Ervaringen met overkoot staan/gaan

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Rosiewozie

Ervaringen met overkoot staan/gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 16:16

Hallo ik vroeg mij af er mensen zijn die ervaring hebben met overkoot staan/gaan en zo ja wat was de oorzaak en hoe is het vervolgens gelopen?

Mijn pony staat sinds oktober vrijwel continu overkoot in het linker achterbeen. Bij meer belasten wordt het erger en gaat hij het ook met zijn andere achterbeen doen. Hij is dus niet belastbaar.
Hij is 6 jaar en heeft een normale stand van de hoeven.
Hij heeft een dag op de dierenartsen praktijk gestaan waar hij is nagekeken door maar liefst 4 verschillende dierenartsen (omdat het zo'n bijzonder geval is), ook hebben ze contact gehad met Utrecht voor hun visie. Ze kunnen niets lokaal in de benen vinden aan afwijkingen en hij loopt verder niet kreupel. Ze twijfelen evt aan een neurologische aandoening maar het is onduidelijk.
Ik ben zelf osteopaat en onlangs is hij tevens nog behandeld door een collega.
Morgen gaan we naar een hoefsmid die bekend is met "speciale gevallen" om zijn visie er eens over te laten gaan.

Gezien tot zover eigenlijk niemand precies weet waarom hij zo gaat staan en wat de beste behandeling is ben ik erg benieuwd naar ervaringen van anderen!

Rosiewozie

Re: Ervaringen met overkoot staan/gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 14:59

Ja ook hier 78x bekeken maar niemand met ervaringen!
Blijkt wel weer het is echt een raar geval!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:14

Ik kan je verder niet helpen maar vroeg me af wat overkoot staan is :o

Verder succes met de onderzoeken en ik hoop dat er iets uitkomt waar je iets mee kunt!

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 15:24

Haha thanks hoor!
Moet je ff googlen dan zie je het wel. De mijne doet het achter.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:47

Mijn veulen deed het ook, dat was voor mij ook een twijfelpuntje voor ik hem kocht. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt, en hem toch gekocht...
Rechtsachter stond hij regelmatig overkoot. Bij het lopen deed hij dat niet, hij 'ging' dus niet overkoot. Inmiddels moeten zijn hoeven weer worden bijgewerkt door de hoefsmid. Ik heb een natuurlijk bekapster gevonden die dat gaat doen. De vorige hoefsmid had hem namelijk te hoog in de hielen gelaten, waardoor het er ook niet beter op werd. Overigens zie ik hem nu zelden meer zo staan. Hij is nu 7 maanden oud.
De oorzaak zijn waarschijnlijk (nog) slappe pezen en banden. Door hem wat lager in de hielen te zetten hopen we dat het beter gaat.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:22

1 van mijn paarden ging aan vier benen overkoot, nadat ie 2 maal in een jaar tijd geopereerd was {eerste keer aan zijn neus, tweede keer zijn er uit de linkervoor en linker achter kogel chipjes verwijderd. Daarna ging ie maanden met alle vier zijn benen {met name in stap} overkoot {daarvoor nooit gedaan} Hij stond wel normaal op zijn voeten, het was voornamelijk in stap. Ik heb maanden lang met hem aan de hand gestapt, maar dat veranderde er niks aan. Uiteindelijk dus gewoon maar gaan rijden en toen is het praktisch helemaal over gegaan. Mijn paard staat verder goed op zijn voeten en beweegt ruim met veel schoudervrijheid. Alleen als ik hem aan de longeerlijn laat stappen, linksom op een volte, dan zie je nog dat ie rechtsvoor net niet altijd correct neer zet. Onder het zadel stapt ie beter tot goed. Hij is er ook helemaal op na gekeken, door het hele medische circuit {incl. chiropractor en fysio {dry needling}, maar geen oorzaak gevonden. Ik denk zelf dat het inderdaad iets neurologisch is {in het geval van mijn paard misschien opgelopen tijdens 1 van de operaties, aangezien ze toch 700 kilo omhoog moeten takelen}. Verder merk ik niks afwijkends aan mijn paard wat betreft neurologische afwijkingen. Hij is sterk, handig en bijvoorbeeld ook super goed in cavaletti stappen en draven.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 23:07

bedankt voor de reacties beide!
Sliert dat lijkt me ook wel heftig zeg aan vier benen!!
Mijn pony staat nu 2 weken op aangepaste ijzers en stap hem vrijwel dagelijks aan de hand.
Volgende week zaterdag laat ik een thermografiescan maken om zeker te zijn dat we niets over het hoofd hebben gezien.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:17

