Zeer slechte hoeven; iemand ideeën? foto's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Zeer slechte hoeven; iemand ideeën? foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 16:05

Ik heb 2,5 jaar terug een ruin gekocht.
Leuk dier. Op dat moment slechte vacht, slechte mest, vies gebit, eczeem, schimmel, slechte brokkelende voeten met hier en daar white line disease.
Aanvankelijk kon hij niet eens rad lopen op blote voeten (ook niet ih weiland), en dus op genageld beslag gezet met zooltje en vulling.
Inmiddels heeft hij mooie mest, nooit meer gaskoliek, geen tandsteen, schimmel is weg en zijn eczeem is nog aanwezig... maar slechts minimaal. Zelfs nu, tijdens het verharen, glimt hij enorm.
Verder levenslustig, en energiek. We zijn dus op de goede weg..... maar zijn voeten :-(

Na een flinke periode werken met genageld beslag en zooltjes ben ik verder gaan zoeken.
Samen met mijn smid kwamen we uit op plakbeslag, van Dallmer. Daaronder een ijzertje geschroefd. Dus GEEN genageld beslag meer.
Dat hebben we er begin september op gezet, en iedere 2 maanden tot nu heeft hij nieuw plakbeslag gekregen.
Er is progressie, al is die minimaal.
Het plakbeslag kan nu nog 1 maand mee, en dan wil ik het over een andere boeg gooien. Blootsvoets, in combinatie met hoefschoenen.
Mijn stille hoop is dat de hoef beter doorbloed raakt, meer gestimuleerd wordt te groeien, en met de nodige zorg en aandacht van mij en mijn smid gezond kan gaan worden.

Maar misschien ben ik te optimistisch, zie ik iets over het hoofd, of zijn er mensen met goede ideeën of tips.
Ik heb foto's bijgevoegd van de huidige hoef.
Onderaan zie je foto's van vorig jaar van de hoef met het genageld beslag, en dat was nog niet eens het dieptepunt... kun je nagaan.

Wie denkt er mee?!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:10

Jeetje :\
Raar zo die horizontale scheuren. Je zal bijna zeggen dat de wand los zit?
Heb je een supplement zoals Formula 4 Feet geprobeerd? Schijnt wel goed spul te zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 16:17

Ja, hij is (voordat ik hem kocht) blijkbaar vaak verkeerd genageld.
De wand was 'poeier'..... waarschijnlijk is hij ook regelmatig vernageld want hij was doodsbang voor de smid.
We komen dus van 'ver', maar moeten nog een stukje.

Ik heb Formula4Feet een poos gevoerd, maar wellicht dat toch weer langere tijd consequent gaan doen.

Ik heb al heel wat geïnvesteerd en mag zo'n beetje het armenhuis in ;-) Hopelijk gaan we nu de goede kant op!

bromfiets

Re: Zeer slechte hoeven; iemand ideeën? foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:21

Krijgt hij ook andere supplementen? Zit daar selenium in? Je kan snel te veel selenium geven en dat kan horizontale scheuren in de hoeven veroorzaken.

Wel fijn dat er vooruitgang is, ook al gaat het erg langzaam.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:37

Wat zegt je smid zelf ervan?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 16:42

Loes'sCorner schreef:
Wat zegt je smid zelf ervan?

Nou, die schrok verschrikkelijk toen hij hem voor het eerst onder handen kreeg... die had nog nooit zoiets gezien.
Hij doet mijn merrie al jaaaaaren, naar grote tevredenheid van ondergetekende.
Maar deze ruin zorgde wel voor wat benauwde uurtjes. Aanvankelijk heeft hij echt op de mm moeten werken, en keek hij 's avonds telkens op zijn telefoon om te kijken of ik niet had gebeld: "mijn paard loopt kreupel!".
Omdat de ruin ook bang was, was het best een klus om goed te werken. Maar petje af voor mijn smid, tijd noch moeite gespaard om het paard rustig te krijgen.

Anyway, we zijn nu een poos verder en ook hij ziet vooruitgang... alhoewel zeer minimaal.
Hij geeft wel aan dat hij nooit een paard heeft gezien met zulke slechte voeten.
Ik heb een goede neus voor kneusjes ;-)

Smid is zeker voorstander van blootsvoets wanneer dat kan..........

