Revalidatie bij HKO, paard staat al 2 jaar stil

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Revalidatie bij HKO, paard staat al 2 jaar stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 20:20

Dag iedereen,

Ik heb sinds deze week eindelijk een duidelijk beeld wat mijn paard mankeert: aan zijn beide voorbenen is er aantasting van het straalbeen te zien, links meer dan rechts, oftewel ook hoefkatrolontsteking genoemd.
In de kliniek hebben ze hem dan geïnfiltreerd in beide benen, links hebben ze langs voor en achteraan gespoten, rechts enkel langs achteren (naald werd ingebracht via radiologisch onderzoek).

Nu kreeg ik van de dierenartsen het volgende advies mee:
* 2 dagen volledige boxrust met drukverband
* hierna 7 dagen stappen aan de hand
* hierna 10 dagen gaan stappen onder het zadel, zo'n 30-40 minuten
Na die periode mag ik weer beginnen licht werk te hervatten op een opbouwende manier en mag hij terug in de paddock of weide.
De dierenarts raadde ook aan van hem steeds licht in het werk te houden en niet zomaar 24/7 op de weide te zetten.

Nu is dit voor mij niet zo'n evident behandelingsplan :+ Hij is de afgelopen 2 jaar zo'n tiental keer gereden, mede door tijdtekort, omdat hij kreupel liep, ... Eigenlijk is hij pas beginnen kreupelen op een moment dat het rijden werd afgebouwd, hij liep al meer dan een half jaar 24/7 op de weide toen hij opeens vorig jaar in april op drie benen liep. Hij is toen ook geïnfiltreerd in 1 been en volgens de kliniek kon die behandeling nooit echt doeltreffend zijn geweest omdat ze niet aan de plaats kunnen via de voorkant. Hij heeft sinds die infiltratie niet meer kreupel gelopen op de weide, ook tijdens het rijden voelde ik niets maar na onze laatste rit (waarbij hij echt verschrikkelijk gestaakt heeft, heeft hij de afgelopen 8 jaar nog nooit gedaan) was hij 2 dagen later wel kreupel op de weide.
Alsook heeft hij al 6 jaar headshaking syndrome, waardoor hij niet altijd fijn te rijden is en waardoor het zo aangeraden rechtrichten niet gemakkelijk wordt wanneer je blij kan zijn met enkel soort van stuur en rem. Het is nooit het gemakkelijkste of braafste paard geweest, de ene bak aan de stallen is te klein om te rijden voor hem, de wendingen worden te belastend. De andere bakken zijn van super kwaliteit en grootte, maar zijn op 10-15min stapafstand en dan moet ik langs een drukke weg, alsook is hij nog nooit op die terreinen geweest (sowieso al weinig op vreemd terrein geweest) En dat dus met een paard dat zo goed als 2 jaar stil staat en niet echt bomproof is (het type: ik durf niet, dus ik draai in volle galop om, met of zonder baas }> Hij kan echt in blinde paniek zijn)

Dus ik zit met 2 "problemen":
1. Meer dan het voorgestelde revalidatieplan als hierboven is er niet voorgesteld. Moet ik tijdens die 10 dagen stappen ook al werken aan rechtrichten, of gewoon rechtuit stapwandelingen in de velden? Daarna moet ik licht werk hervatten, hoe doe ik dat? Hoe bouw ik nu zoiets goed op, ik veronderstel niet dat ik na de stapperiodes meteen een half uur kan draven? :+ Wat doe ik als hij weer een slechte periode heeft qua headshaking, enkel in stap proberen rechtrichten?

2. Hoe pak ik deze revalidatie aan op een verantwoorde manier? Ik kan bijvoorbeeld wel samen met een ander betrouwbaar paard naar de grote pistes gaan, maar in de piste zelf zou hij best kunnen flippen omdat hij niet meer "samen" is bij het paard (in het verleden al gebeurd, het andere paard was aan de overkant van een 20*60 bak, grote paniek en in volle rengalop naar het andere paard toe). Alleen is het ook niet een grote held op vreemd terrein..

Dus iemand die me tips kan geven en alsook een goede schop onder mijn kont?

Farjen

Re: Revalidatie bij HKO, paard staat al 2 jaar stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 18:58

Niemand met tips?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:03

Hoe gaat het als je naast je paard loopt naar een andere plaats om te rijden?
Is het een mogelijkheid om thuis recht te richten onder begeleiding van een goede instructeur die hier ervaring mee heeft?

