erv div behandelingen peesblessure

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

erv div behandelingen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 01:29

Helaas is duidelijk geworden na lang zoeken dat mijn d-pony aan beide achterbenen peesblessures heeft.

Kort;
*4jr geleden gevallen samen.
*veearts erbij, pijnreactie rechter achterheup. op 4 plekken met traumeel ingespoten en opbouwschema mee voor 9 weken. Daarna door veearts goedgekeurd. Zelf vond ik hem nog steeds niet oke, maar moest hem maar verder doorrijden en sterker maken.

*verhuisd naar ander deel van Ndl en pony was niet oke. DAP zag niks, dus bloed afgenomen om te kijken of het ergens anders vandaan kon komen. Geen grote afwijkingen en probleem bleef.

*Osteopaat erbij gehad.

*Naar Emmeloord voor uitgebreid onderzoek. Alles bekeken op harde en zachte, rechtuit en op de cirkel. Rondom hoeven op de foto, wegens verdenking van bevangenheid. Hoefbenen waren goed. Achter spronggewrichten op foto, waren goed.
Ze zagen wat ik bedoelde, maar vonden het wel meevallen. Ik moest doorrijden en pony sterker maken.

*Daarna zoals steeds goede en slechte periodes gehad. Als hij niet goed voelde, deed ik minder en anders werkten we iets harder. Veel op harde gestapt en rechtuit blijven rijden ter afwisseling.

*Nu slechte periode als laatste hoop een veearts/fysio laten komen. Zij keek blanco en zag het meteen. Bekken staat scheef, maar hij weet het te compenseren. Ze is verder gaan kijken en kwam een gevoelige plek tegen bij de aanhechting van de pees.
*Bij de kliniek bij hun thuis foto's gemaakt die goed waren en daarna echo's.

Uitslag; Linksachter gat in pees en woekering op botvlies
Rechtsachter gat in pees en beginnende woekering. Gat is groter.

Behandelingen die mogelijk zijn of waar veearts achter staat in dit geval, omdat het nu chronisch is;

#Inspuiten en na 4 weken nogmaals en op 8 weken nog een keer.

#inspuiten en op 3 weken en 6 weken shockwave therapie. 3 weken later nogmaals inspuiten.

( namen van alle inspuitingen ben ik even kwijt )

Pony is 16 en is prima gezond. Hij loopt niet stokkreupel, maar hij heeft ook last aan 2 benen.

Bij behandeling 1 kan het genezen en kunnen we nog een ritje maken. Bij behandeling 2 kan het genezen en kun je nog aardig normaal rijden.

Geld mag niet meetellen, maar er zit wel ruim 1000 euro verschil tussen de 1 en ander. Wij hebben ook een gezin en hoe gek ik op dit beestje ben, wil ik wel realistisch zijn. Hij blijft altijd bij ons en ritjes zijn prima als hij rad loopt en geen last zou hebben.

Ik ben benieuwd naar ervaringen met diverse behandelingen zoals ik boven noem of evt anders. Pony heeft nooit dikke of warme benen gehad.
We stappen altijd op harde uit en zonder beenbeschermers.

Aan de ene kant dus opgelucht dat we antwoorden hebben gekregen als je al zo lang iets voelt en ziet. Maar aan de andere kant is het een moeilijke keus wat te doen.

Cheminee

Re: erv div behandelingen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 08:09

on ieder geval 1 ding niet en Dat is shokwave ivm je botwoekering.

Door de trillingen kan je botwoekering weer actief raken

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:40

Geen ervaring bij een paard, wel bij mezelf. Ik heb 4x shockwave gehad voor een peesontsteking en stond echt verbaasd door de werking. Ik had al 3 maanden last, na een maand shockwave was mijn toch wel fikse ontsteking weg, terwijl ik gewoon doorgewerkt heb (horeca).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 14:11

xxEvelynxx schreef:
on ieder geval 1 ding niet en Dat is shokwave ivm je botwoekering.

