Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
EquiPhoto schreef:Els heeft voorgesteld om Mischa voor op ijzers te doen met leertjes er tussen, zodat er wat meer demping is. Om uit te proberen. Aan het einde van het verhaal werd toch wel duidelijk dat als ik geen ijzers er onder zou zetten, het niet zou lukken om hem weer "goed" te krijgen. Letterlijk gezegd kon ik haar dan elke week laten komen en had ze geen "zin" om dan nog te komen...
petitparis schreef:er is ook een verschil tussen een paard dat al jaren op corrigerend beslag staat van de ijzers af te halen tov een paard dat al jaren zonder ijzers loopt op ijzers te zetten ALLEEN om een zooltje voor zogenaamde demping te gebruiken...
fargo schreef:petitparis schreef:er is ook een verschil tussen een paard dat al jaren op corrigerend beslag staat van de ijzers af te halen tov een paard dat al jaren zonder ijzers loopt op ijzers te zetten ALLEEN om een zooltje voor zogenaamde demping te gebruiken...
Het is niet alleen voor een zooltje, paarden met artrose krijgen vaak een break over beslag waardoor ze hun hoef veel beter en makkelijker afrollen, het zooltje is een extraatje, het beslag zelf helpt om makkelijker te lopen.
mvermeulen1 schreef:sorry maar het is erg makkelijk om alles over 1 kam te scheren! wat betreft er geen ijzers onderdoen! bij sommige paarden met artose werkt het gewoon beter dan zonder ijzers..ik ben er getuigen van.. niet elk paard is geschikt om zonder ijzers te staan helaas (wat ze ook zeggen) als je paard artsose heeft is het gewoon zoeken naar de juiste oplossing wat bij jouw paard het beste werkt en dat is voor elk paard anders..misschien idd eerst naar de kliniek foto's laten maken kost een beetje maar dan weet je ook waar je aan toe ben...goeie smid is goud waard..en misschien vast beginnen met glucosamine en blijven bewegen met je paard...niet overdreven als het wat moeilijk gaat desnoods lekker stappen,
ik heb met mijn paard al heel wat geprobeert maar dit is tot nu toe zijn beste optie..
Jolienn schreef:Ik merk bij mijn pony dat hij duidelijk speciaal beslag nosig heeft. Ijzers met leren zool EN siliconen. Een keer hebben mn ouders geprobeerd, zonder ik het wist, geen siliconen te gebruiken. Ik ging rijden en ik merkte meteen dat hij niet lekker liep. Niet stokkreupel maar wel onregelmatig. Ik was in tranen want dacht dat dit het einde betekende. Achteraf zeiden mn ouders dat ze geen siliconen gedaan hadden omdat hoefsmid zei dat dat wel kon. Nou, niet dus. Ik opgelucht.
Mijne loopt overigens op asfalt beter dan in de bak/berm. De ondergrond is harder waardoor je zou zeggen dat t andersom is maar voor hem is het blijkbaar fijner om op een echt vlakke ondergrond te lopen.
Ik vind het een uitkomst, anders was het einde pony geweest in 2006 en nu staat hij met 20 jaar nog veolijk en blij in het land
Jolienn schreef:Ik merk bij mijn pony dat hij duidelijk speciaal beslag nosig heeft. Ijzers met leren zool EN siliconen. Een keer hebben mn ouders geprobeerd, zonder ik het wist, geen siliconen te gebruiken. Ik ging rijden en ik merkte meteen dat hij niet lekker liep. Niet stokkreupel maar wel onregelmatig. Ik was in tranen want dacht dat dit het einde betekende. Achteraf zeiden mn ouders dat ze geen siliconen gedaan hadden omdat hoefsmid zei dat dat wel kon. Nou, niet dus. Ik opgelucht.
Mijne loopt overigens op asfalt beter dan in de bak/berm. De ondergrond is harder waardoor je zou zeggen dat t andersom is maar voor hem is het blijkbaar fijner om op een echt vlakke ondergrond te lopen.
Ik vind het een uitkomst, anders was het einde pony geweest in 2006 en nu staat hij met 20 jaar nog veolijk en blij in het land