Loopt het paard niet lekker of stel ik me aan?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

julius_juut

Loopt het paard niet lekker of stel ik me aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 14:45

Hiya mensen,

Ik vind al een tijdje dat een van onze pony's niet helemaal lekker loopt. Negen van de tien keer loopt hij prima, en dan gaat het opeens niet meer mooi.

Ik vind het moeilijk om uit te leggen wat er fout gaat, en op het filmpje is het ook niet bijster goed te zien.

Af en toe zitten er opeens passen tussen waarbij hij de kop niet meer lekker op dezelfde hoogte houdt, maar knikt in het ritme waarin hij draaft.
Het gebeurt niet alle dagen, en lijkt ook niet minder of erger te zijn wanneer hij op zachte of harde ondergrond loopt.
Het lijkt wel alsof het wanneer hij stevig doordraaft weer verdwijnt, maar dat kan ook gewoon zijn omdat hij dan de neiging heeft om de kop zoiezo meer in de lucht te houden, zeker naast de fiets.

Onder het zadel lijkt het niet te gebeuren, in elk geval niet zo duidelijk dat ik het zelf kan zien/voelen.

Anderhalf jaar geleden hebben we een botsing met een vrachtwagen gehad. Hoewel het paard toen niets leek te mankeren is hij wel vol op de linkerbil geraakt door een stapvoets rijdende vrachtwagen.

Hij is eigenlijk altijd enthousiast met rijden, en jaagt ook met groot plezier de andere paarden rennend vliegend en schoppend het weiland door.

http://s58.photobucket.com/albums/g244/ ... I_3283.mp4

Aangezien ik de enige ben die vind dat er wat niet goed is vraag ik eerst hier maar eens of iemand een idee heeft wat er mis is, óf er überhaupt wat mis is, en waar dat vandaan zou kunnen komen.

Oh het spijt me spelleiding, ik zal voortaan beter opletten en nadenken over wat ik doe!

JUUUUUUUBEEEEEEEEEEEEEL!

mistiquem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:49

Hoi,

Ik vind niet dat je je aanstelt hoor. Ik zie er wel iets aan linksachter. Op de volte r.o. wil ie liever niet heb ik het idee omdat ie bijna weer naar links ging, klopt dat? Het laatste stukje van de film zie je dat ie wat gaat hinkepinken en lijkt het voor ook niet helemaal goed maar dacht te zien dat het een soort pijnscheutje van achter was. Denk dat er dan even iets echt niet lekker zit waardoor je even dat gehinkepink ziet.

Wellicht zou je 'm toch eens na kunnen laten kijken of door een dierenarts en/of osteopaat ofzo. Als die niets vinden of op kunnen lossen zou ik een massage van Happy Athlete aanraden. Die kunnen je paard weer los krijgen in de spieren. Een fysio of osteopaat is toch anders daarin. Eigenlijk zou ik je die massage sowieso willen aanraden want de spieren hebben echt wel een goeie opdonder gekregen door die aanrijding. Het lijf kan zoiets vaak gewoon niet zelf oplossen. Heb zelf positieve ervaringen met de combi osteopaat en massage.

Succes in ieder geval. (ik heb ook 2 tot 3 jaar gezegd dat mijn paard niet goed was en iedereen verklaarde mijn voor gek maar bleek toch ook zo te zijn dus volg vooral je eigen gevoel zou ik zeggen.)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:53

Ik zie vooral een paard wat totaal niet voorwaarts is op dit filmpje.. Hierdoor kunnen ze ontzettend onregelmatig lopen leert mijn ervaring.
Ik zie wel dat hij rechtsom meer moeite heeft dan linksom.
Misschien kan je hem eens op het harde longeren, en dan echt in een cirkel, en het filmpje ook hier plaatsen.

Twee zielen - Éen gedachte. Klik! *-:)
© Mijn hobby zit tussen mijn benen!

Feeling down? Saddle up! Two legs move our body, four legs move our soul
"Before you ask "What type of person could work at a slaughterhouse?", ask yourself what type of person keeps them employed."

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:18

Ik verbaas mij vooral over wat ik hóór: voor wie ben je je paardje daar aan het longeren? Klinkt een beetje alsof er langs de kant een peut staat die 'm wil zien lopen?

