Verbening hoefkraakbeen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Verbening hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 21:44

Vanmiddag tehoren gekregen.dat min fjord verbeend is, nog niet in ernatige mate, maar het zit er wel. Ze is nu 8, en al,achteraf, langer kort en gevoelig. Het is dus nu onduidelijk hoe lang het zo is, hoe snel het veranderd,, of dat het nu rustig is.

Wat zijn jullie ervaringen met verbening en het verloop
Is er een supplement om het te ondersteunen
Is het erfelijk

Martje80

Re: Verbening hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:50

Niemand ervaring en of advies?

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:52

wij hebben een paard op stal met dat probleem
zij staat op speciaal beslag en kan gewoon in de bak gereden worden maar niet intensief, dus lekker stappen en een klein drafje
verder mag ze wel buitenrijden maar alleen stappen!
of er een supplement is durf ik niet te zeggen misschien kan je dat aan de dierenarts vragen?

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:55

Oude vriendin van mij heeft ook een paard gehad met dit probleem. Diertje stond op speciaal beslag en er werd gewoon mee gereden. Echter niet springen/crossen oid.
Beestje was wel wat ouder al.

sieb81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:25

Ik ben afgelopen dinsdag met mijn 5 jarig paard naar de kliniek geweest en heb hetzelfde te horen gekregen.
Helaas heeft mijn paard het zeer ernstig en is er geen behandeling mogelijk. Ik heb een duidelijk advies gekregen.
Wat heeft de dierenarts jou aangeraden?

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:29

Die van mij heeft het in zeer lichte mate, geconstateerd toen ze vijf was. Ze is nu 13 en loopt nog als een kievit in de wedstrijdsport. Nooit geen probleem mee gehad.

sieb81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:32

Bij mijn paard is het erfelijk anders was het onmogelijk geweest om deze mate van verbening te hebben!
Als de verbening bij jou paard nog meevalt kan je je paard misschien verlichting geven met ijzers met zooltjes?!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 17:18

@sieb81 advies was vooralsnog noet te druk maken. Ijzer voor verlichting, of de achterkant van.de hoef anders katen bekappen, weet zo even niet meer hoe.
Smid is net weg, ze staat nu voor op ijzers. Verder, afvallen, en veel beweging was goes voor dr

Wat was het advies bij jou dan

sieb81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:02

Advies voor mijn paard is in laten slapen, mijn paard loopt op beide benen kreupel.
Mijn paard heeft trouwens ook overhoef icm ernstige verbening, de takjes (verbening) hebben ook al woekering op het (kootbeen?) veroorzaakt!

loveklazien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:33

wij hadden ook een paard met hoefkraakbeen verbening. We kregen haar met 6 jaar oud, als nieuw paard voor mijn moeder. ze ging op een gegeven moment staken, en aangezien dat niet bij haar paste hebben we haar na laten kijken. Ze bleek het in haar voorbenen te hebben en kreeg daardoor ook last van haar achterbenen.
Helaas mocht ze niet meer bereden worden, maar we konden het niet over ons hart verkrijgen om haar te verkopen, omdat we dan niet wisten wat er met haar zou gebeuren. Ze kreeg steeds meer last van haar benen en kon op het laatst nog amper opstaan. Daarom hebben wij vorig jaar besloten haar in te laten slapen. Ijzers hielpen overigens niet bij haar.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:37

Mijn paard staat inmiddels bij iemand anders, maar bij hem is op 14-jarige leeftijd ook verbening van het hoefkraakbeen vastgesteld aan beide voorbenen. Er is gezegd dat de last die het paard er nu van heeft niet beslist blijvend hoeft te zijn. De huidige eigenaar heeft hem op speciaal beslag met zooltjes gezet (normaal is hij onbeslagen) en toen liep hij weer goed. Na een paar maanden heeft ze hem eraf gehaald en bleef hij goed lopen. Toen hij na een poos weer last kreeg, zijn de zooltjes en het beslag weer aangebracht.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 18:47

Oei sieb, heftig advies, maar wel het eerlijkste wat je kan doen..

sieb81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:30

ik wacht nog een second opinion af! Maar de dierenarts op de kliniek heeft me op het hart gedrukt dat het echt niet beter gaat worden enkel erger.
Hoop uiteraard stiekum toch dat ze met ijzers en een zooltje geholpen is, maar weet in mijn hart dat dat voor haar waarschijnlijk niet de beste oplossing is...heel moeilijk!

(de rontgenfoto's zijn zelfs voor een leek duidelijk)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:57

karev schreef:
Vanmiddag tehoren gekregen.dat min fjord verbeend is, nog niet in ernatige mate, maar het zit er wel. Ze is nu 8, en al,achteraf, langer kort en gevoelig. Het is dus nu onduidelijk hoe lang het zo is, hoe snel het veranderd,, of dat het nu rustig is.

Is het erfelijk

Verbening van het hoefkraakbeen is natuurlijk een diagnose die je liever niet hoort,
maar onderzoek heeft aangetoond dat het zelden of nooit een reden is om kreupel te gaan.

Als paarden met verbening van het hoefkraakbeen onregelmatig bewegen,
dan heeft dat bijna altijd een andere onderliggende oorzaak,
tenzij het om een verbening met duidelijke complicaties gaat (bv. botwoekering, of een afgebroken verbening).

Van op afstand is het natuurlijk moeilijk te zeggen,
maar de kans is groot dat het kort en gevoelig lopen niets met de verbening te maken heeft.

