Onregelmatig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elegance_

Onregelmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 19:47

Hallo, zins een tijdje heb ik het idee dat mijn merrie wat onregelmatig loopt, alleen ben ik benieuwd wat andere mensen hier van vinden en of ik misschien niet gewoon spoken zie? (Ik weet dat het meisje op het verkeerde been rijd, ze rijd nog niet zo heel lang en kan dit zelf nog niet goed zien, ik had het ook even niet gezien omdat ik aan het filmen was) Dat struikelen deed ze vroeger heel veel, ze staat nu zins een half jaar voor op ijzers ivm een gevoelige zool, met ijzers deed ze het een stuk minder, tot nu want nu begint het weer..

Hier is de link:
http://www.youtube.com/watch?v=LhuBxt8U1q4

Wat denken jullie?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:52

Ze lijkt me inderdaad linksvoor niet goed.. Hoe loopt ze zonder ruiter op harde ondergrond? Benen en hoeven bevoelen lijkt me een eerste goede stap.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:33

Moet eerlijk zeggen dat ik het mee vindt vallen. Nu kan op het vekeerde been lichtrijden in een cirkel ook wel voor wat onrust in de beweging zorgen dus het kan zijn dat het daar aan ligt.

Daarnaast heb ik het idee dat ze een beetje in dr bit loopt. Dus zou iets meer, of net wat minder teugel (nageeflijk lopen) daarvoor een oplossing kunnen zijn. Je belemmert dan de beweging minder waardoor de pas ook regelmatiger kan worden.

Bij ons beginnen ze te struikelen als het tijd is voor de hoefsmid. de hoeven zijn dan iets te lang en daardoor struikelen ze. Verder kan inderdaad ook gevoelige zool zorgen voor struikelen/niet goed durven neerzetten van de hoef waardoor de beweging ook weer onrustig wordt.

sliert

Re: Onregelmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:39

Laat d'r een keer aan de longeerlijn op een verharde ondergrond draven {rustig tempo en niet te grote volte}. Ik vind d'r niet lekker lopen inderdaad. Struikelen wordt ook vaak veroorzaakt door hoefkatrol ontsteking / atrose.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 20:43

Ik ga morgen even een filmpje maken van het draven op een harde ondergrond. Ik moet zeggen dat ze ook zo liep als er op het goede been licht gereden werd. De ene dag loopt ze super goed, en de andere dag totaal niet. De hoefsmid is net geweest trouwens. :)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:55

Hoi, ik ken deze ervaringen van mijn eigen paard. Vaak werkt het bij zulke paarden goed om ze voor het rijden even vrij los te werken. Dus gewoon los in een ruime paddock of bak even rustig laten stappen, draven en een galopje op beide kanten. Dan kan ze in haar eigen houding even lekker los komen en strekken, zonder haar direct te belasten als ze mss stijf is. Ze leek idd heel licht onregelmatig, ze lijkt erg op de voorhand te lopen. Met een goede ruiter die haar kan leren goed haar achterhand en rug te gebruiken kan ze beter in balans gaan lopen en zal de ruiter haar niet storen. Overigens kun je met goed bekappen en beslag ook een heleboel bereiken. Mijn paard staat wat korter bekapt zodat hij een groter afrolpunt heeft en dit voorkomt het veelvuldige struikelen wat hij voorheen had. Daarnaast staat hij op kunststof beslag wat zorgt voor meer demping aan de zool (het is zooldragend beslag) en wat schokken opvangt op harde bodem, ipv dat ze zoals met een gewoon hoefijzer doordreunen in het been. Ook kan een zadel wat niet helemaal lekker past (dat weet ik natuurlijk niet) of een scheef paard of ruiter ook voor verkeerde belasting en dus problemen zorgen. Dit zijn dingen die ik allemaal in de jaren ondervonden heb met mijn eigen paard. Hij is nu 20 jaar en inmiddels 10 jaar bij mij, een ouderwets type Haflinger. Hij is echt een recreatiepaard en ik een recreatieruiter dus wij zijn ook geen talenten hoor ! Maar door je paard goed te leren kennen en te luisteren naar wat hij aangeeft kun je heel veel dingen ontdekken en met de juiste kennis en mensen om je heen goed oplossen of zelfs voorkomen.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 12:36

