Fotos van behandeling: lichte rotstraal en kapotte stralen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Fotos van behandeling: lichte rotstraal en kapotte stralen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 23:19

In het topic [BEH] Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II is de afgelopen tijd een nieuw product tegen rotstraal besproken. Iemand opperde toen om voor-, tijdens- en nafotos te plaatsen. In overleg met mod Dyonne wil ik hier graag een apart (foto)topic over openen. Dit omdat ik dagelijks foto-updates wil plaatsen tijdens de behandeling.

De reden om hier een apart topic over te openen is de overzichtelijkheid. Voor de eventuele geïnteresseerde bokker leek het mij makkelijker om dit topic te volgen of na te lezen ipv mijn bevindingen en fotos te volgen in een topic waarin ook dagelijks allerlei andere – weliswaar erg interessante – hoefzaken worden besproken. Ik zou het ook erg leuk vinden om te lezen en zien (fotos) hoe andere bokkers rotstraal bestrijden. Doe dat alsjeblieft in dit topic, dan kunnen we er één rotstraal-bestrijdings-fototopic van maken.

Hier het paard cq proefkonijn in kwestie:

Afbeelding

Mijn IJslandse ruin van 12 jaar. Twee jaar geleden heeft hij – bij mijn weten - voor het eerst rotstraal gehad, aan één hoef (RV) Deze rotstraal werd veroorzaakt door een gat in de straal (stuk metaal waar hij in was gaan staan) De smid die hem toen bekapte heeft de straal grotendeels weggesneden, ik heb de zolen en stralen ook regelmatig geteerd die winter, ook dit op aanraden van diezelfde smid. Het werken met teer beviel niet: kreeg het slecht van mijn handen af en de stank was ook niet alles :Y) Daarnaast veranderde de teer in mijn ongeïsoleerde buitenkast in een klomp hard en nauwelijks smeerbaar en daardoor gebruiksonvriendelijk materiaal.
Vorig jaar was het redelijk droog in de winter. Maar nu, met de aanhoudende nattigheid, zijn de stralen van mijn paard veranderd in zompige, rafelige dingen. De rotstraal is weliswaar niet heel ernstig maar wel zijn van alle voeten de stralen zo nat dat ze “oplossen” als het ware. Op de foto staat hij op een verhard, verblubberd stuk. Daarvandaan kan hij via een verhard paadje naar een overdekt stuk (bodem: beton) waar nog meer hooi staat en vanaf het overdekte stuk via nog weer een paadje naar de watertank. De verharde stukken worden regelmatig ontmodderd. Ook loopt hij regelmatig met een vriendje door de bagger, om gras te snaaien, te stoeien en te rollen. Hij kiest er dus zelf voor om af en toe door de blub te waden.

Ik gebruik dit middel:

Afbeelding

Het is een nieuw middel, mijn (natuurlijk) bekapper raadde het mij aan. Ook op bokt lees ik er positieve dingen over. Het heet NT dry en er zitten natuurlijke ingrediënten in. Ik heb het online besteld bij de importeur.

Het product moet als het als behandeling wordt gebruikt 4 tot 7 dagen achter elkaar dagelijks worden aangebracht. Het is dan ook mijn bedoeling om de eerste paar dagen iedere dag een update te plaatsen. Hiervoor zal ik van iedere hoef 2 fotos maken: één zoolfoto en één foto van opzij, zodat de stralen van verschillende kanten goed te zien zijn. De meeste fotos zal ik in link plaatsen, van één voet zal ik de fotos als afbeelding plaatsen. Deze voet zal steeds dezelfde zijn (LV) De reden hiervoor is dat van deze voet de straal er het ergst aan toe is. Na de behandeling wil ik het middel preventief gaan gebruiken, bij interesse zal ik ook daarvan fotos plaatsen.

Zo zagen zijn hoeven eruit vóór de behandeling (fotos gemaakt op 17 december)

LV:
Afbeelding

Afbeelding

RV: http://www.mijnalbum.nl/Foto-4POQLL6Q-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7R33UKBZ-D.jpg

LA: http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y6TOQRFO-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PSB7SGQR-D.jpg

RA: http://www.mijnalbum.nl/Foto-G78CKSU7-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-APW74CMQ-D.jpg

Ik heb getwijfeld wat ik met de losse flappen en rafels moest doen, in eerste instantie wilde ik ze wegsnijden. Toen bedacht ik mij dat die losse stukken geen overtollig materiaal zijn maar juist dat er delen straal ontbreken. Om dan nog meer weg te halen leek mij niet slim. Daarnaast verwacht ik dat het middel juist beter blijft “plakken” onder de flapjes.

Vandaag heb ik de voeten voor het eerst behandeld. Hierbij heb ik de richtlijnen op de verpakking gevolgd. Het is een wit poeder dat je in de spelonken van de stralen moet spuiten:

Afbeelding
Dit is overigens LA, met deze voet had hij een noodlanding gemaakt tussen het aanbrengen en het maken van de foto. Er zat dus alweer modder op de voet. Toch is op deze foto het spul het beste te zien.

