Graag jullie mening over deze hoefstand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Graag jullie mening over deze hoefstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 16:54

Ik zou graag willen weten hoe jullie over deze hoefstand denken. Ik heb er mijn gedachten over namelijk. Graag wil ik daarom jullie vragen om er eens naar te kijken en jullie mening te geven. Het is (sinds gisteren) mijn paard waar het dus over gaat. De reden dat ik dit vraag is medisch.

Ik hoop dat de foto's een beetje duidelijk zijn , ik moest ze even met mijn telefoon maken vanmiddag.

voorhoef:
Afbeelding

achterhoef:
Afbeelding

totaalplaatje en stand
Afbeelding

Duhelo

Re: Graag jullie mening over deze hoefstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:20

is dit paard traditioneel of natuurlijk bekapt geweest?
Voor traditioneel vind ik ze erg lage hielen, en vrij lange tenen hebben. Neigt eerder naar de natuurlijke bekapping volgens mij, maar ook voor natuurlijk vind ik (vooral de voorhoeven) dat er erg lange tenen opzitten. Ik heb een vermoeden dat dit ook wel in de vlugheid van het voorbeen terug te zien zal zijn. (zal minder makkelijk afrollen, en dus trager weg zijn met het voorbeen, dit kan ervoor zorgen dat het paard zichzelf aantikt, of, om dat te voorkomen minder ondertreedt met zijn achterbeen)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 17:45

Ontzettend bedankt! Precies mijn mening. Ik heb werkelijk geen idee hoe ze daar bekapt is geweest, maar ze tikt zich inderdaad aan in het lopen ook.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:51

ik denk dat, als die teen een stukje korter gezet wordt, en netjes afgerond, dat het al een heel deel zal schelen. (let wel dat je smid er niet te rigoureus aan verandert in een keer, anders zou dat wel eens problemen kunnen opleveren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:57

Er valt geen reet over te zeggen omdat we niet de onderkant van de hoeven kunnen zien en het paard ook niet vierkant staat. Bovendien is de bovenste twee foto's ook niet van recht opzij genomen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 18:36

Duhelo, bedankt.

Koper, ik vraag ook niet om een reet. Toch bedankt.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:40

wat zegt je smid er van ?
ik denk ook heel langzaam de stand weer terug dringen (als dat wil )

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 18:43

Ik heb haar net een dag terug, dus ik heb er nog geen smid bij gehad. Het gaat om dit paard: [MD] Wat moet ik hier toch mee aan?? welke ik nu dus weer terug heb overgenomen.. en ik vermoed dat de stand van met name haar voorvoeten het probleem achter ook in de hand heeft gewerkt. Ik wou alleen weten of ik misschien spoken zag, maar ik ben blij dat jullie het ook zien. Hier kan ik wat mee.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:48

heel vervelend verhaal zeg pfff ,
ik zou eens kijken wat je smid er mee kan . de tijd zal het uit moeten wijzen , je kunt veel corrigeren maar soms lukt dit ook niet meer.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 19:01

Ja dat klopt. We gaan de spat ook proberen aan te pakken, maar als ik dit zo zie, kan het wel eens een oorzaak zijn waardoor de spat tot uiting is gekomen. Het blijkt dat ze een paar weken geleden zelfs voor niet helemaal rad was door het bekappen. Gelukkig is dat nu niet meer zo, maar dit dwingt haar toch in een vreemde beenstand zo, lijkt me niet gezond?

Ik ga het zeker aan mn smid voorleggen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:37

Inderdaad even goed overleggen met je smid.
Als het nog lukt lijkt het me goed om de teen wat in te korten en de achterkant weer wat hoger zien te krijgen, misschien met een ijzertje en evt zooltje o.i.d. als voorlopige hulp.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:46

Even goed overleggen met de hoefsmid. Ik vind het wat lang voor wat betreft de toon (tenen). Ook lijken er 'deukjes' aan de zijkant te zitten bij de achter hoef.
Het lijkt ook of ze erg 'plat' staat, en dan kan ze makkelijk gaan aantikken.
(Ze ziet er heel vriendelijk uit op de foto.)

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:53

Hee, ik heb toevallig je topic afgelopen week gelezen. (maar niets gepost) Wat een leuk paardje, nu zien we ze dan op de foto. Super hoor, dat ze weer bij jou is!
Ik zie ook iets aan de beenstand, maar kan er niet echt de vinger opleggen. Wat week in de koten wel, maar misschien komt het wel door de hoefstand inderdaad. Het lijkt zelfs of ze een beetje achterover hangt in de gewrichten. Minimaal, maar toch. Ik ben benieuwd wat je smid zegt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:00

De voetas klopt niet,teen is dus te lang.
Aan de onderkant zul je dan bij de toon een bredere witte lijn moeten zien.
Hier is direct best veel aan te doen,moet ook want zo rolt het paard niet goed af en komt er teveel druk op de pezen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 10:02

Bedankt voor jullie reacties. Zaterdag komt de hoefsmid en ik hoop dat hij er iets aan kan doen. Ik heb maar 1 foto gevonden van vroeger, niet heel duidelijk helaas, maar zo raar heeft ze nooit op haar voeten gestaan in mijn beleving.

Afbeelding

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 11:18

Op deze foto heeft ze toch een wat andere stand van de hoeven en, naar boven toe, ook het been (naar mijn mening). Het lijkt of ze hier wat 'rechter' op de hoeven staat. Ik ben heel benieuwd wat de hoefsmid gaat zeggen van de hoeven van je paard.