Ze doet dit zowel met als zonder ruiter, ze heeft al speciaal beslag (zooltje) Hoefkatrol ontsteking was ik zelf niet echt mee bekend, ik heb er net het 1 en ander over opgezocht, maar dat zou wel bij haar passen. Ze loopt de ene dag goed, de andere dag echt heel erg onregelmatig, en de andere dag weer heel licht onregelmatig.

Ook misschien nog wel handig om te weten, ze loopt 24/7 buiten dus ze staat niet op stal oid.

Ik denk toch wel dat ik maandag de dierenarts even bel, het duurt nu al een aardige tijd en ze gaat niet beter lopen dus ik denk dat het toch wel verstandig is om er naar te laten kijken.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 13:21

Lijkt me heel verstandig. Succes in ieder geval.

Sayra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:08

heb zelf op dit moment precies het zelfde probleem met mijn pony!
we zijn met mijn pony afgelopen dinsdag in de kliniek geweest omdat die van mij op 2 benen onregelmatig loopt. bij mijn eigen pony denk ik dat het vanuit de rug komt, de kliniek wist het niet en heeft ons door gestuurt naar een onderzoek waar er radiologisch spul in der gespoten word.
het zou een spiertje of peesje kunnen zijn die een beetje verrekt is.
het beste is om de dierenarts er naar te laten kijken.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:55

Hoe is het afgelopen met de dierenarts? Hopelijk was/is het niets ernstigs.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 14:41

Sorry voor de hele late reactie hoor, maar we gaan vrijdag ochtend naar de kliniek..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 17:04

Spannend.. Hou ons op de hoogte.

Groetjes

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 17:10

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 17:14

Wat een mooie fjord zeg! Echt wel een domper dat het zondag weer zo slecht ging. Ik denk dat ze wel iets moeten kunnen vinden. Heb je overal al gevoeld, geduwd, getikt? Reageert ze ergens heftig op? Voelen de voeten of benen warm? Is er een verschil op harde of zachte ondergrond?

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 17:17

Dankjewel! Ja zeker ik was echt zo blij zaterdag! Ja overal ik kan echt niks vinden ze is nergens warm ofzo. Ik hem eerlijk gezegt nog niet gekeken naar het verschil van op het harde en op een zachte ondergrond. Ik zal vanavond mijn vriend even laten filmen op het harde. (zou ik eigenlijk al gedaan hebben maar was ik weer vergeten :+ )

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 17:30

Succes hoor, ik volg het vd week weer!

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 18:43

Nou het was me het dagje wel weer hoor, we moesten om half 10 bij de kliniek zijn, ik haal Elegance uit de trailer en ze is echt heel erg aan het zweten en mesten geweest (stress, ze vind trailers helemaal niks) dus even rustig gestapt met haar en gewacht op de dierenarts. Toen mocht ze eerst op het harde gelongeerd worden en daarna op het zachte, wat we dus al dachten ze liep niet goed, rechts achter. Toen de buigproef, ze bleef slecht lopen je zag dat 1 kant van haar bil verder naar beneden "bewoog" tijdens het draven dan de andere kant. Toen hebben ze het been verdoofd om te kijken of ze beter liep maar helaas. Toen zijn we foto's gaan maken, ze was alleen zo gestressd dat we haar een lichte verdoving hebben moeten geven. Foto's waren helemaal in orde, dus nu een maand boxrust met pijnstillers en na die maand weer terug komen.

Pfff weten we dus nog niks..

