andalusier om de haverklap kreupel??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LuckyGurll

andalusier om de haverklap kreupel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 19:07

hey ik train nu zelf drie paarden en 1 daarvan een Andalusiër hengst Fiëro.

Maar als ik gisteren Fiëro heb gereden is hij vandaag weer kreupel.
nou ja kreupel kreupel, vind hem dan gewoon ongelofelijk stijf.
We dachten eerst aan maandag ziekte maar wat kan het volgens jullie nog meer zijn.
Intensief trainen is er op dit moment niet bij.
Wij willen wel en Fiëro ook dat weet ik zeker.
Maar als ik nu een kwartiertje met hem bezig ga lijkt het de volgende dag echt te veel.
Ik weet niet of het van toepassing kan zijn maar hij is ongelofelijk druk in zijn box.
Wandelt van links naar rechts en van rechts naar links.
Hij kan gewoon niet rustig staan tot dat het op stal rustig is en de deur dicht is.

Nou iemand een idee?

hoor het graag.

LuckyGurll

Re: andalusier om de haverklap kreupel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 10:13

nobody??

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:28

Ik denk dat je je topic beter op Medisch kunt plaatsen.

Sowieso is dit te weinig info om je te kunnen helpen! Vertel nog wat meer over zijn huisvesting, voeding en de trainingen?

LuckyGurll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 10:48

hij krijgt vier kilo krachtvoer op het moment.
van de stalhouder.

we trainen hem nu om de dag.
en elke dag er tussen is hij stijf.

hij staat op een noodstal maar wel een grote ik denk (weet ik dus niet zeker) 4 bij 5 ofzo.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:50

Eerst maar eens minimaal 3kg brokken minder geven en dan verder bekijken. :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:53

Ideeën zat....Peesblessure, hoefkatrol, bevangen van het vele voer, gewrichtsproblemen, artrose, rugpijn...Kan allemaal. En er zijn ongetwijfeld nog veel meer mogelijkheden...Als je het echt wilt weten zal je hoe dan ook een kreupelheidsonderzoek gevolgd door scans of foto's moeten laten doen.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:54

Inderdaad minder, veeel minder voeren, ik krijg het idee dat je hem spierbevangen aan het voeren bent. Even een bloedje laten trekken :).
Laatst bijgewerkt door Amaranth7 op 25-09-12 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

LuckyGurll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 10:54

ja dat hebben wij ook gezegt maar hij wil ze zoveel geven..
maar toen hij minder kreeg had hij dit ook.
Al geef je hem alleen kuil of hooi dan nog kampt ie met het zelfde probleem

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:55

Jemig, veel minder brok voeren inderdaad, en meer ruwvoer aanbieden. Dat is niet alleen beter voor zijn darmen, maar houdt hem ook bezig, en zal hij minder lopen in zijn stal. Staat hij alleen of heeft hij wel buurmannen? Dat kan ook een reden van onrust zijn als hij alleen staat.

LuckyGurll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 10:55

nou ja in elk geval bedankt voor de tips..

zal kijken of er een dierenarts bij komt.;)

LuckyGurll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 10:56

hij heeft buurvrouwen;) en wat ik net al zei is dat ook al krijgt hij minder en het blijft het zelfde..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:57

LuckyGurll schreef:
nou ja in elk geval bedankt voor de tips..

zal kijken of er een dierenarts bij komt.;)

Vaak is het dit soort vage dingen handiger om naar een kliniek toe te gaan. De meeste dierenartsen kunnen bij je thuis niet scannen en geen foto's maken en als niet heel erg duidelijk is wat er aan de hand is, is dat wel nodig. Anders betaal je eerst voor het bezoek en onderzoek en kan je daarna alsnog ergens anders heen, waar je weer het bezoek en het onderzoek en de bijkomende onderzoeken moet betalen. Meteen naar de DA toe gaan is uiteindelijk vaak goedkoper en nuttiger.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:58

Is het een dekkende hengst? Of heeft ie nog nooit gesprongen? In het eerste geval kunnen de merries ook voor onrust zorgen. Lang leve de hormonen...

LuckyGurll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 11:43

dat doen e merries ook wel een beetje maar bijv laatst zou ik m uit zijn box halen en toen was hij gewoon al doorweekt van zijn gedrag.

hij dekt niet..
denk ook nooit gedaan

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:46

Komt hij buiten in een wei of paddock? Als hij buiten een kwartier rijden enkel op stal staat, kan hij daar best stijf van worden, en dan in combinatie met die kg's krachtvoer...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:49

Minder voer en hem geisoleerd van de merries zetten. De hele dag met zijn neus bovenop de merries en gierend van de hormonen.... arm dier.