Je bedoelt dus zo staan? https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 4083_n.jpg

Mijn merrie deed dit van de zomer ook geregeld, ik wist niet wat het was, ze was hierbij ook vaag onregelmatig, niet eens duidelijk welk been het was. Osteopaat erbij gehad, op rust gezet, DA laten komen, die heeft buigproeven gedaan met alle benen, was allemaal goed, enige wat ze kon ontdekken was wat kort op de hoeven. Die heeft haar ook zo zien staan waarna ik erna gevraagd heb, hoefde me geen zorgen te maken daarover zei ze. Paard was even daarvoor bekapt door de stalsmid (ik had haar toen pas net, is gelijk in de eerste weken dat ze hier stond bekapt). Langzaam weer gaan opbouwen toen de hoeven langer waren, toen was het probleem nagenoeg weg. Sindsdien is alleen mn eigen smid er nog bij geweest, hoeft eigenlijk nooit wat af. Laatst zag ik weer dat ze zo stond helaas, nu ik erover na denk was dat nadat de smid geweest was, nu zijn we een paar weken verder en zie ik het nooit meer.

Het is dus sinds ze van is en voornamelijk nadat ze bekapt is of iig kort op dr hoeven staan. Nav wat ik zonet op internet heb gelezen over overkoot staan is haar teen waarschijnlijk wat te kort naar het bekappen, ik zal de hoefsmid de volgende keer vragen! (hij komt maar eens in de 10 weken dus duurt nog ff). Waarschijnlijk liet de hoefsmid bij de vorige eigenaar de teen wat langer?

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 00:38

ja dat is inderdaad soms een oorzaak. Kort in de teen of erg stijl. Gelukkig dat je paard het vrijwel niet meer doet en dat je het kunt linken aan de hoefsmid.
Helaas geldt dit niet voor mijn pony, zijn tenen zijn helemaal niet kort en hij is ook niet stijl...
Ik hoop dat er zaterdag na de thermografie nog iets uitkomt.

leviria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:47

Hier een minder positief verhaal,

Een jaar geleden hebben ze mijn verzorgpaardje van 10 maanden laten inslapen.
Hij stond en ging al een tijd overkoot aan zijn voorbenen. Ook waren zijn kogels dik. Na onderzoek van de DA hem ontstekings remmers gegeven en in overleg met de hoefsmid zijn hoeven weker gezet. De hoefsmid kwam om de 3 week om zijn hoeven te doen. Na 3 maand was er nog geen verbetering en ging het alleen maar slechter. De DA kon ook voelen dat de diepe buigpees erg op spanning stond. Hierna besloten om hem in te laten slapen. Ze hebben nog voor ons onderzocht wat de oorzaak was. Dit was dus dat zijn diepe buigpees niet genoeg was meegegroeid. Dit was ook nooit goed gekomen.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 07:06

@ Leviria: had jouw verzorgpaardje dat al gelijk toen ie geboren werd, dat overkoot staan? Wij hebben het twee keer meegemaakt met een veulen namelijk. Die zijn toen na de beboorte direkt ingespoten met {ik dacht} calcium. Dit om pezen te laten ontspannen. Daarnaast gelijk een zooltje onder de teen geplakt. Bij beide veulens is het toen goed gekomen {vergde wel veel verzorging van de hoefsmid, aangezien zo'n zooltje heel slecht blijft plakken}. Maar dit zal bij de pony van ts wel niet aan de hand zijn, aangezien het dier al 6 jaar oud is en uitgegroeid.

leviria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 08:51

Nee, hij kreeg dit na een half jaar ongeveer. Hij stond ook wel heel erg overkoot. Erger dan het plaatje hierboven

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:04

Alvast excuses voor het ophalen van een ouder topic maar ben ook erg benieuwd naar ervaringen.

