag ze er weer op. Ik duim voor je meid.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 21:59

Ik hoop het ook Sas! Als ik hier lees van 2 jaar niet kunnen rijden enz zakt de moed een beetje in de schoenen.. ik ga nog maar van het beste uit.. en ik ben er in ieder geval snel bij geweest, dus wie weet wel een positieve prognose morgen :)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 23:34

Ik heb vandaag toch weer iets heel bijzonders meegemaakt..

mijn osteopaat is homeopatisch en een beetje een tovernares haha.. zij doet t beetje op dezelfde manier als laarakker met een soort wichelroede etc.. nouja fijn.. ik wil niet zeggen dat ik er helemaal in geloof ofzo, maar ze doet echt fantastisch werk dus dat ze er een aparte stijl op na houdt neem ik voor lief..

Aangezien de dierenarts en hoefsmid niet op een lijn zaten en de diagnose een beetje vaag bleef enz heb ik haar een berichtje gestuurd.. Ze heeft met haar wichelroede ding en een pluk haar van Licor haar homeopatische dingen doorgemeten en zo kwam zij met een totaal andere diagnose.. Zij belde mij dus vandaag en ik legde uit wat er gebeurt was (had in een sms niet veel uitgelegd, maar gewoon dat Licor kreupel was en dat er geen duidelijke diagnose was of zij mij in een richting kon helpen).. ze vertelde dat er heel veel uit gekomen was qua homeopathie en bachbloessems.. oa voor angst, wat ik logisch vind aangezien Licor doodsbang is voor de dierenarts en die is de afgelopen tijd veel geweest (met naalden enz).. verder zei ze dat de kreupelheid van Licor niet uit t been zou komen, maar uit zijn rug en dan het achterste deel.. zeg maar bij het heupbot omhoog dat deel.. omdat ze geen foto van Licor had kon ze t niet helemaal met zekerheid zeggen (nu deed ze t op een nep skelet testen) en ze had t paard natuurlijk niet gezien.. maar ze was vrij zeker van haar zaak.. tijdens t stukje galop zou het in zijn rug geschoten zijn (of t pees, spier of iets was kon ze niet direct zeggen, wss van alles een beetje) en daar zou de vage kreupelheid vandaan moeten komen.. ze zou mij een flesje met homeopathie en bachbloessems maken en die moet k geven en over 2 weken komt ze dan langs.. ondertussen kon ik de plek masseren met spiergel..

Dus ik vandaag Licor uit de wei gehaald, hij liep eigenlijk wel goed in de stap.. ik ff geborsteld en even met mijn vingers op de plek gedrukt (zachtjes wel) om te kijken of er reactie kwam.. nou bij vrij lichte druk was er een behoorlijk heftige reactie.. en toen heb ik die plek met spiergel gemasseerd.. toen wou ik kijken hoe hij in draf liep.. dus ik wil met hem weg lopen, en hij was echt stokkreupel in stap.. ik stond echt perplex.. 8)7 door t masseren van die plek, was hij dus echt aanzienlijk slechter gaan lopen.. lees van niet kreupel in stap naar stokkreupel in stap.. gelukkig werd dit na even stappen wel weer wat beter.. maar t verschil was echt enorm..

Moraal van t verhaal.. ik hoop nu dus de juiste diagnose te hebben voor de kreupelheid van Licor.. en ik kan nu dus ook gerichter gaan behandelen.. en dat allemaal aan de hand van een plukje haar.. ik weet nog steeds niet of ik het moet geloven.. maar tot nu toe is dit de beste diagnose die er gesteld is.. ik was echt wel opgelucht moet ik zeggen..

Tip aan iedereen met vage kreupelheden.. laat ook de rug checken! :j