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:12

Ik vind het op zich niet echt schokkend nu. Wel valt mij op dat de wand aan de buitenzijde van de hoef helemaal glas gevijld wordt, klopt dit? Hoe meer je aan de wand vijlt hoe dunner de wand wordt. Als je smid dit doet vraag hem/haar om dit niet meer te doen.
Verder kan hij de teen een stuk beter afronden zodat er minder druk op de buitenste want komt te staan. Op de eerste foto vind ik de teen te lang ogen.
Raakt de straal de grond? Zo niet dan zeggen tegen je smid dat hij alleen de punt van de straal trimt en eventuele 'flapjes'.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 17:19

Normaal gesproken vijlt hij de buitenkant van de wand niet glad.
Maar omdat hij nog eenmaal op plakbeslag gaat, moet je de lijmresten eraf schuren zodat deze beter plakken.

Je opmerking over de teen en straal neem ik even mee.
We hebben het wel kort gehad over de teen en het afronden daarvan. Hij gaf aan dat dit type paard beter een niet te korte teen kan hebben omdat ze anders erg lateraal gaan lopen (5-ganger). Ik zal het nog eens bespreken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 17:42

Kreeg van een smid van de kliniek het volgende advies:

Je hebt al een hele slag gemaakt. De vacht is in goede conditie en de achtervoeten zijn geen probleem meer.

De fotos laten nog steeds kwetsbare voeten zien maar( zoals het lijkt) wel goed nagelbaar. Misschien tijd om een leren zool met hennep en teer te gebruiken de komende tijd.

Blote voeten in combinatie met hoefschoenen lijkt mij voorlopig geen goede oplossing.

leren zolen na montage op het ijzer, maar voor aanbrengen aan de voet, 5 minuten in het water leggen, waarna de zolen zich mooier aanpassen aan de toch nog kwetsbare voet.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:44

Ziet er al een stuk beter uit, en inderdaad de wand moet goed gevijld worden voordat het plakbeslag eronder gaat. Anders blijft het niet zitten.
Wat mijn ervaring is, is dat de wand door de lijm op den duur wat 'verstikt' kan raken, en daardoor juist wat verslechtert. Jullie zijn al een goed eind op weg en als hij goed loopt zonder beslag zou ik gaan proberen met je smid om hem zonder te krijgen.
Je ziet dat het onderste gedeelte nog wat slecht is, als dat eenmaal uitgegroeid is ben je waarschijnlijk van de zorgen af!
De toon nog meer afronden zou ik juist niet doen. Hij moet wel ergens op kunnen lopen, en het wandje is daar al erg dun zo te zien.
Ze zien er nog wel wat uitgedroogd uit, waar ik heel goede ervaring mee heb is Glue-U Hoofwall hydro cream http://www.glue-u.com/webshop/ echt súperspul. Ik heb geen aandelen ofzo :+ maar ik kan het ieder paard met droge voeten aanbevelen.
En je smid is goed bezig!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 18:01

Thanks SpikyBlue! Dat is fijn om te horen :-)
Ik was een beetje moedeloos, maar het is inderdaad echt wel een flink stukje beter!

Ik ga even dat spul checken dat je adviseert. Ik had een erg duur goedje uit Duitsland besteld. Maar aangezien de hoef nu IN het plakbeslag geplakt zit, kan ik niet echt bij de hoef komen met spul :-(
Straks wel uiteraard!

Zoals je ziet adviseert de smid van de kliniek wel beslag, en dan met teer en leren zool.
Kan zijn redenatie wel volgen, maar ben bang dat ik door te nagelen opnieuw de hoef 'broos' maak en met de zomer voor de deur dan juist weer de ellende terughaal (id zomer worden zijn voeten sowieso vaak slechter).

Altijd lastig, tegengestelde adviezen.

