Paard ''kniegewricht'' slaat op slot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Paard ''kniegewricht'' slaat op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 23:32

Was sinds vanmiddag 14:30 aan mijn avonddienst begonnen, tot dat ik pauze had en ik op mijn telefoon keek en zag meer als 25 oproepen gemist. Mijn vriend zou mijn paard vandaag verzorgen en belde meteen terug. Er was iets flink mis met mijn paard.

Gelukkig was het werk zo lief dat ik even snel bij paardlief mocht gaan kijken!

Ik haalde haar uit de stal en trok het hele been recht mee naar voren. DA meteen laten komen en zei dat het kniegewricht op slot sloeg. Ze was wel afgelopen Zaterdag naar de hoefsmid gegaan, omdat ze iet wat week gekoot staat achter en dit moest met en met gecorrigeerd worden door iets rechterop van achter te zetten, maar hij heeft haar dus alleen rechterop gezet en waarschijnlijk te veel in een keer, en niet naar binnen gekapt. Dus ze staat nu té recht op de achterhand.

Waarschijnlijk zei de DA dat dat hieraan kon liggen, anders zo niet moest ik weer bellen voor foto's te laten maken.
Ik moest daarna meteen weer terug naar mijn werk, en in de tussentijd heb ik met de hoefsmid geregeld dat hij me die avond nog mijn paard de achterhoeven goed naar binnen vijlde. Heb morgen vrij, dus ga morgenvroeg meteen kijken.

Maar hebben mensen hier ervaring/kennis mee? Wat kan ik het beste doen?? Ze wordt pas 17 juli 3 jaar, en ze is nog zo jong....

rebecca1997
Berichten: 413
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Paard ''kniegewricht'' slaat op slot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:36

Geen ervaring hiermee bij paarden, wel bij mijzelf. Wordt veroorzaakt door een zogenaamde 'wandelende knieschijf'

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:37

of patella luxatie.
je kan er nog een hoop aan doen, zeker als ze jong zijn..

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Paard ''kniegewricht'' slaat op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 23:44

Maar gister huppelde ze nog vrolijk rennend in de buitenbak rond... en ineens vanmiddag...
Terwijl ze vanmorgen nog uit de stal is gehaald voor te mesten, en mijn vriend kwam vanmiddag aan en het was flink mis....

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:46

Ik heb ervaring met een op slot geslagen knie, maar dat is niet goed afgelopen.
Paard zijn knie is in de les waarschijnlijk op slot gesprongen en daar is hij doorheen gerend, met als gevolg dat zijn hele kniegewricht als een bom uit elkaar is gebarsten door de druk die er in de bocht op kwam.

Eerste instantie dachten ze dat zijn knie nog gewoon op slot zat, en wilde de DA de knieschijf onder verdoving terug drukken, maar met de verdoving voelde hij dus dat het volledig verbrijzeld was... Paard hebben we acuut in moeten laten slapen.

Lesgenootje vertelde wel dat hij een paard had wiens knieschijf ook regelmatig aan de 'wandel' ging, deze schoot meestal zelf weer terug en anders moest het teruggeduwd worden ook. Verder niks aan de hand, paard liep gewoon nog in de dressuur mee etc.
De DA vertelde ons dat, mocht de knieschijf inderdaad 'gewoon' verplaatst zijn, dat inhield dat er één band gescheurd/verlept zou zijn, en de tweede band dan ook doorgesneden zou moeten worden om de knieschijf weer stabiel te houden.. In dat geval zou het paard wel verder kunnen leven, maar waarschijnlijk niet meer (intensief) gereden kunnen worden.. Maar dat is natuurlijk geheel paard afhankelijk. En die van jou is nog zo jong, daar valt vast genoeg aan te helpen nog..

Maar ik hoop natuurlijk dat het bij die van jou allemaal mee valt en het iets simpels is wat makkelijk te verhelpen is, en geen ellendig gedoe met losse knieschijven en dergelijke.. Ik ben benieuwd, volg het topic even. Succes in ieder geval!

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:51

dat was dus geen knie op slot,maar een gebroken knie.
ik heb ook een paard gehad, die was ook jong, en is er overheen gegroeid.met een beetje training, en juist bekappen. je hebt verschillende gradaties, en aangezien dit blijkbaar de eerste keer is, zal het wel meevallen (anders had ie het al veel eerder gehad )
. het komt dan vooral voor bij jonge, slappe-onbespierde-paarden.
de VA ff na laten kijken,maar het is niet heel ernstig, en kan verholpen worden.
het kan het ene moment goed zijn, dan schiet ie eruit, en kan ook zo weer terugschieten.je kan het ook met de hand doen, of een paar pasjes achterwaarts..

