Volg onze strijd tegen "Mok"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

Volg onze strijd tegen "Mok"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 11:51

Ik weet niet of dit goed staat, anders gelieve te verplaatsen :+

Hallo iedereen, :D

Ik heb een 11 jarig fries en wij voeren samen al 8 jaar de strijd tegen mok, en ook al is de strijd nog niet gestreden het lijkt er wel op dat het nu dan eindelijk ons gaat lukken *\o/* *\o/*

Ik heb 1,5 maand geleden besloten haar sokken af te scheren van haar achterbenen en actief te vechten tegen de kale plekken en jeukende korsten en dikke klovenbulten.

Afgelopen 8 jaar vanalles gedaan om de mok te laten verdwijnen maar niets hielp. Het werd alleen maar erger, soms leek het wel dat als ik er af bleef dat het dan beter ging dan wanneer ik er aan zat.

Nu ben ik sinds haar sokken er af zijn 2x id week wassen met betadineschampoo gemengd met tea tree shampoo, daarna goed drogen en dan haar gehele achterpoten in de uierzalf zetten. Tot vervelends toe ben ik aan het smeren,smeren,smeren....

En ik zie resultaat *\o/* *\o/* ik had 2 dagen terug hele klompen littekenweefsel in me hand dit viel er vanaf. Ze had namelijk van die klovenbulten en deze zijn er in zen geheel vanaf gekomen. Ze heeft nu een mooi glad huidje er voor teruggekregen er groeit zelfs al een beetje haar op. Er zitten nog wel een paar korsten maar dat alleen op de plekken waar de mok het ergste was.

Nu de foto's;

Vorig jaar 30-05-2011; het is niet heel duidelijk te zien maar de korsten zitten overal. er zit nu haar voor dus je ziet het niet echt goed.
AfbeeldingAfbeelding

2 weken terug: ik haalde haar uit de wei met een bloedend been. Ik dacht echt oliebol we waren zo goed op weg en nu heeft ze het helemaal open gebeten. Maar achteraf gezien was het juist aan het genezen. Doordat het is gaan genezen is het gaan jeuken. paar dagen later haalde ik het litekenweefsel weg.
Afbeelding

Foto van gisteren: *\o/* glad huidje (alleen dat gele is nog korst maar geen mok korst maar wondkorst zegmaar dus dat is aan het genezen) en begint al beetje haar op te groeien en haar sok komt ook al gedeeltelijk terug :D In haar kootholte zat ook een grote plek deze is al helemaal weg en zit alweer haar op zoals je kan zien.....nu nog volhouden :P
Afbeelding

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:55

9 van de 10 keer komt mok door een probleem van binnenuit heb ik me laten vertellen.
Dit was uiteindelijk bij mijn paard ook de oorzaak van zijn hardnekkige mok.
Dan kan je blijven smeren en doen, maar als de oorzaak van de mok blijf zal het ook steeds terug blijven komen.
Heb je het paard al eens laten onderzoeken op bijv. de lever?

succes ermee!

Anne_mieke88

Re: Volg onze strijd tegen "Mok"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 12:00

Eelkje heeft Mijtmok.
Veel voorkomend bij friezen.

Het is dus echt een strijd..."Kill the little BUGS" :D

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:05

Ik ben ook een mok slachtoffer.
Toen heb ik een biopt laten nemen omdat niets hielp. Blijkt het een vasculitis te zijn, Daar zijn we nu tegen aan het behandelen (prednison, torental en antibiotica). Er zit ook een mijt bij- die regelmatig terug komt. Ik hoop dat we nu met medicijnen de hele cyclus kunnen doorbreken. Succes met deze frustratie.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:08

Cebacil is een goed middel tegen mijt.
Niet elke DA levert het.
Met betadine krijg je alleen 'schone mijten'.

