Hoe vaak fietsen met 3 jarige?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Hoe vaak fietsen met 3 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 09:32

Beste allemaal,

Ik heb sinds een half jaartje een nu 3 jarige tinker merrie in mijn bezit. Ze staat momenteel 24/7 op het land en groeit dus lekker. In de winter staat ze trouwens 24/7 in paddock met schuilstal en onbeperkt hooi.

Toen ze kwam kon ze net aan mee lopen en verder weinig. Stap voor stap ben ik dr alles aan het leren. Wandelen doen we ook veel. Momenteel heb ik sinds 3 weken het fietsen met dr opgepakt. Dit voor de conditie op te bouwen en haar spieren op te bouwen en te zorgen dat ze qua gewicht niet helemaal de pan uit rijst. Lekker recht toe recht aan dus. Ik bouw het rustig op en momenteel zijn we kwartiertje per keer bezig. Paardje is helemaal vrolijk, koppie gaat erop, oortjes naar voren en ze wil alleen maar draven.

Nu vroeg ik mij eigenlijk af of ik dit gewoon elke dag lekker kan blijven doen, of omdat ze 3 jr is ik het maar een aantal keer per week mag doen. (sowieso is het vaak max 5 keer 15 min ongeveer dat ik kan)
Ik wil binnen nu en een maand het grondwerk en loswerken ook weer oppakken, maar we hebben niet een heel grote paddock, dus dat wil ik niet al te vaak doen ivm de belastbaarheid op een kleine volte.

Ik hoor graag jullie gedachtes!

jorretje

Re: Hoe vaak fietsen met 3 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:00

Met mn ex verzorgpony, ging ik regelmatig fietsen, ook toen ze pas 2 was. Ik ging nooit meer dan 1xs in de week fietsen, maar ik denk dat het bij een 3 jarig paard absoluut geen kwaad kan om het vaker te doen! Als het paard aangeeft het leuk vinden en je de hoeven in de gaten houdt, zou ik vooral lekker door gaan.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:02

Hoeven gaan eigenlijk heel goed. Vrijdag komt ook de hoefsmid, want ze heeft wel beetje flappen en dan hoor ik ook wel hoe de staat van de hoef verder is (ben bang dat ze nog nooit naar hoefsmid is geweest aangezien ze dr voeten nieteens op kon geven toen ze kwam). En ja ze vind het super leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:02

Mijn fjord van 3,5 jaar neem ik mee uit wandelen, fietsen en achter de paard+wagen mee.
Ik doe dat rond de 2 tot 3 keer per week. Inderdaad lekker lange rechte stukken onbelast bewegen, heerlijk!
Hij gaat elke 12-15 weken naar de smid beetje bijvijlen voor de vorm, meer niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:12

ik nam mijn jonge spul ook altijd mee aan de fiets of idd als handpony naast de wagen.
Worden ze goed mak van en heb nooit problemen gehad met de hoeven

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:19

Mijn (bijna) 3 jarige, ga ik ook vaker mee fietsen. En ik houdt echt geen tijden aan, soms één uurtje soms twee uur, en soms zelfs nog een half uurtje langer of korter. ;)

Hij doet 't prima! :) Soms een beetje spierspijn, maar dat is ook alles! ;)

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:27

ik heb mijn jaarling nu al naast de fiets en naast haar moeder om ze naar het land te brengen.. of weer op te halen.. is dan niet alle dagen, (staan nu 24/7 op het land) maar als ik wil rijden zou ze toch echt even mee moeten...
zolang ze in het gras loopt vind ze het helemaal geweldig, maar op de stenen merk je wel dat het zwaarder voor haar is.
kan dus prima even een 15 minuten 5x per week.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 12:34

Ze loopt wel voornamelijk op de straat, omdat tussen de straat en de berm van die gladde bermklinkers liggen en ze dan best een stuk bij mij vandaan moet lopen. Op zich niet zo erg, maar we zijn net begonnen en ze is 3 jr dus kan wel eens onverwachte dingen doen en op de straat voorkom ik in ieder geval dat ze plost vanuit draf het gras in duikt haha.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:43

Zolang je paard het leuk vindt, de hoeven goed blijven en je haar zelf een beetje in de gaten houdt qua wat ze kan hebben, zie ik het probleem niet! :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 12:51

Ja in de gaten houden doe ik het zeker.
Ik moet dr altijd zelf terug zetten in stap, anders gaat ze zo door haha. En als we stappen wil ze in 10 stappen weer draven en niet omdat ze nerveus is ofzo, maar ze vind het gewoon leuk. Het is echt een paardje die de wereld wil verkennen. Heerlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:57

Ach ze zijn ook niet van suiker.. Kootje is ook een keer gestruikeld, allebei z'n knietjes een schaafwond.. zoals het een klein snotjong betaamd :') Opstaan en weer doorgaan :D
En harde ondergrond is ook een fijne afwisseling voor de zachte weidebodem van de hele dag.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:04

Ik ga ook beginnen met fietsen met mijn 3 jarige! Lijkt me heerlijk. Qua tijd denk ik niet elke dag en je moet conditie opbouwen dan maakt het niet echt uit denk ik hoelang je het doet. Je moet niet hele stukken draven wel tussen door stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:08

Als je het goed opbouwt, dan kan je flinke stukke draven hoor :)
Ko kan minimaal 20minuten achter elkaar draven, eigen tempo en dan is hij nergens buiten adem.
Met paard+wagen mee zelfs stukken galop, lekker rechtuit, genieten!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 14:29

Ik ben natuurlijk begonnen met kleine stukje draven en voornamelijk stappen. Meestal geeft ze zelf duidelijk genoeg aan wanneer ze weer wilt stappen en dan laat ik haar ook stappen. Nu begint ze echter zelf te draven en blijft ze draven. Als ik haar naar stap zet word ze juist beetje narrig, dus als ze zelf wilt draven, dan doen we dat gewoon. Alleen als er een auto of fietsers zijn, dan ga ik stappen. Voor de rest geeft ze het wel aardig aan. Daarnaast doe ik het ook om conditie en spieren op te bouwen en te zorgen dat ze niet te dik word, daarom is draven best wel belangrijk in het geheel.
Mijn oude verzorgpaard die toen 30 was daar fietste ik ook mee en draafde we ook bijna 3/4 van het rondje dat we deden. Paard had goede conditie en als je goed oplet geven ze hun grenzen zelf wel aan.

Gisteren heb ik ook lekker heel stuk gedraafd met mn paardje, ze zweette wel, maar het was ook 5 uur en dus nog aardig warm, maar lekker beetje afgesponsd.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:43

Volgens mij kan fietsen niet veel kwaad hoor zolang het opbouwend gebeurt en je tussen pauzes houdt met stappen en draven. Ik denk dat je gewoon al aardig op weg bent! ;)

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:47

zou ik da doen met mijn 6 jarige ze heeft het nog nooit gedaan maar is echt als ze maar iets kan bewegen is ze vrolijk maar wel heel rustig

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:21

Ik vind het heerlijk om te fietsen met mijn 4 jarige, tis een fijne manier om onbelast conditie op te bouwen en lekker rechtuit :j
Wel ben ik diegene die het tempo bepaald, dus stappen als ik dat wil en draven als ik dat wil, ik ben de leider, dus ik bepaal het tempo :)