paard kreupel na 2 jaar weidegang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belsje

paard kreupel na 2 jaar weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 20:11

Mijn eigen paard staat wegens een blessure op vervroegd pensioen .. Hierdoor zei een bevriende boer dat ik een van zijn merries wel uit het land mocht plukken om mee te rijden. Keileuk want daar liep wel een leuk dier tussen, 16, 2 jaar niet meer bereden en pas op haar 10e zadelmak gemaakt. Is ook een erg lief en aanhankelijk dier dus ik was wel blij met de "ruil", mijn ruintje staat immers daar gewoon op pensioen

Paard staat al haar hele leven 24/7 buiten, winter en zomer en werd van haar 10e tot 14e ongeveer licht gereden. Vnl wat gesprongen (max 1m) en voor de rest wat wandelingen ... Is dus nooit zwaar belast ...

Bij de boer was niet echt een mogelijkheid om haar gangwerk te checken, dus ik heb de merrie opgeladen en ben naar mijn stal gereden.
Daar aangekomen hebben we haar op stal gezet om te wennen.

De volgende dag eens in de piste gezet en jammer helaas ... Ze kreupelt, maar doordat ze al twee jaar niet bij de smid geweest is dacht ik dat het daaraan wel zou liggen. Hierop heb ik de smid gebeld en is hij haar komen "fixen". Hij had de kreupelheid ook gemerkt, maar was er zeker van dat deze niet uit haar hoeven kwam. Hij situeerde deze vooral ter hoogte van de achterrug.
Maar goed, enkele dagen later heb ik de merrie opnieuw aan de longe genomen en warempel: zuiver! Ik helemaal blij, want het leek toch goed te zijn!

Alleen jammer genoeg vandaag .... Opnieuw een kreupel paard. De eerste rondjes gaan goed, maar na een minuut of 10 wordt ze onregelmatig. Heb ze daarna gewoon los in de paddock gezet en dan zag je zelfs in stap dat het gewoon niet goed zat...

Wat kan ik nu het beste doen?
Heeft het zin te gaan dokteren met dat paard, ze is niet van mij en de boer wil geen kosten doen. Ik wil wel kosten doen, maar alleen als ik er een rijpaard aan heb, ik heb er nl. al eentje op pensioen.
De smid is overtuigd dat het een chronisch en niet op te lossen probleem zou zijn en raadde me dan ook aan haar zo snel mogelijk terug te brengen.

Kan dit puur komen door de overgang van weidepaard naar stalpaard, nu komt ze 1 dag op de weide, 1 dag binnen en de nachten natuurlijk ook sowieso binnen. Kan dit dit veroorzaken?
De boer is van mening dat ik zo maar moet gaan rijden, maar dat is geen optie vind ik zelf ;)

Alvast bedankt voor het lezen!

ShauniBef

Re: paard kreupel na 2 jaar weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:14

Ik denk dat het zeker te maken kan hebben met de overgang van wei naar stal. Paard heeft altijd buiten gelopen, haar hele leven lang. En opeens wordt het binnen gezet..
Ik zou het dier nog even de tijd geven, en anders een kreupelheidonderzoek doen, als daar al slecht nieuws uitkomt, zou ik haar terugbrengen..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:16

Ik zou er een osteopaat bijhalen om haar rug te laten checken en een veearts ter controle. Even afwachten wat die melden. Dan zijn de kosten nog beperkt en heb je een goede blik, voor hetzelfde geld is het iets simpels immers.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:58

Ik verplaats dit topic van MD naar BEH.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:51

al loopt een paard zijn hele leven in de wei, daar moet ie echt niet kreupel van worden....

Wel kan ze natuurlijk op de weide een blessure hebben opgelopen die door de boer verder niet is behandeld. Of wellicht liet ze zich niet goed rijden vanwege een blessure en is dat de reden waarom ze op het land is gezet....

M.i.: niet rijden met dier dat pijn heeft, je kunt idd overwegen osteo of da voor onderzoek, maar ja, dan ben jij dus veel geld kwijt voor het paard van een ander.... maar help je wel het paard....

succes met je keuze!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:56

Je weet zelf wat het beste is. Mijn hoefsmid zei ook dat ik mijn vorige paard maar heel rap terug moest brengen want dit was chronisch en zou nooit meer over gaan.
Ben met het paard toch naar de dierenarts geweest en het bleek een ontsteking te zijn in het voorbeen. Paard is hier voor behandeld en daarna weer zuiver.

Hoefsmeden zijn geen dierenartsen en hebben geen röngten ogen.

