Slechte hoeven. Wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Slechte hoeven. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 09:36

Hallo Bokkers,
Jullie zullen wel denken weer een topic over slechte hoeven. Ik heb gezocht met de zoekfunctie. Maat niks was zo specifiek als wat ik zocht.

Mijn paard heeft hele slechte hoeven. Ze zijn niet sterk genoeg. Voorheen stond hij op ijzers maar deze trapt hij af of verliest hij regelmatig. Zijn hoef was zo beschadigd dat er geen nieuwe ijzers meer onder konden. (alleen voorijzers heeft hij)

Nu is het dus zo dat hij heel weergevoelig is. Met droog weer worden de hoeven te droog en brokken/scheuren. Bij nat weer zijn de hoeven te nat/zacht en scheuren de hoeven ook heel erg.

Aangezien wij is nederland heel wisselde weer hebben weet ik niet zo goed wat ik er nou aan zou moeten doen. Met nat weer teren of dry feet erop doen en met droog weer hoefvocht?

Wat zijn mijn optie's?

Groetjes

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:42

Ik smeer de hoeven van mijn vz tinker in met laurierzalf, werkt goed.
Verder zou je afhankelijk van het weer de hoeven kunnen verzorgen. Bij heel droog weer de voeten weken in water en dan invetten, bij heel nat weer de hoeven invetten als de hoeven droog zijn (dus voor ze naar buiten gaat)
Ook voeding en beweging zijn belangrijk voor gezonde voeten.

Maar te natte hoeven die scheuren?
Wat zegt je smid?
Ik raad toch de laurierzalf aan. Duurt even eer je resultaat ziet maar is zeker de moeite waard. Goed de kroonrand masseren, dat stimuleerd de doorbloeding.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:48

Je zou inderdaad ook eens naar voeding kunnen kijken. Zelf heb ik jarenlang biotine bijgevoerd zonder resultaat, maar ik heb goede ervaringen met Equilin Basic, na een keer bijvoeren heeft mijn haf nu gezonde voeten :) Hoeven groeien van binnenuit, wat je aan de buitenkant doet zijn vaak lapmiddelen.

Ash_

Re: Slechte hoeven. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 09:49

Hij krijgt een speciaal dieet ivm Insuline resistentie wat hij helaas heeft. Ook is zijn bloed vorige week getest en hij kwam alleen magnesium te kort aan voedingstoffen maar verder niets.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 09:49

eQuilin basic is dat een suplement?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 09:50

Smid vind dat ik het tijd moet geven. Laurier heeft hij ook aangeraden maar na 1 jaar dat gebruiken nog geen resultaat.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:53

Mijn paard heeft momenteel ok problemen met dr hoeven. Mij werd formula 4 feet aangeraden. Speciaal voer voor paarden met HB/IR en hoefproblemen. Misschien is dat iets voor je!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 09:55

Super bedankt voor de tip. Ga het gelijk even opzoeken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:56

Ik heb ook vanalles geprobeerd, biotine, speciaal voer en allerlei andere lap-en smeermiddeltjes...niks hielp -O-

Maar toen heb ik het wondermiddel ontdekt *\o/* Textura hoefcreme van RWL Quality http://www.rwl-quality.nl/
na een paar weken voor een wereld van verschil! Wat een superspul is dat zeg, kost wat maar helpt als een tierelier!
Hoefkwaliteit wordt vele malen beter en de hoeft krijgt vocht binnen en houdt bacteriën buiten, zonder de boel af te sluiten.
Je kunt het bij hen op de site bestellen of online bij Divoza. Voor mij niets anders meer!

Note: vaak zit in slechte hoeven (scheuren) schimmel (aangestaste witte lijn)...dus laat ook een kundige smid er even naar kijken ;)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 10:03

Zijn witte lijn is indd aangetast mede door hoefbevangenheid.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:14

http://www.equilin.nl/nl/producten.html ... egory_id=1 Linkje naar Equilin

Ik voer zo nu en dan ook nog wat zwavel of magnesium bij, te verkrijgen bij de Paardendrogist. Het duurt een jaar voordat je hoeven helemaal vervangen zijn, dus je moet het inderdaad wel wat tijd geven :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:26

Ash_ schreef:
Zijn witte lijn is indd aangetast mede door hoefbevangenheid.

Dan is het zeker super spul, mijn paard had schimmel in zijn voet, maar door de textura is het verdwenen en de hoefkwaliteit is sterk verbeterd :j

De rest zijn volgens mij echt allemaal lapmiddeltjes die niet of nauwelijks werken :o zeker voer ed..

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 10:32

Moet je dat dan blijven voeren of is het een kuur?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:12

listiglistje schreef:
De rest zijn volgens mij echt allemaal lapmiddeltjes die niet of nauwelijks werken :o zeker voer ed..

