Artrose en ijzers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EquiPhoto

Artrose en ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 23:13

Vandaag is Els Bach (osteopaat) geweest om naar Mischa te kijken. Mischa loopt al een tijdje niet 100% goed, artrose werd er gezegd door de dierenarts.
Ook Els Bach heeft artrose bevestigd, opzich niks raars gezien zijn leeftijd. Maar ook zat hij in zijn rug goed vast door het verkeerd belasten en te weinig bespiering in zijn rug. Dit heeft ze los gemaakt. Volgens haar is Mischa nog lang niet opgegeven, met een goede training kan hij nog lang mee. Zaak is nu om zijn bespiering terug te krijgen (heb er een tijd lang niet opgezeten omdat hij dus niet goed liep) en zijn rug beter gebruikt.

Els heeft voorgesteld om Mischa voor op ijzers te doen met leertjes er tussen, zodat er wat meer demping is. Om uit te proberen. Aan het einde van het verhaal werd toch wel duidelijk dat als ik geen ijzers er onder zou zetten, het niet zou lukken om hem weer "goed" te krijgen. Letterlijk gezegd kon ik haar dan elke week laten komen en had ze geen "zin" om dan nog te komen...
Echter ben ik hier geen fan van, Mischa heeft erg gevoelige hoeven die slecht groeien. De vorige eigenaresse heeft er juist omdat hij zulke gevoelige hoeven had wel eerst ijzers onder gehad, maar de hoefnagels gingen snel te diep in de hoef, gevolg: paard met pijnlijke voeten. Of juist niet diep genoeg, met het gevolg dat hij (vooral in het drassige land) regelmatig een ijzer kwijt was. Al snel kwam de conclusie dat hoefijzers niks voor Mischa waren en kwamen de hoefschoenen.

Verder heb ik het er met de vorige eigenaresse over gehad, Mischa staat 24/7 op het land. We hebben een rijbak met vrij mul zand en we staan direct aan het bos. Aan de rand van de wei ligt een strook beton, waar het hooi droog op kan liggen. Maar daar lopen ze eigenlijk niet overheen, hoogstens een beetje om elkaar heen draaien als er net gevoerd is. Asfalt of harde ondergrond komt Mischa dus nauwelijks mee in aanraking, eigenlijk alleen op de poetsplaats. Zou die extra demping dan echt noodzakelijk zijn?

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:06

bij sem was het echt noodzakelijke.. hij is eigen heel snel al beter gaan lopen door de ijzers.. bij heeft voor ijzers zonder lip(pen) met zool en siliconen en achter heeft hij nu ook ijzers omdat zijn pezen het ook zwaar te verduren hebben gehad en dit ondersteun meer..het fabeltje dat elk paard zonder ijzers kan gaat er bij niet in net zoals bij ons sommige mensen steunzolen nodig hebben... maar als ijzers niet hoeft zou ik het niet doen maar proberen kan nooit geen kwaad.. vraag je smid dan of hij extra kleine nagels wil gebruiken dat werkt bij mijn paard erg goed.. geen scheuren enz en tot nu toe ook geen ijzer verloren.

sorry voor de spelfouten type met me gsm :o

EquiPhoto

Re: Artrose en ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 00:08

Dankjewel voor je duidelijke uitleg :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:12

Voorijzers zonder lippen die verder naar achteren liggen zodat de neus van de hoef makkelijker afrolt - ook wel break over ijzers genoemd zorgen er voor dat je paard makkelijker afrolt en dat daardoor de eventuele artrose in voet of onder been tot rust kan komen. Mijn paard had in zijn voorbenen artrose in alle ondergewrichten, is op break- over ijzers gezet en ging veel makkelijker zijn hoef afrollen, kon daardoor prima blijven bewegen. Hij had geen demping nodig, maar ja dat zal misschien per paard verschillen. Ik zou een goede DA dan wel goede smid of allebei ook betrekken bij je beslissing. De DA die ik had was kreupelheden expert en kende hele goede resultaten met deze ijzers, mijn smid was eerst erg wantrouwig, maar zag al snel dat het prima werkte en dat mijn paard sneller kon afrollen en dus beter liep en minder struikelde of "lawaai" maakte tijdens het lopen. Overigens had de mijne ook vaak problemen met ijzers maar deze liploze ijzers hebben hem zeker goed gedaan.
Overigens bedenk ik me - had de mijne een balkje aan de achterkant van het ijzer door smid daar gesmeed, van de ene tak naar de andere, dat zorgde er ook voor dat het gedempt extra werd, ijzer vangt dan meer op. Een zooltje in de winter is altijd wat lastiger als hij ook in natte paddocks staat e.d. Vraag ook eens naar een balkijzer of lees er over, misschien is dat ook nog idee voor demping - dus break over beslag in combinatie met balk ;-)

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:16

het is niet alleen demping wat kan helpen maar ook net even andere stand van hoeven waardoor het paard beter staat en de artrose minder pijnlijk is.. die van mij staat hele dag in zandpaddock en de bak is bij ons top! maar merkte bij sem toch echt snel een verschil in lopen..