Gevoelsmatig neig ik naar blootsvoets MET bescherming.... maar goed, ik ben verre van expert! ;-)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:57

Tja, ik vind de witte lijn alleen nog zo rommelig! Het ijzer moet natuurlijk wel houvast hebben. Wat vindt je eigen smid ervan?
Jammer hè dat het gelijk zo 'opgesloten' zit door die lijm. Maar het is een prima tijdelijke oplossing.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:59

Ik heb precies het zelfde gehad.. Ik ben msm zwavel met biotine gaan geven en een mengseltje gemaakt van azijn en sla olie en dat elke dag op zijn hoeven gesmeerd, tip van mijn oude hoefsmid.. En na een half jaar perfecte mooie voeten..
Dit zou ik je zeker aanraden..
Mijn paard zijn scheuren waren verschrikkelijk vanaf onder tot aan de kroonrand

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 19:07

Wat ik wel eens gebruikt heb is vaseline. En dan alleen op de kroonrand smeren, daar waar de hoefwand aangroeit. Vaseline ademt wel in tegenstelling tot gewoon hoefvet. Het duurt natuurlijk een tijdje, maar het heeft hier bij de pony en de ezel goed geholpen. Ze hadden een stukje hoefwand wat gescheurd was. Het is netjes weer aangegroeid. Overleg het even met je hoefsmid. Misschien heeft hij nog wel extra informatie over wat je het beste kan doen.
Vaseline kun je gewoon bij de drogist kopen. Was een tip van mijn oude hoefsmid.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 19:23

Ik zie dat bij jou de hiel ook een beetje gescheurd lijkt. Ik ga nu met nt dry beginnen daarvoor.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 19:32

Ninx schreef:
Kreeg van een smid van de kliniek het volgende advies:

Je hebt al een hele slag gemaakt. De vacht is in goede conditie en de achtervoeten zijn geen probleem meer.

De fotos laten nog steeds kwetsbare voeten zien maar( zoals het lijkt) wel goed nagelbaar. Misschien tijd om een leren zool met hennep en teer te gebruiken de komende tijd.

Blote voeten in combinatie met hoefschoenen lijkt mij voorlopig geen goede oplossing.

leren zolen na montage op het ijzer, maar voor aanbrengen aan de voet, 5 minuten in het water leggen, waarna de zolen zich mooier aanpassen aan de toch nog kwetsbare voet.

Klinkt als een heel goed advies, hoor. Dat leer ademt ook goed en veert mee. Heb het ook wel eens gezien, met goed resultaat.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 07:53

Het enige wat helpt bij 'droge' voeten is vocht en niets anders dan vocht (= water).

Waarom worden de voeten in de zomer slechter denk je?

Dat advies van 'teren' van zou ik zeker niet doen. Teer droogt de hoef uit!

Wat bedoelt de kliniek met 'kwetsbare' voeten? Wat zagen zij op die foto's?

SpikyBlue schreef:
...knip..
De toon nog meer afronden zou ik juist niet doen. Hij moet wel ergens op kunnen lopen, en het wandje is daar al erg dun zo te zien.
Ze zien er nog wel wat uitgedroogd uit, waar ik heel goede ervaring mee heb is Glue-U Hoofwall hydro cream http://www.glue-u.com/webshop/ echt súperspul. Ik heb geen aandelen ofzo :+ maar ik kan het ieder paard met droge voeten aanbevelen.

Wanneer je er vanuit gaat dat een paard op de hoefwand moet lopen dan moet je de teen idd niet afronden.
Aangezien mijn visie daar het tegenovergestelde van is en de 'staat' van de buitenste wand niet goed is zou ik daar zo min mogelijk druk op willen hebben en dus de teen afronden. En dit ook goed bijhouden omdat er nogal wat zwakke plekken zitten in die hoefwand die nog moeten uitgroeien.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 13:20

Ik heb de smid gebeld van de Universiteit.
Hij geeft aan dat, voorzover hij kan beoordelen, de voet er veel beter uitziet dan voorheen.
Hij geeft echter ook aan dat hij de voet te kwetsbaar vind voor A: alleen een ijzer of B: blootsvoets + hoefschoen.
Zijn keuze zou zijn, voorzover hij van de foto kan beoordelen, om de ruin op ijzers te zetten + leren zool + teer & hennep.
De teer omdat de voet voorheen wat tekenen van white line disease liet zien, en de teer wat zuiverend werkt.
De hennep voor demping & het leer ook.

