Jong paard en stapmolen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Jong paard en stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 19:21

Hoi!

Mijn paard is ruim 3,5 en net een maand onder het zadel. Naast rijden (3x per week kort), longeren, wandelen en spelen etc., zet ik hem soms kort in de stapmolen. Nu vroeg ik me af: is dat eigenlijk wel goed voor zo'n jong paard? (ivm cirkels lopen ipv rechte lijnen) Ben benieuwd wat jullie vinden! Mocht dit topic al bestaan, dan hoor ik het graag :)

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:50

Mijn paard ging al met 2,5 in de stapmolen bij de fokker.
Ik zou niet weten waarom het kwaad kan.;)

FCSA

Re: Jong paard en stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 08:28

Mijn vorige paard ging extreem kort (bijna kreupel) lopen van de stapmolen. Als ik hem er een tijdlang niet meer in zette, was er niets aan de hand. Dat geeft aan dat het toch best een belasting is. Daarom vroeg ik me af of het voor een jong, groeiend paard wel zo goed is eigenlijk..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 08:29

(misschien kan dit trouwens beter bij beweging & hoefverzorging staan..?)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:30

Mijn mening is : Geen stapmolen! Het is geestdodend, puur voor het gemak van de mens en zeker niet voor het welzijn van het paard.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 09:07

Hij lijkt het best leuk te vinden hoor. En het is lekker als hij een tweede keer zijn stal uit komt (ik gebruik de molen niet ipv training/spelen/wandelen). Mijn vraag is eigenlijk vooral of het fysiek kwaad kan.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:22

Dat heb je toch bij je andere paard al gemerkt?

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:27

Mijn paard ging ook al met 3 jaar op de molen. Ik sta in het pension waar ook een molen is en hij vindt dat leuk. Het kan naar mij mening geen kwaad. Fysiek is het ook wel goed hij kan dan ook nog lekker benen strekken.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 15:24

@mirim: Maar veel andere paarden hebben nergens last van, dus misschien lag het gewoon aan de mijne.. Ik vroeg het me vooral af vwb jonge paarden omdat vaak lange, rechte lijnen en niet teveel longeren wordt aangeraden. Hoopte eigenlijk dat er iets 'officieels' over bekend zou zijn..

njarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:10

mirim schreef:
Mijn mening is : Geen stapmolen! Het is geestdodend, puur voor het gemak van de mens en zeker niet voor het welzijn van het paard.

Amen

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:12

Die van ons gaan er ook elke dag een 30tal minuten in, vanaf dat ze zadelmak worden gemaakt... kleine 3 jaar dus...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:13

Ligt eraan hoe je paard het vindt :)
Mijne vindt het geweldig en stapt ook na een zware training vrolijk in de rondte. Ik denk zelf dat het er ook een beetje mee te maken heeft dat hij merkt dat z'n spieren minder stijf zijn na die tijd :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:15

Waarom is het geestdodend? Een van mijn paarden loopt regelmatig een halfuur aan een stuk rondjes door de wei...Waarom mag dat wel en in de stapmolen niet? Paard heeft beweging, wat goed is en hij kan lekker rondkijken, wat de meeste paarden toch leuk vinden dacht ik...Wat is er meer geestdodend aan rondwandelen in de stapmolen buiten op het erf ten opzichte van wandelen of stilstaan in de wei, buiten op het erf?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 19:27

Het gaat mij dus vooral om de fysieke kant. Hij lijkt t best naar z'n zin te hebben in de molen, maar het is natuurlijk toch een soort scheve belasting, twee kanten op..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:29

Als een paard de vrijheid heeft om te kiezen zal hij naar mijn idee zeker gaan voor vrij rondwandelen in de paddock of op het land. Een paard is van nature een dier wat beweegt en loopt. Op het land is het natuurlijk nooit geestdodend voor het paard........het kan zelf uitmaken waar hij heen loopt en kan stilstaan wanneer hij wil.
Een paard in een stapmolen is tegen alle natuur in. En ik weet wel dat je paard uit het land of uit zijn box plukken en er mee gaan werken op wat voor manier ook net zo tegen de natuur in is ( of in ieder geval is het niet altijd precies de tijd dat hij er ook naar verlangt om te lopen), maar dan is het paard wel met jou aan het werk en dat is heel wat anders dan tussen twee hekken verplicht rondjes te moeten gaan lopen. Uitzonedringen daar gelaten, maar ik heb nog nooit een paard vrolijk in of uit de stapmolen zien komen.
Maar nogmaals dit is mijn mening en ik mag doen en laten met mijn paarden wat ik wil/ het beste voor ze acht en zo geldt het ook voor een ander.
Laatst bijgewerkt door mirim op 19-01-12 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:32