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:32

Lease paard heeft ook artrose.
En inderdaad mij is ook geadviseerd ijzers met zooltjes.
Ik doe alleen ijzers ik vind het best veel geld.
Als de hoefsmid nu gaat zeggen ook ivm de stand van de hoeven je moet echt op zooltjes ga ik het wel doen.
Hij heeft gezegd we kunnen het eerst aankijken.
Nu heeft hij ze wel vond het makkelijk ivm de sneeuw kon hij lekker naar buiten de wei nog in anders heb je die ijs ballen door de ijzers vind dat erg gevaarlijk.
Maar inderdaad voor je paard is het prettiger en ook voor de stand van de hoeven.
Verder geef ik joint comp phytonics voor zijn artose hij doet het daar heel goed op en merk duidelijk verschil.
Weet niet of jou paard al iets krijgt of dat je dit wilt gaan geven.
Tegenwoordig bestel ik het via een bokker dan is het iets goedkoper dan via internet of de osteopaat (in mijn geval).

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:38

Ten eerste lijkt mij een mulle bodem geen goede ondergrond voor een paard met artrose. Die moeten op een stevige bodem lopen.

Ijzers kunnen wel helpen, mss met Vettec ertussen. Dat is een soort gel, die een schokdempende werking heeft.
Of mss inspuiten met corticosteroiden. Dat wil ook nog wel eens helpen.
Daar is de ruin van mijn vriendin (13 jaar oud) weer rad van geworden. Met speciaal beslag loopt hij weer zijn rondjes. Wel recreatief, maar toch.

Ik zou eens een hoefsmid vragen wat de opties zijn. En is het zeker dat het artrose is? Zijn er foto's gemaakt?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:47

Eerst foto's maken, dan weet je 100% of het artrose is.
Daarna foto's aan je smid tonen, die weet dan precies wat voor beslag eronder moet, hoeveel graden etc etc.
Mijn paard heeft al járen artrose en moest op ijzers met siliconen en zooltjes. Later alleen wigzolen, en nu krijgt hij weer andeer beslag omdat hij zijn voorbenen niet snel genmoeg wegzet en dan komt het achterbeen al in. Hierdoor trapt hij zijn ijzer af in de wei.
Goede smid is erg belangrijk. En juist met gevoelige voeten zijn ijzers een uitkomst, MITS je een goede smid hebt....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:00

@TS als je paard "slechte" hoeven heeft, bedoel je dan ook dat ze makkelijk gaan brokkelen en scheuren wanneer er ijzers onder stonden? Want dan zijn ijzers met een lederen of siliconen rand nefast. De ijzers gaan nog feller leven en de hoefwand zal niet sterk geneog zijn en juist nog harder afzien...
Als je paard zelden op het harde komt heeft het imo weinig zin om extra demping te voorzien. ledren lappen of silicone is volgens mijn smid vooral nuttig bij paarden die gevoelig lopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:06

IJzers met of zonder zooltjes zorgen voor meer trillingen en minder schokdemping en dus uiteindelijk meer artrose. Alleen de gevoeligheid in de voeten valt niet meer op, maar het probleem wordt niet opgelost.

Je kunt beter je paard buiten zetten, (veel beweging) en je paard op hoefschoenen laten lopen op harde ondergrond.

Hoefschoenen geven wél dat stukje extra demping!

www.hoefnatuurlijk.nl

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:13

EquiPhoto schreef:
Els heeft voorgesteld om Mischa voor op ijzers te doen met leertjes er tussen, zodat er wat meer demping is. Om uit te proberen. Aan het einde van het verhaal werd toch wel duidelijk dat als ik geen ijzers er onder zou zetten, het niet zou lukken om hem weer "goed" te krijgen. Letterlijk gezegd kon ik haar dan elke week laten komen en had ze geen "zin" om dan nog te komen...

Nou da's dan duidelijk. Doeidoei Els en op zoek naar een andere osteopaat. Eentje die niet van dit soort manipulatieve flauwekul uitbraakt. Kom op zeg, je gaat iemand die er niet voor geleerd heeft je toch niet laten vertellen wat je moet doen? Of is die Els toevallig ook veearts EN smid?