Door de trillingen kan je botwoekering weer actief raken

Dat weten ze, daarom wordt er dan afgewisseld met inspuiten en shockwave met tijd ertussen. Het is erg duur, maar zou beste resultaat geven.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:15

Welke pezen? Mijne had blessure aan tussenpezen achter, mijn DA had nog een derde optie toegevoegd, nl gewoon het land op en kijken wat er gebeurt.

De blessure was dusdanig dat het eigenlijk redelijk hopeloos was, in sept 2012 dag en nacht land op gegaan ( ook winter) en in juli 2013 laten scannen en er was niks meer te zien, wel had mijne geen gat in de pees.

Over shockwave was mijn DA niet mega enthousiast, hij vindt dat er niet voldoende is aangetoond of het met shockwave beter en sneller geneest dan met alleen rust

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 14:33

Mijn pony heeft nooit dikke of warme benen gehad. Ze willen alleen gefocusseerde shockwavetherapie doen, dus bijv Bodegraven.

Het is chronisch, omdat 3 veeartsen eerder nooit goed hebben gekeken toen ik met klachten kwam. Er was ook weinig aanwijzing om naar de benen te kijken, aangezien die ook mooi droog waren en hij niet kreupel liep. Hij liep niet 100% rad en hield zijn bekken scheef.

Huidige veearts is ook fysio en is verder gaan kijken. Hij had veel pijnreactie onder het spronggewricht, dus dat gaan bekijken.

Vanwege de woekering is het alleen mogelijk in combinatie met inspuiten en tussentijd. Maar de vooruitzichten zijn wel positief.

De andere optie is alleen inspuiten en dan veel stappen en bewegen. Dan geneest het wel als het aanslaat, maar kunnen we daarna alleen buitenritjes doen. Op zich vind ik dat prima als ponylief geen pijn heeft.

Het afwegen is dat de pony 16 is. Hij kan aan de ene kant nog wel 10 jaar onder de man. Maar aan de andere kant, gaan we sowieso niet meer serieus trainen met hem. Of hij pijn heeft is moeilijk te beoordelen, maar in het gewone dagelijkse leven lijkt dat niet. Hij is ook vrij rustig, dus doet geen gekke dingen.

Het verschil is ook ruim 1000 euro. Natuurlijk mag dat niet uitmaken en gebeurt als je dieren hebt. Maar...........je moet wel realistisch zijn.
Alleen inspuiten kost natuurlijk ook geld en kan ook weggegooid geld zijn. Dat is moeilijk te beoordelen. Naast dat moet je kijken naar de tijd dat je bezig bent, hoevaak je hem heen en weer sleurt en welke mogelijkheden je hebt qua stalling, beweging, buiten staan etc.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:49

En al info gezocht over Prp?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 18:53

Nee, nog geen tijd voor gehad. Moet nu weg, dus ga vanavond lezen.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:03

ik wil het je eigenlijk afraden, het komt als je weer gaat rijden toch wel terug, vroeg of laat.
Wij hebben een 4 jarige gehad, heeft zelfs nog maanden op een loopband gestaan voor het verbeteren van het herstel. 1,5 jaar later stond hij opnieuw, en deze keer nog dubbel zo erg. Hij heeft ook beide achterbenen gehad.

klinkt misschien heel vervelend maar het is ellende en als het terug komt nog grotere ellende en heeft het heel veel geld gekost.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 00:33

miicchhellee, bedankt voor je eerlijke reactie. Het zal aan veel factoren liggen hoe goed het helpt en of herstel blijvende is. Maar ik overweeg serieus alles.

We hoorden wel dat heel veel paarden met pijn of ongemakken lopen zonder dat de ruiter het weet of beseft. Ik zie het zelf wel om me heen dat mensen echt niet doorhebben dat een paard niet oke is of net niet rad.
Niemand vond mijn pony kreupel of niet oke. Maar ik voelde het erg duidelijk en zag het vanaf de grond ook heel goed.

