Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
karev schreef:Vanmiddag tehoren gekregen.dat min fjord verbeend is, nog niet in ernatige mate, maar het zit er wel. Ze is nu 8, en al,achteraf, langer kort en gevoelig. Het is dus nu onduidelijk hoe lang het zo is, hoe snel het veranderd,, of dat het nu rustig is.
Wat zijn jullie ervaringen met verbening en het verloop
Is er een supplement om het te ondersteunen
Is het erfelijk
BigBen schreef:karev schreef:Vanmiddag tehoren gekregen.dat min fjord verbeend is, nog niet in ernatige mate, maar het zit er wel. Ze is nu 8, en al,achteraf, langer kort en gevoelig. Het is dus nu onduidelijk hoe lang het zo is, hoe snel het veranderd,, of dat het nu rustig is.
Wat zijn jullie ervaringen met verbening en het verloop
Is er een supplement om het te ondersteunen
Is het erfelijk
Verbening van het hoefkraakbeen is natuurlijk een diagnose die je liever niet hoort,
maar onderzoek heeft aangetoond dat het zelden of nooit een reden is om kreupel te gaan.
Als paarden met verbening van het hoefkraakbeen onregelmatig bewegen,
dan heeft dat bijna altijd een andere onderliggende oorzaak,
tenzij het om een verbening met duidelijke complicaties gaat (bv. botwoekering, of een afgebroken verbening).
Van op afstand is het natuurlijk moeilijk te zeggen,
maar de kans is groot dat het kort en gevoelig lopen niets met de verbening te maken heeft.
Verbening van het hoefkraakbeen komt zeer veel voor.
Meer nog, het kan eigenlijk beschouwd worden als een normaal gegeven in het verouderingsproces.
Net omdat het zoveel voorkomt is er op de rx-en van veel paarden verbening van het hoefkraakbeen te zien.
Werden die rx-en gemaakt in het kader van een kreupelheidsonderzoek,
en is er verder niets te vinden, dan zijn dierenklinieken wel eens geneigd om toch maar het verbeende hoefkraakbeen
als oorzaak van de problemen aan te wijzen, terwijl dat zelden het geval is.
Wat kun je eraan doen ? Weinig, denk ik.
Zolang het paard er niet kreupel door loopt is dat ook niet nodig.
Ik weet niet of je Fjord op ijzers staat ?
Als dat het geval is zou ik de ijzers eraf halen.
Er zijn aanwijzingen dat paarden mét beslag sneller hoefkraakbeen verbening krijgen dan paarden
die blootsvoets lopen, al is dat ook niet honderd procent bewezen.
En verder zou ik op zoek gaan naar de reële oorzaak van dat kort en gevoelig lopen,
maar dat kan nog wel eens een lange zoektocht worden.
karev schreef:Bigben, ikheb de fotos wel, wil je ze zien?
sieb81 schreef:Nu ga ik nog met mijn paard naar de 2e kliniek voor advies en eventuele behandeling, ze krijgt iig ijzers met siliconen?!?
Ik heb ook gekeken naar producten zoals duivelsklauw, dit ga ik zeker overleggen.