Paard staat al haar hele leven 24/7 buiten, winter en zomer en werd van haar 10e tot 14e ongeveer licht gereden. Vnl wat gesprongen (max 1m) en voor de rest wat wandelingen ... Is dus nooit zwaar belast ...
Bij de boer was niet echt een mogelijkheid om haar gangwerk te checken, dus ik heb de merrie opgeladen en ben naar mijn stal gereden.
Daar aangekomen hebben we haar op stal gezet om te wennen.
De volgende dag eens in de piste gezet en jammer helaas ... Ze kreupelt, maar doordat ze al twee jaar niet bij de smid geweest is dacht ik dat het daaraan wel zou liggen. Hierop heb ik de smid gebeld en is hij haar komen "fixen". Hij had de kreupelheid ook gemerkt, maar was er zeker van dat deze niet uit haar hoeven kwam. Hij situeerde deze vooral ter hoogte van de achterrug.
Maar goed, enkele dagen later heb ik de merrie opnieuw aan de longe genomen en warempel: zuiver! Ik helemaal blij, want het leek toch goed te zijn!
Alleen jammer genoeg vandaag .... Opnieuw een kreupel paard. De eerste rondjes gaan goed, maar na een minuut of 10 wordt ze onregelmatig. Heb ze daarna gewoon los in de paddock gezet en dan zag je zelfs in stap dat het gewoon niet goed zat...
Wat kan ik nu het beste doen?
Heeft het zin te gaan dokteren met dat paard, ze is niet van mij en de boer wil geen kosten doen. Ik wil wel kosten doen, maar alleen als ik er een rijpaard aan heb, ik heb er nl. al eentje op pensioen.
De smid is overtuigd dat het een chronisch en niet op te lossen probleem zou zijn en raadde me dan ook aan haar zo snel mogelijk terug te brengen.
Kan dit puur komen door de overgang van weidepaard naar stalpaard, nu komt ze 1 dag op de weide, 1 dag binnen en de nachten natuurlijk ook sowieso binnen. Kan dit dit veroorzaken?
De boer is van mening dat ik zo maar moet gaan rijden, maar dat is geen optie vind ik zelf

Alvast bedankt voor het lezen!