Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:36

Vaak staat een hoefzweer op doorbreken als het been van het paard dik wordt. Je kunt als het echt een hoefzweer is de ader voelen kloppen. Je kunt links en rechts vergelijken voor het verschil. Maar als het geen zweer is en iets aan het been, dan heeft het paard een heel andere behandeling nodig.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:45

Kreeg nog van iemand een huis- tuin- en keukentip voor hoefzweren. Maak een hoefverband en doe onder in de hoef zuurkool. Daarna het verband nathouden met azijn. Schijnt prima te werken.

KingChay
Berichten: 346
Geregistreerd: 16-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:43

Elke dag de hoef in een lauw badje met ontsmettingsmiddel. Zeker een aanrader !

RivellaLight

Berichten: 656
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:52

Mette schreef:
Nee, niet altijd nee.. :n Soms is het overduidelijk als je paard amper nog een pas kan zetten maar in andere gevallen kan het ook ontzettend vaag zijn helaas..

In stap loopt hij goed toch? Ik vind het sowieso lastig om te beoordelen en ben uberhaupt ook geen dierenarts, dus als het naar jouw gevoel te lang duurt dan zou ik er wel even naar laten kijken. Bel anders even met je hoefsmid om te overleggen; had hij ook echt het idee van een zweer en hoe lang is zijn ervaring dat het been dik blijft?
Anders toch even laten checken door een dierenarts!

Succes en ik hoop dat zijn been snel weer goed is! :)
Thanks! Ik heb vandaag de hoefsmid gesproken. Omdat Enfield wel zuiver stapt stelt hij voor om het even aan te kijken. Ook met het soda-badje even stoppen. Net was zijn hoef LV wel weer warmer dan RV. Maar eerst dus even afwachten...

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:08

Als het dan toch een zweer blijkt te zijn merk je dat snel genoeg zonder weken/soda badje! Mijn ervaring tenminste. :)