Teer OP de hoef is absoluut NIET de bedoeling, alleen op de ZOOL.

Blootsvoets vond hij wel een goed idee, maar nu nog niet, en zeker niet richting de zomerperiode waarin alle voeten een tikje slechter worden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:01

Ik ging er ook niet van uit dat de teer op de voet zou komen ;)

Jammer dat je niet even uitlegt wat er op de foto's is gezien.

Ik zou zeggen doe wat goed voelt voor jou!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 14:10

singasong schreef:
Ik ging er ook niet van uit dat de teer op de voet zou komen ;)

Jammer dat je niet even uitlegt wat er op de foto's is gezien.

Ik zou zeggen doe wat goed voelt voor jou!

Ja, daar ging hij niet echt inhoudelijk op in... In die zin, hij zag enorme vooruitgang, maar vond de voet nog te kwetsbaar om blootsvoets de zomer in te gaan. Zeker op de punten waar de scheurtjes er nog moeten uitgroeien. Bloot, of direct op ijzers belasten zou wellicht maken dat de boel ter hoogte van die scheurtjes weer gaat scheuren... wat je niet wil.
Ook gaf hij aan dat niet alles zichtbaar is voor hem op de foto. Ook gaf hij aan dat, wanneer je niet veel ervaring hebt met hele slechte voeten zoals deze, je misschien niet precies de goede keuzes maakt.
In die zin zei hij niet expliciet....., maar toch een beetje wel, dat ze er wel eens naar willen kijken SAMEN met mijn smid.
Die staat gelukkig overal voor open, dus dat is geen probleem.

Nu moet ik dus bedenken wat ik ga doen, en dat is zo makkelijk nog niet..... informatie op het web is verwarrend, er zijn zoveel tegenstrijdige ideeën. Iemand met ene paard met goede voeten zal al vlot iets roepen dat voor mijn paard wellicht niet gezond of haalbaar is op dit moment.

Dat stukje over teer heb ik met grote letters getypt omdat ik bang was dat het er anders wat onduidelijk stond... niet onaardig bedoelt dus ;-)
Hij zei nog: mijn leerlingen zeggen dan altijd 'ja maar, u bent toch geen voorstander van teer op de hoeven?'.... hij zei 'op de hoeven niet, maar op de zool is geen probleem'.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 14:11

ps: ik heb ook nog even het hele verhaal en de foto's naar de heren Nassau gestuurd ;-)

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:17

Denk dat je er vast wel al reeds aan gedacht hebt, maar http://www.hoofcare.nl
Een vriendin van mij heeft met hen hele goede ervaringen mee. Niks ten nadele van je eigen hoefsmid, maar een berichtje met een adviesvraag kan wellicht nooit kwaad? Denk dat zij meer weten dan de meeste bokkers bij elkaar :)

*edit, je was me al voor, haha. Hopelijk hebben zij een passende oplossing*

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:53

singasong schreef:
Het enige wat helpt bij 'droge' voeten is vocht en niets anders dan vocht (= water).

Waarom worden de voeten in de zomer slechter denk je?

Dat advies van 'teren' van zou ik zeker niet doen. Teer droogt de hoef uit!

Wat bedoelt de kliniek met 'kwetsbare' voeten? Wat zagen zij op die foto's?

SpikyBlue schreef:
...knip..

Wanneer je er vanuit gaat dat een paard op de hoefwand moet lopen dan moet je de teen idd niet afronden.
Aangezien mijn visie daar het tegenovergestelde van is en de 'staat' van de buitenste wand niet goed is zou ik daar zo min mogelijk druk op willen hebben en dus de teen afronden. En dit ook goed bijhouden omdat er nogal wat zwakke plekken zitten in die hoefwand die nog moeten uitgroeien.

