Hoefijzers nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fritsie123

Hoefijzers nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 11:27

Heyhey!!

Ik weet niet zeker of deze vraag wel in deze categorie moet en of hierover mss op bokt al veel info staat maar ik vraag het toch maar even ;)

Ik mag nu toch al even 2 paarden verzorgen op eentje hiervan zouden we binnenkort ook graag wat rijden, niks speciaal gewoon wat voor ons plezier. De eigenaren zeiden dat ik het beste een deel van de wei kon afzetten en ze dat stuk kaal laten eten en dan kan ik daar rijden (ook omdat het andere paardje jammer genoeg te oud is om te rijden maar door een stuk af te zetten kunnen ze elkaar toch nog zien als ik zou rijden :) ) Het paard dat ik wil rijden heeft wel geen hoefijzers maar is dit noodzakelijk om te rijden in een wei?

Hoop dat ik het zo een beetje goed heb uitgelegd! Als toch iets niet helemaal duidelijk is dan zeg het maar :)

Alvast heel erg bedankt!
xxx

meikemarieke

Re: Hoefijzers nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:28

Hoefijzers zijn helemaal niet noodzakelijk als je wilt gaan rijden! Je kan prima zonder.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:30

als je in de wei gaat rijden, zou ik ijzers juist afraden. ijzers zijn namelijk gladder dan zijn eigen hoeven. pas op met nat gras, dat is zoieso te glad om op te rijden. verder zou ik eens kijken hoe het paard het doet, veel kunnen ze zelf aanvoelen

Fritsie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 11:31

Maar het is niet zo dat het voor het paard minder fijn is om zonder te rijden he? Oké ik zou heel mss soms eens graag in het bos een ritje maken. is het dan noodzakelijk?

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:41

Als je veel op asfalt rijdt, kan het zijn dat de hoeven eerder slijten.
Ik zou het eerst proberen zonder, waarschijnlijk gaat dat prima.
Mochten de hoeven gaan brokkelen, te kort worden of wat dan ook, kun je altijd nog besluiten er ijzers onder te doen.

Fritsie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 11:47

Oké dan probeer ik eerst dat!!! Ik denk ook niet dat ik echt op asfalt ga rijden dus dan is dat niet echt noodzakelijk begrijp ik zo!! Allemaal heel erg bedankt!!!

xxxx

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:07

Inderdaad zelf even aankijken en goed oppassen voor natte wei :-). Ik rijd wekelijks op harde ondergrond, over stenen, asfalt en door het bos en mijn paardje heeft ook geen ijzers. Wel worden de hoeven door een natuurlijk bekapper goed bijgehouden. Veel plezier!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:17

als dat paard nu goede sterke hoeven heeft en niet gevoelig loopt zie ik niet in waarom je er ijzers laat onder slaan.

hoefijzers zijn bedoeld voor volgende paarden:
1. met weke of traaggroeiende hoeven EN veel slijtage oplopen door het werk op harde/ruwe bodem (beton, asfalt)
2. paarden met dunne zolen en die op harde bodem zelfs in stap onregelmatigheid vertonen
3. paarden die vaak op gras snel/kort moeten kunnen wenden, bv springpaarden in combi met schroeven

Als ik jou was zou ik eerst dat paard oppakken en zien hoe het rijden verloopt. Zolang het paard correct loopt, geen brokkelhoeven krijgt, gevoelig/licht kreupel wordt, kan je ook gewoon een buitenrit proberen. Je zal snel genoeg merken wanneer de hoeven te snel zouden slijten en het paard "op eieren" gaat lopen.

Fritsie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 12:35

Okidokie !!
Eerst waren we ook niet echt van plan om hoefijzers eronder te slaan maar nu dat we wouden rijden wou ik het toch even vragen :D
Aangezien ze geen van de dingen heeft die in het lijstje staan van de redenen voor hoeijzers denk ik niet dat we echt problemen daarmee gaan krijgen :)

Bedankt allemaal!!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:42

IJzers zijn een noodzakelijk kwaad,Petitparis heeft een mooi lijstje gegeven :j

Als jij lekker wat door de weide wilt tuffen en een enkel keertje over de verharde weg moet (stel je mag een keer een buitenritje maken ;) ) dan zijn ijzers niet nodig hoor.
Als het paardje weer een keer bekapt wordt kun je natuurlijk ook nog aan de hoefsmid dingen vragen.

Waar je wel even voor op moet letten met het rijden in een weide is dat het soms wat glad kan zijn als het gras vochtig is.Dus als het mistig is geweest of heeft geregend...kijk dan uit met galop en korte wendingen.

Veel plezier!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:01

In de meeste gevallen zijn hoefijzers inderdaad niet nodig. Op nat gras kan het zijn dat het paard gaat glijden, maar met alleen hoefijzers wordt dat alleen maar erger. Je zou dan al stiften moeten draaien in de ijzers. Dat zijn dan een soort metalen voetbalnoppen aan het ijzer. Voor die keer dat het voorkomt dat het gras echt te nat is om te rijden (in stap en langzame draf kan bijna altijd gereden worden op blote voeten, ook bij nat gras), dan zou ik gewoon een keertje over slaan.

ijzers geven vaak alleen maar een hoop zorgen erbij. Want ijzers kun je verliezen, de hoef kan kapot gaan door het nagelen en het maakt dat ze overal sneller op glijden.

Gewoon lekker met blote voeten proberen. Je zult merken dat er meestal geen reden (die staan hierboven) gaat ontstaan waardoor ijzers wel nodig zijn.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:39

TAO -> BEH

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:59

hoefijzers zijn niet nodig, ook niet bij rijden op asfalt:

www.hoefnatuurlijk.nl

ik rij mijn paarden op asfalt maar nog moet ik bekappen, het is me nog nooit gelukt om ze te kort te rijden...

Fritsie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 13:30

Oké bedankt iedereen en moest het gras echt nat zijn dan denk ik dat ik gewoon een keertje oversla dus dat is ook niet echt een probleem :-) Maar heel erg bedankt iedereen! Het wordt rijden op Blote Voetjes! ;-)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 13:39

Lijkt mij niet nodig hier ;)

Manon999

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:21

Hallo ik heb ook een vraag zijn hoefijzers nodig als je in de wei, in een zandpiste en op asfalt rijdt??

nienke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:11

Heel veel paarden staan zonder ijzers. Ik zou even overleggen met de hoefsmid wat handig is.

boerderij14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:15

ik zeg altijd, als je paard goede hoeven heeft geen ijzers eronder..
een hoef gaat dan zwakker worden, zodra je naar enkele maanden/jaren je paard weer zonder laat lopen krijg je echt afgebrokkelde hoeven er voor trg.
het is hetzelfde dat wij altijd schoenen aan hebben, zouden wij altijd op onze blote voeten lopen zou de ondergrond geen pijn/gevoelig ( hoe je het ook wilt benoemen) zijn. maar als je nu je schoenen laat staan en je loopt op je blote voeten voel je ieder steentje waar je over heen loopt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:15

Rijden in de bak, buiten en over asfalt. Mijn pony's lopen ten alle tijden zonder ijzers en dat gaat prima.