Leuk dier. Op dat moment slechte vacht, slechte mest, vies gebit, eczeem, schimmel, slechte brokkelende voeten met hier en daar white line disease.
Aanvankelijk kon hij niet eens rad lopen op blote voeten (ook niet ih weiland), en dus op genageld beslag gezet met zooltje en vulling.
Inmiddels heeft hij mooie mest, nooit meer gaskoliek, geen tandsteen, schimmel is weg en zijn eczeem is nog aanwezig... maar slechts minimaal. Zelfs nu, tijdens het verharen, glimt hij enorm.
Verder levenslustig, en energiek. We zijn dus op de goede weg..... maar zijn voeten :-(
Na een flinke periode werken met genageld beslag en zooltjes ben ik verder gaan zoeken.
Samen met mijn smid kwamen we uit op plakbeslag, van Dallmer. Daaronder een ijzertje geschroefd. Dus GEEN genageld beslag meer.
Dat hebben we er begin september op gezet, en iedere 2 maanden tot nu heeft hij nieuw plakbeslag gekregen.
Er is progressie, al is die minimaal.
Het plakbeslag kan nu nog 1 maand mee, en dan wil ik het over een andere boeg gooien. Blootsvoets, in combinatie met hoefschoenen.
Mijn stille hoop is dat de hoef beter doorbloed raakt, meer gestimuleerd wordt te groeien, en met de nodige zorg en aandacht van mij en mijn smid gezond kan gaan worden.
Maar misschien ben ik te optimistisch, zie ik iets over het hoofd, of zijn er mensen met goede ideeën of tips.
Ik heb foto's bijgevoegd van de huidige hoef.
Onderaan zie je foto's van vorig jaar van de hoef met het genageld beslag, en dat was nog niet eens het dieptepunt... kun je nagaan.
Wie denkt er mee?!