Overigens zie ik ook duidelijk verschil tussen linksom en rechtsom maar ik zou geen idee hebben hoe dat komt.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

Marietje1990

Re: Loopt het paard niet lekker of stel ik me aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:24

Je stelt je niet aan.
Het paard loopt duidelijk niet goed. Daarnaast vind ik hem ook erg vet.
Mocht het kreupelheid zijn, dan zal zijn lichaam sneller herstellen als hij wat minder zwaar is.
Zelf ben ik bang voor hoefbevangenheid.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:22

Loopt niet helemaal lekker, maar ik zou het paard eerst wat laten afvallen, want ik vindt hem erg rond en dat kan ook mede oorzaak zijn. Vindt het niet heel dramatisch en weet ook niet waar het vandaan komt maar je zou altijd even kunnen laten nakijken. Mijn paard heeft ook weleens zoiets gehad, er zat iets niet goed maar kon er ook m'n vinger niet opleggen en je zag het af en toe. Toen de osteo is geweest en zei dat ze op verschillende plaatsen vast zat aan de linkerkant wat waarschijnlijk de oorzaak was is een ongelukje van 1,5 jaar eerder. Omdat ze dingen gaan compenseren gaan ze steeds vaster zitten en dan ga je het pas merken zei hij toen. Maar ik zou eerst wat kilo's af laten vallen en dan verder kijken of het blijft. Kan best zijn dat het gewoon in de weg zit.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:30

Niet voorwaarts, en loopt niet door zijn lijf, maar dat kan met het niet willen doorlopen te maken hebben. Achterste stuk van de voltes is ongelijk terrein, dus als daar een raar pasje tussen zit zegt dat niks. Verder ga ik met de rest mee : eerst afvallen, kan best zijn dat die buik hem geen ruimte geeft om achterbenen onder te zetten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 12:48

Koper schreef:
Ik verbaas mij vooral over wat ik hóór: voor wie ben je je paardje daar aan het longeren? Klinkt een beetje alsof er langs de kant een peut staat die 'm wil zien lopen?

Overigens zie ik ook duidelijk verschil tussen linksom en rechtsom maar ik zou geen idee hebben hoe dat komt.

Ghehe, ik ben het niet die hem rond stuurt. ;) Mijn vaders' vriendin zou even filmen voor me maar die kreeg steeds kleine stukjes paard op de film, dus nu ik maar even filmen en zij het paard laten lopen.

Het spekkige is het resultaat van een baas die de laatste drie week geen energie had voor werken, dat is jammer genoeg niet de oorzaak, tot nu toe was hij mooi in model.

Ik zal dan toch de veearts maar langs laten komen en eens gaan google-en op osteopaten e.d.

Dank voor de antwoorden, als ik iemand kan ritselen om weer even te filmen zal ik even een filmpje posten van een stukje longeren aan een touw op het harde, zien of het daar duidelijker te zien is.

Oh het spijt me spelleiding, ik zal voortaan beter opletten en nadenken over wat ik doe!

JUUUUUUUBEEEEEEEEEEEEEL!

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:50

Ik zou zeggen luister naar je gevoel want je hebt hartstikke gelijk, alleen kan ik even niet de vinger op leggen waar hij nu kreupel is, voor of achter.
dan zou je hem nog ietsie meer voorwaarts moeten laten lopen.
ik zou zeggen bel ff een dierenarts maar wees er op voorbereid dat hij voeten moet gaan uit verdoven om te kijken waar het zit.
Vooral omdat het niet altijd doet.
Sterkte want heb wel het gevoel dat je dat nodig gaat krijgen :(:)

Geniet groots van de kleine dingen

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 07:37

lijkt er op dat ze haar LA been niet goed onder de massa krijgt. Het eerste wat een DA of osteo je gaat vertellen is dat dit paard echt te dik is en dat dit gewicht een herstel en revalidatie in de weg zit. eerst afvallen en dan kan er gekeken worden naar een behandelplan.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 09:35

Afvallen is ook lastig. Eten krijgt meneer echt minimaal, en werken met een paard dat aangeeft pijn te hebben gaat ook tegen je gevoel in. Maar even zien hoe we dat aan gaan pakken.

JUUUUUUUBEEEEEEEEEEEEEL!

