hoefschoenen: old mac type 1, cavallo of easyboot epic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Crissy

hoefschoenen: old mac type 1, cavallo of easyboot epic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 08:42

Ben toch aan het rondkijken voor hoefschoenen, dat lijkt de makkelijkste oplossing.

Nu zijn er wat hoefschoenen in de aanbieding die licht gebruikt/nieuw zijn en qua maat zouden moeten passen.
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar zou toch graag nog wat advies willen:

hoe zijn de old mac type 1 (deze worden nieuw aangeboden): schuurplekken, verder ervaring?

cavallo simple boots (lijken vrij lomp) blijven deze goed zitten, gaat klittenband niet los. Lijken wat hoger te slijten hoe zit het met schuurplekken? Gaan ze 'lang' mee?

easyboot epics

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:34

mijn vorige paard had old mac's type 1 en die kreeg schuurplekken van de bandjes die door de kootholte lopen. Heb daarna hoefschoenen gehad die je op moest pompen maar ook daar kreeg hij plekken van. Voor mij voor die 2 merken dus geen goede ervaringen.

wendyenbram

Re: hoefschoenen: old mac type 1, cavallo of easyboot epic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:39

Mijn hoefsmids raadde Dalmer clogs hoefschoenen aan. Je kan ze zelf op maar maken maar de hoefsmid doet dat ook voor je.
Ik vind ze naar verhouding met ijzers zeker niet duur.
Als wij weer het mooi weer seizoen in gaan dan komen ze hier zeker ook, Ivm langzaam groeiende en snel slijtende hoeven.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:46

ik had easyboot bij mijn oude pony, niet gemakkelijk aan en uit te krijgen, maar geen klachten met schuurplekken ed, (was oude model )
ze liep er prima op

ik zou de cavallo wel willen proberen, vanwege het makkelijk aan en uit, maar deze zijn te groot in maat 0,
dus die heb ik weer weg gedaan...

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 10:19

old macs type 1 lijkt me dan niet handig; paard heeft best een gevoelige huid.
Zijn er bokkers met ervaring met de cavallo's? Easyboots klinkt wel goed, prettig als je ze niet snel verliest.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:51

Ik heb de cavallo's geprobeerd en ik zou zeggen: niet doen. Wat een ondingen. Ten eerste maken ze herrie als je ermee loopt omdat ze niet mooi aansluiten. (Heb andere maten geprobeerd maar deze was nog het beste.) Mn paard krijgt er schuurplekken van op zn hoefballen en de schoenen zijn inderdaad ontzettend lomp. Zo lomp zelfs dat mijn paard zo'n beetje zn benen alle kanten opgooit en niet eens meer normaal wil galopperen. En als je dan een keer ietsje sneller gaat dan normaal dan vliegen ze gelijk uit.

Moet er misschien even bij vertellen dat ik de sport variant had ;) de easyboot glove lijkt mij eigenlijk heel fijn, heeft iemand hier ervaring mee? De easyboot edge lijkt me helemaal perfect maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die toch net even wat te duur vind voor rondom :P

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:40

Tja, welke hoefschoen is elegant... De Cavallo's blijven doordat ze hoog sluiten goed zitten, sommige paarden krijgen schuurplekken in de kootholte, maar dit is zeker te voorkomen door de hoefschoenen eerst 'in' te lopen, het is tenslotte leder. Daarnaast zijn er omslagbandages die je om zou kunnen doen, de rand die in de kootholte zit is overigens van zacht leder.
De hoefschoen is goed voor ongeveer 1000 km en qua kosten weegt het zeker tegen ijzers op, door de drainage sleuven in de zool blijven ze ook in drassig terrein goed zitten.
Ik zie overigens dat je redelijk in de buurt woont en ik heb ze in mn webshop, zie onderschrift (op zit moment met korting), wil je meer informatie, die is ook te vinden in de webshop (manier van meten ook) en anders kun je altijd vragen stellen.

Groetjes Maroesjka

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:01

ben je bang voor schuur plekken(en wil je niet in lopen).dan is de keuze heel simpel:renegad,easyboot(alle soorten),dallmer clogs.over deze 3 schoenen ben ik zeer te spreken,heb easyboot en renegade schoenen voor mijn paarden,dalmmer helaas nog niet zelf in gebruik.is je paard niet zo gevoelig vind ik de boa ook wel fijn,ik raad aan ze wel met de sok(gaiter) te gebruiken,deze moet je ook in lopen ,maar heb ik zelf nooit gedaan.dan heb je ook marquis de moet je op pompen,best wel lomp en bij mijn tinker draaide 1 schoen een beetje,verder ben ik ze nooit verloren(maar zou ze ook niet echt aanraden).ook moet je kijken de renegade,easyboot,dallmer colgs kun je onbeperkt mee rijden.de andere schoenen mag je een max aan kilometer per dag aflegen

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:02

x_Britje schreef:
Ik heb de cavallo's geprobeerd en ik zou zeggen: niet doen. Wat een ondingen. Ten eerste maken ze herrie als je ermee loopt omdat ze niet mooi aansluiten. (Heb andere maten geprobeerd maar deze was nog het beste.) Mn paard krijgt er schuurplekken van op zn hoefballen en de schoenen zijn inderdaad ontzettend lomp. Zo lomp zelfs dat mijn paard zo'n beetje zn benen alle kanten opgooit en niet eens meer normaal wil galopperen. En als je dan een keer ietsje sneller gaat dan normaal dan vliegen ze gelijk uit.