Pony heeft circa drie weken geleden z'n kogel verstuikt en gaat nu soms overkoot (zie filmpje). Hij doet dit echt alleen wanneer hij aan het grazen is, niet met wandelen. Nu de zwelling en kreupelheid bijna verdwenen zijn lijkt ook het overkoot gaan minder te worden.

Heeft iemand ervaring met overkoot gaan na een blessure? Of mogelijk een verklaring?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:02

Mijn paard gaat met 1 achterbeen ook weleens overkoot. Dit komt door te slappe banden.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:28

Matheno schreef:
Mijn paard gaat met 1 achterbeen ook weleens overkoot. Dit komt door te slappe banden.

Oke! Ben je hier ooit mee naar de kliniek geweest of ondervindt je paard hier verder geen hinder van?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:45

Marijuhhhhh schreef:
Oke! Ben je hier ooit mee naar de kliniek geweest of ondervindt je paard hier verder geen hinder van?

De hoefsmid houdt de verzenen wat lager bij dat been. Voor de rest heeft hij hier geen last van. Paard wordt niet meer bereden, dus helaas geen ervaring bij 'arbeid'.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:00

Het paard op het filmpje lijkt de eerste paar keer overkoot gaan geen last te hebben, maar erna wel. Lager in de hielen/verzenen zetten zal zeker helpen aangezien de hoef nu erg stijl is.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:42

Leanne_Salvo schreef:
Het paard op het filmpje lijkt de eerste paar keer overkoot gaan geen last te hebben, maar erna wel. Lager in de hielen/verzenen zetten zal zeker helpen aangezien de hoef nu erg stijl is.

Klopt. Hoefsmid is vandaag geweest (andere dan voorheen) en vond hem achter inderdaad staan als 'een vrouw op hoge hakken' en heeft de verzenen wat lager gezet. Hoop nu snel resultaat te zien zodat hij beter kan herstellen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:33

Overkoot gaan is meestal ook een gevolg van (te) stijle hoeven. Als je de hoefsmid even vermeld dat het paard overkoot gaat dan houden ze hier rekening mee met bekappen en worden ze lager op de verzenen gezet.

Bij mijn paard gaat het heel positief sinds hij wat lager op de verzenen staat. Nu nog krachtiger vanachter maken.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:39

Matheno schreef:
Overkoot gaan is meestal ook een gevolg van (te) stijle hoeven. Als je de hoefsmid even vermeld dat het paard overkoot gaat dan houden ze hier rekening mee met bekappen en worden ze lager op de verzenen gezet.

Bij mijn paard gaat het heel positief sinds hij wat lager op de verzenen staat. Nu nog krachtiger vanachter maken.

Inderdaad. Mijn hoefsmid gaf dat vandaag ook aan. Circa 6 weken geleden heeft mijn pony z'n kogel verzwikt en gaat sindsdien overkoot. De zwelling is inmiddels goed afgenomen maar heb het idee dat het revalideren verder vertraagd wordt doordat hij steeds overkoot gaat. Op die manier komt er natuurlijk veel spanning op banden en pezen. Ben benieuwd of ik morgen al resultaat kan zien van het bekappen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:40

Marijuhhhhh schreef:
Inderdaad. Mijn hoefsmid gaf dat vandaag ook aan. Circa 6 weken geleden heeft mijn pony z'n kogel verzwikt en gaat sindsdien overkoot. De zwelling is inmiddels goed afgenomen maar heb het idee dat het revalideren verder vertraagd wordt doordat hij steeds overkoot gaat. Op die manier komt er natuurlijk veel spanning op banden en pezen. Ben benieuwd of ik morgen al resultaat kan zien van het bekappen.

Het effect zul je waarschijnlijk niet meteen zien. De pezen moeten ook wennen. Maar allicht zal je paard minder snel overkoot gaan.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:19

Hoefsmid is dinsdag geweest en lijkt positief effect te hebben.
Het overkoot gaan werd steeds erger en merkte dat mijn paardje ook onregelmatiger werd. De dag na het bekappen 'knakte' hij regelmatig met zijn kogels. Net of het been twijfelde of de kogel naar voren of naar achter moest buigen. Vandaag ging het alweer stukken beter.
Geef hem in ieder geval de komende dagen even rust zodat de pezen goed kunnen wennen.