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 12:16

ik wilde net zeggen: rechtsachter op het filmpje duidelijk niet goed! maar is er ook naar het SI gewricht gekeken? en tot hoever is er uitverdoofd? is knie ook bekeken?

jammer dat je zo ver weg woont anders reed ik even langs met mn thermocamera...:(

is er ook nog naar de voorbenen gekeken trouwens/ ik vind haar echt niet goed lopen voor en een foto van de ondervoet zou ik zoieso maken.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 20:57

De dierenarts dacht idd dat het in de buurt van het SI gewricht niet goed zat, hoever er uitverdoofd is weet ik eerlijk gezegt niet.

Er zijn geen foto's gemaakt van haar voorbenen, er is met de buigproef wel naar gekeken.

Elegance staat nu opgesloten in de schuilstal en een klein stukje buiten, maar ze word helemaal gek, ze heeft echt heel veel energie en verveeld zich duidelijk. Ik laat haar nu 2 keer per dag even op de wei (dan houd ze zich wel rustig wat daar is gras :+ ) Maar zodra ze weer naar binnen moet is ze erg onrustig, ik wilde haar net terug zetten dus ik laat haar los in het afgezette stuk, en ik loop naar het draad om hem dicht te doen en ze komt echt op me af omdat ze weer terug wilde, dus ik jaag haar een beetje weg en ze begint me toch te springen en te bokken (zelfs richting mij, en dat heeft ze nog nooit gedaan..) Dus ik ben maar aan de kant gegaan, en ze rende dus weer terug het weiland in om daar vervolgens een rodeo te geven. Niet erg goed dus -O- Maandag maar even de DA bellen om te overleggen of ik niet iets kan geven waardoor ze wat rustiger word

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:23

Geef je nog iets van krachtvoer?
Staat ze alleen? en hoe staat ze normaal?
Ik zou of 24/7 buiten laten staan, of binnen, maar elke keer in en uit zetten creeert juist onrust.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 21:27

Ja een klein beetje slobber voor de medicijnen, maar dat is maar heel weinig, ze krijgt onbeperkt hooi uit een fijnmazig hooinet. Ze staat normaal ook in de paddock met schuilstal en ze mag dan tijdens het voeren even de wei op. Nu staat overdag alleen (nouja zat paarden om haar heen alleen niet bij haar) en in de avond doe ik de shetten erbij.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:27

Wat heeft je fjordje nou precies?

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 16:25

Misschien de osteopaat erbij halen? Die kan vaak meer voelen dan een DA die soms niet eens verder kijkt.... Ben ook naar huis gestuurd met medicijnen en rust. Behalve dat eruit is gekomen dat mijn haf beginnende artrose heeft was dat het ook, waar ze kreupel aan liep was een raadsel. Heb er nu ijzers onder zitten en ze loopt weer zuiver. Mijn osteopaat heeft zoveel voor mij kunnen oplossen, ze zat vooral vast in haar SI gewricht, hierdoor kunnen ze ook zo anders gaan lopen. Overigens heb ik mijn merrie niet op box rust gezet maar gewoon in de paddock/wei :j Die werd echt een stuiterbal..

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 10:11

Ja ik wil er zeker nog een osteopaat bij halen, maar wel later, ik wil eerst dit even afwachten. Ze is trouwens nu wel wat rustiger geworden, op de paddock laten is geen optie, dan loopt ze alleen maar te klieren en te spelen met de shetten. :P

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 10:30

Gisteren kwam ik mijn hoefsmid tegen op concours, hij zei ook haal er maar een osteopaat bij, dus mede ook door zijn advies heb ik net paard en bewegen gemaild voor een afspraak. Ook heb ik haar los gelaten in de paddock, want ze werd zo druk en liep alleen maar rondjes te draaien. Dus dat is ook niet erg goed voor haar, dan heb ik liever dat ze rustig los loopt en af en toe een stukje rent, dan alleen maar gestressd rondjes draaien.