rode stralen, snelle oplossing voor zondag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jes_sam

rode stralen, snelle oplossing voor zondag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 11:12

Hallo!

Mijn paard heeft achter beide stralen rood, nou heb ik gezocht en weet ik dat het kneuzingen zijn. Waarschijnlijk loopt hij op zijn stralen, ik ga morgen meteen de hoefsmid bellen voor ijzers maar is er een oplossing wat ik nu even kan doen, om te voorkomen dat het al maar erger wordt?
Ik heb geen schoen of wat dan ook, hij staat tevens op een harde ondergrond en we hebben geen zachte ondergrond ter beschikking.

Iemand een oplossing wat ik even kan gebruiken zodat hij niet zoveel last meer heeft? Ik ben namelijk bang dat hij blijvende schade oploopt.. -O-

Rizette

Re: rode stralen, snelle oplossing voor zondag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:17

Kun je niet een dik stro of zaagselbed voor hem maken ?

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 11:18

Ja daar ben ik over na aan het denken, helaas hebben we momenteel geen stro 'in huis' en mijn moeder wil het niet op zondag halen :x maar ik ben al met een vriendin aan het overleggen of die stro bij mensen kan halen die ze kent.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:22

volgens mij kan de hoefsmid ook niet veel betekenen. Mijn paard had dat vroeger ook en dat ging op den duur zelf over. Hij had er verder ook geen last van.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 11:24

Mijn paard heeft er wel degelijk last van, hij loopt nauwelijks en als hij loopt erg kort en voorzichtig van achter. Krijgt hij hoefijzers onder staat hij weer hoger en loopt hij niet op zijn stralen..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:26

Hij loopt niet op zijn stralen.
De voetzolen zijn wat gekneusd door de bevroren grond waar hij op gelopen heeft.
Dagje rust op stal en morgen al weer een stuk beter.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 11:34

Hij loopt wel degelijk op zijn stralen, als ik mijn hand op zijn hoef leg komt de straal hoger uit dan zijn wand.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:36

Een paard zonder ijzers hoort op zijn stralen te lopen. Die mogen namelijk mee dragen. Ik denk dat Ariebren gelijk heeft. De stralen zijn wat gekneusd door de bevroren grond. Een nachtje op stal zal wonderen doen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:49

Ik verplaats dit topic van MD naar BEH.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:57

Is heel normaal dat een paard op z'n stralen loopt (als er geen ijzers onder zitten) :j en ik ga hier ook mee met Ariebren; vermoedelijke kneuzing door harde ondergrond. Gewoon dagje rust moet al wonderen doen!

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 16:00

Het punt is dat hij ook al op rust staat sinds september vorig jaar.. :+ Dus het op rust zetten gaat wel lukken in elk geval..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:03

Hoe vaak laat je de hoefsmid komen ??

Vaak wordt er te vaak gekapt, zodat de hoeven te kort blijven.

Paarden op rust gaan ook naar buiten en dan slijten de hoeven ook af.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 16:07

De hoefsmid komt eigenlijk helemaal niet vaak hier en de laatste keer heeft de hoefsmid juist de hoeven langer gelaten zodat het niet te kort zou worden maar helaas ben ik bang door slijtage dat het toch te kort is geworden. Want zijn wand zit ook gewoon lager dan zijn straal en het lijkt mij dat, dat niet normaal is,..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:10

Hoefijzers is symptoombestrijding, waarom houd je hem niet gewoon blootsvoets?

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 16:13

Omdat hij er nogal last van heeft en ik bang ben dat hij blijvende schade (of iets dergelijks ) oploopt.. Maar ik ga morgen eerst de hoefsmid bellen en vragen wat hij denkt wat gedaan moet worden..

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:13

misschien watjes in de stralen stoppen ?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:17

Geef het de tijd,dan komt het wel goed. Is er eventueel een zandpaddock o.i.d. Waar je hem in kan zetten?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:23

Gewoon wat tijd geven, komt hoogstwaarschijnlijk door de bevroren grond.
Bij een ijzerloos paard hoort de straal mee te dragen, die dient ter schokabsorbtie, gevoel met de grond en de straal reguleert de hoefgroei.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:24

Een paard kan wel degelijk teveel druk op zijn stralen hebben en daardoor gevoelig worden, er komt dan (denk ik) teveel druk op bovengelegen weefsels/gewrichten. Wat ik doe is stukje van de stralen af (laten) snijden zodat er minder druk op komt te staan, maar het liefst nog wel meedragen.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 16:27

lailapri schreef:
Een paard kan wel degelijk teveel druk op zijn stralen hebben en daardoor gevoelig worden, er komt dan (denk ik) teveel druk op bovengelegen weefsels/gewrichten. Wat ik doe is stukje van de stralen af (laten) snijden zodat er minder druk op komt te staan, maar het liefst nog wel meedragen.

Bedankt voor je reactie! Hier heb ik wat aan omdat ik toch echt het idee heb dat hij teveel druk op zijn stralen heeft staan :(:)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:28

lailapri schreef:

jes_sam schreef:
Omdat hij er nogal last van heeft en ik bang ben dat hij blijvende schade (of iets dergelijks ) oploopt.. Maar ik ga morgen eerst de hoefsmid bellen en vragen wat hij denkt wat gedaan moet worden..

Ja, een paard kan last hebben van te lange stralen.
En natuurlijk is het niet leuk je paard zo te zien, dat snap ik hoor!
Maar ik heb het idee dat jouw idee over ijzers een 'paniekreactie' is en niet gebaseerd is op logica. :)

Verdiep je eens in de werking van de hoef, lees wat over blootsvoets vs ijzers, wellicht helpt het je bij het maken van een een keuze. :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:30

sommige kunnen dat gewoon minder verdragen. Toevallig mijn beide hengsten niet. De een zette een op andere dag geen stap meer, was de ondergrond ook zo bevroren. Dierenarts erbij etc. Nou moest op ijzers dus hoefsmid gebelt en tot die tijd op hoefschoenen gelopen. Hoefsmid haalt stukje van stralen, paard slaakt zucht en kan gewoon weer lopen. Hengst die ik nu heb heeft dit ook sinds hij licht bevangen is geweest.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 16:32

Om eerlijk te zijn was dat gewoon mijn eerste idee :)
Maar ik laat de keuze op wat er gaat gebeuren momenteel volledig afhangen van wat de hoefsmid morgen gaat zeggen, wordt dat laten staan en wachten, doe ik dat. Wordt dat iets anders ook prima :)

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:33

Mijn shet heeft ook zoolkneuzingen gehad.
Ik heb toen op advies van de dierenarts hoofhardner gebruikt om zijn zolen sterker te maken.Hij heeft namelijk dunne zolen. Leek op verschijnselen van hoefbevangenheid bleek gelukkig slechts een zoolkneuzing op 3 benen
Dat heeft super geholpen. (mijn shet heeft al ijzers dus dat kon ik moeilijk toepassen)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 08:39

Op welk deel van de straal is hret precies dat hij loopt?
Het voorste puntje zou op vlakke ondergrond (beton bv) niet mee moeten dragen, maar het achterste gedeelte hoort juist wel mee te dragen.