Verbening van het hoefkraakbeen komt zeer veel voor.
Meer nog, het kan eigenlijk beschouwd worden als een normaal gegeven in het verouderingsproces.
Net omdat het zoveel voorkomt is er op de rx-en van veel paarden verbening van het hoefkraakbeen te zien.
Werden die rx-en gemaakt in het kader van een kreupelheidsonderzoek,
en is er verder niets te vinden, dan zijn dierenklinieken wel eens geneigd om toch maar het verbeende hoefkraakbeen
als oorzaak van de problemen aan te wijzen, terwijl dat zelden het geval is.

Wat kun je eraan doen ? Weinig, denk ik.
Zolang het paard er niet kreupel door loopt is dat ook niet nodig.
Ik weet niet of je Fjord op ijzers staat ?
Als dat het geval is zou ik de ijzers eraf halen.
Er zijn aanwijzingen dat paarden mét beslag sneller hoefkraakbeen verbening krijgen dan paarden
die blootsvoets lopen, al is dat ook niet honderd procent bewezen.

En verder zou ik op zoek gaan naar de reële oorzaak van dat kort en gevoelig lopen,
maar dat kan nog wel eens een lange zoektocht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:00

Mijn ervaring is ook dat je paard er helemaal geen last van hoeft te hebben.Ik had ooit een dier dat Z liep, en voor de verkoop op de foto moest en toen bleek lichte verbening van het hoefkraakbeen.
Hoe het met hem afgelopen is weet ik niet , maar hij is gewoon naar de VS verkocht ( ondanks de foto)

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:12

BigBen schreef:
karev schreef:

Is het erfelijk

Verbening van het hoefkraakbeen is natuurlijk een diagnose die je liever niet hoort,
maar onderzoek heeft aangetoond dat het zelden of nooit een reden is om kreupel te gaan.

Als paarden met verbening van het hoefkraakbeen onregelmatig bewegen,
dan heeft dat bijna altijd een andere onderliggende oorzaak,
tenzij het om een verbening met duidelijke complicaties gaat (bv. botwoekering, of een afgebroken verbening).

Van op afstand is het natuurlijk moeilijk te zeggen,
maar de kans is groot dat het kort en gevoelig lopen niets met de verbening te maken heeft.

Verbening van het hoefkraakbeen komt zeer veel voor.
Meer nog, het kan eigenlijk beschouwd worden als een normaal gegeven in het verouderingsproces.
Net omdat het zoveel voorkomt is er op de rx-en van veel paarden verbening van het hoefkraakbeen te zien.
Werden die rx-en gemaakt in het kader van een kreupelheidsonderzoek,
en is er verder niets te vinden, dan zijn dierenklinieken wel eens geneigd om toch maar het verbeende hoefkraakbeen
als oorzaak van de problemen aan te wijzen, terwijl dat zelden het geval is.

Wat kun je eraan doen ? Weinig, denk ik.
Zolang het paard er niet kreupel door loopt is dat ook niet nodig.
Ik weet niet of je Fjord op ijzers staat ?
Als dat het geval is zou ik de ijzers eraf halen.
Er zijn aanwijzingen dat paarden mét beslag sneller hoefkraakbeen verbening krijgen dan paarden
die blootsvoets lopen, al is dat ook niet honderd procent bewezen.

En verder zou ik op zoek gaan naar de reële oorzaak van dat kort en gevoelig lopen,
maar dat kan nog wel eens een lange zoektocht worden.

Bedankt voor deze duidelijke informatie. Ik kon er niet zoveel over vinden.
Mijn merrie had het ook bij aankoop als 8 jarige in lichte mate.
Maar dit werd door de kliniek gelijk weggewuifd als iets wat kwaad zou kunnen. ( in deze mate)
Mijn keuringsarts vertelde dat er weet ik hoeveel paarden hoog in de sport lopen met deze aandoening.

sieb81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:34

inmiddels heeft er voor mijn paard een second opinion plaatsgevonden, bevindingen van deze dierenarts sluiten aan bij het verhaal van BigBen! Dan te bedenken dat het eerste advies inslapen was!!!!
Bij mijn paard is in dit geval waarschijnlijk de hoge overhoef (minimaal) de oorzaak van de kreupelheid!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 13:58

Jeetje sieb, je zal maae naar de eerste da geluisterd hebben, en zijn advies opgevolgd hebben.

Bigben, ikheb de fotos wel, wil je ze zien?

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:01

wat een verschil in dierenartsen....is wel eben schrikken denk of niet sieb81.

een vroegere vriendin van mij had ook een paard wat dit had en gaf hem regelmatig duivelsklauw.

sieb81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:35

nou ik was aardig van de leg door dit 2e bericht, in positieve zin uiteraard. Vooral de gedachte dat ik haar misschien al had laten gaan..brrr!
Nu ga ik nog met mijn paard naar de 2e kliniek voor advies en eventuele behandeling, ze krijgt iig ijzers met siliconen?!?
Ik heb ook gekeken naar producten zoals duivelsklauw, dit ga ik zeker overleggen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:03

karev schreef:
Bigben, ikheb de fotos wel, wil je ze zien?

Graag.

sieb81 schreef:
Nu ga ik nog met mijn paard naar de 2e kliniek voor advies en eventuele behandeling, ze krijgt iig ijzers met siliconen?!?
Ik heb ook gekeken naar producten zoals duivelsklauw, dit ga ik zeker overleggen.

Duivelsklauw moet je mee uitkijken.
Kan krampen en koliek veroorzaken.
Neem dan liever een reguliere ontstekingsremmer.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 20:48

1 rv goede voet
Afbeelding
2lv verbeend
Afbeelding

1
Afbeelding
2
Afbeelding

sieb81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:11

karev, dat is interessant om andere foto's te zien, wil mijn foto's ook wel plaatsen maar dan moet ik eerst uitvogelen hoe?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:29

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 07:54

Doe maar sieb