Smid heeft pony voor ijzer met 2 lipjes gegeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Smid heeft pony voor ijzer met 2 lipjes gegeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 22:38

Haai!

gistermorgen is mijn pony vierkant op ijzers gezet, hij stond eerst alleen voor.
de hoefsmid komt altijd vroeg, pony is braaf bij de smid dus ik ga niet naar stal als de smid er is.
Maar nu heeft de smid er ijzers met 2 lipjes onder gezet? weet iemand waarvoor?
Hij stond eerst voor alleen met ijzers, toen had hij wel één lipje.
hij trapt ze er niet af (tikt ze niet aan) en heeft nette hoeven, dus ik zie geen rede om er ijzers met 2 lipjes onder te zetten?

volgende keer toch maar een keer extra naar stal fietsen..

groetjes anne!

Pentax

Re: Smid heeft pony voor ijzer met 2 lipjes gegeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:40

even bellen?

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:41

Antwoord kun je beter aan je smid vragen denk ik.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:46

Ik zou er in ieder geval niet blij mee zijn en meteen smid bellen dat ie direct terug mag komen...

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:47

Mijn paard heeft ook 2 lipjes op de voor ijzers. Dit is bedoeld om een rondere opzet dan standaard op het ijzer te maken.
Bij 1 lip schijnt dat niet te gaan vandaar de 2 lipjes. Maar zo is het mij uitgelegd voor mijn paard. Geen idee of dit voor andere paarden ook zo is.
Dus ik zou smid ff bellen dan weet je het zeker.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:49

Het gebeurt wel vaker. Je smid zal er wel een reden voor gehad hebben. het kan geen kwaad hoor. maar als je wilt weten waarom, zal je toch je hoefsmid moeten bellen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:50

sneppie schreef:
Mijn paard heeft ook 2 lipjes op de voor ijzers. Dit is bedoeld om een rondere opzet dan standaard op het ijzer te maken.
Bij 1 lip schijnt dat niet te gaan vandaar de 2 lipjes. Maar zo is het mij uitgelegd voor mijn paard. Geen idee of dit voor andere paarden ook zo is.
Dus ik zou smid ff bellen dan weet je het zeker.

Dan zonder lipjes.
Twee lippen belemmert het hoefmechanisme, plus is het vele malen makkelijker beslaan dan 1 of geen lippen.
Daarnaast is 2 lipjes op voor ijzers een hype die nutteloos en eerder slecht dan goed is.

Twee lippen is nergens goed voor, tenzij de hoef ver weg gecuretteerd is en als tijdelijk oplossing is om stevigheid te kunnen bieden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:51

Ik zou ook niet blij zijn met 2 lipjes aan de voorkant zonder overleg vooraf en een duidelijk onderbouwde reden (die dus niet bestaat :+ )waarom de smid opeens een ijzer met 2 lippen voor onder slaat. En waarom? Lees dit maar eens: http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... 0trend.htm
Laatst bijgewerkt door Sim op 21-07-12 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Simone1108

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:51

mijn paard staat ook met voor ijzers met twee lipjes, dit om de hoef stabieler te houden. Wel in overleg, dus gewoon even met je smid bellen, dan weet je precies waarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:53

Is het ijzer rond of een beetje peervormig? Normaal hebben alleen achterijzers 2 lippen en die mag nooit zomaar onder een voorvoet geslagen worden. Dit omdat de voorvoeten rond zijn en niet dezelfde vorm hebben als achtervoeten.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:53

Simone1108 schreef:
mijn paard staat ook met voor ijzers met twee lipjes, dit om de hoef stabieler te houden. Wel in overleg, dus gewoon even met je smid bellen, dan weet je precies waarom.

Lees de tekst uit mijn link eens goed door. Dan krab je jezelf wel even achter je oren.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:55

Tjaa, beste antwoord kan je natuurlijk aan je smid vragen..
Wij zijn altijd van mening geweest dat een goede smid geen lipjes nodig heeft, voor en achter niet :)
Succes!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:55

Janedieene schreef:
Tjaa, beste antwoord kan je natuurlijk aan je smid vragen..
Wij zijn altijd van mening geweest dat een goede smid geen lipjes nodig heeft, voor en achter niet :)
Succes!

En dat klopt helemaal!!

