Kort;
*4jr geleden gevallen samen.
*veearts erbij, pijnreactie rechter achterheup. op 4 plekken met traumeel ingespoten en opbouwschema mee voor 9 weken. Daarna door veearts goedgekeurd. Zelf vond ik hem nog steeds niet oke, maar moest hem maar verder doorrijden en sterker maken.
*verhuisd naar ander deel van Ndl en pony was niet oke. DAP zag niks, dus bloed afgenomen om te kijken of het ergens anders vandaan kon komen. Geen grote afwijkingen en probleem bleef.
*Osteopaat erbij gehad.
*Naar Emmeloord voor uitgebreid onderzoek. Alles bekeken op harde en zachte, rechtuit en op de cirkel. Rondom hoeven op de foto, wegens verdenking van bevangenheid. Hoefbenen waren goed. Achter spronggewrichten op foto, waren goed.
Ze zagen wat ik bedoelde, maar vonden het wel meevallen. Ik moest doorrijden en pony sterker maken.

*Nu slechte periode als laatste hoop een veearts/fysio laten komen. Zij keek blanco en zag het meteen. Bekken staat scheef, maar hij weet het te compenseren. Ze is verder gaan kijken en kwam een gevoelige plek tegen bij de aanhechting van de pees.
*Bij de kliniek bij hun thuis foto's gemaakt die goed waren en daarna echo's.
Uitslag; Linksachter gat in pees en woekering op botvlies
Rechtsachter gat in pees en beginnende woekering. Gat is groter.
Behandelingen die mogelijk zijn of waar veearts achter staat in dit geval, omdat het nu chronisch is;
#Inspuiten en na 4 weken nogmaals en op 8 weken nog een keer.
#inspuiten en op 3 weken en 6 weken shockwave therapie. 3 weken later nogmaals inspuiten.
( namen van alle inspuitingen ben ik even kwijt )
Pony is 16 en is prima gezond. Hij loopt niet stokkreupel, maar hij heeft ook last aan 2 benen.
Bij behandeling 1 kan het genezen en kunnen we nog een ritje maken. Bij behandeling 2 kan het genezen en kun je nog aardig normaal rijden.
Geld mag niet meetellen, maar er zit wel ruim 1000 euro verschil tussen de 1 en ander. Wij hebben ook een gezin en hoe gek ik op dit beestje ben, wil ik wel realistisch zijn. Hij blijft altijd bij ons en ritjes zijn prima als hij rad loopt en geen last zou hebben.
Ik ben benieuwd naar ervaringen met diverse behandelingen zoals ik boven noem of evt anders. Pony heeft nooit dikke of warme benen gehad.
We stappen altijd op harde uit en zonder beenbeschermers.
Aan de ene kant dus opgelucht dat we antwoorden hebben gekregen als je al zo lang iets voelt en ziet. Maar aan de andere kant is het een moeilijke keus wat te doen.