Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:42

trekverband is de beste tip om de zweer naar buiten te krijgen.
een diepe zweer langs de onderkant willen openleggen, is vaak meer miserie dan hem langs de kroonrand laten komen en er een gat dat moet uitgroeien bij nemen.
Bij mijn paard hebben de ze zweer eerst toch langs onder opengesneden. Hij zat zo diep dat het levende deel uit zijn hoef puilde en er dus enkele weken een drukverband onder moest. Om over de kanjer van een krater in zijn zool maar te zwijgen (eer je zo'n diepe zweer gevonden en voldoende open hebt). Omdat het gat aan de onderkant zit, zit je in de nazorgperiode ook constant met vuil in het gat... je kunt tenslotte geen maand(en) verband blijven aanleggen, want dan is die hoef zo week als maar kan zijn... Dan moest hij natuurlijk op ijzers vooraan omdat hij met een hoef met flinterdunne zool zat aan één voorbeen...
uiteindelijk bleek de zweer trouwens zo diep te zitten dat ze tegelijk toch al een weg naar boven had gezocht; een dag of twee na het openmaken onderaan, kwam er toch nog rommel langs de bovenkant uit ook... was wel makkelijk om te ontsmetten; je giet het er aan de bovenkant in en het komt er aan de onderkant terug uit gelopen :')

voordelen van het laten doorbreken aan de kroonrand:
-gat blijft open en proper als je je paard op een schone ondergrond plaatst
- paard kan al vrij snel zonder verband en dergelijke
- geen gevoelige zool en dus minder kans op manken en voorzichtig lopen (met als gevolg niet willen bewegen, slechtere doorbloeding en minder werking van de hoef waardoor de ontsteking trager geneest)
-wonde zal gewoon mee uitgroeien met de hoef
-je kunt doorbraak uitlokken door met een trekverband te werken

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:47

Op een stal waar ik werkte hadden we een merrie met een diepe hoefzweer. Die kwam er niet uit, dus moesten we van de DA de hoef in een zak met betadineoplossing stoppen.

Wij drenkte een paar doeken in de betadine oplossing en knoopte deze om de hoef en dan een zak er omheen. Het zal vast een heel ouderwetse methode zijn, maar met 2 dagen was de zweer bij de kroonrand uitgebroken.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:58

Ouderwets valt wel mee, het komt allemaal neer op pappen en eruit laten broeien.

kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:02

awel ja een trekverband dus :)
wij deden het altijd met een warm sopje met biotex, maar soda werkt ook prima naar het schijnt

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:21

Inderdaad, wat hier al eerder aangegeven is, weken, weken en nog eens weken..
Mijn paard heeft inmiddels meerdere hoefzweren gehad en heb er dus redelijk wat ervaring mee als leek (!) Peelie heeft het over een hoefzak en dat is inderdaad een optie. Goed soppen met soda en/of biotex en meerdere keren per dag verschonen. Dit moet je paard natuurlijk wel laten zitten.

Mijn hoefsmid heeft laten zien hoe je een 'verband' om de hoef aanlegt met daarin natte watten met soda/biotex. Ga hier niet zelf mee proberen als je niet weet hoe het moet, want een te strak verband brengt meer schade toe dan dat het baat heeft. Vraag anders je hoefsmid ernaar aangezien mijn ervaring is dat dit beter blijft zitten dan een hoefzak.

Het idee hierachter is om de hoef nat te houden, zodat hij zacht wordt en de zweer eruit kan. Als een hoef te droog is kan dat niet. De biotex/soda houdt de boel schoon zodat er, áls hij open is niet meer gaat broeien. Belangrijk dus dat de zak vaak genoeg verschoont wordt! Er wordt hier gezegd dat een aantal keren per dag weken in een emmer aan te raden is, maar ik zou dit persoonlijk vervangen door een hoefzak of nat verband. Misschien een rare vergelijking maar als je kijkt naar je eigen nagels, na douchen zijn deze zacht en scheur je ze makkelijk. Na een paar uur zijn ze alweer hard geworden en gaat dat niet zo makkelijk meer. Een hoef blijft ook wel eventjes nat, maar droogt weer op en dan kan de zweer er niet meer uit. Ook snijden wordt voor de hoefsmid erg lastig als hij droog is en is alleen maar vervelender voor je paard (het doet al zo'n pijn, laat staan als hij moet 'hakken'!)