Merry98
Berichten: 2789
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Dromenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:53

Ik weet dat t ook erfelijk kan zijn. En op jong leeftijd dat t nog te corrigeren valt..maar ben wel benieuwd of t door t manier van bekappen kan komen. Daar zit wel wat in.
Dus ik lees even mee met de vorderingen

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:55

spicegirl schreef:
dat was dus geen knie op slot,maar een gebroken knie.
ik heb ook een paard gehad, die was ook jong, en is er overheen gegroeid.met een beetje training, en juist bekappen. je hebt verschillende gradaties, en aangezien dit blijkbaar de eerste keer is, zal het wel meevallen (anders had ie het al veel eerder gehad )
. het komt dan vooral voor bij jonge, slappe-onbespierde-paarden.
de VA ff na laten kijken,maar het is niet heel ernstig, en kan verholpen worden.
het kan het ene moment goed zijn, dan schiet ie eruit, en kan ook zo weer terugschieten.je kan het ook met de hand doen, of een paar pasjes achterwaarts..


Een gebroken knie ja, maar DOORDAT de knie eerst op slot is gesprongen. Alleen is de druk op het been zo groot geworden omdat hij in paniek door galoppeerde dat in de bocht de hele boel verbrijzeld is. ;)

Wat ik al zeg bij mijn lesgenoot kon het paard ook gewoon prima verder lopen, als hij op slot ging, kwam hij er ook vaak zelf weer uit, soms even wat hulp nodig, maar prima mee te leven en te rijden verder. Dus hoop dat het bij TS haar merrie inderdaad ook zo meevalt! :)

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 23:56

Yinthee schreef:
Ik heb ervaring met een op slot geslagen knie, maar dat is niet goed afgelopen.
Paard zijn knie is in de les waarschijnlijk op slot gesprongen en daar is hij doorheen gerend, met als gevolg dat zijn hele kniegewricht als een bom uit elkaar is gebarsten door de druk die er in de bocht op kwam.

Eerste instantie dachten ze dat zijn knie nog gewoon op slot zat, en wilde de DA de knieschijf onder verdoving terug drukken, maar met de verdoving voelde hij dus dat het volledig verbrijzeld was... Paard hebben we acuut in moeten laten slapen.

Lesgenootje vertelde wel dat hij een paard had wiens knieschijf ook regelmatig aan de 'wandel' ging, deze schoot meestal zelf weer terug en anders moest het teruggeduwd worden ook. Verder niks aan de hand, paard liep gewoon nog in de dressuur mee etc.
De DA vertelde ons dat, mocht de knieschijf inderdaad 'gewoon' verplaatst zijn, dat inhield dat er één band gescheurd/verlept zou zijn, en de tweede band dan ook doorgesneden zou moeten worden om de knieschijf weer stabiel te houden.. In dat geval zou het paard wel verder kunnen leven, maar waarschijnlijk niet meer (intensief) gereden kunnen worden.. Maar dat is natuurlijk geheel paard afhankelijk. En die van jou is nog zo jong, daar valt vast genoeg aan te helpen nog..

Maar ik hoop natuurlijk dat het bij die van jou allemaal mee valt en het iets simpels is wat makkelijk te verhelpen is, en geen ellendig gedoe met losse knieschijven en dergelijke.. Ik ben benieuwd, volg het topic even. Succes in ieder geval!

Ja ik hoop ook dat het niet zo erg is... Als ze te helpen valt, zal ik er alles aan doen!
Hoop dat het alleen van het bekappen is... want ze staat wat week gekoot van achter en moest dus met en met hoger op gezet worden van achter, maar wel nog in de normale stand voor haar waar ze op gewend is, want ze stond met een wat franse stand achter. Blijkbaar heeft de dierenarts haar meteen recht gezet en iets hogerop gezet, wat niet goed is!!
Dus hopen dat hij haar fatsoenlijk heeft bijgevijld van binnen.... En als dat het probleem was dan zou je al snel verbetering zien...

