Alleen voorhoeven op ijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fredi98

Alleen voorhoeven op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 11:37

Ik wil mijn paard graag op ijzers hebben, omdat ik laatst met een wedstrijd met paard en al door de hindernis ben gegleden.
Maar nu is mijn vraag, kan ik hem ook alleen voorhoeven ijzers doen? want het is namelijk nogal duur ;).
Ik doe voornamelijk dressuur en af en toe spring ik eens een wedstrijdje.
Heeft iemand ervaringen met alleen voor op ijzers? en hoelang kan een paard op ijzers blijven staan tot het aan vervanging toe is? (dat het helemaal versleten is, of dat de hoef te lang word ofzo)

Greetz!

Martine

Re: Alleen voorhoeven op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:43

HAR -> BEH

Ilonka_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:55

Alleen voor ijzers kan, en komt ook zo nu en dan voor. Bij de meeste komt 1x in de 6 weken (ong.) de hoefsmid langs voor nieuwe ijzers/bijvijlen en dat soort dingen!

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:01

Ik vrees dat voorijzers alleen je niet voldoende gaat helpen, zeker met springen niet. Je paard zet, bij zowel springen als dressuur, af met de achterbenen. Dáár heeft hij dus meer grip nodig. Naast ijzers heb je dus ook stollen/kalkoenen, hoe je ze ook noemen wilt, nodig. Alleen achterijzers heb ik nog nooit van gehoord.
Mijn paard stond lang alleen voor op ijzers, tot ik wedstrijden op gras ging rijden, toen moest het echt wel rondom. In de winter weer blootsvoets :)
En idd zal een hoefsmid elke 6 tot 8 weken langs moeten komen, al doen sommige paarden er langer mee. Dat is afhankelijk van de hoeven van je paard en kan alleen de smid inschatten.

Tja, paardrijden zal wel nooit goedkoop worden :n

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:09

Mijn paard staat alleen voor op ijzers, maar ik start geen wedstrijden op gras dus dat gaat prima.
De hoefsmid komt voor mijn paard eens in de 8 weken, soms wat later soms wat eerder.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:36

Ik had mijn paard in de B en begin van de L1 ook alleen voor op ijzers, dat ging prima, maar met springen en als er meer korte wendingen in de proef zitten (deed ik dus vanaf L1/L2) zou ik toch wel vierkant met stiftgaten doen!

Hoelang ze eronder kunnen verschilt erg per paard. Mijne schraapt voor dus die zijn al snel te dun, dus ik zit wel op 5 a 6 weken meestal. Met een beetje geluk red je wellicht de 8, maar zou er niet op rekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:40

Met alleen voor ga je het dan niet redden. De achterhand, daar doet ie het mee dus die moet ook grip hebben.
Een ruin bij ons heeft een tijd lang op ijzers gestaan, bij hem was het na 8 weken bekappen en de oude ijzers er weer onder. Hij kwam dan ook weinig/niet op straat. Deed dus 4 maanden met ijzers.
Het ligt er maar net aan hoeveel de ijzers slijten, als jij er elke dag mee de weg op wil dan zul je ze eerder moeten vervangen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:41

Mijn paarden staan beide enkel op voorijzers en daar staan ze ongeveer 10 weken op, soms nog langer.

SharonBaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:53

mijn paard heeft alleen ijzers voor. als je wilt starten op gras zou ik inderdaad rondom beslaan. elke 8 weken komt de hoefsmid dan moet ze sowieso bekapt daarna gaan de oude ijzers er gewoon weer op totdat ze echt versleten zijn..

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 17:00

Princesj schreef:
Mijn paarden staan beide enkel op voorijzers en daar staan ze ongeveer 10 weken op, soms nog langer.

Dat vind ik wel heel lang, langer dan 10 weken :+

Ik had eerst ook voor ijzers, voor mij was dat €60 :)
Nu staat hij rondom, ik zet hem iedere 8 weken op het bord van de hoefsmid (hier op stal).

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 00:15

Die van mij was ook uitgegleden op het gras toen ik een volte wilde draaien in het weiland. Want die hield toch een keer op. In galop volte indraaien halverwege bam daar lagen we.... Volgend seizoen gaat meneer ook rondom op ijzers. Ik wil het geen tweede keer meemaken dat daarom op de grond belanden terwijl de oplossing zo makkelijk is(wel iets duurder)