kan een paard galoperen op asvald?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

isawessels00

kan een paard galoperen op asvald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 10:31

Hooii, kan een paard galoperen op asvald (sorry geen idee hoe je het schrijft :$) mijn verzorgpony kan sinds kort vrijheidsdressuur, en hij kan nu ook meelopen zonder over de oprijlaan te gaan grazen enzo, alleen toen ging ik een stukje rennen, en toen kwam hij in galop achter mij aan, wel lief om te zien hoe hij zo Zn best doet! Maar is het slecht voor zn hoeven? De beschrijving klopt eigelijk niet, want het is een shetlander:P

Groetjes, Isa

geerke

Re: kan een paard galoperen op asvald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:34

een keertje kan geen kwaad,maar ik draaf zelfs niet op harde grond,laat staan galopperen.Maar ik ben een muts met mijn paarden.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:36

Over asfalt galopperen is heel erg slecht voor de pezen van een paard

Uiteraard is het niet erg als het eens gebeurd, zo'n momentje heb ik ook wel eens met mijn merrie!

Cassidy

Paarden kunnen op asfalt galopperen. Is echt niet schadelijk voor ze.

Cassidy

M_hartje_M schreef:

Hoe kom je daar nu toch bij?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:37

Ik draaf wel op afvalt, maar heb dat wel opgebouwd. Dus niet ineens 10 minuten draven.
Opgebouwd is het goed voor de pezen, niet opgebouwd slecht.

Galopperen doe ik nooit op de harde omdat ik bang ben dat hij uitschuift.
Maar zou je dat ook rustig opbouwen zal het geen kwaad kunnen.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:38

nee slecht voor de pezen!
stukje draven doe ik wel maar ook niet heel lang!

gewoon lekker in de berm doen

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:39

Hij kán het wel, dat heb je zelf ook ondervonden. Maar of het verstandig is, voor zo een keertje een paar passen zal het niet heel erg zijn.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:40

M_hartje_M schreef:

Uiteraard is het niet erg als het eens gebeurd, zo'n momentje heb ik ook wel eens met mijn merrie!

Volgens mij moet je als je paard een peesblessure heeft juist over het asfalt stappen als herstel...

Overigens kan het af en toe echt geen kwaad hoor zolang ze niet uitglijden.
Ik draaf ook regelmatig over t asfalt weliswaar zonder hoefijzers dus ook minder kans op glijden.
Laatst bijgewerkt door Annem84 op 01-02-14 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 10:41

Tja dan heb ik 1 probleem....er is geen berm, wel een heel groot grasveld er naast maar dan let hij totaal niet op en er zitten allemaal gaten en zo in...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:42

Een paard in de natuur gaat in volle galop over rotsige bodem. Een paard bij de bereden politie kan in galop over asfalt achter een paar criminelen aan.

Dagelijks stappen over asfalt is juist goed voor sterke en stevige pezen. Alleen op asfalt slijten hoeven sneller, en als je dan met ijzers moet gaan werken, zorgt dit ervoor dat de demping van de hoef niet meer aanwezig is. Iedere stap geeft dan andere trillingen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:43

Cassidy schreef:
M_hartje_M schreef:

Hoe kom je daar nu toch bij?

Zo heb ik het geleerd :) En ik blijf daar ook bij. Je kunt het beter vermijden dan een risico nemen denk ik maar.

En ik denk dat het ook verschilt voor paarden met en zonder ijzers.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:44

Voor een paard met een peesblessure kun je inderdaad het beste op een harde ondergrond blijven.

Verder kan het echt geen kwaad om je paard op asfalt te laten gallopperen.
Wissel harde, gewone en zachte ondergrond regelmatig af. Dit zorgt juist
voor stevigere pezen omdat ze de afwisseling gewend zijn. Bouw de training
op verschillende ondergronden wel goed op. Niet in 1x een uur op een harde ondergrond trainen :P

Ben je bang dat de hoeven te erg afslijten, dan kun je altijd eens hoefschoenen o.i.d. proberen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:44

Cassidy schreef:
Een paard in de natuur gaat in volle galop over rotsige bodem. Een paard bij de bereden politie kan in galop over asfalt achter een paar criminelen aan.

Dagelijks stappen over asfalt is juist goed voor sterke en stevige pezen. Alleen op asfalt slijten hoeven sneller, en als je dan met ijzers moet gaan werken, zorgt dit ervoor dat de demping van de hoef niet meer aanwezig is. Iedere stap geeft dan andere trillingen.

Daarvoor zou je met kunststof kunnen beslaan.
Geeft dezelfde demping en glijd ook niet uit.

Maar veel menpaarden worden gewoon oud met draven over asfalt met gewone ijzers. :)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:46

Tjonge, weet niet wat voor paarden/ponys julle hebben maar het is grote onzin dat paarden niet op asfalt/harde grond mogen galoperen :=
Het is helemaal niet slecht voor de pezen !! Wel moet je opletten dat je het met onbeslagen hoeven niet te vaak doet want als de hoef wat aan de zachte kant is, slijt hij makkelijker af op een ruwe ondergrond zoals asfalt. Daarnaast kunnen ze met ijzers glijden op asfalt en dat is wel af te raden. Voor de pezen is werken op een harde ondergrond juist goed, beter dan in een (te) zachte bak.

