Paard al 3 maanden kreupel, met film

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Paard al 3 maanden kreupel, met film

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 15:05

Al enige maanden is mij 3 jarige merrie kreupel. Ik dacht eerst aan een hoefzweer, maar hoefsmid kon niets vinden.. Bij kliniek geweest, maar daar aangekomen liep ze opeens een stuk beter dan 10 minuten daarvoor op de wei.. Metacam meegekregen, dat zou wel helpen.. Netjes gegeven, maar geen verbetering.

Ondertussen loopt ze al ruim 3 maanden (als het er geen 4 zijn) kreupel, dus vandaag weer naar de kliniek geweest. Weer liep ze daar beter dan thuis. Foto`s gemaakt, echo gedaan, en het komt hoogstwaarschijnlijk uit haar schouder. Bot leek goed op de foto`s, maar er leek een onregelmatigheid in de spieren rond het gewricht (gezien op echo) en schouder leek net boven de aanhechting aan het been ook dikker.

Nu dus andere medicatie, die op het gewricht gesmeert moet worden, en rust en stappen als verdere behandeling meegekregen.. Ik hoop zo dat dit de oplossing is, en dat ze snel weer beter is, maar was benieuw of er bokkers zijn wiens paard hetzelfde gehad heeft, of ook zo gelopen heeft..

De filmpjes, 1 van opzij en 1 van voren.
http://youtu.be/-d915DUrz84

http://youtu.be/gYkYSzLxyoU

Mariska_28

Re: Paard al 3 maanden kreupel, met film

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 19:26

Nog even met mijn man aan het brainstormen geweest.. We hebben een stuk in de wei dat van de winter heel erg blubberig was (bijna moeras) en waar ze eigenlijk nooit lopen. Ik kon aan de hoefafdrukken zien dat er een paard in gezeten had, maar verder niet bij nagedacht.. Zou ze daar zich op verrekt kunnen hebben? Ik herrinner het mij nu weer opeens..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:30

Is de schouder zelf ook op de foto gezet? En was ze in het begin erger dan nu?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 19:30

Schouder is op de foto gezet (was lastig) maar geen afwijkingen te zien aan het bot. Kreupelheid is eigenlijk steeds gelijk gebleven, niet erger maar ook niet echt minder

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:32

Ik zou zelf denken aan een aanhechtingsporbleem. Een ontsteking kan je alleen op een goede foto zien... Het kan heel goed dat ze vast heeft gezeten in de modder en zich los heeft getrokken. Daar kan een spier/pees (deels) van inscheuren.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 19:32

s6801881 schreef:
Ik zou zelf denken aan een aanhechtingsporbleem. Een ontsteking kan je alleen op een goede foto zien... Het kan heel goed dat ze vast heeft gezeten in de modder en zich los heeft getrokken. Daar kan een spier/pees (deels) van inscheuren.

Kan dat nog goed komen?

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:34

Mijn eerste reactie is ook de schouder.Als ze al 4 maanden kreupel is en het zou toch in de schouder zitten zou je dat inmiddels moeten gaan zien aan spierverval.Als je voor haar gaat staan als ze goed over 4 benen staat heeft ze dan links net zoveel bespiering als rechts?? Het zou dus best kunnen dat ze zich in de blub al verrekt heeft.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:35

Ja, als het niet helemaal door is, maar het duurt wel lang. Als een pees/spier helemaal door zou zijn heb je veel ernstiger functieverlies, dus dat is denk ik uitgesloten. Ik ken een merrie die waarschijnlijk door een val op de weide een spier heeft ingescheurd. Daar kon je in de eerste weken wel een bult/deuk voelen op de schouder, en het was ook wat warm. Het kan maanden duren voordat het herstelt, zeker omdat ze door de pijn ook voorzichtiger gaan lopen op dat been, maar uiteindelijk komt het wel goed. Zeker als de oorzaak niet bekend is is het alleen erg lastig om met zekerheid te zeggen. Stalrust en dergelijke zijn ook helemaal niet nodig, sterker nog, je kan ze beter laten lopen :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:43

