Rot straal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Keningloves

Rot straal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 20:52

hallo wat kan ik doen tegen rotstraal
mijn paard heeft het en de veearts er bij gehaald die gaf een middeltje dat
niet helpt

bedankt!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:58

Is de hoefsmid er al bij geweest? Die zal de rotte stukken namelijk moeten wegsnijden. Verder zijn er vele middelen op de markt, bij de een helpt middeltje A, bij de ander middeltje B. Ik heb goede ervaringen met CTC spray.
Ook is het belangrijk dat je de stralen goed schoonhoudt.

Keningloves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 21:01

ja wij hebben gelijk ook hoefsmid er bij gehaald die zij dat de veearts er naar moest kijken...

Richtje

Re: Rot straal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:17

Even met je hoefsmid overleggen ook wat je moet gebruiken :)

Ik heb nu (op aanraden van mijn smid) hypozin en dat werkt erg goed. Maar net wat Dune zegt, het moet maar net aanslaan en het wisselt wel eens per geval wat helpt.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:18

Hoe lang heeft je paard al rotstraal? En wat voor middeltje heb je gekregen van de veearts en hoe lang gebruik je dat al?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:20

Ik heb goede ervaringen opgedaan met Kevin Bacon's Hoofsolution :)

Keningloves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 21:20

nou wij hebben ons paardje nog niet zo lang
we hadden trust remedie gekregen
en we gebruiken het anderhalfe week

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:54

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:48

mijn paard heeft aan 3 voeten rotstraal gehad,
nu nog maar aan 1, ze liep er ook kreupel op.
gebruik ook hypozin, dit kun je het beste met een doktersspuitje (zonder naald natuurlijk)
in de straal spuiten, gebruik het om de dag en zo kun je goed bij de
rotstraal komen, en goed weg laten snijden door de smid.
hopelijk heb je er iets aan

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:06

Hier ook een rostraal probleem. Ik dacht dat het beter ging, maar het is nu weer flink erg. Ik heb nu egyptische zalf, maar daar kan ik geen vrienden mee worden. Dat krijg ik blijbkaar niet goed geschud/gemengt en vandaag vloog de hele dop eraf toen ik wat drukte, dus de helft van het flesje spoot eruit, arg. Misschien dat ik gewoon terug ga op het eeuwen oude teer. Dat hielp bij een ander parad op stal ook. Maar ja, daar lees je over dat dat niet goed is....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:11

Ik heb gelukkig nog nooit echt rotstraal gehad, maar vroeger op de stal waar ik toen stond zetten we de paardjes altijd in de groene biotex of soda een 10 minuten en de hoef en straal goed schoon schrobben.
Slechte stukken moeten weg gehaald, liefst door een smid, wij deden het ook wel zelf met een renet.
Daarna droog maken en teren.
Na een paar dagen was het vaak zo goed als weg.
Mijn pony teer ik ook de hoeven 2 a 3 keer per winter, anders krijgt ze een hele zachte straal.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:00

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:14

Tancreda4 schreef:
Hier ook een rostraal probleem. Ik dacht dat het beter ging, maar het is nu weer flink erg. Ik heb nu egyptische zalf, maar daar kan ik geen vrienden mee worden. Dat krijg ik blijbkaar niet goed geschud/gemengt en vandaag vloog de hele dop eraf toen ik wat drukte, dus de helft van het flesje spoot eruit, arg. Misschien dat ik gewoon terug ga op het eeuwen oude teer. Dat hielp bij een ander parad op stal ook. Maar ja, daar lees je over dat dat niet goed is....

Teer 'helpt' alleen als je van te voren een smid laat komen, die de straal helemaal 'schoon' snijdt bij wijze van spreken. Daarna kun je teer gebruiken om de straal te verharder. Maar allereerst moet dus de bacterie eruit. Teer zorgt er min of meer voor dat de straal luchdicht wordt afgesloten. Wanneer er dan nog een bacterie in zit, kan deze lekker groeien in een lichtdichte omgeving :)

Wat ik ook vaak deed, is nadat de smid geweest was, de onderkant van de hoef compleet ontsmetten met betadine shampoo en vervolgens wat teer erop.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:19

Ik was het zelf uit, maar het is zo diep dat ik het niet volledig schoon kan ga krijgen ben ik bang... de HS is pas geweest, toen was het de betere hand en was het zo goed als 'genezen' maar nu is het weer even hard weer terug :( Misschien weer bellen om te vragen of hij het kan uitsnijden? Al is het bij de bal van de voet zeg maar begin straal, en best diep, daar kan je toch niet zoveel snijden?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:22

Dat durf ik je niet te zeggen, maar als het 'best diep' is zou ik oppassen met zomaar teer erop te doen, want dan kunnen de bacteriën zich lekker huisvesten. Die moeten er dus eerst uit voor je met teer aan de slag kunt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:56

Teer helpt altijd heel erg goed, je moet wel heel goed schoonmaken van tevoren.
We hebben zelfs een paard gehad dat de gaten in de straal had zitten, deze gaten werden op advies van de smid gevuld met watten gedrenkt in betadineoplossing en de straalgroeven moesten met teer en later toen die gaten weer goed geheeld waren 3 x per week teren en het ging goed over.
Alleen zo'n straal heeft lang de tijd nodig als het eenmaal zover is.
De dierenarts was van te voren met een vaag middeltje erbij geweest wat dus niet holp en alleen maar erger werd.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:23

In de soda zetten (emmer soda hoef erin). Daarna hoef afdrogen binnen in en dryfeet of teer er op.
Meestal is soda niet nodig (alleen erg extreme vormen) en is gewoon met water schoonmaken voldoende. Belangrijk is dat je het erg consequent doet dan ben je er vaak zo vanaf.
Stal ook schoon houden, modder kan geen kwaad mest/urine wel.

Lobkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:40

Duval hoofaid wonder middel