Succes.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:11

Bij mijn friezen gebruik ik in geval van mijt hondenshampoo voor vlooien. Werkt hetzelde als bijv. een enting met dectomax...
Ik volg dit even, want ik ben benieuwd. Mok en/of mijt is altijd zo hardnekkig!!!
Cebacil is soms ook nog wel "verkrijgbaar" bij een bevriende schapenhouder.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:17

Hier nog geen fries met mok, maar wel een Kwpn. Zat ook in zijn sokken en niet echt bij de koot. Vervelend is dat hij het altijd rond deze periode heeft. Nu de sokken ook maar kort geknipt zodat ik er beter bij kwam en smeren maar met mokzalf. Zie nu de sokken er af zijn echt verbetering. Elke keer na het rijden braken de korsten open en zaten ze in de sokken.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:22

Hier ook een KWPN'er met mok door de mijten..
Van het jaar 12 weken zoet geweest doordat mevrouw elke keer bloedvergiftiging erbij kreeg.
Nu hebben we het al 2 weken onder controle en blijft het been netjes dun.. Ook de korsten verdwijnen langzaam ( precies in de groeven van de koot dus het duurde zooo lang voor het dicht was! )
Hopelijk blijft het nu even weg....

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 12:44

Mirjam79 schreef:
Bij mijn friezen gebruik ik in geval van mijt hondenshampoo voor vlooien. Werkt hetzelde als bijv. een enting met dectomax...
Ik volg dit even, want ik ben benieuwd. Mok en/of mijt is altijd zo hardnekkig!!!
Cebacil is soms ook nog wel "verkrijgbaar" bij een bevriende schapenhouder.

Klopt hondeshampo heb ik ook tijdje gebruikt. hielp ook wel enigsinds. Maar het volhouden he dat is moeilijk :P
Nu ben ik al 5 weken bezig en het is nu aan het genezen *\o/*

Wat ik ook vond helpen was een mengsel van azijn en zonnebloemolie. Dit inzwachtelen en een uur laten zitten. Hierdoor werd het ook vele malen minder. Maar om te zorgen dat dit werkt moet je dit 2 keer id week doen. Tja dan haak je snel af.

Nu met 2 x id week wassen en helemaal overdadig insmeren met zalf gaat echt top *\o/*

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 12:47

senna21 schreef:
Cebacil is een goed middel tegen mijt.
Niet elke DA levert het.
Met betadine krijg je alleen 'schone mijten'.

Succes.

Ik was met combi van betadine en tea tree shampoo dit meng ik.
Vaak was ik tussendoor nog even met tea tree shampoo.

Nu ben ik hier 5 weken mee bezig en ga het wassen afbouwen. En ga haar mok-pillen bijvoeren. Gewoon om de afwisseling er in te houden. Nu het zo mooi geneest wil ik het ook zo houden en ga ik het super goed bijhouden :)

Haar benen waren eerst ook helemaal dik...en zijn nu netjes dun *\o/* heerlijk

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:48

Mijten bestrijd je alleen maar met 'gif', sebacil/byemite, neocidol of cydectin!
Als ik de kloven op de benen van je paard zo zie, denk ik voor aan CPL, chronisch progressief lymfoedeem. Zaak is je paard zsm mijtvrij te krijgen, dat gaat je niet lukken met teatreeshampoo en uierzalf ;)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 14:48

agjah het werkt wel :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:50

Hoop dat het lukt!

Ben al 5 jaar bezig inmiddels en mijn paardenbeentjes zien er wat erger uit (ook qua bind- en littekenweefsel, mijn paard heeft bekant een extra kogel op haar achterbenen) maar heb niet het idee dat ik het ooit onder controle ga krijgen. Kocht haar met verwaarloosde mok, dus is nu chronisch zeggen ze..

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 14:53

Chaos schreef:
Hoop dat het lukt!

Ben al 5 jaar bezig inmiddels en mijn paardenbeentjes zien er wat erger uit (ook qua bind- en littekenweefsel, mijn paard heeft bekant een extra kogel op haar achterbenen) maar heb niet het idee dat ik het ooit onder controle ga krijgen. Kocht haar met verwaarloosde mok, dus is nu chronisch zeggen ze..