Het is heel erg rot helaas om je paard te hebben staan met een zweer... Maar te ver uit laten snijden heeft ook nare gevolgen. Het is een nare kreupelheid maar als hij eenmaal open is gaat het snel weer goed. Soms sukkelt hij nog na en blijft de zweer terugkomen. Ook dan weer weken met een sopje van biotex/soda en water.
Hou je paard erg goed in de gaten, zodra hij slechter gaat eten terwijl hij dat eerder wel goed deed en/of koorts heeft: direct een dierenarts erbij halen!!! Je kent zelf je paard het beste en vertrouw daar ook op. :j
Nogmaals; ik spreek alleen uit eigen ervaringen en redeneren. Vertrouw je het niet, haal er een ander bij (dierenarts of hoefsmid). Je kan beter te vroeg zijn dan te lang wachten!

Succes!

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 01:13

Ik ben vorig jaar ook drie weken bezig geweest met een diepe hoefzweer. Die is er uiteindelijk zowel aan de onderkant als aan de kroonrand eruit gekomen.
Hoefsmid heeft wel wat weggesneden, maar kwam ook niet ver genoeg, enig wat helpt is nathouden, nathouden en nathouden, zoals Mette al als voorbeeld geeft met je eigen nagels. Je moet de boel week maken en houden.

Ik gebruik altijd Animalintex bij een hoefzweer en bij de hardnekkige zet ik laat ik die dan ook 24 uur zitten en dan pas maak ik hem los en doe er indien nodig weer een nieuwe omheen.

Animalintex kan je bij de meeste paardenzaken (en ook bij de DA) halen. Is een "verband" wat je nat moet maken, waar een kleine hoeveelheid desinfecterend middel zit. Dit zal misschien niet veel uithalen, maar ik maak het verband altijd goed nat, dan equiwrap eromheen om het vast te zetten en dan in een hoefzak en zo op stal. Dan kan je de hoef op die manier 24 uur (of nog langer) laten weken. Daardoor wordt de hoef veel sneller week (dan bv af en toe in de biotex zetten) en kan een hoefzweer makkelijker doorbreken.

Zodra de mijne tekenen van een hoefzweer vertoont, zet ik haar altijd direct in de animalintex en is het een kleintje dan ben ik er met een paar dagen alweer vanaf. Die hoge heeft me dus bijna 3 weken gekost om die kwijt te raken en in het begin heeft ze zelf ruim 36 uur in dezelfde animalintex gestaan. Daarna die eraf gehaald (beetje prut al *\o/*) schoongemaakt en gelijk weer een nieuwe eromheen. Werkt bij mij (en een hoop paarden bij ons op stal heel goed. En dat herhaal ik een aantal dagen en in het laatste geval heeft ze bijna anderhalve week met die animalintex gestaan.

http://www.agradi.nl/apotheek/paarden/e ... 05342/1099
Ik knip 1 zo'n verband vaak in drieën, dus qua kosten valt het redelijk mee.

http://www.paardendrogist.nl/product/equiwrap/102702/
Deze zijn wel redelijk duur. Bij ons bij de ruitersportzaken in de buurt betaal ik 2,50 per wrap.