Zouden alle politieparden na 1x inzetten tijdens een actie afgevoerd moeten met kapotte pezen, echt niet :D

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 10:47

Het is voor ongeveer 2x per week, en dan een half uurtje afwisselend stap, draf/galop, hij heeft geen hoefijzers en hij staat 24/7 op stenen (en rubberen matten) dus dan vind ik hoefschoenen een beetje te ;$ ik zou trouwens niet eens weten waar je die dingen in zijn maat moet kopen...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:48

Ibonn schreef:
Tjonge, weet niet wat voor paarden/ponys julle hebben maar het is grote onzin dat paarden niet op asfalt/harde grond mogen galoperen :=
Het is helemaal niet slecht voor de pezen !! Wel moet je opletten dat je het met onbeslagen hoeven niet te vaak doet want als de hoef wat aan de zachte kant is, slijt hij makkelijker af op een ruwe ondergrond zoals asfalt. Daarnaast kunnen ze met ijzers glijden op asfalt en dat is wel af te raden. Voor de pezen is werken op een harde ondergrond juist goed, beter dan in een (te) zachte bak.

Zouden alle politieparden na 1x inzetten tijdens een actie afgevoerd moeten met kapotte pezen, echt niet :D

Maar die trainen er wel in.
Het is niet raadzaam als je paard nooit op de harde komt en door het lezen van dit topic dat iemand nu ineens 10 minuten over de weg gaat draven :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:52

Ik heb zelf niet het idee dat het slecht voor de pezen is... Goede harde hoeven met een goede schok demping. Hoe kan dat zo slecht zijn.
Misschien dat het met ijzers een anders verhaal is en dat het dan wel de pezen beschadigt?

Ik draaf zelf wel stukken op het asfalt. Galopperen niet, heb gewoon de ruimte in het bos dus ook niet nodig.
En weet niks zeker dus waarom risico nemen dat het toch niet zo goed is.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:53

Cassidy als je paard goed beslagen word heeft de hoef absoluut demping.want de demping zit achterop de hoef en de hoefsmid maakt een ijzer alleen aan de voorkant vast.
Wanneer je sterke pezen wilt is het goed om op asfalt te trainen.
Zoals al eerder werd gezegd bij pees blessures moet je over asfalt lopen, de politie rijd over de weg en wanneer je je paard laat keuren moet hij ook over het asfalt.
Hopelijk genoeg overtuiging dat het niet slecht is om over asfalt te rijden lopen of galopperen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:54

Het is echt onzin dat dat niet kan en slecht zou zijn. Zo'n zeer hardnekkig bakerpraatje. Wat denken jullie van alle koetspaarden nu en vruger in de steden... Ik ben het met jullie eens dat voorzichtig zijn nooit kwaad kan én tegenwoordig is er ook niet echt noodzaak of zo om te gaan galopperen op de weg. Maar het is echt niet slecht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:56

M_hartje_M schreef:
Zo heb ik het geleerd :) En ik blijf daar ook bij. Je kunt het beter vermijden dan een risico nemen denk ik maar.

Je kunt je ook eens verdiepen in actuele inzichten, ipv vast te houden aan oude en achterhaalde informatie.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:57

Galopperen in zand dát is pas schadelijk voor pezen! Korte draaibewegingen zijn ook slecht, je ziet in de dressuursport veel meer peesproblemen dan bij endurancepaarden

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:57

Hier deed ik het ook wel eens stukken, Niels vond dat heerlijk galopperen. Enige waar je rekening mee moet houden dat als er ijzers onder zitten het glibberig kan zijn.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:07

rijden op asfalt kan echt niet kwaad alleen oppassen met uitschuiven. Door uitschuiven worden de hoeven als ware uit gevijld. Ook niet de bedoeling. Maar af en toe kan echt geen kwaad.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:08

little_king schreef:
Ibonn schreef:

Maar die trainen er wel in.
Het is niet raadzaam als je paard nooit op de harde komt en door het lezen van dit topic dat iemand nu ineens 10 minuten over de weg gaat draven :)

Wat is 10 minuten draven voor een gezond paard?? Als je op een aangereden zandweg rijdt, is de het verschil tussen asfalt en zand bijna te verwaarlozen, alleen in het hoofd van ruiters is zand zachter dan asfalt ...
Heel cru gezegd, als een gezond paard niet meer dan 10 minuten op een harde ondergrond kan draven of galopperen, is dat paard toch niet zo gezond als de ruiter wel denkt...
Paarden moeten niet leren om op asfalt te draven of galopperen maar ruiters moeten leren en durven dit te doen... Veel paarden worden uit onwetendheid te veel gepamperd maar het zijn sterke dieren en die kunnen wel tegen een stootje :D