Morgen zal ik nieuwe fotos plaatsen. Foto-updates zullen steeds de staat van de hoeven van die dag laten zien, zonder product erop. Zodat je goed kunt zien hoe de stralen zelf eruitzien.

Gimli_

Re: Fotos van behandeling: lichte rotstraal en kapotte stralen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:54

Goed idee, zo blijven we in 't andere topic 'ontopic' en kunnen we jouw bevindingen toch volgen. ;)
Ben erg benieuwd, is 't een beetje handig in gebruik?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 14:45

Valt tegen. Het lukt heel goed om het tuutje in de spleten van de stralen te krijgen maar na 1 keer knijpen is de boel verstopt met stukjes modder. Vind 't wel handig dat het poeder is: meteen droog :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 00:08

Terwijl ik het "oreganospul" aan stond te brengen op de eerste hoef bedacht ik mij dat ik op bokt getypt had:

hestejente schreef:
Foto-updates zullen steeds de staat van de hoeven van die dag laten zien, zonder product erop.

Dus :Y)

LV:
Afbeelding

Afbeelding

De rest is wel zonder wit:

RV: http://www.mijnalbum.nl/Foto-BP8CMDVX-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4DT7VB6F-D.jpg

LA: http://www.mijnalbum.nl/Foto-LQTUUIE3-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-66N8HYC4-D.jpg eigenlijk te wazig :o

RA: http://www.mijnalbum.nl/Foto-H7NFTF83-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-I6P3PKHW-D.jpg

Nog weinig verschil te zien natuurlijk, wel bleek onder de flapjes nog wat spul te zitten. Ook zijn de flapjes al droger/harder.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:23

Paard wat ik vorig jaar tijdelijk heb verzorgd.

Voor:
Afbeelding

Na behandeling: ijzers verwijderd, door de smid het slechte gedeelte weggehaald. En ik moest het elke dag behandelen met een spuitbusje waar roze schuim uitkwam. (ben even de naam vergeten) Even nagezocht: sole and hoof hardener.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mika11 op 23-12-11 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 00:29

Zo, jeetje! Die voorfoto is wel heel erg...

Was ijzers verwijderen onderdeel van de behandelmethode? En weet je of dit paard dit jaar weer last heeft gekregen van rotstraal?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:30

Sorry hoor, maar bij het zien van deze foto's gaan mijn haren overeind staan. Hebben jullie geen hoefsmid?
Gewoon walgelijk.
Mika, jouw smid heeft gered wat hij kon.
Voor de rest Hestejente, valt het me vies tegen, vooral gezien jouw overduidelijke mening betreffende hoefverzorging. Had een hoop meer verwacht :D
Laatst bijgewerkt door setteke op 23-12-11 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:35

Hestejente, ja de ijzers verwijderen was onderdeel van het behandelplan.
Het was ook voornamelijk aan de achterbenen.
Het paard was een verschrikkelijk vies paard op stal en de smid dacht dat het daarmee te maken had.
Dat hij dus geen droge stal had, en de urine natuurlijk.
Volgens hem is urine (ammoniak) een grote oorzaak van rotstraal.
Nog meer dan alleen vocht (door bv een nat geregend weiland)

Edit: het paard is niet van mij, heb ik toen tijdelijk verzorgd, ik weet niet hoe het er nu mee gaat.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 23-12-11 00:47, in het totaal 2 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:39

Mijn smid heeft ooit bij mijn merrie beginnende rotstraal geconstateerd.
Dat heeft ze weggesneden tot bloedens toe. Daarna totaal geen last meer van gehad. Ook nooit meer rotstraal gehad.
Ik vind beide stralen er verschrikkelijk uitzien, en zou indd wat Setteke zegt, de hoefsmid zoveel mogelijk proberen te redden door het weg te snijden.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:44

Ik vindt het een erg intressant topic, ga ik volgen als het lukt.. toch zeker in het begin

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 01:06

mika11 schreef:
Het paard was een verschrikkelijk vies paard op stal en de smid dacht dat het daarmee te maken had.
Dat hij dus geen droge stal had, en de urine natuurlijk.
Volgens hem is urine (ammoniak) een grote oorzaak van rotstraal.

Kan goed natuurlijk, in water zitten minder bacterieën enzo dan in urine.

