hoe moet ik nu verder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beestenfreak

hoe moet ik nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 17:51

Sinds drie jaar rijs ik onwijs lieve paint hengst. van begins af aan had hij al perioden dat hij niet goed liep. tijdens het rijden was er niks aan de hand, maar de volgende dag liep hij erg stijf. soms had hij perioden dat hij maanden lang perfect liep. Ik rij western heb hem spinnen en stoppen geleerd (puur de basis, snelheid is er nooit van gekomen).
We dachten altijd dat de stijfheid vanuit zijn schouders kwam, hij heeft ooit een blessure opgelopen tijdens het dekken.
Een aantal maanden geleden kon hij van de ene op de andere dag nauwelijks meer op zijn benen staan, wilde het liefste liggen. met een week ging dit stukken beter, maar hij vertoont nog altijd apart gedrag. hij wil constant de achterkant van zijn voet (voornamelijk rechts) ontlasten. tijdens het poetsen zet hij zijn rechtervoet naar voren, en als hij in een verharde paddock staat met rubbermatten zet hij vaak de achterkant van zijn voet op de mat en de voorkant op het asfalt.

Het probleem: ik ben niet de echte eigenaar van dit paard. Een aantal maanden geleden wilden ze hem verkopen. Ik had het geld niet en wilde hem niet kwijt, uiteindelijk hebben we kunnen regelen dat ik zou meebetalen in de stalling en de eigenaren zouden de rest betalen. Dit was voordat hij last kreeg.
hij loopt nu sinds een aantal weken met voorijzers (welke ik zelf heb moeten betalen terwijl de kosten van de smid eigenlijk voor de eigenaar zouden zijn), hiermee loopt hij in ieder geval minder gevoelig. Met rijden gaf dit weinig verbetering, de volgende dag liep hij weer stijf.
Deze week ben ik na heel lang twijfelen met hem naar de dierenarts geweest voor een kreupelheidsonderzoek, dit omdat ik wil weten waar ik aan toe ben. Dit onderzoek heb ik zelf moeten betalen, de eigenaar had ook geen interesse in de uitslag.
De buigproeven waren negatief, en hij loopt kreupel op rechts op het harde. Na uitverdoven bleek het probleem onderin de rechter voet te zitten. De da wilde foto's maken, hier kon ik niet in meegaan aangezien het niet mijn paard is en ik er, hoe gek ik ook op hem ben, het geld er gewoon niet voor heb. De da heeft voorgesteld om hem op speciaal beslag te zetten en later eventueel nog foto's te laten maken.
Kortom, het is nog altijd niet duidelijk waar het probleem nu precies zit.
Ik weet nu echt even niet meer wat ik moet. Ik ga hier sowieso nog met de eigenaar over praten, ik vind dit gewoon echt niet kunnen.
Ik zit vast, en zie eigenlijk geen opties meer. Ik wil speciaal beslag proberen, maar ik geloof niet dat het probleem daar beter van wordt. Voor mijn gevoel zit het in zijn hoefkatrol. Ik zie mijzelf er wel voor aan dat ik alsnog foto's laat maken, maar dan ben ik alles bij elkaar een hoop geld kwijt en is het probleem nog altijd niet behandeld.
Top als je dit allemaal gelezen hebt, ik hoop dat iemand mij advies kan geven want ik weet het echt allemaal even niet meer.

HippoLogic

Re: hoe moet ik nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:58

Nou, ik vind het top dat je zoveel geld in andermans zieke paard stopt.

Tegelijkertijd is een situatie waarin je je nu bevind ook één pot ellende: jij zal nooit het welzijn en gezondheid van het paard in je eentje kunnen verbeteren. Je hebt immers geen beslissingsbevoegdheid.

