voetje geven lukt niet..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Don2000
Berichten: 38
Geregistreerd: 18-10-13
Woonplaats: Drenthe

voetje geven lukt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 20:07

ik longeer en poets af en toe wel eens een 2,5 jarige merrie die ook op de stal staat waar ik rijd.
heb een boek gelezen dat je op vroege leeftijd al moet beginnen met voetjes geven, maar hij heeft elk jaar mok en laatste 2 jaar ook regenworm volgensmij gehad (overal korsten op het lijf) als ik haar voet wil pakken begint ze flink te schrapen over de grond en te stijgeren. ik poets haar nu tot halverwege de been omdat ik er onder gewoon niet aandurf omdat ik bang ben om haar pijn te doen, want het lijkt me dat het erg gevoelig is geworden. ik ga er af en toe wel aan zitten met me hand maar dan schraapt ze meteen weer over de grond, hoe kan ik dit aanpakken??

xverdi
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-01-14

Re: voetje geven lukt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:33

Op de stal waar ik eerder reed was ook een paardje met zon soort probleem. Toen hebben ze de hoefsmid gevraagd. Die heeft er vaker wat meer verstand van.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: voetje geven lukt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:41

Als je niet met je hand durft te aaien op de onderbenen, neem een zweepje en gebruik die als je hand dan heb je meer ruimte tussen jou en het paard waardoor je minder bang hoeft te zijn voor een trap oid.
Je kan ook een stok nemen en er een washandje aan vast maken of een handschoen en die beetje opvullen dan voelt het zacht voor je paard. en dan dagelijks alle benen aaien en eigenlijk pas stoppen als het paard stilstaan met zijn benen, stoppen is dan de beloning met een (klein)snoepje erbij.
Dit hebben ze al snel door en gaat het steeds makkelijker.
Geen geweld gaan of laten gebruiken dan ben je alleen maar verder van huis.
Succes

JonnaLP

Berichten: 105
Geregistreerd: 07-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:45

Kende ook een paard die dit had, bij dit paard 'aaiden' we zegmaar rond de schouder, en dan wat meer richting het been, als ze biks deed meteen weer terug naar de schouder, en zo de hele tijd heen en weer en steeds een stukje verder totdat we makkelijk bij de hoeven konden komen. Dit geoefend tot we gewoon de hoeven konden aanraken zonder het aaien en in de richting werken. Daarna geleerd dat druk ( die je krijgt als je de hoef wilt oppakken) geen schrapen betekend, en daarna heel even omhoog gehaald, en zo verder.
Denk dat het eerder onwennigheid is dan pijn.

Edit: zie net dat degene boven mij hetzelfde schreef :+

Jennyxxx
Berichten: 24
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Nederland

Re: voetje geven lukt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:17

Een jong paard waar ik op reed had iets soort gelijks, als ik al een beetje dicht bij de achterbenen kwam dan was het meteen flink trappen. Er vervelend. Zo heb ik het gedaan: Er is meestal een duidelijke grens bij de benen waar je mag komen met je hand of niet. Leg daar je hand heel even en haal hem dan weer weg, doe dit zolang totdat ze er niet meer op reageert. ga steeds iets lager. Als het paard het goed doet geef een beloning/prijs hem met je stem. Probeer ook druk uit en het aaien van het stuk.

Don2000
Berichten: 38
Geregistreerd: 18-10-13
Woonplaats: Drenthe

Re: voetje geven lukt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 22:35

bedankt voor de tips, de hoefsmid kan er ook niks mee die gebruikt altijd verdoving bij het bekappen.
ik zou eens proberen wat jullie zeiden