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:24

Dat hij te dik is staat buiten kijf ;) maar dat mag nog geen kreupelheden opleveren.
Je kan heel hard met hem aan het werk gaan om hem af te laten vallen, maar dan ga je naar de DA en dan krijg je te horen dat hij bijv artrose heeft, en dan?
Dan heb je spijt als haren op je hoofd dat je zo nodig eerst hem moest laten afvallen.
Het is maar een tip en doe er mee wat je wilt :+

Geniet groots van de kleine dingen

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 14:45

tellom schreef:
Dat hij te dik is staat buiten kijf ;) maar dat mag nog geen kreupelheden opleveren.
Je kan heel hard met hem aan het werk gaan om hem af te laten vallen, maar dan ga je naar de DA en dan krijg je te horen dat hij bijv artrose heeft, en dan?
Dan heb je spijt als haren op je hoofd dat je zo nodig eerst hem moest laten afvallen.
Het is maar een tip en doe er mee wat je wilt :+

Dat is inderdaad ook een beetje mijn dilemma. Vandaag even een stukje met hem gefietst, maar daar gaf hij wel duidelijk bij aan dat draven hem zeer deed, hard aan het werk gaan we dus maar niet doen.

JUUUUUUUBEEEEEEEEEEEEEL!

USKYLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:14

Wat krijgt je Fjord te eten? Ik heb intussen veel ervaring met dit soort paarden, en het is erg lastig om ze niet te dik te laten worden. Hoefbevangenheid zou ook een mogelijkheid kunnen zijn.

Leven als god in Frankrijk?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 15:28

Hij stond in een erg kort weiland. Nu heb ik de paarden in een iets langer stuk staan, omdat ik al lezend er achter kwam dat juist dat korte gras er rijk aan suikers is wat natuurlijk averechts werkt.

Voor hoefbevangenheid lijkt het me vreemd dat het al sinds vorige herfst af en toe even problemen geeft en het nu pas erger word. Toen dacht ik dat hij gewoon te enthousiast aan het ruzieen was en af en toe een rake klap kreeg van de anderen.

JUUUUUUUBEEEEEEEEEEEEEL!

USKYLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:42

Hij kan dus onbeperkt grazen? De hele dag? Waarschijnlijk is dat te veel voor h'm. Ik weet niet wat je mogelijkheden zijn, maar misschien is het een idee om een paddock paradise van je weiland te maken. (even googlen). Je kunt er zo voor zorgen dat ie meer moet bewegen en gemakkelijker de graastijd beperken eventueel.

USKYLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:49

Ik heb het filmpje nog eens bekeken. Het is erg lastig om een gegrond oordeel te geven. De fjord is inderdaad niet erg voorwaarts, maar ook niet erg duidelijk kreupel.
Hoe is de manenkam, soepel of stijf? En rond de staartaanzet?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 19:13

Het grazen is meestal niet onbeperkt te noemen, de bek gaat de hele tijd heen en weer maar veel gaat er niet in, daarvoor is het gras gewoon te kort. Manenkam/staart houd ik wel in de gaten, zijn nog mooi soepel. Hij liep vandaag niet goed, morgenochtend de dierenarts bellen wanneer we langs kunnen komen.

JUUUUUUUBEEEEEEEEEEEEEL!

mistiquem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:33

Heb je filmpje ook nog eens bekeken en blijf toch bij mijn eerste oordeel:spierenkwestie. Osteopaat zal denk ik ook wel kunnen helpen naast de massage.
Het paard kan als het last heeft van de spieren (te kort zijn) niet goed voorwaarts! Dik zijn veroorzaakt niet zo snel kreupelheid, alleen buigen kan wat moeilijker worden en de conditie minder.

Ook zie ik voor toch wat nu ik nog eens gekeken heb. Het zou makkelijker te zien zijn in stap op het harde, rechtuit en volte.
Dat ie rechtsom minder loopt is logisch als de spieren aan de linkerkant langer moeten worden maar dit niet kan omdat ze te kort zijn, vast zitten.

Klinkt ook logisch als je zegt dat het erger wordt sinds november. Ze gaan compenseren,dus in het begin merk je nog niets, dan iets maar je denkt dat ie je in de maling neemt o.i.d. Ook als ze wat meer rust krijgen zal het lijken of het meevalt maar in feite is er niets opgelost. Totdat ze het niet meer kunnen compenseren en ze dan echt niet meer willen (lees niet meer kunnen) lopen en het tenslotte laten zien doordat ze niet goed meer lopen en zelfs dat zien niet alle mensen. Jij gelukkig wel!

Mensen willen er niet zo snel aan want een massage klinkt als luxe maar het kan ook zeker noodzaak zijn en kan heel eenvoudig een oplossing zijn. Het scheelt alleen wel wie het doet en hoe. Daar zit echt nog veel verschil in.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 19:55

Van rust lijkt het juist erger te zijn geworden, toen hij nog dagelijks werkte was er over het algemeen niets te zien. De dierenarts mag eerst even kijken, daarna de rest van de rattaplan.
Met rijden was hij juist aardig mooi rechtgetraind, heel scheef is hij niet meer, kan me niet voorstellen dat hij erg stijf is en de problemen daar uit komen/door verergerd worden.

