Hoeven heel droog.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkee94

Hoeven heel droog.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 16:17

Mijn fries heeft hele uitgedroogde hoeven en begint dus de brokkelen.
Nu is mijn vraag heb je daarbook iets voor ? want hoef vet lijkt me niet geschikt.

Revanches

Re: Hoeven heel droog.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:23

VSW-->BEH

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:32

of je blijft zo ver mogelijk met hoefvet uit de buurt en probeert de hoeven van je paard meermaals per dag te bevochtigen en/of een modderbadje te voorzien

of je "weekt" de hoeven van je paard gedurende een 10-tal minuten en brengt daarna een dikke laag hoefvet aan om te voorkomen dat het water, dat in de hoeven getrokken is, weer kan verdampen. Hierna vet je minimaal 1x/dag in. De hoef krijgt hierna voeding en hydratatie van binnenuit. Dit doet wonderen bij mijn paard. Van meermaals natspuiten ging de boel allen maar harder scheuren en brokkelen tot de ijzers er gewoon onderuit vielen tijdens het stappen

Bodymelk of handcreme is nog beter omdat het vnl uit water bestaat en een substantie om het vocht vast te houden.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:38

Droog, met het weer van de afgelopen dagen?

Water is de beste remedie, modderpoel maken, drinkbak laten overlopen etc.
Scheuren hoeft overigens niet door droogte te komen, kan ook door te lange hoefwanden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:38

Wat Petit Paris zegt inderdaad. Maak een modderpoel bij de drinkbak in het land, daar staan ze vaak, en staan ze dus lekker in de modder!

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 18:09

petitparis schreef:
of je blijft zo ver mogelijk met hoefvet uit de buurt en probeert de hoeven van je paard meermaals per dag te bevochtigen en/of een modderbadje te voorzien

of je "weekt" de hoeven van je paard gedurende een 10-tal minuten en brengt daarna een dikke laag hoefvet aan om te voorkomen dat het water, dat in de hoeven getrokken is, weer kan verdampen. Hierna vet je minimaal 1x/dag in. De hoef krijgt hierna voeding en hydratatie van binnenuit. Dit doet wonderen bij mijn paard. Van meermaals natspuiten ging de boel allen maar harder scheuren en brokkelen tot de ijzers er gewoon onderuit vielen tijdens het stappen

Bodymelk of handcreme is nog beter omdat het vnl uit water bestaat en een substantie om het vocht vast te houden.

Hoefvet gebruikte ik zowiezo al niet!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:44

Droog met dit weer??

Dan zijn de hoeven gewoon te LANG als ze gaan brokkelen...

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:45

misschien staat het paard op stal... maar een lekkere modderpoel is het beste ja :D

Talitha000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:02

Als je hoeven invet met olie of vet dan zorg je ervoor dat de hoef geen water meer kan opnemen. Hoeven die regelmatig met olie of vet ingesmeerd worden droger soms teveel uit.
Een gezonde hoef zal hier niet zo'n last van hebben. Misschien moet je je paard wat meer beweging geven op verharde ondergrond zodat het hoefmechanisme de afvalstoffen goed kan afvoeren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:03

Natuurlijke producten gebruiken zoals schapenvet of manenvet, deze trekken in de hoef zonder deze af te sluiten. Tip kreeg ik jaren geleden van mijn hoefsmid die al dik 40 jaar in het vak zit.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:16

Hoeven met een halve ui insmeren!

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:41

Ik smeer met droog weer honing op de hoeven! Werkt echt super en is een goedkope oplossing. De hoefsmid lachte me eerst uit toen hij het hoorde maar begint inmiddels ook zijn mening bij te stellen :D

FryskHopke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:47

veel bevochtigen

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:51

mijn fries dr voeten zijn heel kort (eigenlijk natuurlijk bekapt) en scheuren ook.
Aan 1 achtervoet zit in de toon een verticale scheur naar boven. Dit is dus voor de regenval gebeurd.

Ik lees hier mee voor de tips..
modderpoel om de waterbak mag hier sowieso niet van de weidebaas, en de waterbak staat dan ook op het verharde stuk. Ik deed nu meerder malen per dag bevochtigen, maar kan misschien toch beter 1 x flink lang weken..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:05

Als er al een scheurtje in de hoef zit kan je voorkomen dat hij verder naar boven doorscheurt:
hier heb je wel een hoefvijl voor nodig, maar net boven de scheur moet je dan een horizontaal streepje zetten in de hoeven, dit doe je niet met één van de vijl-kanten, maar juist met de hoeken v.d. vijl. (Van mijn hoefsmid afgekeken ;) )

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:49

De ene heeft daar goede ervaringen mee, de andere niet.
Ik heb zelf de scheur zelf uitgevijld, met de zijkant dus vd vijl. En de scheur zit tot halverwege de hoef: daar met het hoefmesje een kuiltje gemaakt in de hoop dat het niet verder barst.
En natuurlijk de onderkant van de grond vrij gemaakt, dus er zit een hapje uit de toon.

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 18:40

Jaa ze stat wel in het land en als ze wil drinken drinkt ze uit de sloot. maar dat van MilouNigel lijkt me ook wel wat dat van honing.

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:43

Misschien kun je je hoefsmid nog bellen en om advies vragen ;)