Dit is een perfect recept voor een lang en ongelukkig verhaal vol frustraties. Laat de verantwoordelijkheid voor het paard waar hij hoort en trek je handen ervan af.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:59

Tsja, dan word het lastig. Paard is niet van jou -> eigenlijk geen geld voor hem en een eigenaar die niets wil. Als ik dit zo lees lijkt het me het beste nog eens stevig met de eigenaar om tafel te gaan voor eventuele oplossingen, maar er anders mee te stoppen als dat niets wordt. Erg jammer voor jullie band, maar met zo'n paard en eigenaar is het zonde om je tijd en geld in te steken vind ik.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:00

Of overkopen, of stoppen. Je haalt je nu ellende op je hals

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 18:19

Het grootste probleem ligt op emotioneel gebied, anders was ik allang weggeweest bij deze stal. Ik ben echt helemaal weg van dat paard, het is echt een 'once in a lifetime' geval voor mij. Als ik ermee stop wordt hij of doorverkocht (misschien zonder dat het probleem bij de verkoop genoemd wordt) > er wordt gewoon doorgereden terwijl het paard pijn heeft, of hij blijft staan waar hij staat. Hij is hengst en staat alleen, als er verder niks meer mee gedaan wordt vind ik dat geen paardwaardig bestaan. Het is echt een knuffeldier en als hij niet voldoende aandacht kan krijgen denk ik dat hij bij de slacht nog beter af is (waar mijn gedachte eerder naar uit zou gaan als hij er verder niet zo fit en gelukkig uitzag).
Daarbij rijd ik nog een ander paard op deze stal, als ik daar ook mee stop heb ik niets meer. de kans is dus groot dat ik hem alsnog te zien krijg, zelfs als ik met hem stop, en ik weet niet of ik dat trek. Om vanwege dit probleem met paarden te stoppen, één van de weinige dingen wat mij echt gelukkig maakt, zie ik ook niet zitten. Een ander verzorg/bijrijdpaard zie ik op het moment niet zitten, ik wil dit soort situaties in de toekomst voorkomen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:24

Valt er dan met de eigenaar echt niet te praten? En je kan hem écht niet zelf betalen als je stopt met het andere paard? Ik ga er vanuit dat de eigenaar ook wel weet dat je een paard niet kreupel en met pijn mag laten lopen.. En als hij dit niet weet, praat hem dan zo ver dat het beestje niets meer waard is want hij kan niets meer, en jij hem wel voor een klein prijsje kan overnemen.

Edit; maar dan is de vraag of je dat wel wil, want wat moet je met een kreupel paard waar je kosten aan gaat krijgen terwijl je niet weet waarvoor..
Laatst bijgewerkt door MerleSimone op 17-07-13 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:26

De eigenaar wilde hem verkopen en jij wilde dat niet. Het klinkt alsof de eigenaar hem voor jou heeft laten staan, ik begrijp dan wel dat er meer van jou verwacht wordt.
Dergelijke problemen zul je altijd houden wanneer je andermans paarden doet.
Zorg dat je zelf voldoende geld krijgt en koop een eigen paard, dan ben je van het gedoe af.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 19:31

bedankt voor de reacties,
De eigenaar heeft hem inderdaad grotendeels voor mij laten staan, maar hij wilde hem zelf eigenlijk ook niet kwijt aangezien hij hem als veulen van zijn vrouw heeft gekregen.
Verder hebben we voor deze oplossing gekozen mede omdat ik de dierenarts niet zou kunnen betalen mocht hij wat krijgen. helaas hebben we nooit iets zwart op wit gezet.
En nogmaals, als ik voor mijzelf kies was ik allang weggeweest, ik wil een oplossing voor het paard zien te vinden.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:04

Zet het dan nu wél zwart op wit, maak afspraken als je echt voor dit paard wil gaan en práát. Want wij kunnen het zo niet voor je oplossen, daarvoor moet je zelf actie ondernemen :)

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:35

Een foto maken kost niet de wereld hoor. Meestal 25 euro per foto. Wat denk je wat speciaal beslag kost?
Dan moet je denken aan 125 euro? Plus dat je niet weet of het probleem daarmee verholpen is.

Succes en hopelijk weet je snel meer en kan je de eigenaar overtuigen verder onderzoek te doen.

tierry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:48

sorry, maar is een eigenaar niet VERPLICHT om onderzoek te laten doen als er zichtbaar iets mis is ??
wat moet je anders met een dier als je er niet voor doet wat je ervoor hoort te doen ?
als je kind iets heeft ga je toch ook naar de dokter ?

misschien klinkt dit hard maar kan je niet een of andere instantie inlichten over de nalatigheid van de eigenaar, want dat vind ik dit, pure nalatigheid.
misschien is er een bokker die dit meeleest en verstand heeft van zulke dingen in de wet wat betreft dieren ?