Succes in ieder geval en ik hoop dat ze snel weer goed loopt.

besita
Berichten: 6803
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:04

CaPrIoLe`79 schreef:
Een stevige plastic zak om zijn been tapen en daarin een oplossing van lauw water met bitterzout (=magnesiumsulfaat). Hierin een uurtje laten weken en daarna met een handdoek afdrogen. Dan een met zwarte trekzalf (=ichthamol) gevulde luier (maat 4 voor een paard) om zijn voet tapen en hierin een nacht laten staan. Eventueel een paar dagen herhalen. Als de ontsteking uitgebroken is het gat schoonbruisen met zuurstofwater (apotheek) en een paar dagen inpakken zodat er geen vuiligheid in kan komen, want bij een zweer die van zo diep gekomen is best gevaarlijk kan zijn.
Er zijn ook veel kant en klaar mengsels om onder de hoef te smeren, die ook goed werken, maar die zijn best prijzig: cavalor solemate, hooflex magic cushion, epsom salt poultice etc.
Als je nog niks in huis hebt kun je een sok met zuurkool om de voet doen om de pijn al iets te verlichten.

haha dat doe ik dus ook een luier :j
ik doe wel met lijnzaad wat je een uurtje hebt laten trekken in warm water , de luier daar goed mee vullen en de hoef erin en dan met Ducktape eromheen ..blijft echt heel goed zitten gedurende 24 uur !!

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:28

Ik zou er ook zeker voor kiezen om het paard tijdelijk te ondersteunen met goede pijnstillers.
Alhoewel die de pijn nooit helemaal weg zal krijgen , omdat de pijn ontstaan vanuit druk.
Een stilstaand paard heeft zeer slechte doorbloeding van het been , en dus ook de hoef.
Ik zou kijken wat mogelijk is om het paard toch in beweging te houden , als dat lukt.
Want op 3 benen hinken is zo slecht voor de rest van het lichaam.
En animalintex verband , ideaal spul!

Uppojono

Berichten: 3638
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 12:41

Bedankt voor al jullie goede tips en ervaringen. Ik ga zo even zoeken op de producten die jullie noemen. Ze staat inmiddels op pijnstillers en loopt daardoor een stuk beter. Het is helaas nog niet open. Ik heb haar nu in de buitenbak staan die erg nat is, waardoor de hoef de hele dag nat is en gekoeld wordt. Vanavond wil ik dan de luier met ducktape proberen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:10

nat is goed,koel niet...de hoef moet echt warm zijn wil de zweer rijpen.

Uppojono

Berichten: 3638
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 13:21

O... Daar heb ik niet over nagedacht. Dacht dat koel juist goed zou zijn. Stom van me!

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:17

Let ook goed op de andere benen dat ze die niet gaan overbelasten en dáár problemen mee krijgen. Mijn paard staat altijd buiten en dan dus ook, ze kiest zelf hoeveel ze loopt en hoeft geen grote afstanden af te leggen voor water, voer en zand om te gaan liggen. Daarnaast kan ze droog op stenen gaan staan. Wat Ninaka gebruikt is ook slim, die Animalintex. Ik heb het ook een keer gebruikt, maar met natte watten met soda gaat het ook goed. Rol met watten er omheen, van dat plakverband/trekverband en aftapen met ducktape. Zo blijft hij bij mij een dag zitten, zelfs op de stenen! En de hoef is erg zacht dus optimaal om de zweer uit te laten breken. Als je bang bent dat die Animalintex niet genoeg desinfecteerd kan je er altijd nog wat soda-water bij doen.

Ik zou er zelf wel voor kiezen om hem in te pakken. Mocht de zweer toch plots losbreken, dan staat hij niet in de modder met alle gevolgen van dien.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 00:36

