Mijn Shetlander heeft slechte hoeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Kimberlyxx

Mijn Shetlander heeft slechte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 16:56

Ik heb een ondeugende, lieve Shetlander.
Ze heeft nu sinds een tijd best slechte hoeven, ze word niet gekapt omdat haar hoeven natuurlijk afslijten van de stenen paddock. Wel worden haar hoeven bij geveild, maar ze blijven slecht. Ik heb zelf het idee dat de hoeven juist na het veilen slechter worden. Haar hoeven zijn erg dun en droog ook al worden ze regelmatig ingevet. Ze is niet extreem dik en word om de dag gewoon getraind in vrijheidsdressuur en vrijspringen, elke week tot om de week komt er een klein meisje op haar buiten rijden.

Weet iemand wat ik nog kan proberen? Alle anderen paarden op stal en mijn Fries hebben geen problemen met hen hoeven..

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 17:01

ik zou haar gelijk van de stenen af halen!
1 van de redenen waarom het niet verstandig is om te stappen/draven/galopperen op de weg is dat de hoeven afslijten. ( als je het vaker doet)

x_Kimberlyxx

Re: Mijn Shetlander heeft slechte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 17:16

Als we met haar naar buiten gaan draven/galopperen we alleen in de berm en stappen ook voor zover dat kan, maar af en toe een beetje stappen buiten op de stenen is toch niet slecht? Zelf draaft ze weleens in de stenen paddock. Misschien is dit idd het probleem ik zal haar eens een tijdje in sal, de wei of zand bodem paddock zetten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 17:30

Regelmatig invetten zorgt juist voor droge hoeven; is ook logisch want je sluit de hoef af voor water. Dus droogt de hoef uit.

Wat is precies het probleem? Want ik kan er zo niet uit opmaken dat het echt slechte hoeven zijn.

Ik heb de paarden altijd op stenen staan in de winter; ideaal! Paarden hoeven 6 maanden lang niet naar de hoefsmid :)

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 17:40

De hoeven zijn dun, droog, er zitten spleten in en ik heb geen idee hoe het komt..
Stoppen met vetten dus :) ik laat haar bij nader inzien toch maar op de paddock staan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:08

Je kan eens proberen het met voeding op te lossen. Bijv. Primeval gelatinaat. Duurt wel een paar maanden voor je effect hebt, maar dat is dan ook blijvend.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:12

Dat de hoeven droog zijn, kan komen doordat je ze invet. Zo kunnen ze geen vocht opnemen namelijk.
Wat bedoel je met dun?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:43

Goede voeding doet idd een hoop.
Ik heb zelf goede ervaring met huffregulator van marstall.

Veel beweging en ook veel op het harde is juist alleen maar goed.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:45

Hoeven hebben inderdaad vocht nodig. Ik zou als ik jou was de hoeven wat vaker nat maken..

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:47

x_Kimberlyxx schreef:
De hoeven zijn dun, droog, er zitten spleten in en ik heb geen idee hoe het komt..
Stoppen met vetten dus :) ik laat haar bij nader inzien toch maar op de paddock staan..

Verstandige stap :j
Hoeven hebben regelmatig vocht nodig, als ze constant op droge grond staat is natmaken een idee

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:04

Mijn bijrijd paard heeft ook bijzonder slechte hoeven, is zelfs al geopereerd geweest eraan.. we houden het bij door ze iedere dag goed nat te spuiten en de kroonranden en spleten in te smeren met handcreme (weet effe zo snel niet welke.. een hele simpele waar geen rare zooi in zit) en ze krijgt dagelijks biotine door haar voer! Met deze 'methode' gaat het al een hele tijd goed met haar :)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 04:25

SMP-->BEH

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:28

Mijn pony heeft ook vaak last van droge hoeven. Wat ik doe is elke dag zijn hoeven natspuiten (niet in de winter), en dit helpt goed!