Heb je een andere DA dit wel eens voorgelegd en advies gevraagd? Iemand die volledig onafhankelijk is van jou eigen DA en de kliniek?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:08

Ik zou de eerste 10 dagen alleen maar zoveel mogelijk rechtuit stappen, dat is het minst belastend.
Verder is het denk ik zaak om je dierenarts nogmaals te bellen een een volledig revalidatieplan met hem af te spreken. Vraag bijvoorbeeld of de VA onder licht werk stukjes draven verstaat, en zo ja hoe je dat dan het beste kunt opbouwen. Denk verder wel dat het heel belangrijk is dat je als je mag draven alleen maar lange zijdes draaft. Als de wendingen in je bak krap zijn die niet meepakken in draf. Is een andere stal met wel een goede bak misschien nog een optie?

Succes!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 10:55

Rechtrichten is natuurlijk iets wat in elke training voorkomt, maar ik kan niet meteen tijdens het revalidatieproces een lesgever laten langskomen toch? Zolang ik niet op het normale "niveau" zal zitten, komt er geen lesgever, en ik ben dan (denk ik) toch al bijna een 2 maanden verder.
Lesgevers vonden het vroeger al niet de moeite om langs te komen toen hij wel rad liep maar wel headshakete, dan kreeg ik na 5-10 min toch te horen: "stop maar, dit heeft geen zin".

De dierenarts zei dat, wanneer de behandeling goed zou aanslaan, ik weer kon rijden zoals vroeger. Dat er nog veel paarden in de topsport lopen met hoefkatrol, zelfs met slechtere rontgenfoto's.
Op de bokt wiki vond ik nog een stukje over training, misschien is dat wel toepasbaar:
http://www.bokt.nl/wiki/Hoefkatrolontsteking

Een andere stal is echt geen optie :)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:22

Dan zou ik toch echt een andere instructeur zoeken. Ik heb nog geen niveau en heb toch les genomen in het rechtrichten. Mijn instructrice maakt een combinatie van een aantal stijlen waaronder het rechtrichten. Hierdoor heb ik nu van mijn tuigpaard (7jr niets anders gedaan dan voor de koets lopen) een redelijk rijpaard kunnen maken die nu kan buigen en na kan geven en zelfs kleine stukjes los kan laten.

Op deze site kun je veel informatie vinden over het rechtrichten en of er een instructeur bij jou in de buurt zit die de tijd en energie er wel in wil steken http://www.paardenbegrijpen.nl/
Sorry als het boos over komt, maar ik vind het verschrikkelijk als mensen opgeven omdat ze niet de energie erin willen stoppen die nodig is om het voor elkaar te krijgen.

Ik hoop dat je iemand kan vinden die je er bij wil helpen, want je paard verdient het om weer lekker te kunnen genieten van het werk!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:33

Tuurlijk kan je tijdens het revalidatieproces instructie langs laten komen, juist dan om zo direct een goede start te maken.
Op paardenrecht.org vind je wel een lijst met instructeurs, misschien zit er 1 bij je in de buurt?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 19:22

brighteyes85, zoals je kan lezen vonden instructeurs het toen niet de moeite om les te geven omdat het paard hevig hoofdschudde.
Hij heeft langere tijd zo onder het zadel gelopen:
http://s74.photobucket.com/albums/i260/ ... G20013.mp4
En dan mocht je blij zijn dat je nog iets had wat je een stuur en een rem kon noemen, dus het ging niet over dat ik er geen energie in wou steken :? Het shaken is niet meer zo hevig na al die jaren, maar het blijft moeilijk om een instructrice te laten langskomen als die 50 km moet afleggen en dat je dan een paard hebt met een slechte dag..

Ondertussen heb ik wel andere instructrices (ik heb nog een paar paarden die ik bijrijd) en die hechten ook belang aan het rechtrichten, dus bij hen ik wel terecht hiermee.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:10

Ik had het ook niet over jou, maar over de instructeur die na 5-10 minuten zegt hou maar op want het wordt niks. Daar kan ik me aan de beslissing van de instructeur ergeren.
Mijn instructrice helpt me ook als me paard haar dag niet heeft.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:21

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:40

Je verhaal kwam mij overigens bekend voor, heb het even opgezocht: http://www.atletischerijkunst.nl/pagina283.html
Is onze instructise, heeft een opleiding gevolgd bij AdB.

Als je paard haar dag niet heeft is dat opzich juist fijn, dan sta je er namelijk niet alleen voor maar heb je instructie die je kan helpen. Je doet dan gewoon een stapje terug dan waar je gebleven was.