Ik heb over de jaren heen hem vaak rust gegeven of gestapt etc en weer ietsje rustig opgebouwd, omdat het niet oke voelde. De veearts zei dat ik wel daarmee meer schade heb voorkomen hoogst waarschijnlijk. Had ik geluisterd naar enkele veeartsen, moest ik maar gewoon doorrijden en was hij zeker kapot geweest.

Het zijn afwegingen. Pony is 16, maar gezond en kan nog jaren mee. Ik hoef niet per se weer volop te trainen, leuke ritjes met hem zouden prima zijn. Aan de andere kant heb ik een stuk gevoel wat toch zegt; deze pony heeft me zoveel gegeven, hij verdient het beste en elke kans op herstel. Mijn gezin zou erachter staan, maar ik vind het nogal wat.

Ben nu thuis en ga lezen, dank jullie wel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 01:55

xxEvelynxx schreef:

Heb het alleen gelezen, maar ik lees dat het vooral nut heeft in de acute fase. Wij zijn dus al een flinke tijd verder. De peesblessure is chronisch.
Misschien dat een kliniek het zou willen proberen, maar dat willen ze al gauw.
Ik lees nergens wat het kost en hoevaak het moet.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:00

superpony schreef:
xxEvelynxx schreef:

Heb het alleen gelezen, maar ik lees dat het vooral nut heeft in de acute fase. Wij zijn dus al een flinke tijd verder. De peesblessure is chronisch.
Misschien dat een kliniek het zou willen proberen, maar dat willen ze al gauw.
Ik lees nergens wat het kost en hoevaak het moet.

De kosten zijn volgends mij bijna t zelfde en zoals ik het begreep een 1malige behandeling.

Is het bij een chronische peesblessure nog wel de moeite om er geld in te stoppen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 14:45

In principe kan het gewoon genezen. Deze pony lopt niet stokkreupel, maar bij 2 benen is dat wel iets lastiger te beoordelen. Maar het is niet zo dat je op het punt van ritje slager staat.
Ik zou hem nooit met pijn laten lopen en ook geen behandelingen aangaan die heel onprettig zijn en pijnlijk of langdurig.
Maar.......ik vind ook dat dit een hele fijne pony is geweest voor mij 12jr lang en ik wil kijken hoe ik hem het beste kan laten behandelen voor ene leuk en pijnvrij leven.
Na shockwave is dat ''gewoon'' rijden en na inspuiten voornamelijk stap/draf ritjes. Vandaar dat ik graag ervaringen hoor van mensen hoe goed behandelingen zijn aangeslagen en of de genezing blijvend was.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:13

Van de week lezing van DA gehad van grote paardenkliniek. Die eigenlijk zei dat shockwave een hype is geweest en nu heel duidelijk afneemt omdat het toch niet dat wauw effect heeft.
Zeker gezien de prijs en leeftijd, zou ik de eerste therapie proberen, al vraag ik me af of het nog wat wordt (gezien het al een heel lang traject is geweest).

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:19

Dag, TS, hier zelfde gehad maar dan met paard. PRP (€ 750) leek eerst erg goed te gaan, maar na jaar revalidatie (stappen) kwam het weer terug toen we mochten gaan draven. Ook bij kennis: zelfde verhaal. Persoonlijk zou ik er geen geld meer in stoppen. Je zou een paar maandjes weidegang kunnen proberen, soms helpt dat net zo goed/weinig. In ieder geval veel succes met je pony! :(:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 15:41

Dank jullie wel. Mijn gevoel neigt ook heel erg naar buiten staan. Hij is heel rustig, dus rent zich niet kapot. Het klinkt vast heel egoistisch, maar ik wil me gewoon echt niet schuldig voelen tegenover hem. Hij is echt al 12jr een hele fijne pony. Maar goed, we hebben er meer en we hebben ook een gezin. Moet geen dure en lange lijdensweg worden.