Hee Singasong, ik zeg niet dat ik er vanuit ga dat een paard op de hoefwand moet lopen.. Waar schrijf ik dat?
Een paard met kwetsbare voeten, dunnige zolen etc. heeft gewoon ook alle wand die er is nodig.
Als je dan de wand in de toon nog meer af gaat ronden dan dit loopt het paard alleen nog op de zool en dan krijg je een Cytek idee, ik neem niet aan dat je dat bedoelt met 'jouw visie'?
TS, ik zou als ik jou was gewoon inderdaad even samen met je eigen smid en de klinieksmid de hoeven gaan bekijken en overleggen wat het wordt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:17

Ninx schreef:
Ja, daar ging hij niet echt inhoudelijk op in... In die zin, hij zag enorme vooruitgang, maar vond de voet nog te kwetsbaar om blootsvoets de zomer in te gaan. Zeker op de punten waar de scheurtjes er nog moeten uitgroeien. Bloot, of direct op ijzers belasten zou wellicht maken dat de boel ter hoogte van die scheurtjes weer gaat scheuren... wat je niet wil.
Ook gaf hij aan dat niet alles zichtbaar is voor hem op de foto. Ook gaf hij aan dat, wanneer je niet veel ervaring hebt met hele slechte voeten zoals deze, je misschien niet precies de goede keuzes maakt.
In die zin zei hij niet expliciet....., maar toch een beetje wel, dat ze er wel eens naar willen kijken SAMEN met mijn smid.
Die staat gelukkig overal voor open, dus dat is geen probleem.

Nu moet ik dus bedenken wat ik ga doen, en dat is zo makkelijk nog niet..... informatie op het web is verwarrend, er zijn zoveel tegenstrijdige ideeën. Iemand met ene paard met goede voeten zal al vlot iets roepen dat voor mijn paard wellicht niet gezond of haalbaar is op dit moment.

Dat stukje over teer heb ik met grote letters getypt omdat ik bang was dat het er anders wat onduidelijk stond... niet onaardig bedoelt dus ;-)
Hij zei nog: mijn leerlingen zeggen dan altijd 'ja maar, u bent toch geen voorstander van teer op de hoeven?'.... hij zei 'op de hoeven niet, maar op de zool is geen probleem'.

'Kwetsbare/slechte' voeten is wel een vaag begrip. Zeker als een DA niet kan uitleggen wat er te zien is. Is er bijv. sprake van een dunne zool of van een HB-verleden? Dit zijn wel belangrijke dingen om te weten als je een voet moet bekappen. Heb je die foto's al eens aan je smid laten zien? Eigenlijk had hij hier ook wel naar kunnen vragen!

Wanneer er sprake is van een dunne zool dan moet je smid niet aan de zool komen. Ik zie op de foto's die je hier hebt geplaatst dat de zool ook behoorlijk 'bewerkt' is. Bij een gezonde zool niet erg maar wanneer er sprake is van een dunne zool of van een hoefbeenkanteling moet je gewoon van die zool afblijven en echt alleen het hoognodige er afhalen maar niet zoals op de foto's.

Teer op een dunne zool lijkt me niet ideaal. En wat voegt teer eigenlijk toe in dit geval?

Hoe loopt je paard over het harde?

Ik heb heel veel geleerd in de afgelopen jaren over voeten. Ook omdat mijn Haflinger twee gekantelde hoefbeentjes en een sincker heeft. IJzers waren hier mede door de oorzaak dus ik kan me voorstellen, gezien de foto's van jouw paard met ijzers die je hier hebt geplaatst, dat deze behoorlijk wat schade hebben aangericht in de hoef maar dan moet je wel weten wat voor schade.
Als deze DA het niet weet zou je de foto's nog eens aan een andere arts kunnen laten zien.

Ben je met dit paard ook bij Laarakker geweest?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:19

SpikyBlue schreef:
[Hee Singasong, ik zeg niet dat ik er vanuit ga dat een paard op de hoefwand moet lopen.. Waar schrijf ik dat?
Een paard met kwetsbare voeten, dunnige zolen etc. heeft gewoon ook alle wand die er is nodig.
Als je dan de wand in de toon nog meer af gaat ronden dan dit loopt het paard alleen nog op de zool en dan krijg je een Cytek idee, ik neem niet aan dat je dat bedoelt met 'jouw visie'?
TS, ik zou als ik jou was gewoon inderdaad even samen met je eigen smid en de klinieksmid de hoeven gaan bekijken en overleggen wat het wordt.

Jij was uitgegaan van dunne zolen, ik niet ;)