Rhino en hoefverzorgers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Rhino en hoefverzorgers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 14:22

Er is momenteel grote paniek omtrent het Rhinovirus.
Veel bedrijven doen hun deuren op slot voor hoefverzorgers,tandartsen,de diverse therapeuten etc.
Op zich is dit verstandig om verspreiding te voorkomen.
Echter, we moeten met zijn allen ook niet gaan doorslaan naar paniek. Het is beter om zoveel mogelijk
verstandig met de huidige situatie om te springen.

Voorzorgsmaatregelen treffen zorgt er voor dat hoefverzorging etc gewoon door kunnen gaan op niet besmette bedrijven.
Uit de mond en klauwzeer episode kunnen we lering trekken.
Voor de stalhouder:
1 Ontsmettingsmatten bij de toegang tot het terrein.
2 Controle wie er zich op het terrein begeeft.
3 Informatie over besmettingsgevaar geven dmv kennisgeving op de deuren en dispencers met handontsmettingsmiddel.
4 Ook ruitersportzaken en fourage handelaren moeten hun voorzorgsmaatregelen treffen.
5 Eventueel schone stofjassen en bakken om schoeisel te ontsmetten.

Voor de hoefverzorgers en dergelijke;
1 Schone werkkleding! en schoeisel !(rubberlaarzen kun je goed ontsmetten)
Overall,schoon en terplaatse aantrekken,bij vertrek uitdoen en in afgesloten plasticzak afvoeren of achterlaten,niet 2 keer dragen op verschillende addressen.
2 Gereedschap ontsmetten voor en na gebruik met dettol of iets dergelijks.
3 Handgrepen van auto en stuur eventueel met Glorixdoekjes of Dettol afnemen,voor en na.

Deze maatregelen zorgen ervoor dat veel dingen gewoon doorgang kunnen vinden.
Het is natuurlijk onverstandig om op besmette stallen en de directe omgeving het risico op te zoeken.
Bovenstaande maatregelen zorgen er wel voor indien consequent nageleefd dat verdere verspreiding door groepen al hierboven genoemd te verwaarlozen is.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:14

Goed dat je dit geschreven hebt.
En inderdaad, ik leef momenteel in een wolk van chloor en Dettol.

Na elk bezoek wordt het gereedschap ontsmet, alsmede mijn gereedschapskistje en beslagbok (er bestaan van die handige vochtige Dettol schoonmaakdoekjes zodat niet gelijk je gereedschap wegroest, las al ergens iets over je gereedschap in natte chloorlappen bewaren maar dat lijkt me niet zo'n goed idee) en trek ik een schone werkoverall of andere schone kleding aan. Schoenen worden zorgvuldig geschrobd en gesopt.
De armen, handen en nek (waar paarden graag aan kluiven, maar nu toch liever minder) worden goed gewassen met water en zeep (Dettol).
Halverwege de dag ga ik even naar huis om te douchen (jaja mijn klanten hebben me nog nooit zo schoon en welriekend meegemaakt).
En als een paard 'verkouden' of hoogdrachtig is kom ik toch even liever niet voor de zekerheid.
Zo is het prima te doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:21

Ik woon niet in de buurt van waar rhino gemeld is, en sta bij een smid op stal. Bij ons op stal komen ook 2 bekappers uit regio Apeldoorn. Die hebben zelf ook paarden. Geen idee waar smid en bekappers allemaal heen rijden, ik neem maar aan dat iedereen zo verantwoordelijk is om wanneer dat nodig is maatregelen te nemen (alledrie de hoefverzorgers schat ik positief in wat dat betreft maar hun klanten ken ik uiteraard niet behalve dan degenen die mijn stalgenoten zijn) Niemand wil natuurlijk dat z'n eigen paarden of die van klanten/pensiongasten/vrienden besmet worden. Net zoals ik bijvoorbeeld aan mijn bekapper meld dat mijn paard luis heeft gehad, niemand zit er op te wachten dat de halve regio straks onder zit natuurlijk. Met gezond verstand kom je al een heel eind vind ik :Y)

Zal desalniettemin morgen op stal eens een balletje opgooien over de voorgestelde voorzorgsmaatregelen :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 05-03-12 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:28

Ja, en als je twijfelt of wat dan ook, kan je natuurlijk van te voren even naar je smid/bekapper bellen om te vragen of hij/zij voorzorgsmaatregelen heeft getroffen en of jij nog ergens rekening mee kunt houden. Dat is helemaal niet gek/overdreven.
Paarden van klanten besmetten lijkt me het ergste wat je kan overkomen :\

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:32

Ik twijfel niet :) Sowieso ben ik vaak de eerste of tweede op de route, morgen toevallig niet maar die andere paarden staan ook in "schoon" gebied. Maar je kunt inderdaad niet voorzichtig genoeg zijn.

SpikyBlue schreef:
Paarden van klanten besmetten lijkt me het ergste wat je kan overkomen :\

En ik op mijn beurt zou het afgrijselijk vinden als door mijn paard (stel dat hij besmet zou blijken te zijn, ook al komt hij niet van het erf af) een ander paard op de route ziek zou worden.

Jodi93

Re: Rhino en hoefverzorgers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:44

Bij mij op stage word alles afgebeld maar dan ook echt ALLES

dit komt opmdat ze net een veulen hebben van een week oud en nog een drachtige merrie hebben staan

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Rhino en hoefverzorgers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:32

Interessante informatie, maar toch hier een slotje om alles centraal te houden in dit topic: [MD] Rhinovirus