Had normaal ook een vaste dierenarts voor haar maar die was er deze week niet, dus had een andere van de kliniek gekregen.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 23:58

spicegirl schreef:
dat was dus geen knie op slot,maar een gebroken knie.
ik heb ook een paard gehad, die was ook jong, en is er overheen gegroeid.met een beetje training, en juist bekappen. je hebt verschillende gradaties, en aangezien dit blijkbaar de eerste keer is, zal het wel meevallen (anders had ie het al veel eerder gehad )
. het komt dan vooral voor bij jonge, slappe-onbespierde-paarden.
de VA ff na laten kijken,maar het is niet heel ernstig, en kan verholpen worden.
het kan het ene moment goed zijn, dan schiet ie eruit, en kan ook zo weer terugschieten.je kan het ook met de hand doen, of een paar pasjes achterwaarts..

Ik heb haar pas 1,5 maanden, maar heb haar inderdaad ERG vermagerd en totaal geen spieren opgebouwd gekocht.
Dus daar kan het inderdaad ook aan liggen, terwijl ik nu al veel verbetering zie in haar gewicht en spieren gelukkig.

Happinez

Berichten: 8370
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 00:01

Mijn kleine man heeft het ook , eerste keer schrok ik .. maar nu weet ik wat het is.
Soms als ze dit als jaarling tonen willen ze er nog wel eens overheen groeien als ze sterker worden.
Bij jou paard zou trainen dus best een oplossing kunnen zijn.
Als ze sterker word heb je een kans dat het minder word.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 00:03

Happinez schreef:
Mijn kleine man heeft het ook , eerste keer schrok ik .. maar nu weet ik wat het is.
Soms als ze dit als jaarling tonen willen ze er nog wel eens overheen groeien als ze sterker worden.
Bij jou paard zou trainen dus best een oplossing kunnen zijn.
Als ze sterker word heb je een kans dat het minder word.

Maar ik denk dat nummer 1 hoofdzaak nu even is bij de hoefsmid. Ik laat haar binnendoor wat afvijlen en hopen dat het over gaat, want ze heeft hier nooit iets van getoond... Ze is Zaterdag naar de hoefsmid geweest namelijk.

Ik houd jullie allemaal op de hoogte van haar vorderingen!
Zal morgen een filmpje proberen te maken, kijken hoe ze morgen loopt.

rebecca1997
Berichten: 413
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Paard ''kniegewricht'' slaat op slot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 00:12

Duim dat het bij je merrie meevalt! Bij mij is het overgegaan met fysio= oefeningen waardoor de spieren rond mijn knie sterker zijn geworden.

Nannepannie

Berichten: 644
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: Lelystad

Re: Paard ''kniegewricht'' slaat op slot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 00:32

Even een stipje hier. Mijn paard heeft 2 jaar geleden (toen ie echt nog heel erg weinig bespiering had) een tijdje stilgestaan omdat ie twijfelachtig liep. DA zei dat z'n knie steeds op slot sprong, en tijdens het lopen weer terug schoot. Ik vond het zo'n vaag verhaal en kon er toen heel weinig over vinden, maar nu duikt dit topic dus ineens op. Paard heeft afgelopen winter ook heel slecht gelopen, maar is uit zichzelf opeens weer beter gaan lopen. En nu net dit weekend is het weer mis.. Ga deze of volgende week even met de kliniek bellen. Maar zou me niks verbazen als het hier iets mee te maken heeft.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 00:44

Nannepannie schreef:
Even een stipje hier. Mijn paard heeft 2 jaar geleden (toen ie echt nog heel erg weinig bespiering had) een tijdje stilgestaan omdat ie twijfelachtig liep. DA zei dat z'n knie steeds op slot sprong, en tijdens het lopen weer terug schoot. Ik vond het zo'n vaag verhaal en kon er toen heel weinig over vinden, maar nu duikt dit topic dus ineens op. Paard heeft afgelopen winter ook heel slecht gelopen, maar is uit zichzelf opeens weer beter gaan lopen. En nu net dit weekend is het weer mis.. Ga deze of volgende week even met de kliniek bellen. Maar zou me niks verbazen als het hier iets mee te maken heeft.

Dat zou inderdaad kunnen! Staat ze goed gekapt? Aan die van mij ligt dat misschien wel (hopelijk).


Wat kunnen jullie me aanraden? Blijven lopen met haar?

Nannepannie

Berichten: 644
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 00:54

xPenny schreef:
Dat zou inderdaad kunnen! Staat ze goed gekapt? Aan die van mij ligt dat misschien wel (hopelijk).