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 08:56

Bedankt voor de reacties,
Ik ga vandaag proberen een gesprek aan te gaan met de eigenaar, ben benieuwd wat eruit komt....
@tierry, Ik heb werkelijk geen idee hoe dat zit. Er lopen helaas genoeg paarden met problemen rond, worden zelfs doorverkocht, dus vrees dat ze hier niet zo heel streng in zijn....

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 14:21

Ik heb vandaag foto's laten maken.
Hij heeft een dikke 4 op beide straalbeentjes en een verkalking in een pees in dit gebied.
Kortom, het is het eerlijkst als hij wordt afgemaakt.....

Floid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:23

bah wat een naar bericht!!!!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:26

Nare uitslag.

Sterkte ermee... (hoe reageert de eigenaar op dit nieuws?)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:29

Heel goed dat je foto's hebt laten maken, hoe pijlijk ook de uitslag het geeft je wel duidelijkheid....

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 15:45

dank jullie wel, de eigenaar heb ik nog niet eens gesproken.
Ik ben zeker blij dat ik nu echt weet waar ik aan toe ben. Op een bepaalde manier ben ik ook wel 'blij' dat er echt niks meer aan te doen is, zo sta ik iig niet voor de keuze om hem te laten behandelen of niet.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 21:34

Ik heb de eigenaar gesproken, hij wordt komende zaterdag pas opgehaald zodat ik nog de tijd heb om afscheid te nemen, maandag wordt hij geschoten... Als ik wil dat hij eerder weggaat, gaat hij eerder weg. Ik wil overigens wel even melden dat de eigenaar echt geen slecht mens is hoor, alleen de situatie met betrekking tot da kosten is imo niet... tsja... gebruikelijk.
Vind het best lastig dat hij toch nog een aantal dagen blijft staan, persoonlijk had ik het liefst gezien dat hij ter plekke werd ingeslapen zeker gezien ik er dan bij had kunnen zijn maargoed, die keuze is (gelukkig?) niet aan mij.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:12

Eigenaar heeft al het recht om te beslissen wat hij met z'n paard doet, hoe vervelend dat soms is. Als het dier er gezond uit ziet en alleen een beetje kreupelt kan je daar als buitenstaander vaak weinig aan doen....

Heel veel sterkte met afscheid nemen... :+:

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:18

Wat verdrietig.. heel veel sterkte.

Respect dat je zoveel voor (andermans) paard hebt gedaan.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:20

Ai, da´s niet leuk maar nu weet je hoe het af gaat lopen. Je hebt vast al veel mooie foto´s van ´m maar anders toch nog maar de gelegenheid nemen in deze dagen om een fotoshoot te doen.
Triest hoor, dat je zo je once in a lifetime paard moet verliezen. Sterkte!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:26

oeps heb echt een goede smily gekozen :) deze bedoelde ik :(:)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 10:19

bedankt voor de berichtjes.
Heb lang niet zoveel foto's als ik zou willen, fotoshoot gaat niet echt meer lukken. Ik heb er mee ingestemd dat de da een scan van zijn rug maakte om te vergelijken met die van een paard waar iets aan mankeerde. de da had zoveel voor mij gedaan en is zo onwijs lief geweest dat ik dat niet kon weigeren, maar nu heeft hij wel een mooie kale plek op zijn rug wat ik niet zo mooi zou vinden op foto's :o
Ik ga vandaag en morgen nog even met hem wandelen, denk niet dat ik er bij wil zijn als hij gehaald word. vind het wel lastig dat ik er niet bij kan zijn als 'het' gebeurt...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:43

Paar mooie hoofdfoto's en foto's samen met jou kunnen dan nog wel. Aannemende dat paardlief nu in zijn korte zomervacht zit zie je die kale plek misschien nauwelijks.

Wil je trouwens nog complimenteren met de manier waarop je je ingezet hebt voor dit paard. Petje af, je hebt echt je best voor hem gedaan.

tierry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:47

het klinkt misschien hard, maar zo is het niet bedoeld....
ik zou wel een hele pluk haar uit zn staart en manen knippen, daar kan je hele mooie sieraden van laten maken en heb je altijd nog iets moois en tastbaars van m....
ons veulen is helaas een poosje terug overleden en ik wou dat iemand mij dit toen had geadviseerd, ik heb nu alleen nog de herinneringen en foto's.....
veel sterkte met alles.