Zou idd eerst door een fatsoenlijke veearts een diagnose laten stellen. Het kan best dat de osteopaat gelijk heeft maar dat moet dan op foto's terug te zien zijn. Als het inderdaad artrose blijkt te zijn kun je gaan overleggen met de smid hoe je paard het beste bekapt kan worden. Wat arabesk zegt klopt: ijzers zorgen voor meer schokken in de gewrichten. Er nu ijzers onder zetten met dan zooltjes of andere goedbedoelde schokdempers is eigenlijk een beetje tegenstrijdig. Kun je beter je paard goed laten bekappen, door een smid die weet wat hij doet.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:42

Door gebruik van speciaal beslag kan het paard juist geholpen worden met de juiste afwikkeling van de voet waardoor het beter gaat bewegen. Mijn paard is er nog steeds dankzij de ijzers!! Heb toen hij met pensioen ging zonder geprobeerd maar daar werd hij erg snel slechter van. Dus weer ijzers eronder.
Hij is nu bijna 25 en heeft al 10 jaar artrose.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:47

sorry maar het is erg makkelijk om alles over 1 kam te scheren! wat betreft er geen ijzers onderdoen! bij sommige paarden met artose werkt het gewoon beter dan zonder ijzers..ik ben er getuigen van.. niet elk paard is geschikt om zonder ijzers te staan helaas (wat ze ook zeggen) als je paard artsose heeft is het gewoon zoeken naar de juiste oplossing wat bij jouw paard het beste werkt en dat is voor elk paard anders..misschien idd eerst naar de kliniek foto's laten maken kost een beetje maar dan weet je ook waar je aan toe ben...goeie smid is goud waard..en misschien vast beginnen met glucosamine en blijven bewegen met je paard...niet overdreven als het wat moeilijk gaat desnoods lekker stappen,

ik heb met mijn paard al heel wat geprobeert maar dit is tot nu toe zijn beste optie..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:01

Een goede smid zorgt er ook ijzerloos voor dat het paard zijn hoeven goed kan afrollen. Bijv. door een mustangrol.
Dat zou een beetje apart zijn als dat alleen met ijzers zou kunnen :+

De hoeven zijn van zichzelf al een schokdemper, lekker ijzerloos laten dus. Daarnaast heeft je paard zo te lezen weinig te dempen, dan zou het al helemaal weggegooit geld zijn.
Wel een is een mustangrol fijn voor de afwikkeling, ik weet niet of je huidige smid dat al doet?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:04

er is ook een verschil tussen een paard dat al jaren op corrigerend beslag staat van de ijzers af te halen tov een paard dat al jaren zonder ijzers loopt op ijzers te zetten ALLEEN om een zooltje voor zogenaamde demping te gebruiken...

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:49

Hier ook een paard met ernstige artrose (lage en hoge overhoef)! Mijn paard staat al bijna haar hele leven op ijzers (enkel voor). zonder is gewoon geen optie, dit zou haar hoef niet overleven (opensplijten, afbrokelen, enz.).
TS: als het erg moeilijk is een ijzer er onder te zetten, kunnen zooltjes moeilijkheden geven. mij is altijd vertelt, hoe meer je tussen de hoef en het ijzer steekt, hoe gevoeliger het ijzer is voor aftrappen. Een gewoon correct beslag waarbij het paard goed kan afrollen doet ook al een hoop en is mss zelfs het belangrijkste. Maar ijzers (en eventueel zooltjes) zijn zeker het proberen waard!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:26

petitparis schreef:
er is ook een verschil tussen een paard dat al jaren op corrigerend beslag staat van de ijzers af te halen tov een paard dat al jaren zonder ijzers loopt op ijzers te zetten ALLEEN om een zooltje voor zogenaamde demping te gebruiken...

Het is niet alleen voor een zooltje, paarden met artrose krijgen vaak een break over beslag waardoor ze hun hoef veel beter en makkelijker afrollen, het zooltje is een extraatje, het beslag zelf helpt om makkelijker te lopen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:29

Conclusie: zonder ijzers kan een paard niet goed afrollen?
Wie heeft dat jullie allemaal wijs gemaakt?
Lekker afblijven van een gezonde hoef. Ijzers zijn dan nergens voor nodig :n

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:31

fargo schreef:
petitparis schreef:

Het is niet alleen voor een zooltje, paarden met artrose krijgen vaak een break over beslag waardoor ze hun hoef veel beter en makkelijker afrollen, het zooltje is een extraatje, het beslag zelf helpt om makkelijker te lopen.