De fysieke kant? Er gebeuren toch nog aardig wat ongelukken met die dingen. En nog een nadeel is dat je er vaak niet bij bent als hij in de stapmolen loopt dus ook eventuele veranderingen in gedrag of lopen niet of te laat opmerkt. Als je longeert daarentegen ben je er zelf heel bewust mee bezig en kun je zien hoe je pard zich gedraagt.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:33

Bij ons in Italie stonden de paarden in een stapmolen en hadden een uitzicht over de zee/bergen/bossen. Zn uitzicht heb ik alleen op vakantie :+ Maar die gingen sochtends 50 min en daarna naar buiten, en na het rijden weer de molen in.
Ik heb nog nooit een paard gehad wat de stapmolen niet leuk vond. En ik werk er al 15 jaar mee. Beter een uurtje in een GROTE molen dan 1 uur meer op stal.. Die kleine molentjes zou ik ze nooit lang dan 20 minuutjes inzetten, want die maken echt kleine rondjes. Vind dat wel echt ondingen trouwens!! Ze moeten wel echt grote rondes lopen, en op een goede bodem. Soms zie ik ze op steen, echt levensgevaarlijk vind ik dat.
Maar mijn mening is dat ook een jong paard prima in de stapmolen kan. Gewoon 20 minuten.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:35

"Kom jongens we gaan met zijn allen een half uur rondjes rijden om de rotonde!" Dat is leuk.
Sorry, ik word te fanatiek, maar ik vind het echt ondingen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:36

mirim schreef:
De fysieke kant? Er gebeuren toch nog aardig wat ongelukken met die dingen. En nog een nadeel is dat je er vaak niet bij bent als hij in de stapmolen loopt dus ook eventuele veranderingen in gedrag of lopen niet of te laat opmerkt. Als je longeert daarentegen ben je er zelf heel bewust mee bezig en kun je zien hoe je pard zich gedraagt.

Er gebeuren juist weinig ongelukken met die dingen! Omdat ze altijd voorwaarts blijven gaan. Bij ons lopen ze met 8en in de molen, en zijn altijd een beetje speels sochtends, ze kunnen met elkaar neuzen, en ik heb een paard nog nooit nukkig de molen in zien gaan. Ze lopen er allemaal gewoon normaal in door. En we houden de molen zeker wel in de gaten, bovendien hoor je het wel als ze iets geks doen. En dat is hoogstens ooit als ze wat aan het bokken zijn en tegen de kant aan slaan.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 19:43

Ik bedoel dus ook niet eventuele ongelukken.. Vraag gaat niet over of de molen leuk of veilig is, maar over of de manier van belasting wel/niet goed is voor een jong paard.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:53

Ik denk dat het altijd nog beter is dan stilstaan. :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 22:13

xJennifx schreef:
Ik denk dat het altijd nog beter is dan stilstaan. :)

Ja, da's waarschijnlijk waar :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:18

Jammer dat je nog niet veel nuttige reacties gekregen hebt, behalve dat anderen het wel doen en dat het hun paard vooralsnog niet geschaad heeft. Je zou toch zeggen dat er wel onderzoek naar gedaan is. Zal eens kijken of ik er (op een ander moment) iets over kan vinden.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:24

ik ken mensen en die paarden komen alleen maar in de molen jong en oud. ik denk dat dat niet goed is. maar ik denk dat voor een 3 jarige 20 min stappen wel goed is. op stal is zo ie zo niet goed. en ik denk dat bodem en zo ook mee speelt, want een zware bodem zou ik een jong paard ook niet zo lang in laten lopen. ik laat de mijne ook wel eens uitstappen in de molen. dan stappen ze ook mooi goed door, dat is ook goed.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:30

mirim schreef:

wat een onzin zeg :')
mijn beesies die ik rijd hebben het prima naar hun zin in de molen ze rennen bokken en galloperen er in rond ,
en ook 20 andere paarden die ik ken ;)