Ik denk dat je daar pas een mening over kan geven als je het geprobeerd hebt. (ik heb speciaal voer (nog) niet uitgeprobeerd, dus heb er ook geen idee over of het werkt). Wat ik wel weet is dat juist smeersels lapmiddelen zijn, omdat de hoefgroei van binnenuit komt. Dus als je een verbetering kunt laten optreden, zou dat juist met voer moeten zijn.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:20

klinkt alsof je het over mijn mannetje hebt :o
Ook bij droogte scheuren en brokkelen en bij te nat weer idem dito.
Dan worden zijn voetjes te week en lijken uit elkaar te vallen.
Mijn ruin zal op ijzers moeten blijven om de boel zo goed mogelijk te houden
ook wegens extreme gevoeliheid.

Ik heb een jaar kerabol gebruikt.....zou volgens vele bokkers en de fabikant wonderen moeten doen.......maar helaas.
Nu ben ik op aanraden van mijn smid overgestapt op silicahorse.
Kost ongeveer even veel maar volgens de smid moet het dan in no time beter gaan.
verder helpt goed op tijd bekappen en beslaan ook wel wat.

Als eens aan het smeren geweest met azijn en slaolie???

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:30

Jibbel schreef:
listiglistje schreef:

Ik denk dat je daar pas een mening over kan geven als je het geprobeerd hebt. (ik heb speciaal voer (nog) niet uitgeprobeerd, dus heb er ook geen idee over of het werkt). Wat ik wel weet is dat juist smeersels lapmiddelen zijn, omdat de hoefgroei van binnenuit komt. Dus als je een verbetering kunt laten optreden, zou dat juist met voer moeten zijn.

Ik heb echt alles geprobeerd (behalve Silicahorse)...niets hielp :n maar RWL Quality producten wel +:)+

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:35

Ik heb ook een paard gehad met slechte hoeven. Voor haar was het belangrijk op wat voor ondergrond ze stond. Helaas betekende dit voor haar dat ze veel meer op stal moest staan, dan ik zou willen.
Smeersels geloof ik sowieso niet in, want wat al gezegd werd, de hoef groeit van binnenuit. En voedingssupplementen kunnen helpen, maar dan moet je wel net de goede zien te vinden. Uiteraard moet je dit ook wat tijd geven, want na een week zie je nog geen resultaat...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:47

listiglistje schreef:

listiglistje schreef:
Jibbel schreef:

Ik heb echt alles geprobeerd (behalve Silicahorse)...niets hielp :n maar RWL Quality producten wel +:)+

Die heb ik ook via de hoefsmid van de kliniek in Wolvega. Ben nu ook weer begonnen met weken met de resolutio en smeren met die gel/zalf. Ook paard met problemen met schimmel/scheuren/white line disease en hoefbevangenheid/insulineresistentie...
Hoop dat het nu stopt met scheuren anders moet de hoefdmid straks alles uitsnijden en er weer ijzers onder zetten.

udokus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:00

mijn paard heeft jarenlang hele slechte hoeven gehad tot het op een keer zo erg was dat er ook geen ijzers meer onder konden ( zeiden ze ) ben toen naar hoefsmederij van nassau gegaan en tot op de dag van vandaag heeft hij nergens geen last meer van kijk maar eens op de site www.hoofcare.nl was elke maand heel veel geld kwijt aan allerlei smeerseltjes en korreltjes maar geloof er niks van het helpt allemaal niks

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:04

udokus schreef:
mijn paard heeft jarenlang hele slechte hoeven gehad tot het op een keer zo erg was dat er ook geen ijzers meer onder konden ( zeiden ze ) ben toen naar hoefsmederij van nassau gegaan en tot op de dag van vandaag heeft hij nergens geen last meer van kijk maar eens op de site http://www.hoofcare.nl was elke maand heel veel geld kwijt aan allerlei smeerseltjes en korreltjes maar geloof er niks van het helpt allemaal niks

kan je nu weer bij de gewone smid terecht met je paard dan?
Of blijf je bij de broertjes nassau?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:28

Ik ben met dit soort topics altijd zo benieuwd hoe het paard op z'n hoeven staat :) En ik vind het opvallend dat iedereen direct allerlei smeerseltjes aanraadt.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:30

Equilin heb ik 2 maanden gevoerd, je kan het als ondersteuning blijven voeren, maar daar vind ik het erg prijzig voor :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:23

Kinke schreef:
Ik ben met dit soort topics altijd zo benieuwd hoe het paard op z'n hoeven staat :) En ik vind het opvallend dat iedereen direct allerlei smeerseltjes aanraadt.

Ik ook...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:27

hestejente schreef:
Kinke schreef:

Ik ook...

En hoe er gekapt wordt ??
En hoeveel beweging een paard krijgt ??
Wat is de stalbodem ??

Het liefst ook nog een fotootje van de hoeven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:28

Precies Ariebren, en wat voor voer er in gaat...

Wat ik zo lees is dat de hoefwand scheurt. Wanneer het droog is en wanneer het nat is. Maar wanneer is het dan droog in Nederland? Die twee weken dat 't warm is in de zomer? Als dat droog is... hoe moet dat dan met de paarden die in woestijnen en steppes leven, vraag ik me af.
Het is niet droog in Nederland. We hebben een zeeklimaat mensen.