Denk het wel! We hebben echt een tophoefsmid. Hij heeft hem 2 jaar geleden binnendoor gezet geloof ik, op advies van de DA. Nooit problemen met z'n bekapping gehad iig! Najaa we zullen zien wat de kliniek zegt. Misschien is het wel iets heel anders. We gaan het meemaken! En tot die tijd lees ik even met jullie mee (:

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Paard ''kniegewricht'' slaat op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 21:09

Ze is dezelfde avond nog gekapt geworden, dus van binnen gevijlt. Ze liep gister weer op 4 benen gelukkig! Ik durfde nog niet echt met haar te wandelen, bang dat hij weer op slot sloot maar toch gedaan! Ze liep me alweer voorbij dus dat was een goed teken! Ze schrok weer ergens van en wou weer rennen, dus ook een goed teken! Ik had haar daarna in de buitenbak gezet zodat ze even los kon lopen en begon meteen te rennen en bokken, dus ze heeft geen pijn meer gelukkig! Ze loopt wel nog heel stijf bij het springgewricht, maar dat is vaak normaal neem ik aan?

Ze zeiden ook op stal dat het zou kunnen komen dat ze nog flink in de groei is? Zou dat kunnen?

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:16

Ik ken het bij een jong paard. Deze had het alleen in de zomer als ie in de groei was. Door training is het helemaal weg gegaan. Rechtrichten en sterk maken was de remedie. Binnendoor kappen had daar juist helemaal geen nut. Maar meestal heeft het wel het gewenste resultaat heb ik gehoord.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 21:18

vur schreef:
Ik ken het bij een jong paard. Deze had het alleen in de zomer als ie in de groei was. Door training is het helemaal weg gegaan. Rechtrichten en sterk maken was de remedie. Binnendoor kappen had daar juist helemaal geen nut. Maar meestal heeft het wel het gewenste resultaat heb ik gehoord.

Is dat erg slecht dat binnendoor kappen?

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:36

Nee, volgens mij helpt het juist de meeste paarden. Alleen toen niet. Toen werd het juist erger. Dus is er weer gewoon recht bekapt. Verder dus de training oppakken en achter sterker maken met bijvoorbeeld ook balkjes lopen enzo. En uiteindelijk doordat de groei eruit was en het paard sterker was geworden (of het 1 en / of het ander, dat weet ik niet), maar is ie erover heen gegroeid.

Persevero

Berichten: 2349
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:25

Ja wel eens gezien bij springplank aan het achterbenen. Volgens kliniek in den ham slappe achterhand

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 16:21

66996236 schreef:
Ja wel eens gezien bij springplank aan het achterbenen. Volgens kliniek in den ham slappe achterhand

Ik heb haar nu 2 maanden en over 3 weken wordt ze pas 3 jaar. En inderdaad toen ik haar kocht was ze véél te mager en totaal geen spieren. Ben haar nu aan het trainen aan de longeerlijn voor haar doen, en begint een stuk sterker te worden, vooral achter. Ze begint meer spieren te krijgen op haar achterhand.

Het kon ook volgens een hoefsmid zijn dat ze nog in de groei zit. Ze is sowieso te klein gebleven want ze meet nu 1.55 en moest eigenlijk rond de 1.60/1.65 zijn.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Paard ''kniegewricht'' slaat op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 13:12

Ik weet niet meer wat ik moet doen.. Gistermiddag toen ik op stal aan kwam en haar de stal uit haalde sloot het kniegewricht weer op slot... Gelukkig niet zo erg als de vorige keer, want dit keer bleef hij maar op een bepaald stuk hangen en sloot weer los. Heb haar maar in de stal gezet omdat ik dacht dat stappen niet goed was omdat ik dan misschien de kniebanden juist deed oprekken. Ik had weer een avonddienst om half 3 en is mijn vriend nog 's avonds bij haar gaan kijken en liep ze weer normaal?
Van te voren had ik mijn DA nog om advies gevraagd en hij zei toch waarschijnlijk speciaal beslag.

Haar banden wil ik absoluut nog niet doorknippen omdat ze nog zo jong is en nog totaal geen spieren heeft opgebouwd. Jonge paarden hebben ook nog weken gewrichten en ze zit nog vollop in de groei, las op internet dat jonge paarden hier last van konden hebben ivm de groei?

Maar omdat ze die avond weer helemaal goed liep, weet ik niet of ik dat nu dan wel al moet gaan doen met speciaal beslag??

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:15

Zulke knieproblemen komen meestal van boven af, bekken of SI-gewricht. Los de oorzaak op en je knieprobleem verdwijnt...................

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:18

Niet zo heel ernstig hoor. Je pony kan het ontgroeien of je kunt het laten operen maar mijn da raadde dat af. Evt. veel oefeningen doen voor de achterbeenspieren. En als het weer zo ver is je pony een paar stappen in z'n achteruit zetten, kan geen kwaad advies van da..