rugspieren kweken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordie333

rugspieren kweken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 15:24

mijn paard mist bespiering op de rug, zijn daar oefeningen voor ?

Sodeletuut

Re: rugspieren kweken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:25

Dat heeft ie ook niet nodig! :) Buikspieren!! :D

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 09:51

niemand die me kan helpen ?

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:53

ja hoor. Om rugspieren te trainen kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om je paard vanaf de grond te trainen, bijvoorbeeld werken aan de dubbele lange lijnen.
Hierdoor heeft je paard niet de belasting van het ruitergewicht en kan je wel zijn buikspieren trainen.

Kan je daar wat mee?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:39

Als je echt geen idee hebt, is het misschien zinvol een keer een dierenfysiotherapeut langs te laten komen om je op gang te helpen. Als je het met al je goede bedoelingen zelf nét verkeerd doet, bereik je een tegengesteld effect. Laat me even per pm weten waar je paard staat (regio/plaats) dan denk ik met je mee voor een goede collega in jouw regio. Succes!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:42

Rugspieren hoef je niet te trainen, hij heeft sterke buikspieren nodig. Ga je eens inlezen over nageeflijkheid en correcte aanleuning, dan kom je op het trainen van buikspieren uit. De bovenlijn moet ontspannen zijn, en dat kan alleen met sterke buikspieren.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:48

En met sterke rugspieren, maar dan niet zozeer de lange rugspieren alswel de kleintjes, tussen de wervels in, en er omheen, die zorgen voor stabiliteit en die schuiven tegengaan. Een deel daarvan is via zenuwaandoening gekoppeld aan buikspieren, dus buiktraing wordt zo tevens rugtraining. De kleine spieren zelf trainen is lastig, omdat e ze heel moeilijk geïsoleerd kunt aanspannen.

Maar goed, het wordt zo wel een ingewikkeld verhaal, en echt meer het werkterrein van de fysio...

Edit: typo

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:54

fjordie333 schreef:

Ik dacht toch echt dat ik had gereageerd. :=

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:49

Ik denk dat de rugspieren in combinatie met de buikspieren getraind worden Sodeletuut. Mijn paard is altijd heel erg bloot geweest op zijn rug en heeft ook een tijdje last van de rug gehad. Hem moest ik (zoals hier al gezegd werd) onbelast laten lopen en dan voornamelijk stappen met zijn hoofd op kniehoogte. Op die manier moet hij zijn buik aanspannen om de bekken te kunnen kantelen en de rugspieren te rekken. De spieren naast zijn schoft zijn hierdoor ook zeker sterker geworden.
In de kliniek is mij gezegd dat veel galopperen ook erg goed is voor de rug en de soepelheid van het bekken. Paard moet dan natuurlijk wel met veel sprong galopperen en echt van achteren naar voren gereden worden, anders heb je er nog weinig aan.
Paard heeft nu geen last meer van zijn rug, maar ik probeer de rug wel op deze manier te blijven trainen. Aan de lange lijnen of de dubbele longe, lang en laag en toch flink doorstappen. In de draf veel tempowisselingen waarbij hij ook echt de bekken moet kantelen (met de buikspieren) en mijn paard loopt als een zonnetje. :)

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 10:59

Sodeletuut schreef:
fjordie333 schreef:

Ik dacht toch echt dat ik had gereageerd. :=

jawel maar bedoelde wat moet ik doen !!
bedankt voor de tips iedereen.

Nowaennessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:12

je paard ontspannen rijden :)
druk geven en als hij zich geeft losse, en belonen, gebruik je stem :) je kan ook longeren :)

Natascha19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:35

Hallo allemaal.
Ik had een vraagje.
Als ik met me pony aan het rijden ben op de rechterhand en ik wil op de volte dan doet hij dat met heel veel moeite .
Heeft iemand advies ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:36

Natascha19 schreef:
Hallo allemaal.
Ik had een vraagje.
Als ik met me pony aan het rijden ben op de rechterhand en ik wil op de volte dan doet hij dat met heel veel moeite .
Heeft iemand advies ?

ga eens wat meer lezen over rechtrichten. Elk paard heeft een "moeilijke en een gemakkelijke" kant. Door training ( rechtrichten ) kan je je paard helpen om sterker en soepeler te worden.
Zoek eens naar sites van Antoine de Bodt en Marijke de Jong ( www.paardenbegrijpen.nl ) .

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:49

zorg dat de mobiliteit goed is gaat de rest vanzelf. Rechtrichten heeft alleen zin als het paard het ook fysiek kan, anders is het dweilen met de kraan open.