Jeetje balen Maris, heb je wel eens aan thermografie gedacht?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 19:50

s6801881 schreef:
Ja, als het niet helemaal door is, maar het duurt wel lang. Als een pees/spier helemaal door zou zijn heb je veel ernstiger functieverlies, dus dat is denk ik uitgesloten. Ik ken een merrie die waarschijnlijk door een val op de weide een spier heeft ingescheurd. Daar kon je in de eerste weken wel een bult/deuk voelen op de schouder, en het was ook wat warm. Het kan maanden duren voordat het herstelt, zeker omdat ze door de pijn ook voorzichtiger gaan lopen op dat been, maar uiteindelijk komt het wel goed. Zeker als de oorzaak niet bekend is is het alleen erg lastig om met zekerheid te zeggen. Stalrust en dergelijke zijn ook helemaal niet nodig, sterker nog, je kan ze beter laten lopen :)

En hoe is dit aan te tonen?

Haar zere schouder is trouwens idd wel dikker dan de niet zere schouder, thv de aanhechting aan haar been (iets daarboven een cm of 10).

Thermografie ben ik niet zo`n gelover in.. Ze zien alleen de temperatuur aan de huid, en dat moet dan een indicatie zijn van wat er onder zit..

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:53

is het het rechtervoorbeen? of ben ik scheel :P wel vervelend. je hebt dus foto's laten maken. mooi paard trouwens _/-\o_ /3 je kan idd het best wat stappen en draven, en misschien dat als de hoefsmid komt even laten zien. beterschap voor je paard :) en succes

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:55

Citaat:
maar er leek een onregelmatigheid in de spieren rond het gewricht (gezien op echo) en schouder leek net boven de aanhechting aan het been ook dikker.

Dat is precies het onderzoek waar je een resultaat op zou verwachten. Maar een definitieve conclusie is niet te trekken, omdat het verschrikkelijk moeilijk aan te tonen is. In het ergste geval, een gescheurde spier, wordt er een incisie gemaakt en de spier gehecht. Dan is het goed te zien, maar voor jouw paard neem ik aan niet nodig, want dan was je DA eerder tot die conclusie gekomen :) Je zou er denk ik goed aan doen om de hypotheses in de topic met je DA bespreken (samen met het beeldmateriaal van de kliniek),

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 13:57

Ik heb de dierenarts gesproken (die van de kliniek, is mijn vaste da), en ze was het ermee eens dat het idd zoiets kon zijn geweest dat het letsel gegeven heeft. Behandeling blijft hetzelfde, rust (dat is niet zo moeilijk met een net 3 jarige die nog niet onder het zadel is) en rechtuit stappen op het harde. En dus smeren het het medicijn dat ze gegeven heeft. Hopelijk zien we dan (snel) verbetering.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:03

Goh...ze loopt net als mijn paardje die vorige week ook bij de kliniek is geweest. Die van mij heeft een gescheurde schouderpees en moet 4 weken op stal blijven. 2x per dag op het harde stappen. Ik mag er wel op zitten, dus dat scheelt wel. Hij kwam onwijs kreupel uit het land. Had waarschijnlijk gek staan doen.
Ze hebben bij hem van alles gedaan: een scan, echo en een rontgenfoto. Hij had een aantal prikken onderin gehad, maar het bleek echt uit z'n schouder te komen.
Inmiddels loopt ie goed. We zijn nu 2 weken verder sinds het gebeurd is. We moeten nu nog 3 weken met hem stappen. Als het goed is, komt alles goed.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:39

Die loopt wel duidelijk kreupel.
Een scheur in een spier duurt lang voor het hersteld is. Sommige medicijnen werken de genezing ook nog eens tegen.
Heb je haar al eens door een fysiotherapeut oid na laten kijken?
Wel lastig zeg, de merrie is nog zo jong...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 11:18

Ik loop nu 2x per dag met haar aan de hand op straat, en `s nachts hou ik haar op stal (normaal stond ze 24/7 buiten. Hele dagen en nachten op stal wil ik haar niet aandoen, en zo gek doen ze nou ook niet op de wei. IK heb ook zalf die ik 2x per dag moet smeren op het gewricht en de spieren.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 23:06

Ik denk dat het wel fijn is te laten weten dat ze op dit moment voor 95% weer helemaal goed loopt.. We gaan haar nu beleren zodat ze lekker meters in het bos kan gaan maken. Voor de wagen zit er alleen helaas voorlopig nog niet in, maar dat had ik al wel verwacht...