TS schrijft niet dat ze corrigerend of breakoverbeslag met demping gaan toepassen

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:36

mvermeulen1 schreef:
sorry maar het is erg makkelijk om alles over 1 kam te scheren! wat betreft er geen ijzers onderdoen! bij sommige paarden met artose werkt het gewoon beter dan zonder ijzers..ik ben er getuigen van.. niet elk paard is geschikt om zonder ijzers te staan helaas (wat ze ook zeggen) als je paard artsose heeft is het gewoon zoeken naar de juiste oplossing wat bij jouw paard het beste werkt en dat is voor elk paard anders..misschien idd eerst naar de kliniek foto's laten maken kost een beetje maar dan weet je ook waar je aan toe ben...goeie smid is goud waard..en misschien vast beginnen met glucosamine en blijven bewegen met je paard...niet overdreven als het wat moeilijk gaat desnoods lekker stappen,

ik heb met mijn paard al heel wat geprobeert maar dit is tot nu toe zijn beste optie..

Hier sluit ik me bij aan, het ene paard is het andere niet. Het is een kwestie van proberen wat werkt en deskundig advies inwinnen, ik zou overleggen met de dierenarts of ijzers een goed idee zijn voor jouw paard.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:41

Bij mijn oude paard had ik leertjes tussen de ijzers en de hoeven, maar de leertjes waren in de vorm van het ijzer uitgesneden.
Een paard met artrose (mijn oude paard) kan op blote hoeven veel pijn hebben door de schokken.
Misschien kun je hoefschoenen overwegen; met blote hoeven lijkt me voor het paard niet prettig, maar gezien de kwaliteit van de hoeven zijn hoefschoenen mogelijk een oplossing.. succes.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:43

Ik merk bij mijn pony dat hij duidelijk speciaal beslag nosig heeft. Ijzers met leren zool EN siliconen. Een keer hebben mn ouders geprobeerd, zonder ik het wist, geen siliconen te gebruiken. Ik ging rijden en ik merkte meteen dat hij niet lekker liep. Niet stokkreupel maar wel onregelmatig. Ik was in tranen want dacht dat dit het einde betekende. Achteraf zeiden mn ouders dat ze geen siliconen gedaan hadden omdat hoefsmid zei dat dat wel kon. Nou, niet dus. Ik opgelucht.

Mijne loopt overigens op asfalt beter dan in de bak/berm. De ondergrond is harder waardoor je zou zeggen dat t andersom is maar voor hem is het blijkbaar fijner om op een echt vlakke ondergrond te lopen.

Ik vind het een uitkomst, anders was het einde pony geweest in 2006 en nu staat hij met 20 jaar nog veolijk en blij in het land :)

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:45

Jolienn schreef:
Ik merk bij mijn pony dat hij duidelijk speciaal beslag nosig heeft. Ijzers met leren zool EN siliconen. Een keer hebben mn ouders geprobeerd, zonder ik het wist, geen siliconen te gebruiken. Ik ging rijden en ik merkte meteen dat hij niet lekker liep. Niet stokkreupel maar wel onregelmatig. Ik was in tranen want dacht dat dit het einde betekende. Achteraf zeiden mn ouders dat ze geen siliconen gedaan hadden omdat hoefsmid zei dat dat wel kon. Nou, niet dus. Ik opgelucht.

Mijne loopt overigens op asfalt beter dan in de bak/berm. De ondergrond is harder waardoor je zou zeggen dat t andersom is maar voor hem is het blijkbaar fijner om op een echt vlakke ondergrond te lopen.

Ik vind het een uitkomst, anders was het einde pony geweest in 2006 en nu staat hij met 20 jaar nog veolijk en blij in het land :)

Met de zooltjes met siliconen kreeg mijn paard juist klachten van brokkelende hoeven, dus daarom mijn oplossing met het uitgesneden leertje...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:55

Air schreef:
Conclusie: zonder ijzers kan een paard niet goed afrollen?
Wie heeft dat jullie allemaal wijs gemaakt?
Lekker afblijven van een gezonde hoef. Ijzers zijn dan nergens voor nodig :n

Het gaat hier niet alleen om een gezonde hoef, maar om een ongezond been dat je wilt ontzien - i.v.m. artrose

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:56

Jolienn schreef:

Dat is niet onlogisch dat harde ondergrond lekkerder is, het paard zakt dan minder weg waardoor er minder druk op de gewrichten en aangetaste delen komt te staan. Meer veren/wegzakken is pijnlijk..