Of je er geld in wilt steken is uiteraard aan jou, maar zou niet alleen van de hoefsmid uitgaan.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:57

Ik denk artrose. Mijn oude paard had precies hetzelfde, dan zuiver maar na enkele rondjes weer kreupel. Toen is hij als recreatie paard gebruikt, alleen rechtuit op het zandpad, dan ging wel goed. Als hij rond werd gezet kon hij zo weer kreupel worden. Dus ik denk dat je beter een ander paard kan pakken als je sportief wil gaan rijden.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:58

Mocht je er zelf een uitkiezen of wees de boer deze aan? Anders zou je deze terug kunnen brengen en een andere uitkiezen. Rugproblemen zullen niet zomaar verholpen zijn.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:59

Oh dit ken ik! Sommige paarden hebben een eigen houdinkje, en lopen zo zichzelf vast op de wei. Ik heb er een die na wat vrij altijd rugpijn heeft omdat hij zijn rugspier staat samen te knijpen op de wei (loopt als een lama als hij wat spannends ziet). Hij is helemaal nagekeken en er was niks mis, ja spierpijn. Eerste jaar heeft hij ook wel kreupel gelopen vanuit achter (ook eerste 11 jaar niet hoeven lopen), maar ben nu 2 jaar verder en heb er nooit meer problemen mee. Opvallend is, na dressuurmatig werken zijn de klachten minder of zelfs weg.
Daarbij kan stress een hoop doen met een paard.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 11:01

Voor zover ik weet heeft ze nooit problemen onder het zadel gehad, van haar 10e tot 14e ongeveer is er wat licht mee gewerkt. De rede dat ze op het land beland is, is "een familiekwestie". Ik ken dit paard al van veulen af, dus ben ook vrij zeker dat ze op zich niets "mankeerde" tenzij ze het nooit opgemerkt hebben, want misschien ook kan ...

Rijden is zeker niet de bedoeling op de manier waarop ze nu loopt. Ik denk dat ik haar dit weekend dan ook gewoon terug ga brengen, ik moet nl. wel gewoon een nieuw paard kopen en de kosten die ik zou hebben aan het paard van een ander kan ik dan beter investeren in een paard van mezelf denk ik. Ik heb even rondgehoord en tot gaat toch dan over bedragen +100 euro en die stop ik dan eerlijkgezegd liever in "mijn paard".

We gaan het deze week wel nog aankijken of er enige verandering in zit, ik kan me voorstellen dat de verandering wel iets teweeg brengt. Maar dit ziet er gewoon erg vreemd uit. Mocht er toevallig een DA langskomen, vraag ik wel even of die wil kijken, maar ik ga er geen grote kosten en onderzoeken aan doen.

Ik ga wel probere de boer evt. te overtuigen er een DA bij te halen, zodat ze op de weide tenminste dan pijnvrij kan lopen (al lijkt ze geen pijn te hebben gezien ze gewoon blijft hollen en springen, of zie ik dat verkeerd?).

En het is doodjammer, want het is echt een superleuk dier. Braaf, goed gangwerk (als ze niet mankt zie je haar echt wel goed lopen) en een top karakter. Het is ook de leeftijd die me wat tegenhoudt, ze is immers al 16. Als het nu een jonger paard was zou het "rendement" ook een stuk groter geweest kunnen zijn ...

Artrose was inderdaad waar we aan dachten mocht het geen rugprobleem zijn. Al vraag ik me af hoe een paard dat zo weinig belast is aan artrose gekomen kan zijn ... Maar goed ...

Doordat ik een ander paard ook zo in bruikleen mag nemen (eentje die WEL goed is) is het voor mij natuurlijk ook interessanter om deze terug te brengen en de andere te nemen. Ik vind het erg zonde voor het paard, maar ik wil gewoon rijden met een gezond paard.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:15

Ik zou het ook niet doen Belsje. Want je weet wel waar je met de kosten begint, maar niet waar het eindigt. En éénmaal kosten gedaan, is het altijd moeilijk om halverwege een behandeling af te haken, als deze toch wat duurder uitvalt dan gebudget(t)eerd.
Dan kan je beter nu een ander ruilpaard halen en terwijl rondkijken voor een nieuwe eigen aankoop.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 16:18

Rationeel denk ik ook zo, maar voor het paard vind ik het wel enorme zonde. Ik weet sowieso dat de boer er helemaal geen kosten aan wil doen, nu de mijne er ook staat ga ik wel proberen iets meer de nadruk te leggen op hoeven/tanden/ e.d. ... En dan hoop ik dat hij zijn paarden mee laat doen!
De tandarts en osteo stonden sowieso wel in de planning voor ik echt begon te rijden, maar ik ging er vanuit dat ze wel gewoon "goed" ging zijn toen. Aan een kreupel paard vind ik die investering veel te risico vol.
Helemaal gezien er ook een ander leenpaard beschikbaar is (weet wel nog niet of ik die net zo leuk vind, maar er zullen er zo nog wel zijn ... als je een beetje rondkijkt zijn er genoeg mensen die je uit de nood willen helpen)

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 12:21

Gisteren met de boer erover gehad, omdat ik er toch echt niet op wil rijden in deze toestand zullen we haar zaterdag terug in de kudde gooien. Ik hoop dat dit goed gaat, want mijn paard staat daar nu natuurlijk tussen en voor haar is dat een vreemde.