Ja dat had ik ook voor ik begon....daarom was ik zo verbaast dat er van allebei de benen littekenweefsel af kwam rollen en er een glad huidje onder zat :P heb nog 2 korsten (aan allebei de benen 1tje) wat je ook kan zien op de foto.

het gele plekje zegmaar maar dat is gewoon korst geen mok korst. ze is nog wel kaal maar hier groeit langzaam al wat op :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:56

Okee! Denk dat dat een droom blijft, haha! Maar wat fijn dat zoiets simpels eigenlijk nu zo fijn uitpakt!

Nou, het mijne behandel ik met sebacil, mokzalf, enting tegen mijten elke 3 maand, maar niks helpt. Heb alle zalfjes ed wel gehad de afgelopen jaren.

Tis zelfs sommige perioden zo erg dat ze in de wei gaat liggen om aan haar benen te kauwen. :(:) Vind het zo erg voor haar dat ze er zo'n last van heeft. Momenteel is de jeuk erger dan de korsten.

Haar achterbenen zijn al anderhalf jaar kaal, omdat ik ze anders niet kan behandelen.

Achterpeeskappen verdraagt ze sinds kort ook niet meer..................

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 15:06

wel eens tea tree shampoo geprobeert. Dit heeft een anti jeuk effect. en is anti BUG zegmaar :P Ik was haar 2x id week in combi met betadine en 2 keer alleen met tea tree (dit sporadisch en niet op vaste tijdstip)

Tea tree shampoo haal je gewoon bij de welkoop...die groene flessen zegmaar...daar koop ik ook een hele hele hele hele grote pot uierzalf dat hele hele hele vette spul dat smeer ik overdadig (echt fckn veel) op haar gehele achterpoten. Dit heb ik 3 weken gedaan toen waren de korsten er eigelijk al af. En ben nu overgestapt op uiercreme dit is minder vet maar heeft een antibacteriele werking...deze creme smeer ik ook helemaal overdadig op haar benen. Een pot van een liter doe ik maar 1 week mee zo overdadigsmeer ik het er op ik masseer het ook helemaal in :D

Na het wassen maak ik haar hele achterbenen ook helemaal droog.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:07

Heb heel veel Tea Tree producten, ruikt zo lekker! En het is goed spul hoor!
Ik was ermee. :)

Heb mijn paards benen momenteel onder controle. Mok breid zich al een half jaar niet echt uit, maar om nou te zeggen dat het over gaat, was het maar zo. :(

En aan het voer van het paard ligt het ook niet, is al door diverse mensen naar gekeken.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 15:09

Chaos schreef:
Heb heel veel Tea Tree producten, ruikt zo lekker! En het is goed spul hoor!

Heb mijn paards benen momenteel onder controle. Mok breid zich al een half jaar niet echt uit, maar om nou te zeggen dat het over gaat, was het maar zo. :(

Anne_mieke88 schreef:
wel eens tea tree shampoo geprobeert. Dit heeft een anti jeuk effect. en is anti BUG zegmaar :P Ik was haar 2x id week in combi met betadine en 2 keer alleen met tea tree (dit sporadisch en niet op vaste tijdstip)

Tea tree shampoo haal je gewoon bij de welkoop...die groene flessen zegmaar...daar koop ik ook een hele hele hele hele grote pot uierzalf dat hele hele hele vette spul dat smeer ik overdadig (echt fckn veel) op haar gehele achterpoten. Dit heb ik 3 weken gedaan toen waren de korsten er eigelijk al af. En ben nu overgestapt op uiercreme dit is minder vet maar heeft een antibacteriele werking...deze creme smeer ik ook helemaal overdadig op haar benen. Een pot van een liter doe ik maar 1 week mee zo overdadigsmeer ik het er op ik masseer het ook helemaal in :D

Na het wassen maak ik haar hele achterbenen ook helemaal droog.

