Slechte hoeven.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miiiekeee

Slechte hoeven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 12:51

Hallo!

Ik heb jullie hulp nodig. Mijn paardjes staan elke dag buiten, van een uur of 10 tot 4.
Nu is het land wat nat in deze tijd, waardoor ze de hele dag in de plassen staan.
Dit is goed te zien aan de hoeven, die gaan erg achteruit. Brokkelen en scheurtjes.
Ik wil dit graag weer in orde maken, maar weet niet wat hier het beste voor is.
Biotine of MSM zwavel bijvoeren misschien? Ik ben al in de weer met teer, dit heeft alleen nog niet echt effect.

Tips?!

EmptyWords

Re: Slechte hoeven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:35

met een goede hoefsmit zijn de scheurtjes er zo uitgegroeid.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:38

mijn paard z'n hoeven zijn er juist op voorut gegaan nu ze inde modder staan. dag brokkelhoeven en scheurtjes, die komen was wanneer de grond terug hard en droog wordt...

op tijd hoefsmid erbij om de randen gaaf te maken indien de hoeven traag groeien en een slechte kwaliteit hebben, kan je overwegen om biotine of MSM bij te voeren...

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:40

Zou allereerst de hoefsmid er naar laten kijken, en samen met hem/haar een plan opzetten om de hoeven weer in een goede conditie te brengen.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:43

De hoefsmid erbij halen, die weet er wel een oplossing voor :)
Mijn hoefsmid zegt echter dat door modder de hoeven juist niet uitdrogen en er dus minder snel scheurtjes ontstaan.

Miiiekeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 16:33

Vergeten te vermelden, maar de hoefsmid is vandaag langs geweest. Zijn advies was om teer te gebruiken en minder op de weg te gaan rijden. Hij heeft een gaatje in de hoef geboord, zodat het vuil ertussen vandaan kan. Dit gebruik en doe ik echter al een tijdje, maar ik merk geen verschil. Vandaar dat ik hier advies vraag.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:49

modder is goed voor de voeten

Miiiekeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 18:06

Bij mijn paarden blijkbaar niet, de hoeven worden er zacht en zwak van.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:42

Mijn ruin had altijd hele slechte hoeven, sinds ik mijn huidige hoefsmid heb heeft hij prachtige stevige voetjes.
Ik denk dus een deskundige smid en elke 7 weken laten bekappen, het regelmatig bijhouden van de hoeven is volgens mij heel belangrijk..... De modder maakt bij mijn paarden ook geen verschil.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:50

VSW-->BEH

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:44

Miiiekeee schreef:
Bij mijn paarden blijkbaar niet, de hoeven worden er zacht en zwak van.

En dat terwijl hij maar 6 uur per dag buiten staat, en dus richting de 16 uur (uitgaande van rijden, voor- en naverzorgen a 2 uur) op stal staat? Geloof ik geen hout van. Hoe is het stalklimaat?

Brokkelen en scheurtjes komt ook niet door modder, maar doordat de hoefwand te lang is of doordat de druk op de wand verkeerd verdeeld is. Met teren maak je de boel alleen maar erger, de teer maakt een barriere zodat vocht niet meer in of uit de hoef kan.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 03:08

Teren is ongeveer het ergste wat je kunt doen voor een hoef.
Brokkelen en scheuren ondervang je door een goeie smid te nemen. Verder kun je nog biergist voeren, dit draagt bij aan een betere hoefkwaliteit en hoorngroei.
Brokkelen en scheuren heb ik nog nooit meegemaakt doordat paarden op nat land staan.

Miiiekeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 10:19

Als het niet door de nattigheid komt, vraag ik me af waar dan wel van. In de zomer hebben ze namelijk altijd goede en stevige hoeven. Ze worden elke 8 weken bekapt, dus dat is het probleem ook niet. Verder ben ik idd gestopt met het teren. Ik heb gister biotine besteld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:52

Miiiekeee schreef:
Als het niet door de nattigheid komt, vraag ik me af waar dan wel van. In de zomer hebben ze namelijk altijd goede en stevige hoeven. Ze worden elke 8 weken bekapt, dus dat is het probleem ook niet. Verder ben ik idd gestopt met het teren. Ik heb gister biotine besteld.

In de zomer is de grond harder en slijten de hoeven iets meer dan in de blub :)* Welke ondergronden heb je? En hoeveel uur per dag staat je paard in de zomer buiten? Om de 8 weken vind ik ook maar net aan, kan me voorstellen dat de wanden dan te lang worden en dat 't gaat brokkelen.

Mamda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:41

In_Black schreef:
Teren is ongeveer het ergste wat je kunt doen voor een hoef.
Brokkelen en scheuren ondervang je door een goeie smid te nemen. Verder kun je nog biergist voeren, dit draagt bij aan een betere hoefkwaliteit en hoorngroei.
Brokkelen en scheuren heb ik nog nooit meegemaakt doordat paarden op nat land staan.

Ik kreeg het advies om donkerbruin bier te geven, vond het in het begin een beetje raar maar ik hoorde steeds meer mensen die het hun paard gaven. Biotine merk je pas na een paar maanden wanneer de hoef weer helemaal is vernieuwd door de uitgroei. Mijn fjord kreeg ook slechte hoeven omdat hij in de winterperiode in de modder stond en toen werd het ineens extreem droog weer. De overgang van natte hoeven naar helemaal droge hoeven was dan te groot. Helaas moet de mijne op ijzers vanwege zijn brokkelhoeven. Bier geef ik pas sinds kort dus wie weet helpt dat een beetje.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 01:56

Donkerbruin bier werkt ook, maar kan weer niet bij paarden die bijvoorbeeld getest worden op doping.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 02:30

Ik vind het een beetje een raar verhaal, door de modder en nattigheid krijg je geen brokkelhoeven, noch krijg je er scheuren van. Als je smid teer adviseert dan verbaast me dat nog meer. Teer droogt de hoef uit, wat bij bijvoorbeeld rotstraal wel eens van pas kan komen. (al ben ik er geen voorstander van) Een hoef die droger is kan in het gebruik scheurtjes krijgen en gaan brokkelen. Dat is dus precies het tegengestelde dan wat jij verteld...
Wat ik verder mis in je verhaal is wat voor paard of pony je hebt, (somige rassen hebben meer hoefproblemen dan andere) en of jij ook nog andere dingen op de hoeven smeert.
Je hebt het over op het harde rijden, maar hoe vaak en hoe lang?
Tenslotte zou ik het fijn vinden een foto (onderkant en zijkant) van de hoeven te zien voor ik er iets zinnigs over kan zeggen.