Iemand wel msm met zwavel gebruikt? Of is er iets wat de doorbloeding stimuleert?

Hij heeft dus geen warme of dikke benen en loopt ook niet stokkreupel. Ik zie dat hij rot loopt en voel het ook, maar leken om me heen zien het niet.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:57

Gooi em lekker naarbuiten, mijn DA ziet om zich heen dat vele pezen genezen door 24/7 buiten :j
Wel zou ik het even polsen bij jou DA omdat er een gat in de pees zit, wat hij/zij ervan vindt ;)

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:13

Mijn vorige paard had een peesschede ontsteking, verklevingen op de pees, een scheur van 4 centimeter in de oppervlakkige buiger en een scheur van 6 centimeter in de diepe buiger.
Verklevingen zijn operatief verwijderd in Emmeloord. Daarna heeft mijn paard een paar weken boxrust gehad, gevolgd door 6 maanden 3 keer per dag stappen. Iedere 6 weken zijn we terug geweest naar de kliniek voor een scan en hebben we het been laten inspuiten met hyalonzuur tegen de zwelling.
Na 6 maanden hebben we hem in overleg naar het paardenzwembad in Vredenheim gebracht en vanaf toen werden de controles ook gedaan door Bert van Ittersum die verbonden is aan het zwembad als dierenarts. De effecten van het zwemmen kan ik echt met geen pen beschrijven, maar het is nu bijna 7 jaar geleden en het paard heeft geen dag kreupel meer gelopen en mag ook gewoon weer crossen.
Hierna heb ik nog een ander paard hier laten zwemmen en ook dit paard heeft echt fantastische vooruitgangen laten zien.

Houd er wel rekening mee dat zwemmen niet hetzelfde is als in de aquatrainer! Zwemmen is volledig onbelast.

Als mijn nieuwe paard een peesblessue krijgt, dan zorg ik dat ze in no time weer in het zwembad staat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 22:42

Zwemmen had ik al eerder aan gedacht toen er niks gevonden werd.

@splinter, we doen alles in overleg met deze veearts, maar uiteindelijk blijft het onze beslissing. Zij bieden voor dit geval 3 oplossingen. Ik ben daarom gaan zoeken naar meer ervaringen van mensen. Natuurlijk ook om me heen, maar is redelijk 50/50.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:46

Ik lees er misschien even overheen, maar is het paard een merrie? Zo ja dan zou ik een veulentje fokken.
Paard op de wei en 24/7 buiten laten lopen met schuilstal uiteraard en over een jaar weer scannen.

Alle therapieën kun je proberen, maar halen alleen je portomonee leeg. Er komen al veel mensen terug van prp, shockwave en alle supplementen die te krijgen zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:54

TS probeer anders een Broei behandeling,dit kost je zeer weinig, het kost je wel tijd.
Ik heb er een paard mee beter gemaakt die een peesklap had,haar pezen [strek en buigpees] waren door.
Na 3mnd. kon ze alles weer.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:06

superpony schreef:
Zwemmen had ik al eerder aan gedacht toen er niks gevonden werd.

Leg je vraag anders eens neer bij Patrick (van het paardenzwembad). Hij kan ook goede adviezen geven en is absoluut niet commercieel, hij heeft er echt geen moeite mee om advies te geven wat hem niets oplevert.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 15:35

Hij is heel rustig en ik wandel elke dag, geef veel afleiding etc. Wat je bij hem niet verwacht gebeurde net, hij ging totaal uit zn plaat in de paddock. Moest er blijkbaar uit, maar niet erg goed natuurlijk. Aan de andere kant ben ik erg voo vrij bewegen en dat het leven wel leuk moet blijven.

Wat ik me erg afvraag is hoe goed het reizen is na behandelingen. Sowieso is het 2x in en uitladen en dan na een behandeling op de trailer. Niet erg goed voor herstel lijkt mij.