:D tja als je leest wat ik er allemaal voor heb moeten doen om nu een glad huidje te hebben....ppfpff ben het wel erg beu ook nu maar ik ga door !!!! Vechten en strijdend...ga voorlopig door met overdreven smeren smeren smeren...

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:27

Mijn strijd tegen de Mok EN Mijt bij mijn Fries heb ik gewonnen door:

- Kootholtes elke maand kaalscheren (sokken kunnen gewoon blijven zitten)
- Eenmaal wassen met betadine en daarna met Sebacil (wat nu overal weer verkrijgbaar is onder de naam Byemite),
dit een paar weken volgehouden, weg mijt.......nu was ik het 1x per 3 maanden nog uit voorzorg met Sebacil
- Tegen de mok geef ik 2x per jaar (voor en najaar) 10 dagen lang een brandnetel kuur (gedroogde brandnetel laten trekken met heet water, tot afgekoeld is en dan voeren (kost €12 per kg en daar doe je 2 kuren mee)
Dit reinigt van binnenuit en ze piesen de bacterieën uit.

Heb hem nu al 1,5 jaar mok en mijt vrij, en doe nu alleen dus nog:
- De kootholtes scheren
- 1 x per 3 maanden benen wassen met sebacil
- 2 x per jaar de brandnetel kuur

Zelfs mijn DA heeft deze methode al aan andere aangeraden, omdat ze steeds weer verbaasd is dat mijn Fries mok en mijt vrij is
Het is een simpele behandeling die weinig tijd en geld kost en effectief is

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 15:33

@ horsie wat goed dat je hebt gewonnen!! bij mij zit de mok niet in de kootholte maar echt bovenin tussen der sok zoals je kan zien op de foto's daarom heb ik haar hele sok afgeschoren :) om ook kleine plekjes aan te pakken (ze had wel paar plekken op kootholte en zelf voorop maar het ergste staat op de foto)

Nu ben ik wel benieuwd naar die brandnetel kuur...kan je hier meer over vertellen.

Ik heb zelf tijdje de mokpillen van paard natuurlijk gebruikt had het idee dat het hier wel klein beetje minder werd. Heb heir nog een grote pot van staan dus wil hier weer mee gaan beginnen.

sebacil is niet echt verkrijgbaar hier helaas

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:44

Bij mij zat ook niet alle mok in de kootholtes, maar dit is wel de meest ideale plek voor de mok om te beginnen, heerlijke temperatuur en mooi afgedekt door de sokken -O-

Brandnetel koop ik gewoon gedroogd bij bv de paardendrogist (zie nu dat het inmiddels € 13.75 kost :Y) )
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... sourceID=0
1x per dag ongeveer een voerschep voor 3/4 kwart vullen hiermee, heet water erop, ff laten trekken tot water is afgekoeld en dan voeren, dit 10 dagen lang, paard gaat wel meer plassen en kan de 1e paar dagen wat anders ruiken, maar dit zin de afvalstoffen die eruit komen.

Sebacil kan je verkrijgen bij de dierenarts, is inderdaad niet gewoon in de winkel te koop, maar dit is zover ik weet en wat mij verteld is het enige spul wat echt tegen mijten werkt. Mijn ervaringen zijn tot zover gelukkig ook zo

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 15:50

Dit wil ik toch wel proberen deze brandnetel :D

als preventief :)

Denk ook wel dat er een gedeelte CPL bij komt kijken, er zat wel 1 kloof daar zit nu ook de korst op. deze kloof/littekenweefsel is er al wel afgevallen. zit nog een klein kloofje :)

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:33

antibiotica kuur? net als shakira, die had toen ook hele dunne beentjes
misschien werkt dat bij eelkje ook?

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:41

tea tree en black T shampoo, is dat hetzelfde ???

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 15:41

iet_patron schreef:
antibiotica kuur? net als shakira, die had toen ook hele dunne beentjes
misschien werkt dat bij eelkje ook?

Je weet toch dat het nu heel goed gaat met Eelkje :P

blijf gewoon lekker smeren :D