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:02

Ja als je het echt zeker wil weten zou ik naar de kliniek gaan, daar kunnen ze verder onderzoeken.

Mijn eigen merrie (PRE) had ook vage kreupelheids klachten ze wou heel graag werken maar als we dan om de dag een kwartier gestapt hadden dan was ze daarna kreupel gaf je haar rust dan was het weer over dit is een aantal keer zo gegaan toen naar de kliniek geweest en bleek dat ze voor speciaal beslag nodig had omdat er een botje in haar pees drukte ze bleek ook volle knieen achter te hebben dit omdat ze anders ging lopen omdat voor zeer deed. toen dus aangepast beslag en 4 maanden rust nu mogen we het rustig weer opbouwen maar lijtk het heel goed te gaan.

LuckyGurll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 12:03

hij is overdag buiten hij staat alleen savonds en snachts op stal..
hij kan niet bij de merries..
die staan verder op..

en dan zeggen arm dier zonder dat je weet of het waar is of niet vind ik dan weer een beetje......

LuckyGurll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 12:05

sonrisa schreef:
Ja als je het echt zeker wil weten zou ik naar de kliniek gaan, daar kunnen ze verder onderzoeken.

Mijn eigen merrie (PRE) had ook vage kreupelheids klachten ze wou heel graag werken maar als we dan om de dag een kwartier gestapt hadden dan was ze daarna kreupel gaf je haar rust dan was het weer over dit is een aantal keer zo gegaan toen naar de kliniek geweest en bleek dat ze voor speciaal beslag nodig had omdat er een botje in haar pees drukte ze bleek ook volle knieen achter te hebben dit omdat ze anders ging lopen omdat voor zeer deed. toen dus aangepast beslag en 4 maanden rust nu mogen we het rustig weer opbouwen maar lijtk het heel goed te gaan.

dit lijkt wel veel op mijn verhaal.
denk ook dat ik daar op dit moment meer uithaal dan dit topic..
Dat ie teveel krijgt is namelijk wel duidelijk maar wat het nog meer kan zijn blijft beetje achterwege..

laat het jullie horen.

bedankt voor jullie hulp

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:08

nog even vergeten te vertellen net maar mijn merrie was ook erg onrustig op stal die 4 maanden rust waar ik het over had was met een maatje op het land 24/7 nu is ze weer binnen en is ze vele malen rustiger iedereen zegt het ook ik denk zelf dat ze onrustig was door de pijn maar zeker weet ik dit natuurlijk niet maar viel wel op dat ze na het beslag en de rust heel veel rustig is geworden.

Hoop dat je snel weet wat het paardje mankeert altijd vervelend als je niet weet wat ze hebben.

LuckyGurll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 12:30

paarden kunnen niet praten he..
anders was het gauw duidelijk..
Ja ga er zo heen zal eens overleggen met de man des stallen.

komt wel goed..
(VOEL HET)

bedankt voor jullie tips,, ik weet genoeg!!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:59

LuckyGurll schreef:
denk ook dat ik daar op dit moment meer uithaal dan dit topic..
Dat ie teveel krijgt is namelijk wel duidelijk maar wat het nog meer kan zijn blijft beetje achterwege..

laat het jullie horen.

bedankt voor jullie hulp

Zie:
_Esther_87_ schreef:
Ideeën zat....Peesblessure, hoefkatrol, bevangen van het vele voer, gewrichtsproblemen, artrose, rugpijn...Kan allemaal. En er zijn ongetwijfeld nog veel meer mogelijkheden...Als je het echt wilt weten zal je hoe dan ook een kreupelheidsonderzoek gevolgd door scans of foto's moeten laten doen.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:31

BKR->BEH

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:41

LuckyGurll schreef:
hij is overdag buiten hij staat alleen savonds en snachts op stal..
hij kan niet bij de merries..
die staan verder op..

en dan zeggen arm dier zonder dat je weet of het waar is of niet vind ik dan weer een beetje......

Kan juist ook zijn omdat hij druk is omdat ze verderop staat, dat kan ook frustratie geven. Inderdaad kan iemand niet arm dier zeggen zonder hem te kennen. Mijn hengst staat midden tussen de merries, zowel op stal als in de paddock, daar is hij juist rustig van zijn vrouwen om hem heen is overzicht dus rust.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:44

bovenop het vele krachtvoer (wat al gezegd is); hoe is het gesteld met zijn voeten/voetstand?? Heeft de smid ervaring met dit ras (niet noodzakelijk, wel handig). Maar vooral weet de smid te letten op de schouderstand en heupstand behorend bij je paard ? (wat weer uniform van belang is voor alle rassen).