Setteke, nee ik heb geen smid :)

Griebels: mijn bekapper snijdt de straal niet bij, ik begrijp waarom hij dat niet doet en ik accepteer het. Hier naast mij liggen renetten, heb ze in mijn handen gehad en ervoor gekozen om ze niet te gebruiken. In de OP heb ik ook aangegeven waarom ik de stralen zo laat :)

Gelukkig groeien de stralen weer aan, daar hoef ik niks voor te doen. Mijn bedoeling is nu om de stralen zo droog mogelijk te krijgen, vandaar dat ik mijn paard op deze manier behandel :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:13

Hestejente, dan vind ik, dat je dweilt met de kraan open.
Je kan je in allerlei bochten wringen en middeltjes aanschaffen, maar als "een" smid de stralen bijwerkt heb je al die rotzooi niet nodig.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:16

Amen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 01:20

Willen jullie mij misschien eens uitleggen waarom jullie vinden dat de stralen bijgesneden zouden moeten worden?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:21

Thanx Griebels, maar ik ben gezegend met een stel goede smeden en die laten er geen flapjes en rommel aanzitten. En werkelijk waar, ik gebruik niets voor de hoeven. Geen teer, geen vet, geen zoolverharder, etc etc.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:26

Hestejente, de rotte plekken zullen er eerst uit gesneden moeten worden, want nu zal er niet zo snel gezond materiaal voor terug groeien.
Mijn paarden hebben beide erg rotstraal en 6 januari komt de smid de hoeven uitsnijden en gaan we druk aan de gang met CTC spray.
Blijf dit topic even in de gaten houden :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:28

hestejente schreef:
Willen jullie mij misschien eens uitleggen waarom jullie vinden dat de stralen bijgesneden zouden moeten worden?

Jawel, omdat elke oneffenheid, dus elk flapje, een bron kan zijn voor een leuke bacterie-vergadering. Vooral in het leefklimaat van een hoef, in de drek en/of urine of faeces. Als je de straal schoonhoudt, dus vrij van flapjes ed heeft een bacterie minder te vertellen.
Maar als ik fabrikant was van een leuk middeltje, dan wist ik het wel....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 01:31

Bedankt voor je post Quellian :) Paard is vorige week bekapt, ik heb toen aangegeven dat ik dacht wat rotstraal gezien te hebben. Bekapper beaamde dit, en zei ook dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Hij heeft het zo gelaten, zo lang het niet érger wordt laat ik het dus ook zo. Als het erger wordt bel of mail ik 'm natuurlijk meteen :j

Setteke, bedankt voor je antwoord. Hij heeft eigenlijk meestal wel flapjes, en alleen als het in de winter lang nat is heeft hij stralen die er zo aangetast uitzien. Zo lang het middel onder die flapjes goed blijft zitten houd ik ze daarom liever.
Uiteraard mest ik ook elke keer uit :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:36

Ik heb het idee -corrigeer me maar als ik ernaast zit- dat het hetzelfde is als met tandsteen.
Je kunt tandsteen hebben en ineens besluiten 2x daags te gaan stokeren en spoelen, maar zonder dat het tandsteen eerst is verwijderd door de mondhygiëniste zal het weinig uithalen.
Ik behandel de hoeven van mijn paarden momenteel niet, omdat het totaal geen zin heeft in de huidige situatie. De hoeven van mijn paarden zien eruit zoals op de foto van Mika (ben ook blij dat de foto geen geur af geeft) ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 01:38

Geurbokt lijkt me ook niet altijd alles inderdaad :D

Nou ja, ik heb er inmiddels denk ik genoeg aandacht aan besteed. Ik heb een weloverwogen keus gemaakt en die heb ik ook toegelicht. Het staat natuurlijk, gelukkig, iedereen vrij om de dingen te doen op de manier die hem of haar het beste lijkt. We hebben het hier wel over mijn páárd. Een dier waar ik veel van houd en wat ik goed ken. Van alle mensen op aarde ben ik de laatste die iets zou willen doen wat niet goed voor hem is.
Laatst bijgewerkt door Koper op 23-12-11 01:40, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:39

Nou, ja, zolang de flapjes niet over zijn oren zitten :D .

Even voor de goed orde, ik snap er werkelijk niets van. Jij bent voor flapjes, zodat je iets onder die flapjes kan doen en zodat het blijft zitten??????

Zonder flapjes en bij een goede smid hoef je geen spul te gebruiken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:40

Oh ja, zeker hestejente :j
Hou het ook gewoon even in de smiezen hier, ben erg benieuwd hoe het zich ontwikkelt!
Maar ik zelf ben voor uitsnijden, schoon materiaal de kans geven tot groeien en die groei stimuleren.
Zoveel mensen, zoveel manieren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 01:43

setteke schreef:
Zonder flapjes en bij een goede smid hoef je geen spul te gebruiken.

Twee jaar terug anders wel. Ben niet kapot van de persoonlijkheid van die smid destijds maar hij verstond zijn vak wel. En toch had mijn paard toen gehavende stralen. Ik teer niet voor de lol ofzo hoor.

De flappen blijven - vooralsnog - zitten. Iedere dag zet ik er fotos van neer. Als het niet de juiste keuze geweest blijkt te zijn zie je me vanzelf wel op m'n bek gaan ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:46

Nou Quellian, hoe heeft het bij jou dan zo kunnen ontwikkelen?
Ik schrik me dood van zulke mededelingen en zeker van zulke ras-bokkers van jou en evenals de TS.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:48

Teren is voor de fabrikant en paaltjes en schuren. Niet voor een paard (zijn hoeven).