Bij de bovenste foto's is het alsof ze wat 'achterover' kiept.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 21:34

Ik ben ook heel benieuwd wat hij ervan zegt zaterdag. Ik denk zelf dat er misschien alleen aan de voorkant (teen) wat weggevijld moet worden en de achterkant zoveel mogelijk met rust laten en zo in kleine stapjes weer naar een normale vorm toe werken.

Ik begrijp niet wat voor hoefsmid zoiets bedacht heeft, kan me daarover opwinden :(

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:35

Mijn pony vroeger stond ook zo, steeds in stapjes terug gezet, veel te lange tenen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 08:10

Beetje gevaarlijk topic dit.
Paard is te laag op versenen. Maar hoe was het paard voorheen? Misschien had hij wel hele kromme poten ;) en heeft smid ze zo netjes mogelijk gedaan.
Aan oudere paarden (5+) moet je niet meer gaan sleutelen in de stand. Je kan het corrigeren+beetje meer maar als je teveel corrigeert heb je een kreupel paard terwijl hij er nu mss prima mee kan lopen ;).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 08:23

Ashley5760 schreef:
Paard is te laag op versenen. Maar hoe was het paard voorheen? Misschien had hij wel hele kromme poten ;) en heeft smid ze zo netjes mogelijk gedaan.
Aan oudere paarden (5+) moet je niet meer gaan sleutelen in de stand. Je kan het corrigeren+beetje meer maar als je teveel corrigeert heb je een kreupel paard terwijl hij er nu mss prima mee kan lopen ;).

paard loopt er nu niet prima mee, is niet vlug genoeg in het voorbeen weg waardoor ze aantikt vanachter. Een paard dat dan zichzelf gaat corrigeren zal na een tijd korter worden in het achterbeen = niet meer durven ondertreden. Dan heb je ook een probleem....

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 09:05

en daarbij heeft het paard tot haar 10de een goede hoefstand gehad en is deze nieuwe stand in de afgelopen 3 jaar zo gemaakt door een smid. EN heeft het paard nu spat, wat ik, als ik dit zo bekijk, voor een heel groot deel aan het verkeerd bekappen wijt. Daarom extra belangrijk dat ze op een goede manier terug kan naar een normale stand. Of zie ik dit fout?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:10

Oke maar dan is het toch duidelijk? Voorheen geen problemen andere stand nu meer problemen en nieuwe stand door deze smid.... Andere smid erbij dus :+

Iedere smid kan na het bekappen een mooie hoef laten zien... Ik zeg altijd pas na 6 weken zie je of het een goede smid is (aan hoe de hoef uitgroeit). Dus als dat niet goed is, volgende. Er zijn zoveel amateurs tussen die smeden (ook met opleiding)..... Wij hebben altijd al moeilijkheden gehad met smeden, en 5j geleden een goede getroffen. Nu verhuisd mijn sportpaarden gaan nog naar hem maar is 1,5uur rijden dus met fok en opfok gaat dat niet dus weer opzoek hier naar een smid... En wat een ellende...

Edit; ja dan hebben ze de stand dus verkeerd veranderd en dus zou ik hem terug laten naar oude stand (langzaam) en een andere smid zoeken

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:11

Ashley5760 schreef:

Er staat ook een foto in dit topic hoe het paard er vroeger bij liep. Het zijn misschien niet heel duidelijke foto's maar er is naar mijn mening wel degelijk een verschil. Bovendien heeft de TS al vele jaren met dit paard doorgebracht, dus ik denk zomaar dat die al die tijd ook wel gekeken heeft.

Een goede smid kan altijd een paard helpen. Iemand die zich na een dagcursus bekappen smid noemt kan (helaas) heel veel schade aanrichten. Dat risico moet je niet onderschatten.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:13

Ashley5760 schreef:
Oke maar dan is het toch duidelijk? Voorheen geen problemen andere stand nu meer problemen en nieuwe stand door deze smid.... Andere smid erbij dus :+

Iedere smid kan na het bekappen een mooie hoef laten zien... Ik zeg altijd pas na 6 weken zie je of het een goede smid is (aan hoe de hoef uitgroeit). Dus als dat niet goed is, volgende. Er zijn zoveel amateurs tussen die smeden (ook met opleiding)..... Wij hebben altijd al moeilijkheden gehad met smeden, en 5j geleden een goede getroffen. Nu verhuisd mijn sportpaarden gaan nog naar hem maar is 1,5uur rijden dus met fok en opfok gaat dat niet dus weer opzoek hier naar een smid... En wat een ellende...

Edit; ja dan hebben ze de stand dus verkeerd veranderd en dus zou ik hem terug laten naar oude stand (langzaam) en een andere smid zoeken

Dat ben ik niet met je eens. Je ziet gelijk hoe het paard wegloopt op de hoeven. Als dat niet goed is, is het mis. (spreek helaas uit ervaring, excuses als ik het wat hard stel)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:24

Ik zie een paard dat eigenlijk gewoon op ijzers had gemoeten voor een goede hoefstand. Sommige paarden kunnen prima zonder, maar dit lijkt me er niet zo een.
Tenen voor zijn inderdaad veel te lang. Er zijn maar weinig smeden (zeker als ze alleen maar bekappen) die een goede opzet geven, zodat de voet goed kan afrollen.
Maar ik betwijfel of daar spat van zou kunnen komen. Je zou eerder problemen in het hoefgewricht verwachten.