Quattro is een 12 jarige ruin die ik ondertussen 1,5 jaar rij. (naja 1,5 jaar mee aan het rommelen ben). Voor die tijd heeft hij nooit veel gedaan, hij komt bij een handelsstal vandaan en verder weet ik niets van zijn geschiedenis.
Toen ik begon met rijden was hij erg dwars,vaak bokken en totaal niet aan de teugel willen lopen. Omdat het bekend was dat er dus al een tijd niet echt sirieus naar gekeken is heb ik een nieuw zadel laten aanmeten. Met een nieuw zadel konden we een nieuwe start maken dachten we! Maar tevergeefs, mr quattro had binnen de kortste keren weer zijn rug vast gezet en bleef rare klachte vertonen. Schudden met de kop, boos worden, bokken als je zonder zadel zit, pijnlijk op de rug, vaak verkeerd aangaloperen, niet vierkant kunnen staan enzz ennzz enzz...
Duss fysio er bij gehaald die had hem los gemaakt en volgens haar kwam hij uit de schoft. 3 a 4 behandelingen en dan moest het beter zijn. Naja wij weer aan de slag dus, lekker rijden en longeren maar nog steeds op geen mogelijke manier naar beneden willen lopen met zijn koppie.. Als je hem met touwtjes/bijzet/passoa of iets longeerd zet hij zich vast en gaat hij hangen.
Dus weer verder gaan kijken.. Gebit laten behandelen, je weet maar nooit? maar ook dit hielp nietsss.. Vitamine e, magnesium ed gevoerd ook zonder resultaat.
Na paar weken weer gerommeld te hebben ben ik verder gaan zoeke naar iemand die naar ze rug wilde kijken. Toen ben ik gekomen op een kraker/osteopaat/homeopathisch vrouwtje waar ik van vrienden fijnen verhalen heb gehoord. De eerst behandeling heeft ze hem op meerdere plekker gekraakt en los gemasseerd. hieruit kwam eigelijk dat hij nog steeds op zijn lendenen niet los wil laten. duss behandeling herhaald, tijdje gelongeerd en toen met los van de osteopaat er op!
Tja en wat ik daar van moet vinden weet ik niet, hij liep een stuk beter in zijn gangen, niet meer zo kort. Maar als je hem aan de teugel wil gaan rijden en je teugels aan neemt wil hij niet los laten! hij doet ze koppie omhoog en houd hier stug vol.
Naa nog heel veel dingen en manieren geprobeeerd te hebben is er nog steeds niet geweest wat hielp. Dus tijd om maar eens een dierenarts te bezoeken!
26-06-12
Op het moment dat hij naar de dierenarts ging waren net zijn voorijzers er af en liep hij goed kreupel aan de voorkant. maar daar kwamen we niet voor wand dat had hij met zijn ijzers totaal niet! Heel zijn rug op de foto gezet en laten scannen van nek tot de lendenen.
Wat kwam hier uit????
- Iets wat lichte arthrose tussen zijn 5de en 6de werfel
- iets wat onsteking op zijn leneden en dan met namen bij het spinale licgament.
Maar niets schokkend. Ze hebben hem op de lendenen met onstekings remmers ingespoten.
Na 2 weken kon ik er dan weer op en als het niet beter zou zijn moest er shockwafe therapie gedaan worden.
Dus mega groot onderzoek gehad en nu had ik er echt alle goede hoop voor dat we na de 2 weken longeren nu eecht konden gaan rijden.
Ondertussen gekocht:
- glucosamine complex(megaaa duur)
- speciale granen voor basis vitamine
- magnesium poeder
- biotine voor zijn hoefen
- Weer terug op ijzers gezet
- En voor als hij wat extra's nodig heeft bij veel werk een pavo koek voor op het land.
de 2 weken longeren ging redellijk in het begin, de rug was nog wel gevoelig maar dit kon ook komen door het scheren. Naa een week los longeren heb ik er wat touwtjes aan gedaan om toch wat te vragen aan hem aangezien hij anders alleen maar met zijn hoofd omhoog loopt en zijn rug weg drukt. Met als resultaat, rug ging weer meer pijn doen en mega gevoelig. Dus laatste dagen weer los gelongeerd en hem maarzijn gangentje late gaan.
Duss vandaag 11-07-12 ik kon eindelijk weer rijden! Omdat ik het toch even met de veearts nog wilde overleggen heb ik hem gebeld en het longeer verhaal verteld. Volgens hem moet hij er even door heen komen en moest ik met een paar dagen metacam(pijnstillers) maar lekker gaan rijden en dan lang en laag.
Ik had voormezelf voorgenomen om een half uurje te gaan stappen zodat hij weer aan het zadel kon wennen. Toch even een gellpad onder het zadel gedaan omdat dit nu waarschijnlijk weer niet goed licht.
Maaar meneer heeft het bloed onder me nagels vandaag gehaald!!

Na ongeveer 10 minuutjes was hij het schijnbaar zat en ging hij weer lopen klieren. opeens weg rennen, kop de lucht in en hoppa weer helemaal bij af! Niieets mee te behalen, ik kon niet meer doordringen bij hem.. ben flink boos geworden en toen hij weer normaal tempo stapte afgestapt en hem op het land gegooid.
Ik zit er dus op het moment HE-LE-MAAL door heen!
Zoveel al geprobeerd en niets wil helpen.. |?(
Ik weet gewoon echt niet meer wat ik moet?? Ja fysio late komen of weer naar de dierenarts maar heb er ondertussen een nogal hard hoofd ingekregen en wil nou wel eens resultaat zien!
Ben vanmiddag nog even gaan kijken bij hem en hij stond weer lekker te grazen op het land. Ze rug is weer mega gevoelig, met een borstel over zijn rug vind hij al niets. Duikt helemaal in elkaar als je druk geeft op zijn rug... kortom hij heeft een paar hele harde spieren en zodra je er aan komt doet het pijn.
Wie heeft een idee? wie kan ons helpen? wat kan ik hem geven?
of beter nog wat zouden jullie doen?
Alvast bedankt, ik ben niet de beste schrijver en heb ook dyslexie dus sorry daar voor..
Gr. Roos