Over een half jaar verspreidt heeft mijn paard nu al 3 keer een hoefzweer gehad. De laatste keer is de hoef van voor en onder open gesneden en toen was het echt over. Gister liep ze weer gevoelig op de hoef en was de hoef weer warm. Hoe ga ik er voor zorgen dat de zweer wegblijft? Ik vind het zo zielig voor haar, maar ik wedt niet hoe ik de zweren kan voorkomen. Ze wordt optijd bekapt, staat op stro en overdag in de paddock, die wel modderig is. Misschien is er een verband? Ik hoor graag van jullie!
Dat zou kunnen maar tot op een half jaar geleden heeft ze hier nooit last van gehad. Morgen komt de hoefsmid weer om te kijken, als hij het niet weet toch maar even een foto maken...
hopelijk word hij snel weer een beetje beter. een paard van ons heeft cushing en die heeft ook regelmatig last van zijn hoeven en die draagt met ridjen ook hoefschoenen. en hij vindh et heel fijn!
Ze staat nu op ijzers omdat haar hoef op instorten stond door de vorige hoefzweer, ik moet eerst wachten tot die er uit zijn! Maar ik ga sowieso overleggen met de smit!
Marjolijnvdh
Geplaatst: 26-02-12 21:13
Hallo La_ruette, Een terugkerende hoefzweer kan ook komen door afvalstoffen die je paard niet op een andere manier kan kwijtraken en dan de weg van de minste weerstand zoeken. Dan is het dus een kwestie om dit inwendig aan te pakken. Mijn paard heeft dit zelfde gehad en nadat hij elke dag brandnetelthee door het voer kreeg heeft hij er nooit meer last van gehad. Brandnetels stimuleren het afdrijven van afvalstoffen. Een reinigingskuur met klei kan ook een aanvullende hulp zijn om overbodige afvalstoffen kwijt te raken. Succes.
Tot haar 4e jaar had mijn paard ook zeker 3-4x per jaar een hoefzweer, vanwege dit feit het ik haar toen iom hoofcare.nlk op ijzers voor gezet, toen werd de frequentie teruggebracht naar 1x per 1-1.5jr.. Het is nu 20 jr later en (klop af) dit is nog steeds zo.
probleem is soms de bodembedekking in de stal. Vooral bij paarden op vlas schijnt dit een veelvoorkomend en terugkerend probleem te zijn.
La_ruette
Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-12 19:32
Het is idd elke keer dezelfde hoef. Nu zit er ook een groot gat aan de voorkant, daar zal ook wel weer vuil doorheen komen. Hoe kom ik aan die klei? En brandnetelthee gewoon uit de supermarkt?
hoe diep is dat gat? Mijn paard heeft ook een keer een hoefzweer gehad(steentje in de witte lijn)Dat heb ik toen uitgevlakt,schoongemaakt en een watje met betadine erin gestopt. S'avonds op stal watje eruit(schone stal/schoon paard) en de volgende ochtend weer er in en op het land. Zo komt er geen vuil in.
La_ruette
Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-12 20:55
Het gat is 5 cm breed en 1 cm hoog, het zit ook nog iets te hoog om weg te kappen!
Het gat is 5 cm breed en 1 cm hoog, het zit ook nog iets te hoog om weg te kappen!
jee....heb je er een foto van?
La_ruette
Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-12 23:14
@ Dex2010 bedankt voor de info. Mijn paard heeft wel wat vreemde plekjes rond de kroonrand, het zou kunnen dat het misschien zo naar buiten gaat komen?
Omdat de zweer zo diepzat en er moeilijk uitkwam heeft de hoefmid hem er van onder en van voor open gesneden/gevijld zodat ik hem door kon spuiten met biotex. Dat is toen heel goed gegaan. Hij is nu een maand weggeweest. Ze liep vandaag overigens weer goed maar het is wisselend dus ik denk toch dat de zweer aanwezig is.
edit: Dit was toen de hoef net open was gevijld, inmiddels is ze bekapt en zit er een ijzer onder ter ondersteuning. Het bruin/roodachtige om de rand is betadine.
hoe is de verbinding van de wand naar beneden toe? Het lijkt mij beter om het gewoon tot aan beneden uit te vlakken...maar ik ben geen hoefsmid.
MiniMaxi
Geplaatst: 27-02-12 23:22
Mijn paard heeft ook heel lang met een terugkerende hoefzweer gezeten, begonnen toen ik haar ijzers er onderuit had laten halen vanwege de sneeuw. De witte rand was te week en daardoor kwam er makkelijk bacterien in dr hoef (zoiets was het geloof ik) in overleg met hoefsmid en da is er zsm weer een ijzer onder gegaan met een zooltje, zo konden er geen kleine steentjes e.d. meer bij en liep ze ook lekker omdat aar hoef ontzien werd.
Een groene leem kuur (klei) als onderteuning kan nooit kwaad. Zie pasrdendrogist.nl
Ik hoop dat je e wat aan hebt en ik hoop dat je paard snel opknapt. Bij de mijne duurde het ongeveer een ruim half jaar voor alles er goed uitgegroeid was.
@ Geerke, onder de hoef is het ook aardig weggesneden maar dat is nu aardig vlak geworden na het bekappen al zit er nog wel een gaatje die naar de voorkant verbonden is, is dat wat je bedoelde?
Ik hoop voor je dat het bij jou sneller gaat. Moet er wel bij zeggen dat ik in die periode een vervangende smid heb gehad omdat mijn smid met een gebroken hand zat en die vervangende smid had verkeerd genageld en precies bij het oud zeer van de zweer, dus begon het weer opnieuw. Na goede behandeling van mijn eigen smid knapte het snel weer op.