In stap loopt hij zowel op harde als zachte ondergrond netjes.

JUUUUUUUBEEEEEEEEEEEEEL!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:00

ik denk zelf dat veel de oorzaak zal zijn van het dikzijn.
hoe staat hij stilstaand. bepaalde stand net als bij hoefbevangen. mischien een beginnend.

is een graaskorf niks voor dit paard.veelste vet. en door laten lopen want dat kan ook vertekenen

Mama van Dani 01-10-2011 en Fedde 15-03-2015
24-05-2013 getrouwd met Michael

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 20:19

Heb je de rest van het topic gelezen?
Tot drie week geleden was hij mooi op gewicht, met al de beginselen van deze problemen. Voedselinname nog meer beperken ga ik niet doen, een paard waarvan de ingewanden constant leeg zijn is ook verre van gezond.

Hoefbevangenheid is wel zo herkenbaar dat ik er vrij zeker van ben dat dat het probleem niet is, ook past dat niet echt bij klachten die langere tijd af en toe zichtbaar zijn, dan zou ik eerder kort na het verhuizen van paddock naar wei problemen hebben verwacht.

JUUUUUUUBEEEEEEEEEEEEEL!

mistiquem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:59

julius_juut schreef:
Van rust lijkt het juist erger te zijn geworden, toen hij nog dagelijks werkte was er over het algemeen niets te zien. De dierenarts mag eerst even kijken, daarna de rest van de rattaplan.
Met rijden was hij juist aardig mooi rechtgetraind, heel scheef is hij niet meer, kan me niet voorstellen dat hij erg stijf is en de problemen daar uit komen/door verergerd worden.

In stap loopt hij zowel op harde als zachte ondergrond netjes.

Ok, snap dat je eerst de dierenarts wilt laten kijken.
Als ze last hebben van de spieren zijn er een aantal dingen waar je dat ook uit kan afleiden: borstelen kan al zeer doen (op de zere plekken of soms zelfs het hele lijf), aansingelen, nageven, ze ontwijken het gebruik van die zere spieren waardoor ze anders gaan lopen of je moeite hebt om bepaalde dingen voor elkaar te krijgen met rijden.
Probeer eens spieren echt aan te raken, op te rekken. Kijk hoe je paard reageert, dan weet je ook al iets. Dan denk ik vooral aan linksvoor en linksachter. Linksvoor vooral borst/been, misschien ook boven de achterkant van het voorbeen. Achter zou ik kijken naar het gebied rondom de knie als ook de bil en achterhand. Als ze hier veel last van hebben kunnen ze ineens gemeen uithalen (bijten, trappen) dus kijk uit. Beetje lastig uit te leggen :(
En als er meer aan de hand is, dan is de vraag krijg je dit (snel) duidelijk zichtbaar? Misschien dat na die massage het echte probleem zich duidelijker toont als ie geen last meer heeft van de spieren. Aangezien je paard er al een tijd mee loopt kan het niet anders als dat ie last heeft van de spieren door het compenseren.

Maar snap ook dat je eerst een dierenarts er naar wilt laten kijken. Door eigen ervaring weet ik inmiddels dat dat echt niet altijd de oplossing is en spieren vaker een probleem zijn dan wordt aangenomen. Hoe vaak hebben mensen geen last? En dan zouden paarden dat niet hebben? Geven we ze op tijd rust, overbelasten we ze niet, bouwen we de training goed op en af? En als we dat allemaal goed zouden doen, dan nog kan er iets gebeuren waardoor je paard het zelf of met behulp van jou het niet meer op kan lossen.

Succes in ieder geval, ben benieuwd wat de dierenarts er van vind.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 11:43

Bedankt voor de lange duidelijke post! Prikken, duwen, borstelen, wrijven mag over zijn hele lijf zonder dat hij (negatieve) reactie geeft.

JUUUUUUUBEEEEEEEEEEEEEL!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:56

Dit filmpje is niet te beoordelen, pony loopt niet in een tempo, en op een ongelijke bodem.
Rechtsom lijkt ie idd met lv te kreupelen,maar nogmaals. dit is geen goede manier om het te bekijken.
Wellicht als je zin hebt, een keer aan de longe, met een goede longeerzweep, op een vlakke bodem, en dan nog eens filmen.