Helaas staat die van mij ook al vanaf vrijdag met een diepe hoefzweer. Vrijdagochtend haalde ik hem kreupel uit stal. Rechtsachter, dus dat is helemaal vervelend. Hij kan maar 1 achterbeen gebruiken en zwabbert dus alle kanten uit. Ben direct naar de veearts/hoefsmid gegaan. Die heeft er een stuk uitgesneden, maar hij was nog niet rijp genoeg. Drie dagen in het verband gezeten en 2x per dag natmaken, zodat het er uit kan broeien, maar vandaag nog steeds geen verbetering, eerder verslechtering. Moest vandaag weer terug, maar paard wilde niet eens meer uit de stal komen. Moest hem met een longeerlijn achter de billen uit de stal halen en in de trailer dwingen. Bij de kliniek moesten we hem aan de staart er uit trekken, want hij wilde niet meer van de trailer af. Weer gesneden, maar nog niet voldoende. Toen toch maar even foto's gemaakt om een gebroken hoefbeen uit te sluiten, maar dat was allemaal OK. Nu staat hij weer in het verband om te broeien. Moet wel zeggen dat het al iets beter gaat. Hij gaat er nu tenminste op staan en kwam ook uit de trailer. Heb wel Metacam meegekregen (op eigen verzoek), maar wilde er nu toch nog even mee wachten, omdat dat weer ontstekingsremmend werkt, waardoor het dus het rijpingsproces beïnvloed kan worden. Dus nu maar weer afwachten tot donderdag. Hij is al behoorlijk op leeftijd (23) en is door de pijn die hij heeft gehad al behoorlijk aan het invallen.

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 01:45

Phoe hier ook iemand met veelvuldige ervaringen met een hoefzweer. Echter is mijn paard zo'n bikkel, vaak zag ik het pas als de zweer eruit sprong.. Andere keren hebben we de zweer er zelf uitgesneden en idd flink in de biotex. Na verandering van stalling was het over met de zweren (wat ook mijn achterliggende gedachte was dat dit het geval kon zijn).. Toevallig afgelope zomer nig wel een flinkte zweer die net onder zijn kroonrand eruit is gekomen ontdekt.. Nooit niets van gemerkt.. Vind het echt soms apart dat je zo vaak hoort dat andere paarden gewoon niet meer lopen en die van mij er gewoon vrolijk mee door kachelt en niets laat merken..

Maar voor jou nu wachten en lekker veel in de biotex.. Het kan goed zijn dat van de een op de andere dag hij ineens eruit is en dan is de druk ook meteen van de ketel!

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 02:11

Ts in mijn profiel staat een link over mijn paard met een diepe hoefzweer.
Er staan ook fotos bij zodat je kan zien tot hoe ver zijn hoef was ingesneden.
Sterkte ermee.
oja topic heet paard op 3 benen en staat in Utrecht.

Uppojono

Berichten: 3638
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 11:35

Ze staat weer op vier voeten :D.

Gisteren is de hoefsmid weer geweest en nu kreeg hij de zweer wel los. Duurde inmiddels ook al een week, dus werd ook wel tijd. Nu hopen dat ze straks ook weer echt goed loopt.
Bedankt voor alle adviezen.

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:59

Wat fijn Uppojono! Gun het inderdaad nog eventjes wat rust, dan kan de hoef mooi genezen.

Ik heb juist vroeg al door dat er een zweer zit, paard loopt dat net niet helemaal rad (amper zichtbaar) en de hoef is ergens warm. Pony is geen mieper maar voel als ik erop zit dat het niet klopt. Zodra ik dat merk zet ik haar direct in een nat verband en komt de hoefsmid zsm langs. Meestal ben ik dan te vroeg en kan er nog niks uitgesneden worden, dus dan is het afwachten. Meestal is het met max een weekje klaar. Ze heeft tot nu toe 1x stokkreupel gelopen, de eerste keer dat ze een hoefzweer had. Wist niet eens dat het bestond dus daar waren we niet vroeg bij.

Afgelopen jaar 3x een zweer gehad in verschillende hoeven (voor/achter). Ik ben toen naar vanalles gaan kijken en besloten haar op ander voer te zetten. Sindsdien geen zweer meer gehad. (afkloppen :D ) Tip dus voor als je paard veel zweren heeft. Meestal komt het door 'trauma' (stoten, beschadigen) maar ik denk dat het bij haar in het voer zat. Op bokt heb ik hier ergens meer over gevonden, iemand die dezelfde ervaring had. Ik weet niet precies meer hoe het zit maar iets met een teveel aan bepaalde stoffen voor het paard wat een reactie teweeg brengt. Zo heb ik ook wel eens gehoord dat er paarden zijn die mok krijgen van te eitwitrijk voer.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:14

