Afwijkende hoefstand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Afwijkende hoefstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 15:53

Het paard van een kennis heeft een bijzondere hoefstand. Na een speurtocht op het internet kwam ik op een gebroken voetas in het kroongewricht naar buiten, hoewel een naar voren gebroken voetas in het hoefgewricht ook niet ondenkbaar klinkt. Maar ik ben uiteraard geen expert.
Het paard loopt tegen vage kreupelheden aan, is onderbehandelling van dierenarts en osteopaat. Achterbenen zijn op de foto gezet (hoef trouwens niet) en daar viel niks op aan te merken, terwijl de dierenarts redelijk negatief was over zijn achterbenen, maar niet echt een duidelijk antwoord kon geven wat er dan evt aan de hand kan wezen.
Zoals op de foto te zien, zet het paard de voeten wel uitelkaar als hij gewoon staat.
Paard zet dit hoefje ook haast voor het andere hoefje als hij loopt, zowel in draf als in galop. Ik ben benieuwd of er bokkers zijn bij wie dit bekend in de oren klinkt.
Ik heb toestemming om dit op bokt neer te zetten, mocht iemand zich dit afvragen :)
Afbeelding
Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:26

Wat mij ook belangrijk lijkt, hoe zit het met de hoefsmid?
Kan die hier niks mee?
En hoe wordt/werd het paard getraint om het been bijv. sterker te maken?

Letizia

Re: Afwijkende hoefstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 17:31

De hoefsmid kon er de laatste keer weinig mee omdat de hoef binnendoor behoorlijk was afgesleten. Het is volgens mij, wel de bedoeling dat er de volgende keer goed naar gekeken wordt, maar ik denk niet dat je iets radicaals kan veranderen zonder andere problemen (spieren, banden, pezen, gewrichten?) te krijgen?

Training ben ik een beetje voorzichtig in om mij over uit te spreken, niet omdat ik denk dat het niet goed gebeurd, maar ik daar de kennis over mis, het is niet de zelfde tak van sport die ik beoefen. Momenteel is het rechtuit over het harde aan de hand :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:40

Maar eerst had het paard ijzers dus dat is al een groot verschil.
Zo kan de hoef nl niet zo afslijten aan één kant en blijft het iig bewerkbaar.
Dat gaat nooit radicaal maar geleidelijk kan er soms wel wat verbeterd worden.(en die problemen heeft ie denk ik al)
Waarom zijn de ijzers eraf?
(ik ben geen expert hoor, roep gewoon wat dingen)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 17:42

IJzers zitten er nog op hoor, maar hij had net in de bak gelopen, dus alles zat onder het zand :)
De hoef is nu idd flink bij gegroeid, dus hij kan nu wel bekapt worden, als de smid weer komt :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:19

je zou advies kunnen vragen bij de gebroeders van Nassau
ze werken vanuit de kliniek Visdonk in Roosendaal

http://www.hoofcare.nl/

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 21:53

Bedankt Mirgino! Ik heb dit al voorgesteld bij de eigenaar en wordt overdacht :)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:00

Lijkt me dat de leeftijd van het paard, ook deels aan zal geven in hoeverre je het evt kan corrigeren? Verder heb ik te weinig verstand van hoeven, maar bedoeld als 'nuttige info voor een smid'.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:51

omdat ik vandaag bij mn paard een vergelijkbare voetstand constateerde, vroeg ik me af hoe het bij jouw paard opgelost is.