Moet er misschien even bij vertellen dat ik de sport variant had ;) de easyboot glove lijkt mij eigenlijk heel fijn, heeft iemand hier ervaring mee? De easyboot edge lijkt me helemaal perfect maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die toch net even wat te duur vind voor rondom :P

Dan was de Cavallo voor jou niet de juist passende schoen !!

Ik gebruik ze al een half jaar voor mijn tinker en nooit geen klachten gehad. Ze sluiten netjes aan, paard loopt er goed mee en vind ze helemaal niet zo lomp ogen. Ook nooit geen schuurplekken gehad.

Kan even geen andere foto vinden, maar voor heeft ze de Cavallo om. Achter de renegade
Afbeelding

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:05

Ik ben al 6 jaar zeer tevreden over mijn easyboots epic. Nooit problemen of schuurplekken gehad.
De Easyboots Edge schijnen erg moeilijk aan en uit te gaan.

Paardje van mijn vriendin krijgt van de Boa's enorme schuurplekken.

lcranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:43

Al ruim 5 jaar erg tevreden over de Old Mac's +:)+ .
Mijn merrie is gelukkig niet erg gevoelig op de huid, dus geen schuurplekken.
In het begin elke dag gebruikt nadat ze van de ijzers afging.
Rustig afgebouwd, en ze loopt nu op blote voeten.
Als ze wat korter worden of als ze voor de kar staat doe ik wel de hoefschoenen om.
Afbeelding
Ik doe trouwens nog steeds met hetzelfde paar :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:51

x_Britje schreef:

ik heb helaas dezelfde ervaring..
de schoenen zijn lomp.. en je hoort ze inderdaad echt van kilometers ver klossen. mijn paard werd er een halve tuiger van zo hoog gingen die benen de lucht in.
ik vind ze wel makkelijk aan en uittrekken, het klitteband blijft netjes. Ik had er ook van die extra sokjes bij, maar die bleven niet goed zitten, met als resultaat dat er toch schuurplekken in de kootholtes ontstonden.
de schoenen liggen hier nu al weer een tijd ongebruikt in de kast. als iemand interesse heeft, weinig gebruikt, maat 2 (ben ik niet 100% zeker van)

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 03:56

Wij hebben de cavallo's voor alle paarden die dat nodig hebben en zijn er zeer tevreden over. Met de juiste maat klossen ze zeker niet, de voeten moeten er wel goed 'strak' inpassen. Ons grootste paard van 1.70 loopt op maatje 1 en deze zitten prima, geen schuurplekken en gewoon keurig dressuurpaardje. Ook ons andere dressuurpaardje loopt er keurig op, ook zeker niet hoog opgooien of iets. Alleen 1 Paso Fino liep er heel raar mee de eerste keer dat hij ze aanhad, maar dat was na paar keer over en nu loopt hij gewoon prima op blote voetjes 8-)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:00

Ik heb heel wat merken hoefschoenen geprobeerd en ik zou je afraden om een schoen te nemen die boven de kroonrand sluit (de old macs en de cavallo's). Dit ivm het risico op schuurplekken en het klossen (hou ook rekening met een pas bekapte hoef). Het klossen is bij de old macs wel veel erger dan bij de cavallo's. Van de drie die je noemt zou ik kiezen voor de easyboot, maar een nog beter optie vind ik de renegades. Die blijven nog beter zitten en zijn veel makkelijker aan en uit te krijgen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:59

Ik heb ook de Cavallo's , dus hier even mijn ervaring. Vooraan heb ik de simple boot maat 2 en achteraan de sportversie maat 2. Heel makkelijk aan en uit te doen!
Vooraan passen ze heel netjes als mijn paard juist bekapt is, geen probleem voor ons want wij bekappen ze zelf. Ze zitten heel goed vast, klitteband komt niet los. Heb onlangs nog een rit van 4 uren gedaan, veel gegaloppeerd en niets schuurplekjes.
Dan achteraan, die bleken iets losser te zitten maar toch geen last van klossen of rondvliegende schoenen. Nu heeft mijn paard wel achteraan altijd wat last van een "zwakke" huid (nu ook dus wat mok). Dus hier had ik wel een schuurplekje (op 1 been echter, ook het been met de mok). Ik heb die sokjes dan gekocht en nu passen de schoenen echt mooi aan en geen scheurplekken meer! Ook het wondje van zijn mok was niet erger na het rijden (ook die 4 uur). De sokje blijven wonderbaarlijk goed zitten.
Ik heb al opzettelijk door diepe modder gebaggerd en ook snellere galopjes gedaan om te zien of ze bleven zitten, geen probleem.

