Hoi , Mijn pony heeft de laatste tijd erg last van een zachte straal. Als ik de hoeven uit krab neem is soms gewoon een stukje mee. Ze staat 24/7 op het land en er isop het moment geen mogelijkheid haar ergens naar binnen te doen. Wat helpt er tegen de zachte straal??
Volgens mij is dat helemaal niet erg, die van mij heeft het ook als het erg nat is geweest
C_arola
Moderator Over Paarden & Markt
Geplaatst: 19-08-13 08:52
Volgens mijn hoefsmid moet je daarvoor oppassen omdat een hoef dan vatbaarder is voor rotstraal. Je kan sole hardner gebruiken en losse, zachte gedeelten weg laten snijden door de hoefsmid.
De straal hoort wel zacht te zijn omdat hij ook een schokabsorberende werking heeft (o.a.) Als hij altijd op de wei staat moet je denk ik niet zo bang zijn voor rotstraal. Dat komt vaker voor bij paarden die veel op stal staan (en in hun uitwerpselen gaan staan) Bij mijn paarden komen er ook vaak stukjes van de straal af. Heb me hier eigenlijk nog nooit zorgen over gemaakt en is ook nooit fout gelopen. Vraag anders de volgende keer als de hoefsmid eens komt wat dat zou kunnen zijn.
De mijne had het ook. Opzich niet zo heel erg, maar je moet inderdaad gewoon een oogje in het zeil houden dat het geen rotstraal wordt. Mijn hoefsmid raadde dit aan http://www.google.de/imgres?um=1&safe=o ... =76&ty=121
wordt het weer wat harder van, dus als je denk het zit op het randje dit er 3 dagen opspuiten en klaar is kees. Niet langer want dan wordt het gewoon keihard.
C_arola
Moderator Over Paarden & Markt
Geplaatst: 19-08-13 09:09
Dat product raadt mijn hoefsmid ook aan. Hij geeft alleen ander advies. 1x in de 2 dagen wanneer de straal erg zacht is. Anders 1x in de 3-4 dagen bij wat te zachte stralen totdat het weer goed is.
Wat ik verdacht vind is dat (groot?) gebruikers wel meer dan eens hoefkanker krijgen zo hoorde ik het ook van anderen. Ik zal het zelf dus niet snel gebruiken.
bimarulu
Geplaatst: 25-08-13 19:34
Mijn paardje heeft begin rotstraal maar ik kreeg als tip van de dierenarts om er hoefteer spray op te spuiten, helpt goed