Die van mij gelukkig ook. Is er boven aan de kroonrand uitgekomen. Hij moet nog wel even een paar keer in de biotex. Was het nu groen of blauw? Ik vergeet dat iedere keer.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:32

Groen ;)

Uppojono

Berichten: 3638
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 09:34

Fijn dat die bij jouw paard ook los is gekomen, Homiafortuna. Kwam er ook viezigheid of zag je opeens een gat.
Ik kan nu eindelijk na 14 weken mijn paard weer opbouwen, dit kwam direct na een geïrriteerde pees aan hetzelfde been :s

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:05

Bij die van mij had de hoefstmid al aan de onderkant wat weggesneden, maar er kwam niets noemenswaardigs uit. We hebben toen een verband aangelegd dat ik nat moest houden, zodat het kon gaan broeien. Na 3 dagen nog geen resultaat. Opnieuw een verband en 3 dagen later bleek bij het er af halen dat de zweer er aan de bovenkant was uitgekomen. Was geen prettig gezicht en rook ook niet bijzonder prettig. was ook niet echt een gat, maar meer scheur aan de bovenkant van de hoef. Maar gelukkig voor het paard was de druk er af en kan hij weer redelijk normaal lopen. Helemaal over is het nog niet, maar hij kan nu verder zonder verband en ik week dus nog een paar keer per dag in de biotex.

RivellaLight

Berichten: 656
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:48

Ik heb de tips uit dit topic al toegepast (thnx!) maar toch nog een vraag voor jullie..
Mijn paard liep woensdag niet helemaal lekker onder het zadel.
Donderdag zag ik dat hij een zwelling had rechtsvoor, aan de binnenkant van het been tussen de kroonrand en de kogel. Ook was het been daar warm. Ik dacht aan een hoefzweer die erg hoog zit of een zwelling door een tik tegen zijn been.
Vrijdagochtend is de hoefsmid geweest. Hij vond een zwart pitje in de hoef in het verlengde van de zwelling. Hij heeft het weggesneden en de afgelopen dagen heb ik zijn voet 2x daags 15 min in een emmer soda water gezet.
Het is nu wel iets minder dik maar de zweer is er nog niet uit gekomen. Vooral 's morgens is het been duidelijk warmer dan het andere been. Hij loopt niet kreupel in stap en ontlast het been ook niet.
Wat denken jullie, is dit een hoefzweer? En zal ik voorlopig nog doorgaan met soda-badje of een Animalintex proberen?

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:41

Mijn pony heeft ook een keer een dik been gehad van een zweer, mijn ervaring is dus dat het kan. Is de hoef ook warm? Of alleen het been erboven? De zweer kan soms ook aan de zijkant zitten, daar is het wat lastiger te voelen. Bij een zweer is de hoef zelf meestal wel warm en niet alleen het been erboven.

Heeft je paard geen mok? Daar kunnen ze ook een dik been (einschuss) van krijgen.

RivellaLight

Berichten: 656
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:16

Bedankt voor je reactie Mette. De hoef RV is momenteel niet warmer in vergelijking met zijn hoef LV. Donderdag was dat wel zo, toen was zijn been ook dikker.
Het is niet heel duidelijk een hoefzweer hè.. :?

Nee, hij heeft gelukkig geen mok.

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:41

Nee, niet altijd nee.. :n Soms is het overduidelijk als je paard amper nog een pas kan zetten maar in andere gevallen kan het ook ontzettend vaag zijn helaas..

In stap loopt hij goed toch? Ik vind het sowieso lastig om te beoordelen en ben uberhaupt ook geen dierenarts, dus als het naar jouw gevoel te lang duurt dan zou ik er wel even naar laten kijken. Bel anders even met je hoefsmid om te overleggen; had hij ook echt het idee van een zweer en hoe lang is zijn ervaring dat het been dik blijft?
Anders toch even laten checken door een dierenarts!

Succes en ik hoop dat zijn been snel weer goed is! :)