Ik moet wel zeggen dat hij in het begin nogal raar galoppeerde. Hij moest er toch wel even aan wennen. Het grappige was ook dat hij in het begin alsnog de kant in kroop om zachter te lopen. Maar nu hij de schoenen goed gewoon is (na een paar ritjes al), loopt hij echt veel beter overal over. Over kiezeltjes lekker in draf :D , ja denk wel dat hij dankbaar is met de schoenen!

Ik zou de Cavallo's dus wel aanraden, al heb ik wel al gelezen dat het ook gewoon dikwijls afhangt van het type hoef je paard heeft en dat de ene hoefschoen dan misschien wel past en de ander niet. De onzen hebben "gewone" hoeven en daar passen ze goed. We gaan in ieder geval voor ons andere paard ook gaan rondkijken voor schoenen voor onze weektrip in de Ardennen van de zomer.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:08

juval schreef:
x_Britje schreef:

ik heb helaas dezelfde ervaring..
de schoenen zijn lomp.. en je hoort ze inderdaad echt van kilometers ver klossen. mijn paard werd er een halve tuiger van zo hoog gingen die benen de lucht in.
ik vind ze wel makkelijk aan en uittrekken, het klitteband blijft netjes. Ik had er ook van die extra sokjes bij, maar die bleven niet goed zitten, met als resultaat dat er toch schuurplekken in de kootholtes ontstonden.
de schoenen liggen hier nu al weer een tijd ongebruikt in de kast. als iemand interesse heeft, weinig gebruikt, maat 2 (ben ik niet 100% zeker van)

sorry, ik had verkeerd gekeken, heb hier maat 5 liggen.. dus als iemand daar interesse in heeft...

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:05

Wanneer de schoenen herrie maken, dan is er niet goed gemeten en wanneer ze uitgaan helemaal niet.
De Cavallo's sluiten hoog waardoor ze eigenlijk niet te verliezen zijn, de schoen moet niet kunnen draaien wanneer deze aan de hoef zit.
Het meten komt aan op milimeterwerk en is dus van groot belang.

Het kan inderdaad zijn dat de hoefschoen wat wrijving veroorzaakt, dan past de hoefschoen niet bij het paard, daarnaast moet de hoefschoen ook worden ingelopen en voor de wrijving kun je ook optioneel omslagbandages kopen, maar is niet persé nodig. Wel jammer dat een product direct enorm naar beneden wordt gehaald, terwijl het gewoon niet past bij je paard.
Wanneer je zelf verkeerde schoenen koopt zijn de schoenen toch niet direct fout of slecht, dan passen ze gewoon niet bij je voet!

Ik ben zeer tevreden over de Cavallo's, verkoop ze ook en sta er volledig achter, wel biedt ik tegenwoordig een passervice om te voorkomen dat mensen met een 'miskoop' zitten, want zeg nu zelf; Dat is toch ook zonde van het geld!
En van een passend product heb je beiden plezier, zowel je paard als jijzelf!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:16

ja, ik denk dat dat inderdaad ook mijn 'probleem' is, ze passen niet, daardoor klost het, vallen ze uit (alleen bij extreem harde draf), en krijgt mijn pony schuurplekken. Ik heb de maten doorgegeven aan de webshop waar ik ze besteld heb, en daar zeiden ze dat ik maat 5 nodig had. waarshijnlijk veels te groot dus.
jammer dat ik jouw site niet eerder heb gezien, je zit redelijk dichtbij :) wie weet voor de toekomst.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:11

Maat 5 is idd héééél groot. Ik heb voor onze paarden allemaal maat 2 en dat zijn paarden van 1m48 tot 1m62. Dus dan moet je al een olifant hebben voor maat 5 hoor :D .

Wij hebben het geluk dat we de paarden zelf kunnen bekappen. Onze hoefschoenen gaan dan ook alleen maar makkelijk aan vanaf dat ze bekapt zijn tot een week of 3 daarna. Dan krijg ik ze bijna niet meer aan. Dus dan kappen we ze weer een beetje bij en zo passen onze hoefschoenen altijd netjes en zitten zeker niet te los!
Als je natuurlijk maar iedere 6 weken laat bekappen, kan dat zeker een paar mm schelen. Ik zou de hoeven dan meten ongeveer na 3 weken na het kappen (en dan een mm of 2 erbij tellen). Dan heb je een "gemiddelde". Dan moet het al lukken dat ze of te klein of veel te groot zijn. Zou je desnoods voor de periode dat ze juist bekapt zijn een extra zooltje in de schoen kunnen leggen, is dat ook opgelost.
Ik heb idd zo'n sokjes alleen voor achteraan, mijn paard heeft op 1 been altijd wat mok nu en dat geeft ook wat extra bescherming (huidje is daar hééél gevoelig).