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:58

Niks mis met 2 lipjes. Krijg les van een hele goede hoefsmid en die gebruikt ook 2 lipjes als het nodig is. Gewoon even navragen waarom hij het gedaan heeft.
Laatst bijgewerkt door Johnie op 21-07-12 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:58

Die kwaliteit van de smeden holt toch achteruit hè. Ipv standaard ijzers aanpassen naar de voeten passen ze tegenwoordig de voeten naar de standaard ijzers aan.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:59

Johnie schreef:
Niks mis met 2 lipjes. Krijg les van een hele goede hoefsmid en die gebruikt ook 2 lipjes als het nodig is. Gewoon even navragen waarom hij het gedaan heeft.

Sorry hoor, maar weet jij dan wel hoe het hoefmechanisme werkt?

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:02

Anne_GTI, daar ben ik het mee eens, maar niet helemaal.
Wij bestellen de ijzers op maat om ze zelf eronder te slaan, maar dan kan je zelf natuurlijk al optijd beslaan, en houd je de hoeven precies op de juiste manier bij, en je weet precies hoe ze slijten, je kent immers het werk van het paard en zijn gangen, als dit allemaal niet veranderd is t wel mogelijk om met een standaard ijzer te beslaan, maar als hoefsmid zijnde, die overal komt, is dat gewoon niet mogelijk.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:05

Janedieene schreef:
Anne_GTI, daar ben ik het mee eens, maar niet helemaal.
Wij bestellen de ijzers op maat om ze zelf eronder te slaan, maar dan kan je zelf natuurlijk al optijd beslaan, en houd je de hoeven precies op de juiste manier bij, en je weet precies hoe ze slijten, je kent immers het werk van het paard en zijn gangen, als dit allemaal niet veranderd is t wel mogelijk om met een standaard ijzer te beslaan, maar als hoefsmid zijnde, die overal komt, is dat gewoon niet mogelijk.

In feite pas je het ijzer dus ook aan naar de voet, je zorgt dat het ijzer bij de voet past.

Tegenwoordig zie je veel smeden die de hoef naar het ijzer gaan aanpassen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:07

Ik had meteen gebelt, terugkomen en eraf met die lippen. Slecht voor het hoefmechanisme!!
Ben blij dat mijn smid zonder lip beslaat :j

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:09

@quir, Precies ja, natuurlijk is het van te voren wel op gemeten, zou de stand van de hoef toch veranderen, zouden we een andere maat laten nameten en nieuwe bestellen. In feite hoeft de stand van de hoef niet te veranderen zolang je deze maar zorgvuldig bijhoud en geen rare dingen gaat doen tijdens het trainen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:12

Ik heb het eens gezien bij een fries die zijn hoeven erg gescheurd had doordat ie telkens zn voorijzers er af trapte. Die kreeg tijdelijk ijzers met 2 lipjes voor, om die scheuren beetje bij elkaar te houden. Heeft prima geholpen, en is daarna niet meer nodig geweest.

TS; gewoon even de hoefsmid bellen ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 23:15

ik ga vrijdag vragen waarom hij 2 lipjes heeft gedaan, ik heb wel eens gehoord van het hoef meganisme maar wist niet dat het zo schadelijk kon zijn! is het erg voor 2 maanden? dan word hij weer bepapt en krijgt hij nieuwe ijzers (ofjaa, deze worden dan hergebruikt).
Ik ben eigelijk altijd wel tevreden met deze smid.. achter staat hij er ook niet helemaal netjes op, aan de zijkanten kun je nog een stuk ijzer zien...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:19

Steekte het erg uit dan? Bij alle beslagen paarden steekt het ijzer aan de achter-zijkant iets uit. Alleen bij paarden die naar een keuring moeten worden ze er erg strak opgezet. Hoefsmid heeft me eens een keer uitgelegd waarom dat was, maar het is niet blijven hangen

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 23:20

Nee niet echt heel erg, zo'n cm denk ik.
normaal heeft hij maar een lipje, hij staat ook nog maar sinds dit jaar op ijzers en heeft verders in zijn leven nooit op ijzers gestaan, hij heeft erg goede hoeven :j

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:28

Mijn vorige paard is bijna kapot gegaan aan dit soort ijzers.. Bezint eer ge begint!!