Galopsprong in draf

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Anoniem

Galopsprong in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:51

Ik rijd nu ongeveer een jaar op een 5 jarig paard.
Vanaf 3 en half onder het zadel, eerste halfjaar door iemand anders dus en daarna mocht ik haar doorrijden.
Na heel veel gedoe (het was een super pittige merrie (merrie van Cavalier, voor de kenners ;) ), een stop kende ze niet en bleef maar doorracen, liep door je benen heen etc.) hebben we het sinds een paar weken onder de knie dankzij een ander bit op verzoek van de eigenaar.
Alles gaat nu super en ze loopt zeer fijn.
Het enige wat ze blijft doen en ik krijg het er maar niet uit, is in draf een soort hupsje, een soort galopsprong maken.

Ze doet dit vooral op rechte lijnen. Als ze heerlijk ontspannen loopt gooit ze opeens haar hoofd in de lucht en maakt een sprong naar voren. Dan draaft ze gewoon verder, maar ik rijd dan op het verkeerde been. Ik ga weer op het goede been en op een recht stuk doet ze het dan weer. Ze wil me dus eigenlijk op het verkeerde been laten lichtrijden.
Vooral op de linkerhand doet ze het. Rechts ook wel maar toch een stuk minder.
Als ik lekker met haar in het bos draaf doet ze dit niet!!
De eigenaar ziet het niet, maar ik voel het wel onder het zadel.
Heb er helaas (nog) geen filmpje van.

Maartje_M

Re: Galopsprong in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:07

Ik heb op dit moment hetzelfde probleem, alleen de mijne doet het met het aandraven (hoofd omhoog en eerst een paar halve galopsprongen) en als ik hem op de volte wil zetten. Ook op 1 ahnd mer dan de andere. Mijne zit vast in zijn rug en we vermoeden dat het daardoor komt.
Heb je haar rug en zadel al eens laten bekijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:12

Ze heeft net een nieuw zadel, past perfect dus daar kan het niet aan liggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:37

Verder niemand? Ga zo weer op haar rijden :)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:38

Dit is over het algemeen een balans probleem. probeer zoveel mogelijk recht te richten.

♥ Joey ♥ onbekend x onbekend
Mama van Sylvan 11-06-2011 en Aylinn 17-04-2014

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:40

Maar ze is heel recht, ze buigt beide kanten heel soepel en je merkt niet echt dat ze een voorkeur heeft voor 1 kant zeg maar.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:41

Maartje_M schreef:
Ik heb op dit moment hetzelfde probleem, alleen de mijne doet het met het aandraven (hoofd omhoog en eerst een paar halve galopsprongen) en als ik hem op de volte wil zetten. Ook op 1 ahnd mer dan de andere. Mijne zit vast in zijn rug en we vermoeden dat het daardoor komt.
Heb je haar rug en zadel al eens laten bekijken?

Dit duidt vaak dat ze niet vanuit het achterbeen weglopen maar vanuit het voorbeen. Balans en kracht is daarbij ontbrekend.

Rechtrichten helpt. :)

Op zoek naar een leuke, lieve hond? Kijk ook eens bij AnimalinNeed. Tientallen honden hebben nog geen fijn huis! Bij vragen staat mijn PB-box altijd open!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie